Versarien gör porös koppar för bättre och billigare vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Versarien gör porös koppar för bättre och billigare vattenkylning

Ett svampliknande kopparmaterial ska göra vattenblock effektivare och billigare att tillverka, vilket banar väg för vattenkylning i alla möjliga sammanhang.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter väldigt bra!

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Spännade! Hoppas det inte dröjer allt för länge innan det dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Låter väldigt bra!

Ja, men inga av dessa grejer implanteras någonsin, precis som med den där roterande kylflänsen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Idiotiskt.

Halverad kyleffekt efter en månad. Jaja. kul som nyhet iaf.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Låter minst sagt intressant, hoppas det blir av.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk

Vad roligt det kommer att bli att göra rent den när porerna är igensatta.

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se vad detta leder till om ett par år! Kör än så länge med luftkylning men om detta kan hjälpa till att pressa priserna om några år så kanske det blir mer intressant för oss som inte har cashflow...

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Spännande med nya idéer. Tror dock det hör hemma bättre inom bil- och flygindustrin eftersom tillverkningen till en början alltid är väldigt dyr.

Skrivet av kent2:

Idiotiskt.

Halverad kyleffekt efter en månad. Jaja. kul som nyhet iaf.

Nu får du gärna förklara ditt resonemang? Hur skulle det bli halverad kylkapacitet efter en viss tid?

EDIT: Tack för svaren, förstår smuts-resonemanget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ber om rättigheten att vara skeptisk.
Känns som materialet är ett bra idee men känns som dom måste lösa en massa saker när det kommer till tex kylning av cpu med vatten.
Porösa material pallar oftast inte för några extrema tryck och håller absolut inte tätt och är än värre att försöka täta emot.

Löser dom detta så skall det fortfarande leta sig ut på marknaden. Som en nämnde här tidigare så finns andra "coola" alternativ kommit men aldrig hittat ut till oss användare.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Spännande med nya idéer. Tror dock det hör hemma bättre inom bil- och flygindustrin eftersom tillverkningen till en början alltid är väldigt dyr.

Nu får du gärna förklara ditt resonemang? Hur skulle det bli halverad kylkapacitet efter en viss tid?

Sorry. Jo dom där porerna blir igensatta med tiden. I allafall i mina system då jag inte byter vatten speciellt ofta...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Spännande med nya idéer. Tror dock det hör hemma bättre inom bil- och flygindustrin eftersom tillverkningen till en början alltid är väldigt dyr.

Nu får du gärna förklara ditt resonemang? Hur skulle det bli halverad kylkapacitet efter en viss tid?

Misstänker att tankegången inbegriper små partiklar som kloggar ihop alla porer.
Gunk från slangar är nog ett praktexempel på saker som kan klogga igen det mesta.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Sorry. Jo dom där porerna blir igensatta med tiden. I allafall i mina system då jag inte byter vatten speciellt ofta...

Skrivet av RainesX:

Misstänker att tankegången inbegriper små partiklar som kloggar ihop alla porer.
Gunk från slangar är nog ett praktexempel på saker som kan klogga igen det mesta.

Hmm, det stämmer nog, om de inte har en idé på hur man förhindrar att smuts täpper till, det skriver de inget om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Porösa media har högre tryckfall än den design vi är vana vid idag (fins). Här är en jävligt teknisk paper om det, återfinns på sidan 2246. Samma paper ger också att de har bättre värmeöverföring, men pumpen måste biffas till som sagt. Frågan är om folk är villiga att ha ännu starkare pumpar än vi har idag?

De är oftast mindre känsliga för orenligheter eftersom hela grejen är porös, spelar det inte så stor roll om ett par porer sätts igen. Det är viktigare i vanliga kylblock där man har väldigt få mekanisk frästa skåror att hålla dem rena eftersom det finns så (relativt) få av dem.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jetblack:

Porösa media har högre tryckfall än den design vi är vana vid idag (fins). Här är en jävligt teknisk paper om det, återfinns på sidan 2246. Samma paper ger också att de har bättre värmeöverföring, men pumpen måste biffas till som sagt. Frågan är om folk är villiga att ha ännu starkare pumpar än vi har idag?

De är oftast mindre känsliga för orenligheter eftersom hela grejen är porös, spelar det inte så stor roll om ett par porer sätts igen. Det är viktigare i vanliga kylblock där man har väldigt få mekanisk frästa skåror att hålla dem rena eftersom det finns så (relativt) få av dem.

