Placering av fläktar Bitfenix Phenom

Permalänk
Medlem

Placering av fläktar Bitfenix Phenom

Jag väntar på ett Bitfenix Phenom chassi och funderar lite över fläktplacering.
Enligt specen så ska jag få plats med:

Topp: 2x120mm
Front: 2x120mm alt. 1x140/180/200/230
Bak: 1x120/140

Min spontana tanke är att sätta 2x120mm fläktar i toppen som blåser ut. En 200mm i fronten som blåser in och sen en 120mm baktill som blåser ut.

Frågan är om ni tror att det blir bättre/sämre flöde om man skulle ha ett inblås där bak istället? Annars borde det väl vara bra att en del av flödet kan gå rakt igenom från front till bak istället för att allt utflöde sker i toppen?

Bortse från vilka komponenter jag ska ha i chassit utan jag tänker mer allmänt luftflödesmässigt

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt ett Phenom M

Fronten sitter nätagget i om jag förstått bilderna rätt. Så där ska man nog inte köra något alls...

Jag kommer köra 200 eller 230 i botten som blåser ut och 140mm bak som blåser ut, låter det naturliga undertrycket suga in samtlig luft ovan ifrån då jag vill att luftriktnigen skall dra samtlig luft från mina SLI kort.

*Edit* nu såg jag på dina möjligheter att du beställt Mini-ITX versionen. Jag har den gamla versionen med handtag. Kör 230mm front i jätte lågt varv och lite snabbare 140mm för att kompensera så det blir ett jämt bra flöde.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag har också beställt ett Phenom M

Fronten sitter nätagget i om jag förstått bilderna rätt. Så där ska man nog inte köra något alls...

Jag kommer köra 200 eller 230 i botten som blåser ut och 140mm bak som blåser ut, låter det naturliga undertrycket suga in samtlig luft ovan ifrån då jag vill att luftriktnigen skall dra samtlig luft från mina SLI kort.

*Edit* nu såg jag på dina möjligheter att du beställt Mini-ITX versionen. Jag har den gamla versionen med handtag. Kör 230mm front i jätte lågt varv och lite snabbare 140mm för att kompensera så det blir ett jämt bra flöde.

Ja precis, på mITX-chassit finns det tydligen inga fläktplatser på sidor och botten.

Menar du att du har ett snabbare 140mm utblås där bak då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Off topic, men tror du man kan klämma in ett 160mm modulärt nätagg i Phenom mITX-chassit? I Prodigyn ska man kunna få in ett "om man viker sladdarna åt sidan lite" enligt Swec recension i alla fall.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag har också beställt ett Phenom M

Fronten sitter nätagget i om jag förstått bilderna rätt. Så där ska man nog inte köra något alls...

Jag kommer köra 200 eller 230 i botten som blåser ut och 140mm bak som blåser ut, låter det naturliga undertrycket suga in samtlig luft ovan ifrån då jag vill att luftriktnigen skall dra samtlig luft från mina SLI kort.

Jag ska också köpa ett Phenom M. Precis som du har jag tänkt att ha utblås i botten och bak. Jag tänkte även ha två 120mm i toppen som blåser ner på grafikkortet. Är det överkurs anser du? Blir det sämre med fläktarna i toppen? Jag är nybörjare, därför jag frågar.

Permalänk
Medlem

2x120mm kommer bara behöva snurrat snabbt =ökad ljudnivå för att kunna mata 1x140 och 1x230. Samtidigt ger dom knappast optimalt flöde då ditt GFX krossar luftströmmen direkt. Låt det vara fritt där uppe så kommer du säkert bli nöjd!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

2x120mm kommer bara behöva snurrat snabbt =ökad ljudnivå för att kunna mata 1x140 och 1x230. Samtidigt ger dom knappast optimalt flöde då ditt GFX krossar luftströmmen direkt. Låt det vara fritt där uppe så kommer du säkert bli nöjd!

Tack för svar! Jag kör på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tack för svar! Jag kör på det!

Man skall alltid börja med lite fläktar, sedan lägga till vid behov. Alternativ titta på det yttersts nogrrant.

Polare hade varmt grafikkort och CPU. Han fullkomligt fyllde sin låda med 120mm fläktar. Köpte en om dagen
och slet sig i håret. Han bad om hjälp tillslut. Då hade han 9st 120mm som alla blåste in och bildade någon statisk
bubbla så luften stog fullständigt still vid CPUn. (Som var passivd kyld pga. ljudnivå önskemål...).

Det slutade med att 2x120mm bak/top som utsug gav bäst flöde.

Jag har på jobbet byggt 10 datorer under en period av uppgradering.

Lian-Li chassie, några 3770k och några 3570k. Samtliga med 2x120mm 1xfram 1xbak. All luft dras rakt
igenom chassiet. CPUerna är passivt kylda med Cooler Master 612s samt någon Schyte. 62grader vid 1 timmes Burn är högsta
noteringen. Då är fortfarande inte fläktarna hörbara, så lågt i varv är dom. PWM styrdra med moderkort med UEFI BIOS.

