Dustinhome - ASUS G750JX laptop

Permalänk
Medlem

Dustinhome - ASUS G750JX laptop

Hej,

Jag fick precis hem min, vad jag trodde, nya ASUS G750JX från Dustinhome. (http://www.dustinhome.se/product/5010751833/asus-g750jx-ci7-2-4-16gb-256-ssd-gtx770m-fhd-17-3-w8/)

När jag startar upp laptopen för första gången kommer jag inte in i datorn p.g.a. användaren "Pagge" har skapat ett konto med lösenord.
Jag har mailat Dustinhome och jag kommer även ringa dem imorgon. Det känns jobbigt att lägga ner ~16 000kr på något som jag trodde var oanvänt (vet att det finns fler som varit i samma sits). Det ända denna dator duger till är en ominstallation av Windows 8. Vilka fler ugglor bör jag ana i mossen?

Vad bör jag kräva? Vad har jag rätt till?

Hälsningar,
freeak

Permalänk
Medlem

Det du har rätt till är omleverans alt. ångra köpet.

Det du kan fråga om (kräva passar inte riktigt) är att du kan få ett nytt windows 8 då nyckeln är använd och aktiverad av en annan person vilket inte ger dig några garantier för att han har kopierat denna till sig själv.

Eller så kan du kräva ett avdrag på 10-15% av summan då datorn är begagnad eller en kombination av prisavdrag samt windows 8.

Men de sista alternativen är upp till Dustin att avgöra och kostnadsmässigt så är det nog billigare att omleverera datorn till dig.

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt och mycket givande svar!

Jag har egentligen inget intresse av att "utnyttja situationen". Vill helst bara lösa det på ett snabbt och smidigt sätt där jag kommer ut som en nöjd kund i slutändan, med en egen Win8-licens och en dator som jag har tagit oskulden på.

I övrigt, är det någon som har erfarenheter av Dustinhome när det kommer till reklamationer nuförtiden?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av freeak:

Tack för ett snabbt och mycket givande svar!

Jag har egentligen inget intresse av att "utnyttja situationen". Vill helst bara lösa det på ett snabbt och smidigt sätt där jag kommer ut som en nöjd kund i slutändan, med en egen Win8-licens och en dator som jag har tagit oskulden på.

I övrigt, är det någon som har erfarenheter av Dustinhome när det kommer till reklamationer nuförtiden?

Inet kör 20% avdrag på alla sina fyndvaror (bland annat återköp).

Be om 20% avdrag eller annan lämplig ekonomisk ersättning alternativt en omleverans där dustin ombestyr allt merarbete.
Kanske kan be om en liten uppgradering för besväret, t ex ny dator + en ny SSD eller ngt annat extra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Dustinhome i morse och vi lade upp ett RMA ärende.

De frågade ifall jag sett andra tecken på att försändelsen varit "begagnad" och jag sa att jag även reagerat på att samtliga artiklar i paketet (t.ex. batteri, kablar och annat) inte varit helt förslutna i deras plastpåsar.
Dustin föreslog då att de skickar ut en ny dator direkt idag till mig mot faktura och returhandlingar för den laptop jag reklamerat. Så snart jag returnerat laptopen i gott skick kommer de att kreditera fakturan.
Förhoppningsvis kommer min nya dator imorgon.

I övrigt yrkade jag inte på kompensation då detta kan hända och det är egentligen inte hela världen så länge företaget och jag som kund kan lösa det direkt tillsammans. Jag är nöjd över att tjejen jag talade med var på samma nivå som mig och tog emot ärendet proffsigt.
Så här långt känner jag mig lugn och nöjd.

Jag återkopplar om jag stöter på något i resterande moment av RMA-hanteringen.

Permalänk
Medlem

Hämtade idag ut den nya datorn.

Packar upp datorn, ansluter batteri och nätspänning och kör sedan igång datorn. Jag sätter igång och ställer in Windows 8 och accepterar Microsoft's EULA. Vad händer?

Datorn stänger av sig själv mitt i allt. När jag trycker på power-knappen tänds lampor som de ska, men bildskärmen är helt släckt.
Den stänger av sig själv efter 3 sekunder och alla lampor utom laddnings-lampan släcks. Jag låter batteriet ladda i 15 minuter och sedan testar jag igen. Samma sak händer!

Provade sedan köra utan batteri och då bootar den upp som den ska, men ~30 sekunder senare slocknar den helt, igen.
Provar starta den på nytt, då tänds alla lampor bara och släcks på nytt.

