40-45 grader idle med Cooler Master Hyper 212 EVO?

Permalänk
Medlem

40-45 grader idle med Cooler Master Hyper 212 EVO?

Har köpt en Cooler Master Hyper 212 EVO till min i5 4670K.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Datorlådan jag använder är en Fractal Design Define R4, med de 2 fläktar som medföljer.

Processorn håller sig mellan 40-45 grader idle. När jag har läst att andra ligger mellan 20-25 grader idle så låter mina 45 grader väldigt mycket.

Är det så att just i5 4670K är ganska varm av sig eller är det något med kylningen som inte funkar som det ska? Jag använder självklart kylpasta.

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Kollat så den sitter på som den ska? (vet, dum fråga.. Men sånt händer) vad ligger den i load? Det är mer intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

40-45 grader låter helt normalt.
20-25 grader är inte möjligt om man har typ 23 grader inomhus

Permalänk
Medlem

Haswell går lite varmare än tidigare processorer, men låter faktiskt som du har för lite/för mycket kylpasta alt. att du inte har satt fast kylaren riktigt ordentligt.

Permalänk

Installerade en 212 EVO på en polares dator för någon vecka sen. Den ligger på ca 30 grader i idle. Sitter den som den ska? Hur mycket kylpasta använde du?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker att den sitter som den ska, den går dock att röra minimalt i sidled men jag har förstått att andra också har det "problemet".
När det gäller kylpasta så la jag en liten klick i mitten som jag smetade ut över hela, det är ett tunnt lager över hela processorn helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet är att ha en riskorn på mitten av cpu och låta kylaren pressa ut kylpastan.

Ifall du smetar ut pastan så måste du vara noga att få bort alla luftbubblor metoden är bättre än ärta metoden men mycket svårare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patabata:

Tycker att den sitter som den ska, den går dock att röra minimalt i sidled men jag har förstått att andra också har det "problemet".
När det gäller kylpasta så la jag en liten klick i mitten som jag smetade ut över hela, det är ett tunnt lager över hela processorn helt enkelt.

Du skall lägga en klick (riskorn) och sen pressa ut det i samband med att du monterar kylaren för bästa effekt.

Permalänk

Testa att ta bort och sätta dit den igen. Sitter själv på en Cooler Master Hyper 212 Evo med en i7-3770K (icke överklockat). Idle 7-25 grader (beroende på kärna) och aldrig högre än 48 i full load. Billig, och extremt bra kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Testa att ta bort och sätta dit den igen. Sitter själv på en Cooler Master Hyper 212 Evo med en i7-3770K (icke överklockat). Idle 7-25 grader (beroende på kärna) och aldrig högre än 48 i full load. Billig, och extremt bra kylare!

Sluta trolla, 7-25 grader? Något är sjukt fel på ditt system..

Permalänk
Medlem

7 grader..

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Patabata:

Tycker att den sitter som den ska, den går dock att röra minimalt i sidled men jag har förstått att andra också har det "problemet".
När det gäller kylpasta så la jag en liten klick i mitten som jag smetade ut över hela, det är ett tunnt lager över hela processorn helt enkelt.

Har du tagit bort plastfilmen som skyddar kylarfoten? Annars är det enklaste att montera om med en liten ärtklick mitt på CPUn.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av careau:

Sluta trolla, 7-25 grader? Något är sjukt fel på ditt system..

Sitter på två 200mm och två 120mm fläktar också i ett kallt rum. De gör bra från sig. Tycker inte det var något märkvärdigt med mina temps. Förstår inte riktigt vad du menar?

P.S. vill inte gå out-of-topic så om du vill svara kan du skicka PM.

//Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Sitter på två 200mm och två 120mm fläktar också i ett kallt rum. De gör bra från sig. Tycker inte det var något märkvärdigt med mina temps. Förstår inte riktigt vad du menar?

P.S. vill inte gå out-of-topic så om du vill svara kan du skicka PM.

//Robin

Det är 8 grader i ett kylskåp...kallt rum säkert.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Sitter på två 200mm och två 120mm fläktar också i ett kallt rum. De gör bra från sig. Tycker inte det var något märkvärdigt med mina temps. Förstår inte riktigt vad du menar?

P.S. vill inte gå out-of-topic så om du vill svara kan du skicka PM.

