Nätaggregat till övre mellanklassdator med överklockning.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat till övre mellanklassdator med överklockning.

Fullständig inköpslista

Hej!
Jag planerar att köpa en dator i den övre mellanklassen.
Den kommer att innehålla en Haswell 4670k, vilken kommer överklockas, och två st. GTX 770.

Vad jag undrar är vilket nätaggregat jag behöver.
Jag har tänkt mig ett Newton R2 på 1000w, men det känns som lite overkill. Jag kommer använda datorn i flera år, så det måste vara ett nätagg som håller. Om det är modulärbart är det ett stort plus!

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara något att läsa om du inte redan gjort det; http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_770_sli_revi..., sweclockers test med 770 sli drog 620 har jag för mig. Så 750 borde nog räcka egentligen.

Beror ju lite på budget också vad du vill satsa på, hur gärna du vill ha modulärt och hur mycket du vill lägga, kan ju kolla på XFX Pro Series 750/850. Kvalitet och semi-modulärt.

PS. bjuder du på ena Batman Arkham eller? tyvm

edit: http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

750w räcker säkert,
Egentligen brukar en dator inte dra särskilt mycket.
Min dator is sign lär väl alldrig dra mer än ~400w trots att jag kör med cpu:n på 4Ghz

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

I din länk rekommederar de 700-800W med reservation för att man kanske behöver mer om man överklockar.

Swec själva säger dock, som du länkade, 620W för hela systemet, vilket betyder att 800W räcker och blir över.

Jag blir osäker..

Vad gäller arkham kommer jag bara köpa ett kort till en början, och ett andra när det behövs. Jag skriver dig ett PM när den tiden kommer och kollar om du fortfarande är intresserad

Permalänk
Medlem

Som sagt, 750W skulle med största sannolikhet räcka eftersom swec använde en klockad, mer power hungry, processor och ändå inte kommer över 620. Men det är ju bara 110~ skillnad mellan de exemplen jag tog med xfx pro series 750 och 850, är en hundring viktig så skulle 750 räcka annars är det bara att gå upp ett steg så är du beyond all reasonable doubt. Eller försöka hitta något mer prisvärt 800/850

här kan va aktuellt att läsa också http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite och hittade ett Corsair agg som verkar bra. 850W, 80+guld och modulärt. Det kostade ett par hundralappar mer än de du rekomenderade, men jag kan lägga de pengarna för att få 80+guld, och modulärt.

Permalänk
Avstängd

Corsair AX860 ! Platinum, Seasonic, modulärt, lång garanti, väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Varför inte köra vidare på ditt agg du har? Ju starkare nätagg ju lättare blir lasten för det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Varför inte köra vidare på ditt agg du har? Ju starkare nätagg ju lättare blir lasten för det.

Instämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Corsair AX860 ! Platinum, Seasonic, modulärt, lång garanti, väldigt tyst.

Men för dyrt.

Skrivet av Breddas:

Varför inte köra vidare på ditt agg du har? Ju starkare nätagg ju lättare blir lasten för det.

Är inte Corairet bättre då? Jag kommer inte tjäna något på att ha mer effekt än jag behöver, och 80+guld klarar ju högre last.
Eller är det bättre, ur levnadslängdssynpunk, att ha ett agg med "för hög" effekt än ett med bättre 80+?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HagSon:

Men för dyrt.

Nätagg ska man undvika att snåla med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Äh, börja kör på ditt nuvarande agg. Såvidare det inte är jättedåligt så kommer du inte märka någon direkt skilnad.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Är inte Corairet bättre då? Jag kommer inte tjäna något på att ha mer effekt än jag behöver, och 80+guld klarar ju högre last.
Eller är det bättre, ur levnadslängdssynpunk, att ha ett agg med "för hög" effekt än ett med bättre 80+?

Förstår inte logiken här. Du kanske inte tjänar nåt direkt på att ha extra kapacitet, men vad tjänar du på att spendera pengar på ett nytt agg då ditt nuvarande skulle fungera bra? Du har inte åtminstone nämnt att nåt skulle vara fel på det (coilwhine eller liknande).
80+ märknignarna har inget att göra med hur mycket last det klarar av, det är effektiviteten. Visserligen kan man resonera som så att för hög effektivitet krävs det bra komponenter, som i sin tur ger andra fördelar. Och högre effektivitet betyder generellt sett tystare drift p.g.a. mindre värmeutveckling.

Men ditt nuvarande är ju ett bra agg så jag tycker det vore onödigt att byta om det är felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Äh, börja kör på ditt nuvarande agg. Såvidare det inte är jättedåligt så kommer du inte märka någon direkt skilnad.

Skrivet av Wh1sp:

Förstår inte logiken här. Du kanske inte tjänar nåt direkt på att ha extra kapacitet, men vad tjänar du på att spendera pengar på ett nytt agg då ditt nuvarande skulle fungera bra? Du har inte åtminstone nämnt att nåt skulle vara fel på det (coilwhine eller liknande).
80+ märknignarna har inget att göra med hur mycket last det klarar av, det är effektiviteten. Visserligen kan man resonera som så att för hög effektivitet krävs det bra komponenter, som i sin tur ger andra fördelar. Och högre effektivitet betyder generellt sett tystare drift p.g.a. mindre värmeutveckling.

