Koppla kameran mot ljussystem (klubb)

Permalänk
Medlem

Koppla kameran mot ljussystem (klubb)

Hej!

Jobbar lite extra som festfotograf, men har ett problem som många handskas med.
Problemet är Höga tak och lite ljus, så blixt fungerar inte bra!

Är det någon som känner till något system eller lösning så man kan koppla ihop klubbens ljussystem (anske bara strobsen räcker) mot en kamera?

Det hade ju varit underbart om man kan styra lokalens strobes med kameran så man får den där blixten man behöver!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hej!

Jobbar lite extra som festfotograf, men har ett problem som många handskas med.
Problemet är Höga tak och lite ljus, så blixt fungerar inte bra!

Är det någon som känner till något system eller lösning så man kan koppla ihop klubbens ljussystem (anske bara strobsen räcker) mot en kamera?

Det hade ju varit underbart om man kan styra lokalens strobes med kameran så man får den där blixten man behöver!

Måste först utesluta en undran jag har. Är det den inbyggda blixten i kameran du menar när du skriver blixt fungerar inte bra ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Måste först utesluta en undran jag har. Är det den inbyggda blixten i kameran du menar när du skriver blixt fungerar inte bra ?

Nejdå, har en Speedlite som jag normaltsett kan studsa i taket men just i denna lokal går det inte, för högt i tak. visst skulle jag kunna ställa upp 4 softboxes i hörnorna och sätta dit trådlösa mottagare, men rädd för att de kan bli smashade... omtåliga saker och berusade personer går inte ihop..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Hur stor lokal snackas det om egentligen? Funkar det befintliga ljuset som ambient eller måste det också ha mer kräm?
Kan du inte ha en diffusor på dig alt. ha med dig en ass.?
Måste även fråga vilken färg väggar och tak har?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Hur stor lokal snackas det om egentligen? Funkar det befintliga ljuset som ambient eller måste det också ha mer kräm?
Kan du inte ha en diffusor på dig alt. ha med dig en ass.?
Måste även fråga vilken färg väggar och tak har?

Takhöjd 5 meter typ, Svartmålat, väggarna har svarta draperier (med glas bakom)

Just nu måste jag fota i ISO 1800, F/4 och runt 1/60 vilket gör så att bilderna får en elak rörelse oskärpa alternativet är ju att dra upp ISO högre, men då kommer bruset :((

Det finns ju säkert massa olika diffusors, men de jag testat ger fortfarande allt för skarpt ljus. Får väl annars ta och införskaffa mig en redig ringblixt. men hade gärna velat få hela omgivningen lite ljusare så jag kan gå upp i slutarhastighet...
När jag kör min 50mm f/1.8 så Fungerar det helt okey, men behöver vidvinkeln hos Canons 24a när alla vill ha med sig sina kompisar i bilden.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hur stort ska bilderna printas? Har du en kamera som lanserats de senaste 5 åren borde ISO6400 inte vara några större problem för en A4-print iaf.
Om du använder lite minus på blixtexponeringskompensationen så kan du troligen använda blixt rakt på åxå, utan att det ser allt för skräp ut eller dödar det befintliga ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hur stort ska bilderna printas? Har du en kamera som lanserats de senaste 5 åren borde ISO6400 inte vara några större problem för en A4-print iaf.
Om du använder lite minus på blixtexponeringskompensationen så kan du troligen använda blixt rakt på åxå, utan att det ser allt för skräp ut eller dödar det befintliga ljuset.

Måste kunna croppa 100% på A3 Har en 7D. Ligger minus två steg men får fortfarande den det skitfula raktpå blixt looken.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Takhöjd 5 meter typ, Svartmålat, väggarna har svarta draperier (med glas bakom)

Just nu måste jag fota i ISO 1800, F/4 och runt 1/60 vilket gör så att bilderna får en elak rörelse oskärpa alternativet är ju att dra upp ISO högre, men då kommer bruset :((

Det finns ju säkert massa olika diffusors, men de jag testat ger fortfarande allt för skarpt ljus. Får väl annars ta och införskaffa mig en redig ringblixt. men hade gärna velat få hela omgivningen lite ljusare så jag kan gå upp i slutarhastighet...
När jag kör min 50mm f/1.8 så Fungerar det helt okey, men behöver vidvinkeln hos Canons 24a när alla vill ha med sig sina kompisar i bilden.

skaffa en softbox för din speedlight, finns två varianter jag skule rekommendera i det här läget. En ringlight softbox eller en vanlig i "mellan" storlek, denna får du hålla i ena handen bredvid kameran och det räcker bra för att få en schysst look. Vill du få upp ljuset i lokalen bör du använda dig av en separat blixt för det men är det som du sa, svart tak svarta draperier. Då borde du satsa på att bara ljusa upp subjektet och människorna i omgivningen, svarta väggar är svarta av en anledning.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Detta objektiv borde väl lösa de flesta problemen för dig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586340

Med detta kan du använda f/2.8 utan problem. Borde lösa dina problem eftersom du klagar på att du kör på f/4 i så pass mörkt område. Jag skulle ha testat om jag hade varit du och kollat om det är det som är problemet. Lagom med vidvinkel på det objektivet.

Jag antar att det kommer komma några som säger emot mig här inne gällande objektivval, men men, ger bara mina 5 cents!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

skaffa en softbox för din speedlight, finns två varianter jag skule rekommendera i det här läget. En ringlight softbox eller en vanlig i "mellan" storlek, denna får du hålla i ena handen bredvid kameran och det räcker bra för att få en schysst look. Vill du få upp ljuset i lokalen bör du använda dig av en separat blixt för det men är det som du sa, svart tak svarta draperier. Då borde du satsa på att bara ljusa upp subjektet och människorna i omgivningen, svarta väggar är svarta av en anledning.

