Blocket annons bedräglig!

Permalänk

Blocket annons bedräglig!

Hej allihop.
Igår beställde jag en tjänst genom Blocket.se och detta var en annons som så många lägger ut dagligen där.
Jag ville ha lite olika saker med i min annons och denna blev inte genomförd då den innehöll för många saker enligt Blocket. Jag har sett andra människor med sådana annonser, men jag fick inte. Istället fick jag betala 40:- och inte 30:- som det stod i mitt kvitto från Blocket för en annons som jag aldrig fick. Jag kan förvisso fortfarande ändra på min annons, men jag vill inte göra det. Jag var väldigt nöjd med det jag skrev och anser att jag har rätt i denna fråga.
Efter 6st e-mail till Blocket där de vägrar att ge mig mina pengar tillbaka, detta är en principsak mer än att jag måste ha mina pengar tillbaka, så vägrade de mig mina pengar tillbaka och jag fick tillgodo pengar på ett ställe som jag aldrig mer vill ha något att göra med!
Jag har nu polisanmält Blocket för bedrägeri och hoppas på det bästa. Enligt svensk lag, jag kollade upp detta igår, så får man inte ta betalt för en tjänst som man inte genomför i Sverige.
Jag tänkte mest att jag vill varna folk för att försöka köpa en annons genom Blocket.se, akta er för vad ni skriver tydligen.

Permalänk
Medlem

Hänvisade de till någon regel som annonsen bröt mot?

Permalänk
Medlem

Okej, lycka till!

Permalänk
Medlem

jag fick betala 60kr precis för en annons som skulle kostat 30. fattar noll själv :S

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Utan att själv ha kollat; har Blocket inte i sina villkor att du bara får ha x antal 'saker' i din annons?

I sådana fall har du helt enkelt köpt en tjänst och sedan förväntat dig en annan. Ditt fel, inte deras.

Att deras priser inte stämmer har jag ingen förståelse för.

Edit: Polisanmält.... suck... frågan är i vilken riktning du sabbar statistiken...

Permalänk
Medlem

Annonserna kostar olika beroende på vilken kategori ni placerar den i.
Det har inte alltid varit så, märkte det själv när jag skulle lägga ut lite saker för en tid sedan.

Sen kostar det extra med fler bilder etc, tänk på det.

Dock, lycka till med att försöka skrämma bort användare från Blocket.
Jag menar .. Kom igen?

Använt den fler gånger än jag kan minnas, likaså nära och kära. Aldrig varit några problem, förutom med fejkannonser.

Permalänk
Medlem

Bra. Blocket förtjänar en känga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Utan att själv ha kollat; har Blocket inte i sina villkor att du bara får ha x antal 'saker' i din annons?

I sådana fall har du helt enkelt köpt en tjänst och sedan förväntat dig en annan. Ditt fel, inte deras.

Att deras priser inte stämmer har jag ingen förståelse för.

Grejen är väl just att de vägrar att återbetala pengarna. Så har de inte rätt att göra, så vitt jag vet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Grejen är väl just att de vägrar att återbetala pengarna. Så har de inte rätt att göra, så vitt jag vet.

De erbjöd en tjänst, TS köpte denna. Att han läst fel i avtalet och förväntat sig något annat än vad han köpt är inte deras fel.

Edit: igen, mitt svar avser endast att han kräver pengarna tillbaka för tjänsten. Att han, enligt uppgift, fått betala för mycket är en fråga jag inte orkar sätta mig in i (inte helt omöjligt att de lägger på en avgift eller liknande baserat på hans betalningssätt, men är även fullt möjligt att det är blocket som fular sig på den punkten).

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons... <- ångerrätt. Om jag inte minns helt fel så är inte ångerrätt relevant i hans situation då det rör en tjänst. En tjänst som antagligen överensstämmer helt med avtalet han ingick.

Edit2: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumenttj... <- Konsumenttjanstlagen.

Tjänsten är felaktig om "tjänsten inte stämmer överens med vad du och säljaren har avtalat". Läs avtalet du ingick.

"Avbeställning
Om du avbeställer tjänsten innan den har slutförts har säljaren rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Säljaren har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han eller hon inte har kunnat åta sig annat arbete." Dock så är tjänsten påbörjad iom att din annons publiserades. Att den sedan togs bort pga (i vart fall vad de påstår) att du inte höll dig till avtalet påverkar inte detta.

Mitt tips: Om Blocket inte redan förklarat vad som var felet med din annons så kräv att få veta vilken del av avtalet de anser att du bröt mot.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig, men hur såg din annons ut exakt?
Kan ju förstå att dom kanske vägrar om det är en dammsugare ihop med en bilmotor.

