Permalänk
Medlem

Moderkort förstör minnen?

Hej!

Nu är det så att något av mina minnen har börjat spökat igen... Det är nog andra eller tredje gången nu något av mina ramminnen har pajat.
Tror ni att det kan vara moderkortet som det är något fel på?
Fick fel på memtest med alla minnen i samtidigt så håller på i skrivande stund att köra memtest på varsin sticka åt gången.

Får väldigt ofta bluescreens när jag just kör bf3/bf4. Alla bluescreens är minnesrelaterande.

Mina ramminnen är corsair vengeance cl9 1600MHz 4 x 4GB
Moderkortet är asus p8p67 pro b3.

Så vad tror ni? Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alexzpro:

Hej!

Nu är det så att något av mina minnen har börjat spökat igen... Det är nog andra eller tredje gången nu något av mina ramminnen har pajat.
Tror ni att det kan vara moderkortet som det är något fel på?
Fick fel på memtest med alla minnen i samtidigt så håller på i skrivande stund att köra memtest på varsin sticka åt gången.

Får väldigt ofta bluescreens när jag just kör bf3/bf4. Alla bluescreens är minnesrelaterande.

Mina ramminnen är corsair vengeance cl9 1600MHz 4 x 4GB
Moderkortet är asus p8p67 pro b3.

Så vad tror ni? Tack på förhand!

Du tror inte att det är minnesplatserna som orsakar felen? Testa alla Error-orsakade minnen i en annan burk.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Du tror inte att det är minnesplatserna som orsakar felen? Testa alla Error-orsakade minnen i en annan burk.

Håller just nu på att köra memtest på varje minne enskilt i första minnes-slottet. Och just nu så har jag kört 1 runda på 3 minnen och håller på med det fjärde, inget fel än på något. Verkar nästan vara något av dom andra tre slotten det är fel på.. Eller tror du jag måste köra några fler rundor per sticka?

Permalänk
Medlem

Konstigt... Inge fel på minnerna var för sig. Testade sedan att köra ett och samma minne i alla slotts, inget fel. Stoppade sedan i allihopa och körde memtest under 10h, inget fel. Kan det vart så enkelt att en sticka satt lite löst och hade glappkontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Konstigt... Inge fel på minnerna var för sig. Testade sedan att köra ett och samma minne i alla slotts, inget fel. Stoppade sedan i allihopa och körde memtest under 10h, inget fel. Kan det vart så enkelt att en sticka satt lite löst och hade glappkontakt?

RAM är ju bland det svåraste som finns när det gäller felsökning.

Linus Sebastian (LinusTechTips) hade ju minnen som fungerade utmärkt var för sig, men en sticka kunde inte köra multichannel etc.

Som sagt, jobbigt och tidskrävande

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Hej!

Nu är det så att något av mina minnen har börjat spökat igen... Det är nog andra eller tredje gången nu något av mina ramminnen har pajat.
Tror ni att det kan vara moderkortet som det är något fel på?
Fick fel på memtest med alla minnen i samtidigt så håller på i skrivande stund att köra memtest på varsin sticka åt gången.

Får väldigt ofta bluescreens när jag just kör bf3/bf4. Alla bluescreens är minnesrelaterande.

Mina ramminnen är corsair vengeance cl9 1600MHz 4 x 4GB
Moderkortet är asus p8p67 pro b3.

Så vad tror ni? Tack på förhand!

Jag har du för processor kylare? Och chassi?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

RAM är ju bland det svåraste som finns när det gäller felsökning.

Linus Sebastian (LinusTechTips) hade ju minnen som fungerade utmärkt var för sig, men en sticka kunde inte köra multichannel etc.

Som sagt, jobbigt och tidskrävande

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det verkar ha löst sig nu men får testa med bf4 sen när jag kommer hem

Skrivet av jakob.ee.:

Jag har du för processor kylare? Och chassi?

Corsair h50 pnp och fractal design r3.

Permalänk

Har läst lite här och var att det lätt blir problem med ett överklockat system särskillt när man som du fyllt alla 4 slots. En command rate på 1T med dina minnen runt schyssta ~8-9-24 timings kan garanterat vara nog, så att sätta dom på 2t/2N tror jag gör susen.

Här är också en jävligt bra skriven guide du kan nog ha nytta utav. (Alla borde läsa den minst 1 gång imho, oavsett problem eller inga alls). http://www.overclock.net/t/119265/how-to-clock-skew-can-save-...

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem

Höj spänningen till minnena ett eller två snäpp när du kör med alla fyra slotten.

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem

Titta så det inte är massa skit damm eller smuts i DIMM slotsten köp tryckluft och kör igenom alla ddr3 slotsen. Kan mycket väl vara något oartigt som ligger där och lurar!

EDIT: Även bios uppdatering kanske fixar biffen?

Ha de bäst
Mvh
Sebbe

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Har du bränt ut skivan för att köra Memtest ?

Varför jag frågar är att jag gjorde det och fick fel indikerat på att det var fel på något minnerna (vilket det inte var). Efter lite om och men så testade jag byta skivan till en annan dator där jag visste att minnerna inte var trasiga.

Det visade sig indikera fortfarande fel där med, Men felet var att något hade hänt under bränningen av skivan.
Istället kan man ladda ner senaste MemTest på deras hemsida och köra det på USB prova det.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicholazinja:

Har läst lite här och var att det lätt blir problem med ett överklockat system särskillt när man som du fyllt alla 4 slots. En command rate på 1T med dina minnen runt schyssta ~8-9-24 timings kan garanterat vara nog, så att sätta dom på 2t/2N tror jag gör susen.

Här är också en jävligt bra skriven guide du kan nog ha nytta utav. (Alla borde läsa den minst 1 gång imho, oavsett problem eller inga alls). http://www.overclock.net/t/119265/how-to-clock-skew-can-save-...

Tack så väldans mycket Får ta låsa på om det du skriver om det inte funkar som det ska nu. Körde trots allt memtest i 10h utan något fel

Skrivet av Astrosus:

Höj spänningen till minnena ett eller två snäpp när du kör med alla fyra slotten.

Tack för svar! Får kanske ta och göra det om det inte funkar!

Skrivet av Fakkahe:

Titta så det inte är massa skit damm eller smuts i DIMM slotsten köp tryckluft och kör igenom alla ddr3 slotsen. Kan mycket väl vara något oartigt som ligger där och lurar!

EDIT: Även bios uppdatering kanske fixar biffen?

Ha de bäst
Mvh
Sebbe

Många bra svar här! Ja det kan ju vara värt att kolla på kanske om det fortsätter strula. Sen så var det ju ett tag sen man tog och uppdaterade bios så det kan kanske lösa det

Skrivet av Lapton:

Har du bränt ut skivan för att köra Memtest ?

Varför jag frågar är att jag gjorde det och fick fel indikerat på att det var fel på något minnerna (vilket det inte var). Efter lite om och men så testade jag byta skivan till en annan dator där jag visste att minnerna inte var trasiga.

Det visade sig indikera fortfarande fel där med, Men felet var att något hade hänt under bränningen av skivan.
Istället kan man ladda ner senaste MemTest på deras hemsida och köra det på USB prova det.

Kör redan på usb faktiskt! Laddade ner igår från deras sida Tack för svar!