Bör kanske läggas till att mycket föroreningar verkar härstamma från att folk häller i massa färgämnen och annat konstigt som magiskt ska höja värmeöverföringen. Om man istället kör med rena saker så finns det inte så mycket som kan gegga igen. Så länge man tänker sig för så går det att komma runt mycket av den problematiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ja, men inga av dessa grejer implanteras någonsin, precis som med den där roterande kylflänsen.

Men om det inte implanteras så måste det ju vara för att det faller på något. Om det på alla sätt är bättre än det som finns nu så skulle det väl ändå implanteras?

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Men om det inte implanteras så måste det ju vara för att det faller på något. Om det på alla sätt är bättre än det som finns nu så skulle det väl ändå implanteras?

Tvivlar starkt på att detta är det bästa sedan skivat bröd, men annars ja, sedan handlar det ju om att få ut det till tillverkare, fixa kompatibilitet osvosvosvosv.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Ja, men inga av dessa grejer implanteras någonsin, precis som med den där roterande kylflänsen.

Japp, grym källgranskning. Ytterligare ett företag som söker investorer på tvivelaktigt sätt.

Den roterande kylflänsen var ju dock ett strå vassare när det kommer till okritisk publicering.

Permalänk
Medlem

Det mest negativa jag ser att det där med högre systemtryck som kräver bättre kvalité på både slangar och kopplingar

Permalänk
Avstängd

Den här över 20 år gamla videon visar hur avancerat det är med porös metall.
http://www.youtube.com/watch?v=i6Px6RSL9Ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

Det mest negativa jag ser att det där med högre systemtryck som kräver bättre kvalité på både slangar och kopplingar

Konstigt. För i artikeln står det ju att:

Citat:

Syftet med det svampliknande kopparmaterialet är att maximera värmeavledningsytan. I traditionella vattenblock används kanalformade flänsar i samma syfte, men detta introducerar mer motstånd och kräver högre vattentryck.

Det tolkar jag som att det är de äldre som orsakar högre motstånd samt kräver högre vattentryck och att dessa nya är raka motsatsen.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Fattar ej, om det är poröst kommer inte vattnet läcka ut då?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Sant. De lär väl få kapsla in brustabletten!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Errek:

Konstigt. För i artikeln står det ju att:

Det tolkar jag som att det är de äldre som orsakar högre motstånd samt kräver högre vattentryck och att dessa nya är raka motsatsen.

I artikeln står det att företaget påstår att det är så. Tittar man rent generellt så har porösa medier högre tryckfall. Jag gissar att de menar att den ökade värmeöverföringen som den extra arean innebär att det totala tryckfallet skulle gå att göra mindre med konstant värmeöverföring men även det låter lite långsökt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bör kanske läggas till att mycket föroreningar verkar härstamma från att folk häller i massa färgämnen och annat konstigt som magiskt ska höja värmeöverföringen. Om man istället kör med rena saker så finns det inte så mycket som kan gegga igen. Så länge man tänker sig för så går det att komma runt mycket av den problematiken.

Första gången jag inte håller med dig i en tråd.
Kudoz till din saklighet!

I detta fallet måste jag däremot gå emot dig.
Beståndsdelar i slangar löses ut i vattnet och kleggar igen porer, "jets" och microfins.
Ett av dessa kallas plasticid och är vanligt förekommande i Silikon- och Tygon-slangar.
Hade detta problem med min förra loop (100% silikonslang, 100% vatten) där mina flänsar i blocket satte igen.

Byggde ny loop nu till Haswell och körde då på Tygon istället och en liten tillsats av Waterwetter i mitt dest.vatten.
Nu ser jag på returslangen från CPU-blocket att jag har ett rätt gott undertryck där, så jag misstänker att nytt guck sitter i flänsarna.
Inte många månader sen...

Summa sumarum, det är inte bara tillsatser som skapar problem att saker sätter igen.

Två andra problem som inte nämnts ang. porösa material till block:

Porösa material leder värmen sämre än solida.

Hur skapar man en homogen yta för kontakt mot IHS/CPU?
Den yta man ser på bilden är ju lite mindre spegelblank än mitt autosol-polerade block...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Ser ut som konstig falukorv

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Ser ut som konstig falukorv

Då vet jag äntligen hur konstig falukorv ser ut!
LoL

Permalänk
Medlem

Skämt sido, alltid kul med nya lösningar.
Bra för oss konsumenter.

Permalänk

Det ser najs ut, men pessimisten i mig ser att det kommer bli avlagringar i blocket som blir omöjliga att i alla fall skrubba bort för hand.
Bra att ett nytt block blir billigt i så fall

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″