Hjälp - Strul med komplett & infocare

Permalänk
Medlem

Hjälp - Strul med komplett & infocare

Har tyvärr ett lite knöligt ärende med komplett just nu.

Den 26/8 beställde jag en TX-P50GT60Y på kampanj för 9990kr vilket var ett toppenpris.
Dagarna gick och jag väntade på att få varan leveread. Tyvärr så strulade posten till det och jag fick inte varan förrän den 10/9.
När jag monterat TV:n och startar igång den så är det är otroligt tjutande på den, ett högt skrikande ljud. Det kommer ingen bild på TV:n.
Jag kontaktar då panasonic som säger att jag ska kontakta komplett.se för att få den utbytt då den verkar vara DOA.

Den 17/9 mottager komplett min retur och jag håller tummarna för att allt ska gå snabbt och smidigt.
Jag ringde den 23/9 för att höra hur ärendet går, då får jag veta att den är skickad till servicepartner den 18/9!?

24/9 kontaktar jag komplett och frågar varför den är skickad på service, och varför jag inte får en ersättningsvara direkt istället.

I svaret jag får är att det uppkommit en liten repa på FOTEN, fotfästet som TV:n står på. Vid monteringen så var det lite knöligt att få dit foten, och en repa kan mycket väl ha uppstått. Men TV:n var inte ens i närheten av foten då. Felet på TV:n kan inte härledas till fabrikationsfel då det uppstått en repa på foten säger komplett. Seriöst?

EDIT: Vid ett samtal under dagen med Panasonic så tyckte personen som svarade att det var mycket märkligt att komplett skickar den på service pga den repade foten. Den repade foten har inget att göra med själva funktionen på TV:n sa hon. Jag ska ligga på komplett nu och försöka få en ny TV skickad till mig så fort som möjligt, då detta är ett fel som borde gå under DOA.

Idag den 2/10 så får jag ett kostnadsförslag från infocare på 9000kr med hänvisning till yttre åverkan att panelen är spräckt!
Seriöst vad är detta för jävla dumheter? Jag ifrågasätter inte att panelen är spräckt, jag ifrågasätter dock varför jag ska betala för den kostnaden när
jag självklart inte har gjort detta.

Det jag kan tillägga är att det var en liten åverkan på kartongen vid mottagandet men som med största sannolikhet inte kan ha nåt att göra med att panelen är spräckt.

Hur går jag vidare med detta? Det börjar bli surt och grinigt! Ska höra av mig till infocare imorgon för mer info.

Tyvärr tog jag inga bilder själv innan jag skickade tillbaka min TV, vilket kanske är mitt största misstag.
Skulle jag själv ha skadat den så hade jag tagit det på hemförsäkringen och bitit i det sura äpplet...

Komplett skrev ingenting om att panelen var spräckt när jag fick info om att den skickats iväg till infocare. Kan den ha gått sönder på vägen dit?
Komplett fotograferar alltid skador innan det undersöks, kanske kan finnas bild på panelen som bevisar att den inte var sprucken vid mottagandet hos komplett.se

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av iKenn1i:

Har tyvärr ett lite knöligt ärende med komplett just nu.

Den 26/8 beställde jag en TX-P50GT60Y på kampanj för 9990kr vilket var ett toppenpris.
Dagarna gick och jag väntade på att få varan leveread. Tyvärr så strulade posten till det och jag fick inte varan förrän den 10/9.
När jag monterat TV:n och startar igång den så är det är otroligt tjutande på den, ett högt skrikande ljud. Det kommer ingen bild på TV:n.
Jag kontaktar då panasonic som säger att jag ska kontakta komplett.se för att få den utbytt då den verkar vara DOA.

Den 17/9 mottager komplett min retur och jag håller tummarna för att allt ska gå snabbt och smidigt.
Jag ringde den 23/9 för att höra hur ärendet går, då får jag veta att den är skickad till servicepartner den 18/9!?

24/9 kontaktar jag komplett och frågar varför den är skickad på service, och varför jag inte får en ersättningsvara direkt istället.

I svaret jag får är att det uppkommit en liten repa på FOTEN, fotfästet som TV:n står på. Vid monteringen så var det lite knöligt att få dit foten, och en repa kan mycket väl ha uppstått. Men TV:n var inte ens i närheten av foten då. Felet på TV:n kan inte härledas till fabrikationsfel då det uppstått en repa på foten säger komplett. Seriöst?

EDIT: Vid ett samtal under dagen med Panasonic så tyckte personen som svarade att det var mycket märkligt att komplett skickar den på service pga den repade foten. Den repade foten har inget att göra med själva funktionen på TV:n sa hon. Jag ska ligga på komplett nu och försöka få en ny TV skickad till mig så fort som möjligt, då detta är ett fel som borde gå under DOA.

Idag den 2/10 så får jag ett kostnadsförslag från infocare på 9000kr med hänvisning till yttre åverkan att panelen är spräckt!
Seriöst vad är detta för jävla dumheter? Jag ifrågasätter inte att panelen är spräckt, jag ifrågasätter dock varför jag ska betala för den kostnaden när
jag självklart inte har gjort detta.