Verkar inte gå bra för mig Ringer Dustinhome imorgon igen.

Permalänk
Skrivet av freeak:

Hämtade idag ut den nya datorn.

Packar upp datorn, ansluter batteri och nätspänning och kör sedan igång datorn. Jag sätter igång och ställer in Windows 8 och accepterar Microsoft's EULA. Vad händer?

Datorn stänger av sig själv mitt i allt. När jag trycker på power-knappen tänds lampor som de ska, men bildskärmen är helt släckt.
Den stänger av sig själv efter 3 sekunder och alla lampor utom laddnings-lampan släcks. Jag låter batteriet ladda i 15 minuter och sedan testar jag igen. Samma sak händer!

Provade sedan köra utan batteri och då bootar den upp som den ska, men ~30 sekunder senare slocknar den helt, igen.
Provar starta den på nytt, då tänds alla lampor bara och släcks på nytt.

Verkar inte gå bra för mig Ringer Dustinhome imorgon igen.

Hej freeak!

Jag fick ditt ärende på mitt bord eftersom vi skulle ha skickat ut en begagnad dator till dig sånt följer vi nämligen alltid upp. Jag har hittat problemet och det är helt enkelt en annan kund som har använt datorn och så har det blivit fel på den. Vi sa då att vi byter ut den på en gång genom att skicka en ny dator till den kunden. Problemet nu var att kunden inte använde våra retursedlar/frakthandlingar utan lämnade den trasiga varan med vändande post, dvs utan vår reklamationsmärkning detta gjorde i sin tur att paketet sorterades in som outlöst paket och outlösta paket går givetvis rakt in på lagerhyllan då de aldrig (utom detta fallet) är använda. Så pga att en annan kund gjorde tvärt om vad vi kom överens om så har detta kunnat hända jag beklagar det.

Nu såg jag tyvärr att du ännu en gång haft maximal otur det är som att vinna på lotto fast tvärt om att drabbas utav ett dubbelfel. Kontakta mig så ska jag se till att du får en ny dator och dessutom blir nöjd när jag är klar.

Ring eller kontakta mig via min portal på vår hemsida så hjälper jag dig.

Med vänlig hälsning

Stefan Langheden
Dustins kundombudsman

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem

Hej Stefan,

Tack för att du ser över detta ärende.
Jag har nu kontaktat dig via er portal och jag emotser svar från er.

Vänliga hälsningar,
Petri

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig, men jag köpte en Sony Vaio FIT15 CI5. Hämtade den på Ica ikväll och kom hem fylld av förväntan.

Jag började ana oråd när plomeringen på förpackningen hade släppt från kartongen, och plasten som datorn är invirad i är både skrynklig och skrapad. Fingeravtrycken och den slarvigt avtorkade skärmen fullbordade mina misstankar kan man säga. Jag har fått en beggad dator hemskickad. Har inte ens startad den utan nu har jag mailat Dustin och inväntar svar imorrn. Har sagt att antingen får dom ge mig demo-ex-pris eller skicka en ny maskin. Det låter ju som dom tar det här seriöst av tråden ovan så jag hoppas det går snabbt och utan några större problem.

Permalänk
Skrivet av magda136:

Samma sak hände mig, men jag köpte en Sony Vaio FIT15 CI5. Hämtade den på Ica ikväll och kom hem fylld av förväntan.

Jag började ana oråd när plomeringen på förpackningen hade släppt från kartongen, och plasten som datorn är invirad i är både skrynklig och skrapad. Fingeravtrycken och den slarvigt avtorkade skärmen fullbordade mina misstankar kan man säga. Jag har fått en beggad dator hemskickad. Har inte ens startad den utan nu har jag mailat Dustin och inväntar svar imorrn. Har sagt att antingen får dom ge mig demo-ex-pris eller skicka en ny maskin. Det låter ju som dom tar det här seriöst av tråden ovan så jag hoppas det går snabbt och utan några större problem.

Hej Magnus!

Jag bad en handläggare kontakta dig idag så du får en ny dator omgående utav oss. Han skulle ta det på en gång sa han. Det verkar i detta fall i så fall bero på att vi skulle ha fått en begagnad dator direkt från leverantören/importören då vi inte har några returer från våra kunder (detta blir den första) tidigare på denna dator. Det är i alla fall beklagligt då både du och vi blir drabbade.

