Hjälp med long exposure photography

Permalänk
Medlem

Hjälp med long exposure photography

Hejsan! Jag håller just nu på med att försöka göra long exposure
genom att ställa in kameran på M och rita något med en lysdiod när slutaren är öppen. Problemet är då att: Gör jag det i mörker, har jag svårigheter att få kameran att exponera ö.h.t. Står att motivet är för mörkt. Försökt lösa detta genom blixt men det funkar inte. Har jag tänt i mitt rum så blir hela bilden vit under tiden jag skriver med min diod. SÅ hur ska jag göra? Har försökt googla på long exposure photography men ingen tar tyvärr upp mitt problem i fråga.
Kan tillägga att jag har en fjärrkontroll som jag styr hur länge slutaren ska vara öppen. Kameran är Familjens D3000 med standard objektivet!

Tack på förhand!

MvH N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd

Stäng av autofokusen, är väl den som protesterar om att det är för mörkt, gissar jag. I övrigt ska det bara vara att köra på...runt 40 sekunder på låg iso med bländare 8 bör räcka för att få en bild i ett nästan helt mörkt rum.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Fokusera i ljus. Slå av AF. Så låg ISO som möjligt. Experimentera med tiden och bländare.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Ställ in den på M, vrid till hur många sekunder du vill att slutaren ska vara öppen (tex 20sek) vrid upp ett ordentligt f-tal runt 7-8 är lagomt. Ändra till manuellt fokus och fokusera för hand mot något som är lika långt bort. Sen trycker du bara av och ritar
lättast blir det om man även har fjärrutlösare eller liknande. glöm inte att placera kameran på ett stadigt underlagt (stativ) så slipper du massa skakningar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

du kan ju sätta den på dedär läget så den ställer bländaren auto efter du valt slutar tid, har för mig det brukar bli lättast då, iaf när jag testade.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Stäng av autofokusen, är väl den som protesterar om att det är för mörkt, gissar jag. I övrigt ska det bara vara att köra på...runt 40 sekunder på låg iso med bländare 8 bör räcka för att få en bild i ett nästan helt mörkt rum.

Skrivet av lite_:

Fokusera i ljus. Slå av AF. Så låg ISO som möjligt. Experimentera med tiden och bländare.

Har testat, tyvärr så fungerar det inte. Jag använder fjärrkontroll.

Skrivet av Raffe:

Ställ in den på M, vrid till hur många sekunder du vill att slutaren ska vara öppen (tex 20sek) vrid upp ett ordentligt f-tal runt 7-8 är lagomt. Ändra till manuellt fokus och fokusera för hand mot något som är lika långt bort. Sen trycker du bara av och ritar
lättast blir det om man även har fjärrutlösare eller liknande. glöm inte att placera kameran på ett stadigt underlagt (stativ) så slipper du massa skakningar.

Är intsällt på M läget och kör med fjärrkontroll och stativ Ska testa fokusera så!

Skrivet av E_maN:

du kan ju sätta den på dedär läget så den ställer bländaren auto efter du valt slutar tid, har för mig det brukar bli lättast då, iaf när jag testade.

OK ska testa!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Har testat, tyvärr så fungerar det inte. Jag använder fjärrkontroll.

Har du provat utan fjärrkontrollen?

Angående föregående svar så är automatiken inget som hjälper, i helt manuellt läge skiter kameran i om det är mörkt och bara tar en bild med de inställningarna du valt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan! Jag håller just nu på med att försöka göra long exposure
genom att ställa in kameran på M och rita något med en lysdiod när slutaren är öppen. Problemet är då att: Gör jag det i mörker, har jag svårigheter att få kameran att exponera ö.h.t. Står att motivet är för mörkt. Försökt lösa detta genom blixt men det funkar inte. Har jag tänt i mitt rum så blir hela bilden vit under tiden jag skriver med min diod. SÅ hur ska jag göra? Har försökt googla på long exposure photography men ingen tar tyvärr upp mitt problem i fråga.
Kan tillägga att jag har en fjärrkontroll som jag styr hur länge slutaren ska vara öppen. Kameran är Familjens D3000 med standard objektivet!

Tack på förhand!

MvH N0iZE

(för det första, vill du få fler träffar, så googla "Måla med Ljus" )

Så här ska du göra.

Utförande:

• Kom till platsen när det är ljust (eller tänd belysningen om det är inomhus)
Steg 1:

• Bestäm komposition

• Sätt fokus

• Om det är mörkt --- placera en ficklampa eller liknande där du vill fokusera

•Lys med ficklampan för att hjälpa kameran

•Slå om till manuell fokus

Steg 2:

•Hitta rätt exponering m.h.a. hög ISO och stor bländare

•Räkna om testexponeringen till en ”riktig” exponering

•App till telefon. T.ex.. Exposure Assist

•1/10 sek, f/2,8, ISO 6400 = 50 sek, f/8, ISO 100

•Använd. bulb-läget vid slutartider längre än 30 sek.

•Mät tiden själv (tidtagarur, telefon, etc.)

Steg 3:

•Starta exponeringen

•Starta tidtagningen

•Börja ”måla”

* Se/klicka på Länken Guiden nedan (3:e stycket) för att ta del av hela.

Jag provade * guiden när jag var guldmedlem på moderskeppet.se (den kommer därifrån) och då finns den som ett filmklipp hur man går tillväga. Och resultat blev exakt som utlovat. Efter några försök Ge inte upp.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Lyckades tillslut med att få till några bilder, dock är de inte tillräckligt bra för att lägga upp här bland alla mästerfotografer

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Struntprat. Även mästerfotografer började som nybörjare nån gång - alla gjorde det. Det finns inga regler eller "klasser" som du måste jobba dig igenom. Visa ditt resultat så vi får se och kan ge konstruktiv kritik och beröm. Det är så man lär sig!

Skrivet av N0iZE:

Tack för all hjälp!

Lyckades tillslut med att få till några bilder, dock är de inte tillräckligt bra för att lägga upp här bland alla mästerfotografer

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Struntprat. Även mästerfotografer började som nybörjare nån gång - alla gjorde det. Det finns inga regler eller "klasser" som du måste jobba dig igenom. Visa ditt resultat så vi får se och kan ge konstruktiv kritik och beröm. Det är så man lär sig!

Visst, ska lägga upp dem bara. OM ni inte vill vänta så kan ni kika i mitt galleri på lifeofadam.se

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Visst, ska lägga upp dem bara. OM ni inte vill vänta så kan ni kika i mitt galleri på lifeofadam.se

Bra jobbat! Det hade gjort sig bättre mot en mindre rörig miljö men ljusmålning är en av mina personliga favoritgrepp för mer konstnärliga bilder. Det kräver lite tålamod och en del kunskap men resultaten blir ofta riktigt bra.

(Tips dock är att ta bort spamkommentaren under din "Om Mig"-sida. Du har svarat på den, men det är bara en skräpkommentar som nån robot har klistrat in.)

Här är en bild jag tog för några kvällar sen som du kanske gillar:

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Bra jobbat! Det hade gjort sig bättre mot en mindre rörig miljö men ljusmålning är en av mina personliga favoritgrepp för mer konstnärliga bilder. Det kräver lite tålamod och en del kunskap men resultaten blir ofta riktigt bra.

(Tips dock är att ta bort spamkommentaren under din "Om Mig"-sida. Du har svarat på den, men det är bara en skräpkommentar som nån robot har klistrat in.)

Här är en bild jag tog för några kvällar sen som du kanske gillar:

http://grokphotography.se/random/DSC_8892.jpg

Tack! Insåg när du sa det att det var spam..

Jo jag vet, mitt rum var stökigt men hade inte orken att städa just då^^.

Riktigt snyggt foto! Det är sånna bilder jag vill kunna ta i framtiden!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Tack! Insåg när du sa det att det var spam..

Jo jag vet, mitt rum var stökigt men hade inte orken att städa just då^^.

Riktigt snyggt foto! Det är sånna bilder jag vill kunna ta i framtiden!

Men att fota trafik från en bro med lång slutartid för att få den effekten är inte riktigt vad jag förknippar med "Måla med ljus" bilder. Då är det ju bilarna som målar ljusstrecken. Samtidigt så vet jag inte vad du vill, går man in på din sida så vill du Måla med ljus, men kollar man titeln på tråden så vill du ha hjälp med typ av bilder som icecore postade.

Om det är måla med ljus som att rita med en lysdiod med lång slutartid, så är ett tips att klä dig rent svart, gärna svart mössa och en "svart rånarluva" med. Så kommer du inte med på bilden lika lätt. För om du tittar på dina bilder "Music" så ser du dig själv, detta undviks genom att klä dig helt i svart.

Förresten kan du/ni lista ut hur personen i fråga har målat detta fenomen rätt länge sen nu bilderna på "Light dome" började poppa upp, och killen som kom på det vägrade att säga hur han gjort i början Jag gissade på många olika saker, men så fel jag hade

Vet du inte och vill veta hur så googla "light dome photography"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Bra jobbat! Det hade gjort sig bättre mot en mindre rörig miljö men ljusmålning är en av mina personliga favoritgrepp för mer konstnärliga bilder. Det kräver lite tålamod och en del kunskap men resultaten blir ofta riktigt bra.

(Tips dock är att ta bort spamkommentaren under din "Om Mig"-sida. Du har svarat på den, men det är bara en skräpkommentar som nån robot har klistrat in.)

Här är en bild jag tog för några kvällar sen som du kanske gillar:

http://grokphotography.se/random/DSC_8892.jpg

blev lite udda med baklyktorna från lastbilen (antar jag att det är), ser ut som en bil har åkt utanför vägen
men snygg bild! håller själv på med mycket nattfoto med långa exponeringstider

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men att fota trafik från en bro med lång slutartid för att få den effekten är inte riktigt vad jag förknippar med "Måla med ljus" bilder. Då är det ju bilarna som målar ljusstrecken. Samtidigt så vet jag inte vad du vill, går man in på din sida så vill du Måla med ljus, men kollar man titeln på tråden så vill du ha hjälp med typ av bilder som icecore postade.

Om det är måla med ljus som att rita med en lysdiod med lång slutartid, så är ett tips att klä dig rent svart, gärna svart mössa och en "svart rånarluva" med. Så kommer du inte med på bilden lika lätt. För om du tittar på dina bilder "Music" så ser du dig själv, detta undviks genom att klä dig helt i svart.

Förresten kan du/ni lista ut hur personen i fråga har målat detta fenomen rätt länge sen nu bilderna på "Light dome" började poppa upp, och killen som kom på det vägrade att säga hur han gjort i början Jag gissade på många olika saker, men så fel jag hade

Vet du inte och vill veta hur så googla "light dome photography"

Hmm, ser ut som något snurrande objekt. Kanske en LP skiva med en pinne skruvad i sig som man har klistrat fast flera LED lampor på. Sen så sätter man fart på den och låter slutaren vara öppen.

EDIT: Googlade det. Var ju faktiskt inte helt fel ute med min gissning

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014