Permalänk
Medlem

frågor om nätverkskamera

hej jag har köpt en nätverkskamera som heter dlink dsc-930l och jag har lite frågor.
1.hur kan jag göra så att allt den filmar spelas in på en hdd
2.hur kan jag göra så att den är kopplad till en ip adress så att jag knappar in ip adressen på en webbläsare och då går jag in direkt?
3.är det lagligt att sätta en kamera i hemmet/på tomten/i en resturang.
alla svar uppskattas,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hej jag har köpt en nätverkskamera som heter dlink dsc-930l och jag har lite frågor.
1.hur kan jag göra så att allt den filmar spelas in på en hdd
2.hur kan jag göra så att den är kopplad till en ip adress så att jag knappar in ip adressen på en webbläsare och då går jag in direkt?
3.är det lagligt att sätta en kamera i hemmet/på tomten/i en resturang.
alla svar uppskattas,

3. Ja så länge du inte filmar utanför tomten, inte ens en centimeter av trottoaren utanför din tomtgräns får "Övervakas". Vet inte hur det är med restaurang, hade inte vågat sätta upp en kamera utan att kolla först.
Om du däremot personligen står och håller i kameran så får du göra typ vad fan du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

3. Ja så länge du inte filmar utanför tomten, inte ens en centimeter av trottoaren utanför din tomtgräns får "Övervakas". Vet inte hur det är med restaurang, hade inte vågat sätta upp en kamera utan att kolla först.
Om du däremot personligen står och håller i kameran så får du göra typ vad fan du vill.

jaha ok tack så mycket! vart kan jag leta efter mer info om lagar angående övervakning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jaha ok tack så mycket! vart kan jag leta efter mer info om lagar angående övervakning?

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

3. Ja så länge du inte filmar utanför tomten, inte ens en centimeter av trottoaren utanför din tomtgräns får "Övervakas". Vet inte hur det är med restaurang, hade inte vågat sätta upp en kamera utan att kolla först.
Om du däremot personligen står och håller i kameran så får du göra typ vad fan du vill.

tack för länken!