//Robin

Det går inte att komma under inomhus temperaturen med luftkylning exempel det är 18 Celsius i ditt rum då bör din CPU idle vara drygt 28-30 Celsius.

Så 7-25 garder år i princip omöjligt det måste vara ett fel med din temperatur sensor.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Dom tempsen om 20-25 grader låter som vintertemperaturer med alla fläktar på max.

Fullständigt normala temps. Beror ju såklart lite på vad du har för luftflöde i chassit. Med rätt dåligt luftflöde så ser mina temps ut såhär:

Drar jag på massa fläktar på max så kommer jag såklart närmare rumstemperaturen, typ ner mot 30 grader.

Skrivet av Robin_Viktorsson:

Testa att ta bort och sätta dit den igen. Sitter själv på en Cooler Master Hyper 212 Evo med en i7-3770K (icke överklockat). Idle 7-25 grader (beroende på kärna) och aldrig högre än 48 i full load. Billig, och extremt bra kylare!

Fullt normala temps om det är vinter och du har fönstret öppet så rumstempen är -5 grader.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Sitter på två 200mm och två 120mm fläktar också i ett kallt rum. De gör bra från sig. Tycker inte det var något märkvärdigt med mina temps. Förstår inte riktigt vad du menar?

P.S. vill inte gå out-of-topic så om du vill svara kan du skicka PM.

//Robin

Det som avses är att du aldrig kan komma ned under rumstemperatur med luftkylning. Detta oavsett hur många fläktar du använder. Termodynamikens lagar sätter stopp för det.
För om din rumstemperatur är 22 grader, hur ska då din kylare kunna bli kallare än 22 grader. Eftersom den kyls med just 22 grader varm luft.

Skulle mer tro att dina sensorer visar fel. Testa att belasta i något testprogram och avläs då. Återkom med de siffrorna.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Har själv samma kylare + samma CPU, kör den bara på 650RPM och ligger på 30-32 grader idle. Så 45 är nog inte helt normalt.
(och endast 1 chassifläkt igång, utblås även den 650RPM)

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

vad är fläkten till kylaren inställd på?
Går du in i bios och kolla på "HWmonitor" eller "hardware monitor" så kan du säkert öga hastigheten hos fläkten till kylaren.

Har min kylare inställd på att cpu:n inte ska gå över 60 Celsius, så den idlar kring det och håller samma temperatur även i spel etc.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av Patabata:

Har köpt en Cooler Master Hyper 212 EVO till min i5 4670K.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Datorlådan jag använder är en Fractal Design Define R4, med de 2 fläktar som medföljer.

Processorn håller sig mellan 40-45 grader idle. När jag har läst att andra ligger mellan 20-25 grader idle så låter mina 45 grader väldigt mycket.

Är det så att just i5 4670K är ganska varm av sig eller är det något med kylningen som inte funkar som det ska? Jag använder självklart kylpasta.

Mvh Patrik

Vad har du för temp i rummet?

Dom fläktarna som följer med chassit är riktigt dåliga.
Vad har du mer i lådan?

Har du 25 grader i rummet och bara dom fläktarna i lådan så skulle jag gissa på att du har ca 30-35 grader i lådan och då är dina 40-45 grader på CPU i idle helt normalt.

Som refferens så har jag 35-40 grader på min i5 2500K i min låda, då är 2500K en mycket kallare CPU än du har så det är helt normalt.

Vad har du i full load? Det är egentligen bara det som har betydelse.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Ska testa full load när jag kommer hem. Hur gör jag det bäst? 3dmark11? Som grafikkort kör jag gti 460 sli och använder originalfläktarna till burken. Gissar på att tempen i mitt rum är 20-25 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patabata:

Ska testa full load när jag kommer hem. Hur gör jag det bäst? 3dmark11? Som grafikkort kör jag gti 460 sli och använder originalfläktarna till burken. Gissar på att tempen i mitt rum är 20-25 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Referensmodell på grafikkorten? Om inte så bidrar ju dom till högre temp i chassit. Prime95 eller AIDA64 är att föredra om du ska testa temps.
Personligen satt jag på ~33-35 i idle när jag hade en EVO i den här burken. Precis som andra påpekat så tycker jag att det låter som antingen felmontering eller för mycket/lite kylpasta. Har du spänt skruven/fjädern som sitter i mitten av fästet på EVOn?