Idag är det total mani över hur mycket fläktar man skall ha hit o dit. Oftast helt överdrivet som gör mera skada än nytta. Både för flödet, samt
Ljudnivån.

I ett Phantom M kan jag tänka mig att till o med skippa 140m bak, sätta igen det hålet med en platta och låta 230mm gå i riktigt lågvar, med SLI kort och passiv CPU kommer det nog funka utmärkt och vara väldigt tyst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man skall alltid börja med lite fläktar, sedan lägga till vid behov. Alternativ titta på det yttersts nogrrant.

Polare hade varmt grafikkort och CPU. Han fullkomligt fyllde sin låda med 120mm fläktar. Köpte en om dagen
och slet sig i håret. Han bad om hjälp tillslut. Då hade han 9st 120mm som alla blåste in och bildade någon statisk
bubbla så luften stog fullständigt still vid CPUn. (Som var passivd kyld pga. ljudnivå önskemål...).

Det slutade med att 2x120mm bak/top som utsug gav bäst flöde.

Jag har på jobbet byggt 10 datorer under en period av uppgradering.

Lian-Li chassie, några 3770k och några 3570k. Samtliga med 2x120mm 1xfram 1xbak. All luft dras rakt
igenom chassiet. CPUerna är passivt kylda med Cooler Master 612s samt någon Schyte. 62grader vid 1 timmes Burn är högsta
noteringen. Då är fortfarande inte fläktarna hörbara, så lågt i varv är dom. PWM styrdra med moderkort med UEFI BIOS.

Idag är det total mani över hur mycket fläktar man skall ha hit o dit. Oftast helt överdrivet som gör mera skada än nytta. Både för flödet, samt
Ljudnivån.

I ett Phantom M kan jag tänka mig att till o med skippa 140m bak, sätta igen det hålet med en platta och låta 230mm gå i riktigt lågvar, med SLI kort och passiv CPU kommer det nog funka utmärkt och vara väldigt tyst.

Intressant!

Jag kommer att köpa en 200mm att ha i botten och prova med en 120mm bak, antingen en som följer med eller någon jag har hemma. En annan sak som jag har funderat på, som du nu tog upp, visst måste det löna sig att täcka för hål där man inte vill att luft ska sugas in? Tänker tillexempel på hålen på insidan av fronten, ovanför där nätaggregatet ska sitta.

Till vänster i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man skall alltid börja med lite fläktar, sedan lägga till vid behov. Alternativ titta på det yttersts nogrrant.

Polare hade varmt grafikkort och CPU. Han fullkomligt fyllde sin låda med 120mm fläktar. Köpte en om dagen
och slet sig i håret. Han bad om hjälp tillslut. Då hade han 9st 120mm som alla blåste in och bildade någon statisk
bubbla så luften stog fullständigt still vid CPUn. (Som var passivd kyld pga. ljudnivå önskemål...).

Det slutade med att 2x120mm bak/top som utsug gav bäst flöde.

Jag har på jobbet byggt 10 datorer under en period av uppgradering.

Lian-Li chassie, några 3770k och några 3570k. Samtliga med 2x120mm 1xfram 1xbak. All luft dras rakt
igenom chassiet. CPUerna är passivt kylda med Cooler Master 612s samt någon Schyte. 62grader vid 1 timmes Burn är högsta
noteringen. Då är fortfarande inte fläktarna hörbara, så lågt i varv är dom. PWM styrdra med moderkort med UEFI BIOS.

Idag är det total mani över hur mycket fläktar man skall ha hit o dit. Oftast helt överdrivet som gör mera skada än nytta. Både för flödet, samt
Ljudnivån.

I ett Phantom M kan jag tänka mig att till o med skippa 140m bak, sätta igen det hålet med en platta och låta 230mm gå i riktigt lågvar, med SLI kort och passiv CPU kommer det nog funka utmärkt och vara väldigt tyst.

Problemet han hade var att alla fläktar blåser in. Hade han haft in där ner och fram, samt ut där bak och i toppen så hade han haft flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Intressant!

Jag kommer att köpa en 200mm att ha i botten och prova med en 120mm bak, antingen en som följer med eller någon jag har hemma. En annan sak som jag har funderat på, som du nu tog upp, visst måste det löna sig att täcka för hål där man inte vill att luft ska sugas in? Tänker tillexempel på hålen på insidan av fronten, ovanför där nätaggregatet ska sitta.

Till vänster i bild.
http://bitfenix.img.bgcdn.net/products_images/1056.png?137949...

Jag kommer personligen köra 680 SLI i min Phenom M, jag kommer se hur luften rör sig. Som du säger. Att täppa till läckage hål som ovanför nätagget för att centrera all genomströmning kan vara mycket gynnsamt om man kör med varma grafikkort..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs