Känner att mobilköpare ska lura mig.. Låsa mobilen?

Permalänk
Medlem

Känner att mobilköpare ska lura mig.. Låsa mobilen?

Hej

Sålde en telefon på tradera, vinnaren hade många negativa men ändå många positiva, men jag litar på folk.

Han för över 450kr och jag skickar telefonen, nu 4 dagar senare får jag mail om att han inte fått någon mobil ännu. Då ber jag han vänta tills nästa vecka.

Men eftersom jag skickade via bubbelpost 29kr så ser jag ju inte om han har fått den eller inte så han kan ju lura mig om han vill och få pengarna tillbaka och en mobil. Skrev avsändare på baksidan

Så min fråga är. Kan jag låsa mobilen med hjälp av IMEI? Mobilen är köpt på Siba Olåst för 2 år sedan.

Om han säger att han inte fått den nästa vecka så ska jag säga.
* Vi väntar tills slutet av månaden om ingen ser den så får du pengarna tillbaka och så låser jag telefonen så den blir obrukbar.

Permalänk

Eller så behåller du pengarna bara? Enligt köplagen så är det han som bär risken för varan när du lämnar över varan till tredje part för transport. Alltså får han då kräva Posten på ersättning om han nu talar sanning.

Permalänk
Medlem

Säg åt köparen att förlustanmäla försändelsen hos Posten och avvakta deras utredning.

Jag erbjuder alltid rekommenderat som alternativ när jag säljer på Tradera: då är det upp till köparen att avgöra om den vill betala en avgift för säkerheten att veta att paketet är försäkrat och spårbart.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Som tobbe_x90 säger, så tog ditt ansvar slut samma sekund som du lämnade varan i transportörens händer. Det är den risk man får ta som köpare om man väljer ett fraktsätt som saknar spårbarhet.

Posten kommer troligen inte att betala ut någon ersättning heller, just pga valt fraktsätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personen som skickade telefonen är postend kund, så TS är enda som skulle kunna göra något.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Personen som skickade telefonen är postend kund, så TS är enda som skulle kunna göra något.

Så är det inte hos schenker i alla fall...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Hur ofta händer det att posten slarvar bort saker? Väääääldigt sällan. Har det inte kommit fram inom några dagar ytterligare så försöker han självklart blåsa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hur ofta händer det att posten slarvar bort saker? Väääääldigt sällan. Har det inte kommit fram inom några dagar ytterligare så försöker han självklart blåsa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte annat än hålla med. Man får allt för ofta höra och läsa att Posten är djävulens påfund, något det tyvärr inte ligger någon sanning i.
Ang. ärendet... frågar du mig har du mest troligt blivit snuvad på konfekten.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Du har väl kvar kvittot från då du skickade iväg den?

Permalänk
Medlem

Om han bara betalar för frakt utan spårbart så får han ta den risken, hans fel och ingen annans.
Sen ja chansen är ju högst att han blåser dig bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Hej

Sålde en telefon på tradera, vinnaren hade många negativa men ändå många positiva, men jag litar på folk.

Han för över 450kr och jag skickar telefonen, nu 4 dagar senare får jag mail om att han inte fått någon mobil ännu. Då ber jag han vänta tills nästa vecka.

Men eftersom jag skickade via bubbelpost 29kr så ser jag ju inte om han har fått den eller inte så han kan ju lura mig om han vill och få pengarna tillbaka och en mobil. Skrev avsändare på baksidan

Så min fråga är. Kan jag låsa mobilen med hjälp av IMEI? Mobilen är köpt på Siba Olåst för 2 år sedan.

Om han säger att han inte fått den nästa vecka så ska jag säga.
* Vi väntar tills slutet av månaden om ingen ser den så får du pengarna tillbaka och så låser jag telefonen så den blir obrukbar.

Glöm det. Njut av dina 450 kr istället. Inte ditt ansvar om köparen väljer icke spårbar leverans. Du är för godtrogen och snäll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hur ofta händer det att posten slarvar bort saker? Väääääldigt sällan. Har det inte kommit fram inom några dagar ytterligare så försöker han självklart blåsa dig.

Jag har sålt/köpt på tradera sen 2004 och har inte förlorat ett enda paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hur ofta händer det att posten slarvar bort saker? Väääääldigt sällan. Har det inte kommit fram inom några dagar ytterligare så försöker han självklart blåsa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Och om paketet skulle hamna på villovägar på terminalen så återfinns det i regel inom en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Eller så behåller du pengarna bara? Enligt köplagen så är det han som bär risken för varan när du lämnar över varan till tredje part för transport. Alltså får han då kräva Posten på ersättning om han nu talar sanning.

What he said!

När du som säljare lämnat över produkten till posten, så är det deras ansvar. Speciellt om du skickar som paket. Då betalar man automatiskt en försäkring hos posten. Så han kan inte kräva dig på ett skvatt. Om du har kolliID så skicka det till han.

Edit: läste precis att han valde icke-spårbar. Ovan gäller ändå, han kan inte kräva dig på pengarna.

Permalänk

Om köparen väljer snålpost så är det väl hans problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Ansvar för leveransen
När du handlar av en privatperson så ligger ansvaret för att en inlämnad försändelse levereras till angiven adress hos speditören. När säljaren postat brevet eller lämnat in paketet har denne fullgjort sin del av avtalet. Tradera rekommenderar att man använder sig av spårbara försändelser med kollinummer eller inlämningskvitto för att kunna påvisa att varan lämnats till speditören.