Har säkert lagt ut ett 100-tal annonser på blocket genom åren och det har fungerat bra, även en massa saker i samma annons, dock då bara saker från en kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Tråkigt för dig, men hur såg din annons ut exakt?
Kan ju förstå att dom kanske vägrar om det är en dammsugare ihop med en bilmotor.

Har säkert lagt ut ett 100-tal annonser på blocket genom åren och det har fungerat bra, även en massa saker i samma annons, dock då bara saker från en kategori.

Samma här. Har lagt ut väldigt mycket på blocket och aldrig haft några problem.

EDIT: Du ser väl vad det kostar innan du betalar? Om du tycker att det kostar för mycket - betala inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megasmurf:

Hej allihop.
Igår beställde jag en tjänst genom Blocket.se och detta var en annons som så många lägger ut dagligen där.
Jag ville ha lite olika saker med i min annons och denna blev inte genomförd då den innehöll för många saker enligt Blocket. Jag har sett andra människor med sådana annonser, men jag fick inte. Istället fick jag betala 40:- och inte 30:- som det stod i mitt kvitto från Blocket för en annons som jag aldrig fick. Jag kan förvisso fortfarande ändra på min annons, men jag vill inte göra det. Jag var väldigt nöjd med det jag skrev och anser att jag har rätt i denna fråga.
Efter 6st e-mail till Blocket där de vägrar att ge mig mina pengar tillbaka, detta är en principsak mer än att jag måste ha mina pengar tillbaka, så vägrade de mig mina pengar tillbaka och jag fick tillgodo pengar på ett ställe som jag aldrig mer vill ha något att göra med!
Jag har nu polisanmält Blocket för bedrägeri och hoppas på det bästa. Enligt svensk lag, jag kollade upp detta igår, så får man inte ta betalt för en tjänst som man inte genomför i Sverige.
Jag tänkte mest att jag vill varna folk för att försöka köpa en annons genom Blocket.se, akta er för vad ni skriver tydligen.

Det beror väl helt på hur själva tjänsten definierats och vad det står i deras villkor om det är något konstigt med det där.

Uppenbart är ju iaf att BLocket är tydliga i villkoren med att de har förbehåller sig rätten att neka annonser som inte uppfyller deras regler och att de i det läget inte betalar tillbaka pengarna utan att man får ett tillgodohavande.

Frågan är ju då om deras villkor strider mot konsumentTJÄNSTlagen (antar att det är den du hänvisar till?), dvs om det är okej att definiera tjänsten så att du får betala även om du inte lyckas få din annons publicerad på grund av att den bryter mot deras regler.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Om du avbeställer tjänsten innan den har slutförts har säljaren rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Säljaren har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han eller hon inte har kunnat åta sig annat arbete.

Så sant, det hade jag glömt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blocket gör allltid så. Och det står i deras avtal att pengarna blir innestående om en annons refuseras. Iom att du lägger upp en annons så godkänner du deras avtal och dessa villkor.
Jag tycker också att det är kasst att man inte kan få tillbaka sina pengar men det är bara att bita i kudden och låte blocket göra sin grej. Det är snart över.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Blocket gör allltid så. Och det står i deras avtal att pengarna blir innestående om en annons refuseras. Iom att du lägger upp en annons så godkänner du deras avtal och dessa villkor.
Jag tycker också att det är kasst att man inte kan få tillbaka sina pengar men det är bara att bita i kudden och låte blocket göra sin grej. Det är snart över.

Fast om annonsen inte godkänns är det väl bara att skriva om den tills den godkänns? Det tillåter de väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att tjänsten påbörjas förrän annonsen är godkänd. Jag vet att jag har reagerat över detta någon gång. Man vill bara lägga ut en sak lite snabbt, men måste vänta en odefinierad mängd tid innan de kollat den och godkänt.

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad det var du la ut. Hur många saker? Var de alla av samma typ?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vilkoren är ganska tydliga, det man säljer ska vara av samma varutyp etc.
Känns som att TS försökt något i stil med nedan?

Dvs inte sälja Sticka strumpor, pudelvalpar och helgrymma speldatorer från 2005 i samma annons t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fast om annonsen inte godkänns är det väl bara att skriva om den tills den godkänns? Det tillåter de väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan man göra. men det kan ta ett gäng försök.

Och avtalet ingås när man betalar. Om annonsen refuseras så gäller fortfarande avtalet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Bedrägeri.