Skrivet av HCOC:

Detta objektiv borde väl lösa de flesta problemen för dig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586340

Med detta kan du använda f/2.8 utan problem. Borde lösa dina problem eftersom du klagar på att du kör på f/4 i så pass mörkt område. Jag skulle ha testat om jag hade varit du och kollat om det är det som är problemet. Lagom med vidvinkel på det objektivet.

Jag antar att det kommer komma några som säger emot mig här inne gällande objektivval, men men, ger bara mina 5 cents!

det där objektivet verkade trevligt! Ska titta igenom lite recensioner!

Kanske får bli en separat blixt och en assistent... jobbigt när de jag jobbar för vill ha studiokvalitet på foton tagna på klubb :/

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Måste kunna croppa 100% på A3 Har en 7D. Ligger minus två steg men får fortfarande den det skitfula raktpå blixt looken.

Förstår inte hur du menar med "croppa 100% på A3". Du menar att en pixel är en bildpunkt på skrivaren/framkallningsmaskinen? Vilken upplösning skriver den ut med då?

Med en 7D kan du väl styra blixten trådlöst? Sätt den med kameran på en blixtskena eller håll den i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Förstår inte hur du menar med "croppa 100% på A3". Du menar att en pixel är en bildpunkt på skrivaren/framkallningsmaskinen? Vilken upplösning skriver den ut med då?

Med en 7D kan du väl styra blixten trådlöst? Sätt den med kameran på en blixtskena eller håll den i handen.

100% A3 storleks crop. Dvs, jag behöver kunna croppa ur enskilda individer för att sedan få upp de på A3

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det säger ju inget om hur hög upplösning bilderna printas i eller hur många pixlar som används.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Kanske får bli en separat blixt och en assistent... jobbigt när de jag jobbar för vill ha studiokvalitet på foton tagna på klubb :/

Vill du få "studiokvalitet" är det helt klart en softbox som gäller, använd en så stor softbox som du kan (beroende på vad du tar för bild, helbild, halvbild, tvåbild spelar detta stor roll. Halvbild kan du komma undan med en av "medel" storlek) om du ska ta helbilder.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vill du få "studiokvalitet" är det helt klart en softbox som gäller, använd en så stor softbox som du kan (beroende på vad du tar för bild, helbild, halvbild, tvåbild spelar detta stor roll. Halvbild kan du komma undan med en av "medel" storlek) om du ska ta helbilder.

ja, jag börjar inse att det nog är det bästa alternativet.. får nog snacka med dem om att kanske sätta upp en bättre "fotostation" där folk kan ta bilder.. där jag kan sätta upp ett par softboxes för 3-5 pers.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det säger ju inget om hur hög upplösning bilderna printas i eller hur många pixlar som används.

Jag är nog dålig på att förklara...

Jag får ut en 3456 x 5184px bild, ur den kommer jag plocka ur en crop på 3508 x 4962 px (A3 med en PPI på runt 300.)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du raw ? Om inte så gör det, för det brukar gå att framkalla bättre än kamerans automatik speciellt om ljuset är problematiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder du raw ? Om inte så gör det, för det brukar gå att framkalla bättre än kamerans automatik speciellt om ljuset är problematiskt.

jodå, kör bara raw

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

http://www.garyfongestore.com/featured-products/lightsphere-c...
något sånt kanske skulle vara något? Det var en fotograf som gjorde just club-foton som länkade denna med gott resultat
Sidan: http://davidwalkerphotographyblog.wordpress.com/2012/01/04/a-...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

det där objektivet verkade trevligt! Ska titta igenom lite recensioner!

Kanske får bli en separat blixt och en assistent... jobbigt när de jag jobbar för vill ha studiokvalitet på foton tagna på klubb :/

Kan du intre ta utrustningen och slå den i huvudet på den du jobbar åt. För att få "studiokvalitet" krävs en väl upplyst studio. Inte en svartmålad nattklubb. Den personen verkar sakna verklighetsförankring. XD

Annars så är en softbox eller ringlight att föredra beroende på hur du vill fotta.

Om man kollar runt lite på olika typer av mingelbilder så konstaterar man ganska så snabbt att många är tagna med rejäl blixt rakt på. Platta bilder.
Vad jag har upptäckt däremot är att folk inte riktigt bryr sig, i alla fall inte de som blir plåtade, de är mest glada att få vara med på mingelbilder.
Många gånger så tycker de att bilder man själv avskyr är hur grymma som helst.

Vad gäller stationär utrustning så är det att undvika om du inte har någon som alltid står bredvid och vacktar, annars så kan du helt plöttsligt få syn på någon aspackad snubbe som använder stativ eller liknande som tillhygge.

Att tänka på med softboxar och klubbar är spillningsrisken. En softbox med en stor, vit, fin yta kan snabbt bli väldigt värdelös om någon spiller något på den, framför allt folk med rödvin i handen är att undvika.

Frågan om ISO tal är rellevant beroende på vilken efterbehandling du gör samt vad bilden skall användas till.
Om du kan efetrbehandla i PS, Lightroom eller liknande så kan du brusreducera på ett effektivt sätt om du har tiden till det, om bilderna skall tryckas i tidningar och dyligt med "grovt" papper så spelar lite extra gryn ingen stötte roll.