Utöver det så svarade du aldrig på Freezer64Pro's fråga, vilket är en sak som skulle höja tempsen till en sådan nivå du beskriver, samt driva upp dom på tok för högt om du börjar stresstesta med Prime95.
Har du tagit bort plastfilmen som skyddar kylarfoten?

EDIT: Om inte något av det som redan nämnts hjälper så har du dragit tidernas nitlott i silikonlotteriet.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Idle 7-25 grader (beroende på kärna)

Hahaha alltid lika kul när sånt här kommer fram

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Referensmodell på grafikkorten? Om inte så bidrar ju dom till högre temp i chassit. Prime95 eller AIDA64 är att föredra om du ska testa temps.
Personligen satt jag på ~33-35 i idle när jag hade en EVO i den här burken. Precis som andra påpekat så tycker jag att det låter som antingen felmontering eller för mycket/lite kylpasta. Har du spänt skruven/fjädern som sitter i mitten av fästet på EVOn?

Utöver det så svarade du aldrig på Freezer64Pro's fråga, vilket är en sak som skulle höja tempsen till en sådan nivå du beskriver, samt driva upp dom på tok för högt om du börjar stresstesta med Prime95.
Har du tagit bort plastfilmen som skyddar kylarfoten?

EDIT: Om inte något av det som redan nämnts hjälper så har du dragit tidernas nitlott i silikonlotteriet.

Oj, missade att svara på det men ja, jag har tagit bort plastfilmen på kylaren och spänt fast fjädern i mitten.

Testade att ta bort kylaren och den gamla pastan. Satte sedan dit ny pasta+kylare och skulle testa Prime95.
Processorn kom upp i 65 grader och efter test 10 så fick jag blåskärm :/.

Permalänk
Medlem

När jag kör wow så ligger:

moderkortet på ca 30 grader
grafikkorten på ca 60 grader
CPUn på ca 42-50 grader

Permalänk
Medlem

Något verkar ju onekligen galet iaf. Kör du överklockat? Hur är kabeldragningen? Får du ett bra luftflöde eller har du en massa sladdar som bara hänger?
Har du kollat så att fläkten verkligen snurrar när du har datorn igång? Samt är kylaren vänd åt rätt håll så att luften går rakt mot närmaste utblås eller vispar den bara runt varmtluften?

Nästan dags att du får börja ta lite bilder. Skulle även vara intressant att se en print av cpuz när du har full load på processorn, så vi vet hur mycket den drar.

EDIT: Vilket program mäter du temps med?

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Något verkar ju onekligen galet iaf. Kör du överklockat? Hur är kabeldragningen? Får du ett bra luftflöde eller har du en massa sladdar som bara hänger?
Har du kollat så att fläkten verkligen snurrar när du har datorn igång? Samt är kylaren vänd åt rätt håll så att luften går rakt mot närmaste utblås eller vispar den bara runt varmtluften?

Nästan dags att du får börja ta lite bilder. Skulle även vara intressant att se en print av cpuz när du har full load på processorn, så vi vet hur mycket den drar.

EDIT: Vilket program mäter du temps med?

Inte överklockat. Tycker att jag lagt kablarna så att det ska bli ett bra luftflöde. Alla fläktar snurrar och fläkten på kylaren sitter så att den blåser mot närmaste utblås.

Blir det någon skillnad om jag vrider kylaren 180 grader? Eftersom den ser likadan ut på båda sidorna så borde det vara samma?

Använder mig av HWMonitor för att kolla temp

Permalänk
Avstängd

Helt normalt. Du har en Haswell processor, du har 2 fläktar i ett R4 och en hyper 212. Med andra ord, inget onormalt.

Permalänk
Medlem

Testade att göra om allt med kylaren, skickar en länk på vilken temp processorn ligger på nu samt vad den låg som högst när jag körde Prime95.

http://tinypic.com/view.php?pic=255pa2d&s=5#.Uk26aYZznJs

Är 63 grader i full load ovanligt högt? Den ligger på ca 35 grader i vila nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patabata:

Testade att göra om allt med kylaren, skickar en länk på vilken temp processorn ligger på nu samt vad den låg som högst när jag körde Prime95.

http://tinypic.com/view.php?pic=255pa2d&s=5#.Uk26aYZznJs

Är 63 grader i full load ovanligt högt? Den ligger på ca 35 grader i vila nu iaf.

Fullt normalt.