Jag har ett kvitto där det står att jag skulle betala 30:- för denna annons och de drog 40:-, trodde jag skrev detta innan?
Jag la inte dit några bilder heller så inget skulle kosta extra.
Jag undrar just hur jag skulle kunna sabba någon statistik? Jag ville mest varna folk för att Blocket blåser folk. Vad hade hänt om jag hade haft ett Visa med 1000 tals kronor på? Hade Blocket tagit så mycket de velat för något som jag inte fick då?
Dessutom har jag sett folk som har flera saker med i en annons, men såklart tjänar de ju mer på mig om jag får betala för fler annonser.
Tyck vad ni vill jag skiter faktiskt i vilket, men vill varna ärliga människor om att jag blev lurad! Jag betalade mer än vad som står i kvittot för en tjänst som jag inte fick och dessutom skrev de i ett annat e-mail att min betalning genom kortet inte hade gått igenom och bad mig ringa in en betalning också så hur mycket pengar försökte de blåsa mig på?
Blocket drar pengarna först och behåller de, sedan bestämmer de sig för om din annons gick igenom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megasmurf:

Jag har ett kvitto där det står att jag skulle betala 30:- för denna annons och de drog 40:-, trodde jag skrev detta innan?
Jag la inte dit några bilder heller så inget skulle kosta extra.
Jag undrar just hur jag skulle kunna sabba någon statistik? Jag ville mest varna folk för att Blocket blåser folk. Vad hade hänt om jag hade haft ett Visa med 1000 tals kronor på? Hade Blocket tagit så mycket de velat för något som jag inte fick då?
Dessutom har jag sett folk som har flera saker med i en annons, men såklart tjänar de ju mer på mig om jag får betala för fler annonser.
Tyck vad ni vill jag skiter faktiskt i vilket, men vill varna ärliga människor om att jag blev lurad! Jag betalade mer än vad som står i kvittot för en tjänst som jag inte fick och dessutom skrev de i ett annat e-mail att min betalning genom kortet inte hade gått igenom och bad mig ringa in en betalning också så hur mycket pengar försökte de blåsa mig på?
Blocket drar pengarna först och behåller de, sedan bestämmer de sig för om din annons gick igenom!

Att det har dragits mer pengar än vad det står på kvittot är fel från blockets sida. Det kan säkert alla gå med på.

Att din annons inte har godkänts beror på att den inte följer blockets regler. Reglerna finns att läsa innan du köper en annons. Där står tillexempel: "Det är inte tillåtet att blanda varor och/eller tjänster i samma annons när respektive vara och/eller tjänst inte är hänförbara under samma kategori. De olika varorna/tjänsterna måste i sådant fall delas upp i flera annonser". Det kanske är den regeln som din annons bröt mot, eftersom att du försökte sälja flera varor i en annons.

Permalänk
Medlem

Ja, de får ju inte dra mer än vad man avtalat. Tyvärr finns det inget man kan göra när det gäller så lite pengar då inga rättsliga instanser eller konsumentorganisationer bryr sig om fall där det gäller småpengar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr kommer du ju inte med så mycket information att det går att hjälpa dig.

Att de dragit 40kr men har lämnat ett kvitto på 30kr är helt galet och om de inte är intresserade av att hjälpa dig kanske du ska kontakta Skatteverket, för det kan ju hända att de undanhåller moms på delar av beloppet om de konsekvent tar för mycket betalt.

Sedan så kan man inte ångra en tjänst när väl tjänsten har utförts. I Blockets fall så är jag ganska säker på att tjänsten inte utförs förrän annonsen är granskad, och därför ska du även kunna ångra den. Detta är något du skulle kunna använda som motargument till Blocket.

Till sist så har bland annat jag bett om mer information om din annons. Vill man ha mer hjälp så kanske man ska försöka bemöta vänliga frågor istället för att bara stirra sig blind på alla gissare och haters som hänger i Konsumenträttsforumet här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet är att blocket blivit giriga och behandlar sina kunder sämre, har själv valt att lägga ut saker till försäljning genom andra kanaler där det är lämpligt.

Vissa kategorier kostar skjortan, roligt o lägga ut något som är värt några hundra och få betala en saftig annonskostnad för att det råkar tillhöra fel kategori.

Blev rätt sne på blocket när jag sålde ett gammalt TV-spel och inte fick skriva i annonsen att tvn kunde fås med för en ringa kostnad, tvn skulle ligga i en egen annons, en liten tv med VHS som är i stort sett osäljbar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Blocket har monopol. Skulle undvika den hemsidan.