Det jag kan tillägga är att det var en liten åverkan på kartongen vid mottagandet men som med största sannolikhet inte kan ha nåt att göra med att panelen är spräckt.

Hur går jag vidare med detta? Det börjar bli surt och grinigt! Ska höra av mig till infocare imorgon för mer info.

Tyvärr tog jag inga bilder själv innan jag skickade tillbaka min TV, vilket kanske är mitt största misstag.
Skulle jag själv ha skadat den så hade jag tagit det på hemförsäkringen och bitit i det sura äpplet...

Komplett skrev ingenting om att panelen var spräckt när jag fick info om att den skickats iväg till infocare. Kan den ha gått sönder på vägen dit?
Komplett fotograferar alltid skador innan det undersöks, kanske kan finnas bild på panelen som bevisar att den inte var sprucken vid mottagandet hos komplett.se

Shit vilka pajasar.. Om nu inte komplett har sagt något om att skärmen var spräckt när dom fick den så är det ju uppenbart att det måste ha hänt någon gång efter att de har mottagit den.
Att foten har repats skadar inte garantin på något sätt, de måste ersätta dig med en ny vara iaf. Foten kanske du kan få tillbaka!
Det är ju inte som att man inte får en dator ersatt pga att man har haft sönder musen till ett datorpaket man har köpt.

Infocare är extremt inkompetenta och väldigt många har haft en dålig upplevelse med dom, det skulle lika gärna kunna vara så att dom själva har haft sönder skärmen pga dålig hantering.
De saker jag har skickat in till infocare har kommit tillbaka i uselt skick, visst har de fixat det ursprungliga felet för en överdrivet fet summa men sakerna har haft nya fel.
De hade mer eller mindre slitit upp chassit på en av mina laptops och haft sönder det och vägrade laga. Detta var när datorns garanti inte längre gällde.
Att dessa ens finns kvar förvånar mig, de borde inte få gå tre meter nära elektronik.

Stå på dig så kommer detta nog lösa sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Shit vilka pajasar.. Om nu inte komplett har sagt något om att skärmen var spräckt när dom fick den så är det ju uppenbart att det måste ha hänt någon gång efter att de har mottagit den.
Att foten har repats skadar inte garantin på något sätt, de måste ersätta dig med en ny vara iaf. Foten kanske du kan få tillbaka!
Det är ju inte som att man inte får en dator ersatt pga att man har haft sönder musen till ett datorpaket man har köpt.

Infocare är extremt inkompetenta och väldigt många har haft en dålig upplevelse med dom, det skulle lika gärna kunna vara så att dom själva har haft sönder skärmen pga dålig hantering.
De saker jag har skickat in till infocare har kommit tillbaka i uselt skick, visst har de fixat det ursprungliga felet för en överdrivet fet summa men sakerna har haft nya fel.
De hade mer eller mindre slitit upp chassit på en av mina laptops och haft sönder det och vägrade laga. Detta var när datorns garanti inte längre gällde.
Att dessa ens finns kvar förvånar mig, de borde inte få gå tre meter nära elektronik.

Stå på dig så kommer detta nog lösa sig!

Tack för din respons. Jag är väl medveten om att infocare inte direkt har det bästa ryktet på stan
Jag kände nästan på mig att någonting skulle köra ihop sig när den skickades dit.

Man får väl vara beredd på en lång och jobbig process nu då tyvärr.

Det lättaste hade varit att ta det på hemförsäkringen, men nu är det inte jag som har orsakat skadan och jag är inte den som ljuger för försäkringsbolaget för egen vinning. Det lättaste vore att skicka mig en helt ny TV, samt ge mig min repade fot...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nakednakedguy:

Infocare är extremt inkompetenta och väldigt många har haft en dålig upplevelse med dom, det skulle lika gärna kunna vara så att dom själva har haft sönder skärmen pga dålig hantering.

Och vad skulle man som servicefirma tjäna på det? skickar man ett kostnadsförslag på 9000kr till en kund kommer kunden knappast att låta reparera TV:n, det enda servicefirman då kan få betalt för är eventuell undersökningsavgift. Kan man däremot laga felet på garanti slipper man skicka kostnadsförslag och kan fakturera Panasonic direkt för reparationskostnaden.

Garantireparationer är det servicebolagen lever på, att skicka kostnadsförslag tar bara massor av tid.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Infocare är tamigfan snudd på lurendrejeri, att företag inte inser det. Det skulle inte förvåna mig om de själva spräckt den....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Infocare är tamigfan snudd på lurendrejeri, att företag inte inser det. Det skulle inte förvåna mig om de själva spräckt den....

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar på om jag inte har läst något om det någonstans, tror det va mobiler, kanske så långt tillbaka som HTC Desire?! Eller blandar jag ihop Infocare med något annat firma?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FubbHead:

Infocare är tamigfan snudd på lurendrejeri, att företag inte inser det. Det skulle inte förvåna mig om de själva spräckt den....