Varje liknande fall är en ren förlustaffär både i badwill och rent ekonomiskt för oss så vi är tacksamma för återkoppling så fort man misstänker att någon har försökt att "mygla" med våra varor.
Vi har en Demo avdelning just för att tex sälja ut ångervaror och denna avdelning lägger inte ut några "begagnade" varor i det vanliga flödet utan hanteras separat.

Med vänliig hälsning

Stefan Langheden
Dustins kundombudsman

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustin Home:

Hej Magnus!

Jag bad en handläggare kontakta dig idag så du får en ny dator omgående utav oss. Han skulle ta det på en gång sa han. Det verkar i detta fall i så fall bero på att vi skulle ha fått en begagnad dator direkt från leverantören/importören då vi inte har några returer från våra kunder (detta blir den första) tidigare på denna dator. Det är i alla fall beklagligt då både du och vi blir drabbade.

Varje liknande fall är en ren förlustaffär både i badwill och rent ekonomiskt för oss så vi är tacksamma för återkoppling så fort man misstänker att någon har försökt att "mygla" med våra varor.
Vi har en Demo avdelning just för att tex sälja ut ångervaror och denna avdelning lägger inte ut några "begagnade" varor i det vanliga flödet utan hanteras separat.

Med vänliig hälsning

Stefan Langheden
Dustins kundombudsman

Jag har haft mailkontakt med en kille hos Dustin nu på förmiddagen och fått mycket bra hjälp. Imponerade faktiskt. Så allt kommer att lösa sig smidigt.

Kan jämföra med ett ärende jag haft med ett köp hos sleepo.se där dom haft sur ton i både mail och telefonsamtal som gör att jag troligen aldrig kommer att handla hos dom igen.

Dustin verkar ha gjort ett smart drag att ha en kundombudsman, det tror jag ni tjänar på.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av magda136:

Jag har haft mailkontakt med en kille hos Dustin nu på förmiddagen och fått mycket bra hjälp. Imponerade faktiskt. Så allt kommer att lösa sig smidigt.

Kan jämföra med ett ärende jag haft med ett köp hos sleepo.se där dom haft sur ton i både mail och telefonsamtal som gör att jag troligen aldrig kommer att handla hos dom igen.

Dustin verkar ha gjort ett smart drag att ha en kundombudsman, det tror jag ni tjänar på.

Kan bara instämma, han är riktigt bra på att lösa allsköns problem som kan tänkas dyka upp på ett smidigt sätt!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag har haft mycket att göra och därför har min återkoppling härmed dröjt. Förseningen är mitt fel.

Jag kontaktade Dustins kundombudsman Stefan dagen efter att han kontaktat mig i denna tråden.
Min uppfattning var att han sett över ärendet från sin sida och han hade samma syn på situationen som jag, vilket kändes oerhört bra för mig. Inte nog med att jag blev ersatt med en ny dator på samma dag så fick jag även plåster på såren.

Nu kan jag dra iväg med min nya dator utomlands och inte känna mig orolig. Och visst, jag hade en jäkla otur i detta fallet. Det viktiga jag känner nu i efterhand är att bara man löser processen så snabbt och omtänksamt som Dustin gjort så ökar min tillit, och därigenom, min tillit till dem.

Tack Stefan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freeak:

Hej igen,

Jag har haft mycket att göra och därför har min återkoppling härmed dröjt. Förseningen är mitt fel.

Jag kontaktade Dustins kundombudsman Stefan dagen efter att han kontaktat mig i denna tråden.
Min uppfattning var att han sett över ärendet från sin sida och han hade samma syn på situationen som jag, vilket kändes oerhört bra för mig. Inte nog med att jag blev ersatt med en ny dator på samma dag så fick jag även plåster på såren.

Nu kan jag dra iväg med min nya dator utomlands och inte känna mig orolig. Och visst, jag hade en jäkla otur i detta fallet. Det viktiga jag känner nu i efterhand är att bara man löser processen så snabbt och omtänksamt som Dustin gjort så ökar min tillit, och därigenom, min tillit till dem.

Tack Stefan!

Vad fick du för kompensation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Vad fick du för kompensation?

En extern hårddisk på 2TB samt ett Corsair USB-minne på 64GB. Det sistnämnda hade vi inte alls pratat om, men det var verkligen perfekt i och med min utlandsflytt. I övrigt är jag mest nöjd med att ärendet löste sig smidigt och det togs på högsta allvar av Dustin. Att få kunden att känna sig nöjd med sitt köp då denne blivit drabbad och otrygg efter olyckliga omständigheter kan vara svårt att uppnå - men Dustin gjorde det