Första överklockningsförsöket - små funderingar

Permalänk
Medlem

Första överklockningsförsöket - små funderingar

Tjenare!

Jag har nu tagit oskulden kring överklockning av processor. Har lite små frågor/funderingar.
Inledningsvis kan jag skriva om mitt system:

Gigabyte 970A-UD3
FX 6100
Corsair xms3 3x2 gb 1333mhz
Cooler master V8 kyl
ati radeon hd 5870
Plexgear 600W

Jag stängde av turbo funktionen och höjde multiplyern till x19.5 på stock (1.275v)
Körde sedan prime95 vid sidan av aida64 för att hålla koll på temperaturen. Efter ca 30 min hängde sig datorn. Höjde då v-core till 1.3v och startade nytt prime95 (blend).

Till mina frågor då!

1. om jag kollar på ex aida64 under testet så hoppar hela tiden multiplyern från x15 till x19.5 varannan sekund. Är detta normalt?

2. Borde inte min cpu temperatur ligga högre, ligger på 35 grader under testet nämligen.

3. Vad kan jag vidare göra för att öka klocken utan att riskera processor eller moderkort? Har just nu multiply x19.5, v-core 1.3v samt frekvens stock på 200 mhz.

4. Är det blend test jag ska köra på Prime95?

Kram på er

Permalänk
Medlem

Finns det en möjlighet att nätverkskortet går sönder på moderkortet vid överklockning? Efter lite läsande vågade jag mig på att höja vcore till 1.45v samt multipliern till x21 så klocken totalt blev 4.2 ghz. Tempen ligger på 45 grader i prime men nätverkskortet på moderkortet är verkligen dött ?

Permalänk
Skrivet av Bixxit:

Finns det en möjlighet att nätverkskortet går sönder på moderkortet vid överklockning? Efter lite läsande vågade jag mig på att höja vcore till 1.45v samt multipliern till x21 så klocken totalt blev 4.2 ghz. Tempen ligger på 45 grader i prime men nätverkskortet på moderkortet är verkligen dött ?

Fungerar inte ditt Internet på den överklockade datorn?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fungerar inte ditt Internet på den överklockade datorn?

Jo det har alltid funkat, men när jag senare höjde vcore till 1.425v och multipliern till 21 så slutade det funka. Provade installera om drivrutinerna till nätverkskortet men får då felmeddelande att nätverkskortet inte hittas, och det är rätt drivrutiner.

Permalänk
Medlem

undrar om inte jag oxå råkat ut för det..

aldrig haft problem med internet tidigare, sen körde ja inbyggda oc funktionen på mitt mobo..sen dess har inte internet funkat..
ioförsig, det som talar emot det är att min xbox inte heller funkar o koppla upp...

men kan det hända? att oc pajjar nätverkskort?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så ska inget hända så länge man bara köra multipelklock, om man däremot börjar leka med FSB medan man har ett PCI-e nätverkskort utan att ha låst PCI-e frekvens så skulle det kanske kunna hända något?. Har ni resettat till stock speed och det funkar fortfarande inte?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Bixxit:

Jo det har alltid funkat, men när jag senare höjde vcore till 1.425v och multipliern till 21 så slutade det funka. Provade installera om drivrutinerna till nätverkskortet men får då felmeddelande att nätverkskortet inte hittas, och det är rätt drivrutiner.

Det kan vara så enkelt som att din överklockning inte är stabil och till slut så kommer hela Windows säcka ihop och ingenting fungera korrekt, så prova att sänka din överklockning! Gör som Naga sa, resetta till defaults och se om problemet kvarstår!

Om det fungerar på normala värden så får du trixa vidare med din OC för att hitta bra nivå.

Vad gäller dina övriga frågor (vet ej om de är aktuella längre) så bör inte temperaturen ligga på 35 grader vid ett stresstest, nej. Det kanske är så att något sorts överhettningskydd slagit in och throttlat processorn?

Kolla värmen med CoreTemp när du stresstestar och frekvensen med CPU-Z! (för att utesluta om det är programmet Aida64 som har fel)

Blir väldigt förvirrad av allt du skrivit för att vara ärlig, jag menar stock frekvensen är inte 200 mhz..

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|