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas dem går konkurs som anovo

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av hunden:

Och vad skulle man som servicefirma tjäna på det? skickar man ett kostnadsförslag på 9000kr till en kund kommer kunden knappast att låta reparera TV:n, det enda servicefirman då kan få betalt för är eventuell undersökningsavgift. Kan man däremot laga felet på garanti slipper man skicka kostnadsförslag och kan fakturera Panasonic direkt för reparationskostnaden.

Garantireparationer är det servicebolagen lever på, att skicka kostnadsförslag tar bara massor av tid.

Jag menar inte att de skulle ha haft sönder skärmen med flit Menar att deras usla hantering av saker kan ha lett till att skärmen är sprucken.

Permalänk
Medlem

Kan bara meddela att detta har löst sig nu. Komplett tog det som fraktskada så en ny TV är påväg till mig nu

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nakednakedguy:

Jag menar inte att de skulle ha haft sönder skärmen med flit Menar att deras usla hantering av saker kan ha lett till att skärmen är sprucken.

Ok, har bara upplevt att det verkar vara ganska vanligt att folk tror att serviceföretagen tjänar något på att ha sönder saker och sen skicka kostnadsförslag, FubbHead här ovanför verkar ju tro på det.

Har själv jobbat som servicetekniker och kostnadsförslag är inte så roligt att hålla på med, man måste ta fram priser på reservdelar, skriva ihop en förklaring till kunden, skicka kostnadsförlaget, ställa undan TV:n på lagret och sen oftast vänta skitlänge på svar om man ska reparera eller skrota den. Garantiärenden är bara att laga på direkten och skicka ut när man är klar, mycket smidigare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av iKenn1i:

Kan bara meddela att detta har löst sig nu. Komplett tog det som fraktskada så en ny TV är påväg till mig nu

Awesome! Kul att det löste sig!

Permalänk
Skrivet av hunden:

Ok, har bara upplevt att det verkar vara ganska vanligt att folk tror att serviceföretagen tjänar något på att ha sönder saker och sen skicka kostnadsförslag, FubbHead här ovanför verkar ju tro på det.

Har själv jobbat som servicetekniker och kostnadsförslag är inte så roligt att hålla på med, man måste ta fram priser på reservdelar, skriva ihop en förklaring till kunden, skicka kostnadsförlaget, ställa undan TV:n på lagret och sen oftast vänta skitlänge på svar om man ska reparera eller skrota den. Garantiärenden är bara att laga på direkten och skicka ut när man är klar, mycket smidigare.

För att inte tala om alla arga kunder som inte förstår vad en garanti innebär.
När serviceverkstaden tydligt kan konstatera att en mobil är fuktskadad, skickar alltid bilder, så hävdas det bestämt att kund aldrig har utsatt den för fukt och tänkter minsann inte betala något kostnadsförslag.

Nu gäller inte detta i TS fall, dock.
Jag håller dessutom med om att Infocare är slarviga.
Fick tillbaka en laptop från ett garantiärende - den saknade luckan för minnesbrickorna. Bra jobbat.

Skrivet av Darkstormz:

Kan bara meddela att detta har löst sig nu. Komplett tog det som fraktskada så en ny TV är påväg till mig nu

Vad härligt att komplett löste det till slut.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ok, har bara upplevt att det verkar vara ganska vanligt att folk tror att serviceföretagen tjänar något på att ha sönder saker och sen skicka kostnadsförslag, FubbHead här ovanför verkar ju tro på det.

Visst, egentligen tror inte ens jag att de verkligen skulle haft sönder den själva. Men att dra slutsatsen att en liten repa på foten skulle leda till att panelen är spräckt, säger väl en del tycker jag... Att de får pengar för så oprofessionella servicearbeten som de utför är helt otroligt, hur smidiga garantiärenden nu än må vara... Man får vara glad om produkten sitter ihop när man får tillbaka den. Inga skruvar sitter rätt, forcerade i fel gängor, etc, etc. Värdelöst.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Visst, egentligen tror inte ens jag att de verkligen skulle haft sönder den själva. Men att dra slutsatsen att en liten repa på foten skulle leda till att panelen är spräckt, säger väl en del tycker jag... Att de får pengar för så oprofessionella servicearbeten som de utför är helt otroligt, hur smidiga garantiärenden nu än må vara... Man får vara glad om produkten sitter ihop när man får tillbaka den. Inga skruvar sitter rätt, forcerade i fel gängor, etc, etc. Värdelöst.

Min gissning är snarare att när man ser tecken på yttre åverkan på ett ställe, så kan man inte borga för att produkten inte tagit allmänt stryk i övrigt heller.
Jag tror inte att Komplett menade att just repan i sig skulle ha någon inverkan, snarare att det är en indikation på taskig hantering. (inte nödvändigtvis från kund)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8