Men ditt nuvarande är ju ett bra agg så jag tycker det vore onödigt att byta om det är felfritt.

Det verkar som om ni missförstått mig, eller så uttryckte jag mig oklart.
Jag äger för nuvarande inget av aggen, utan funderar på vilken av de två jag borde köpa till min framtida burk. Det jag har i min nuvarande dator är för klent för SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Det verkar som om ni missförstått mig, eller så uttryckte jag mig oklart.
Jag äger för nuvarande inget av aggen, utan funderar på vilken av de två jag borde köpa till min framtida burk. Det jag har i min nuvarande dator är för klent för SLI.

Aha, då förstår jag, men du skrev faktiskt i inledande post såhär:

Skrivet av HagSon:

Jag har för tillfället ett Newton R2 på 1000w, men det känns som lite overkill.

Vilket jag inte kan tolka på så olika många sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Aha, då förstår jag, men du skrev faktiskt i inledande post såhär:

Vilket jag inte kan tolka på så olika många sätt

Jag menade att jag hade det i nuvarnade inköpslistan, taskig formulering av mig. Jag redigerar posten.

Permalänk
Medlem

OCZ SILENCER MK III 1200W

Hej. Du skall ha två st. MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series. De rekommenderar 600 W till ett. Jag tror inte det behövs det dubbla för två men du skall inte lägga dig på marginalen. Ett nätaggregat presterar bäst upp till 70% därefter sjunker det. Om du ändå skall upp i den prisklassen så rekommenderar jag ett OCZ SILENCER MK III 1200W. http://www.dustinhome.se/product/5010656569/ocz-silencer-mk-i.... Det är inte helt modulärt 24 pin, 4 st. PCI och ström till CPU sitter. De skall du ändå använda. Du får å andra sidan ett nätaggregat som är tyst levererar 92% och behöver inte tänka på spänningsfall eller att det inte levererar. Kostnad 2 240 kr en 50 lapp mer än det du tänkt dig.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinSlow:

Hej. Du skall ha två st. MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series. De rekommenderar 600 W till ett. Jag tror inte det behövs det dubbla för två men du skall inte lägga dig på marginalen. Ett nätaggregat presterar bäst upp till 70% därefter sjunker det. Om du ändå skall upp i den prisklassen så rekommenderar jag ett OCZ SILENCER MK III 1200W. http://www.dustinhome.se/product/5010656569/ocz-silencer-mk-i.... Det är inte helt modulärt 24 pin, 4 st. PCI och ström till CPU sitter. De skall du ändå använda. Du får å andra sidan ett nätaggregat som är tyst levererar 92% och behöver inte tänka på spänningsfall eller att det inte levererar. Kostnad 2 240 kr en 50 lapp mer än det du tänkt dig.

Du överdriver rätt ordentligt.. Swecs test GTX770 SLI drog ca 620W från väggen. Så ett bra 650W agg med 4st PCIe kontakter skulle funka.
Sen skilljer det sig inte mycket mellan 20 - 90% belastning med moderna agg idag.. Dom flesta svajjar en 3-4% däremellan från min till max.
TS klarar sig bra på det agg han har idag, med råge i watt!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du överdriver rätt ordentligt.. Swecs test GTX770 SLI drog ca 620W från väggen. Så ett bra 650W agg med 4st PCIe kontakter skulle funka.
Sen skilljer det sig inte mycket mellan 20 - 90% belastning med moderna agg idag.. Dom flesta svajjar en 3-4% däremellan från min till max.
TS klarar sig bra på det agg han har idag, med råge i watt!

Han har ju inget, läs vad han skriver. Han skall försörja resten av datorn med, hårddiskar, fläktar CPU, ramminne m.m. Jag gav ett förslag och ger mig inte in i en diskussion om vad han maximalt behöver.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinSlow:

Han har ju inget, läs vad han skriver. Han skall försörja resten av datorn med, hårddiskar, fläktar CPU, ramminne m.m. Jag gav ett förslag och ger mig inte in i en diskussion om vad han maximalt behöver.

Jobbar du för OCZ eller? annars skulle ingen in their right mind rekommendera ett 1200 watt till något som drar 620~, tror du inte sweclockers hade några "hårddiskar, fläktar CPU, ramminne m.m." när dom testade? fulkopplade två grafikkort rakt in i nätagget å ba körde

och eftersom du verkar tro att rekommendationen för agget är utifrån vad kortet ensamt drar så har du ju redan tappat all trovärdighet, på vissa kort kan du se t.ex. "rekommenderat nätaggregat 500W" "grafikkortets beräknade effektförbrukning 170W". Rekommendationen är för hela systemet inräknat, och med viss marginal.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Master of Overkill

Snåla på nätagg av egen erfarenhet är det sämst jag har gjort.

Så alla min datorer har lite mycket W en vad dom behöver men jag har aldrig haft några problem efter dess.
Min main rig behöver till och med 1x till PSU
^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Snåla på nätagg av egen erfarenhet är det sämst jag har gjort.

Så alla min datorer har lite mycket W en vad dom behöver men jag har aldrig haft några problem efter dess.
Min main rig behöver till och med 1x till PSU
^^

Man kan snåla på olika sätt när det gäller nätagg
Du har ett helt annat behov än TS med dina 3st Titan...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Fullständig inköpslista

Hej!
Jag planerar att köpa en dator i den övre mellanklassen.
Den kommer att innehålla en Haswell 4670k, vilken kommer överklockas, och två st. GTX 770.

Vad jag undrar är vilket nätaggregat jag behöver.
Jag har tänkt mig ett Newton R2 på 1000w, men det känns som lite overkill. Jag kommer använda datorn i flera år, så det måste vara ett nätagg som håller. Om det är modulärbart är det ett stort plus!

Tack på förhand för svar!

Cooler Master V700
Corsair AX760
XFX Black Edition 750W

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lacrits:

Man kan snåla på olika sätt när det gäller nätagg
Du har ett helt annat behov än TS med dina 3st Titan...

Det vet jag men, i min 3570k miniITX 660 atm så har jag AX850 behöver jag aldrig oroa mig över dålig 12V eller något annat skit.

+ jag kan sätta in den i bra rigg senare eller något, tycker inte det är värt 500-1k att snåla på nätagg.

Då tycker jag man väntar 1-2 månader och köper kanske sin SSD senare eller alla minnes moduler eller vad det nu kan vara kanske ny skärm mus.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nätaggregat

Hej. Hoppas du köpte ett någorlunda bra nätaggregat vare sig det blev Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär eller något annat. Burken drar den ström den behöver så att ligga lite högre har ingen betydelse. De flesta bilar har mer effekt än den tillåtna hastigheten. Till Naga, jag har ett OCZ SILENCER MK III 1200W och jobbar inte för OCZ. Du skall bara skriva dumma komentarer. Har du gett ett förslag?

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Skrivet av lacrits:

Cooler Master V700
Corsair AX760
XFX Black Edition 750W

När jag kollar på dessa ser jag inga störra skillnader mot det corsair jag nämnde tidigare i tråden (HX850W). Cooler Mastern är iofs 200sek billigare men det kan jag lägga, och AX har platinum, men är inte 850W bättre om platina bara innebär bättre effektivitet? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HagSon:

Tack så mycket för alla svar!

När jag kollar på dessa ser jag inga störra skillnader mot det corsair jag nämnde tidigare i tråden (HX850W). Cooler Mastern är iofs 200sek billigare men det kan jag lägga, och AX har platinum, men är inte 850W bättre om platina bara innebär bättre effektivitet? Eller har jag missat något?

HX850 är ett CWT bygge. Inget dåligt bygge, men det har lite rykte om sig för coil whine och en högljudd fläkt.
Dom jag föreslog är alla byggda av Seasonic (KM3 platform), och iaf V700 är väldigt tyst (även om den inte är semi-passiv) då den har en Protechnic fläkt, samma som BeQuiet kör med. AX760 är semipassiv, så fläkten står stilla tills den behöver snurra på antingen av belastningen eller temperaturen. Inte helt hundra just nu om XFX BE är semipassiv.. minns inte.. ska kolla, uppdaterar sen.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Om man kollar på corsairs egen sida verkar deras RM850 helt enkelt vara bättre än HX850. Bättre effektivitet, ATX12V v2.4 ist. för 2.31 (om det spelar någon roll), och tydligen tystare. Trots det kostar den en tjuga mer. Är det något jag missar eller finns det någon förklaring till det här?
Jag blir bara mer och mer förvirrad..

Edit: Som svar på din förra post; båda corsair-aggen är halvpassiva. Fabriken kanske kan påverka men iall ärlighet är inte ljud det allra viktigaste för mig, men det vore trevligt om den var så tyst som möjligt under låg belastning, ex webbsurfande.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat

Hej igen. ursäkta jag lägger mig i igen men jag skulle inte lägga mig så på marginalen. Om köper runt 800 Watt gold så får du 800x0,9=720 Watt ut. Du skall ha två st MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series där de rekommenderar 600 watt till ett kort. Köp ett runt 1000 watt så framtidssäkrar du bygget. Du lägger 7000 kr på grafikkorten och bör köpa ett bra nätaggregat.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinSlow:

Hej igen. ursäkta jag lägger mig i igen men jag skulle inte lägga mig så på marginalen. Om köper runt 800 Watt gold så får du 800x0,9=720 Watt ut. Du skall ha två st MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series där de rekommenderar 600 watt till ett kort. Köp ett runt 1000 watt så framtidssäkrar du bygget. Du lägger 7000 kr på grafikkorten och bör köpa ett bra nätaggregat.

Fel, 800W ger 800w ut. det drar däremot 800/0.9 = 888W från väggen