Nvidia planerar prissänkningar för Geforce GTX 770, 780 och Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Trevligt, då blir det köpa nytt grafikkort så fort prissänkningen är gjord från nvidia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Var det inte snack om att Nvidia skulle släppa något GTX titan ultra tjosan? Hoppas de släpper det snart då jag vill byta ut mina nuvarande kort mot ett single.

öh öh ha den äran!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mark
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av MayorTroll:

Jag har inte hunnit ens gå igenom så mycket pengar än(95:a), trots att jag har ett jobb.

Dessutom så tror jag att du håller med om att tvelander lägger sinnesjukt mycket pengar på datorer.
Jag tror också att du inte har ett särskilt mycket bättre jobb än mig(McD), eftersom du tar dig tiden att hacka ner på någon, vilket tyder på att du inte upplever att du får tillfälle till det särskilt ofta.

Låter mer som att du hackar på Tvelander för han spenderar mycket pengar på sina datorer.

Har man pengarna och hittat en hobby, så varför inte? Luktar avundsjuka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av mcchrill:

Jag ser fortfarande inte varför Öland skulle gå in i kategorin "vulkanisk" ö. Är det så dåligt att det är obefintlig prestanda såsom vulkaner är obefintliga på Öland?

Oland och Bonaire tillhör den gamla serien som hette Sea Islands. Av någon anledning så försenade AMD släppet av den serien och döpte om den till volcanic islands. De fick av okänd anledning bygga om Tenerriffe, det kommer nu i annorlunda tappning som Hawaii.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av giplet:

Jag fattar fortfarande inte AMD's namnsättning. Först verkade det rörigt, sedan faktiskt mer tydligt, men nu är det rörigt igen. Det känns som att det är nya namn på rätt mycket gammal skåpmat, och varför detta jäkla X? Väcks ju genast en fråga om ifall serien under med X är snabbare än den ovanför utan. Och detta med generation 2 osv. 280X och 290X är ju inte samma generation.

280x är inte snabbare än 290, 280x kommer troligtvis vara lite snabbare än 7970ghz, typ som gtx 680 > gtx 780 medans 290 och 290x har en hawaii gpu, och AMD's nya namnserie är lika logisk som nvidias. tex R9 motsvarar nvidias gtx, sen kommer 3st siffror för båda (utom titan) och sen har AMD lagt till ett X för de snabbare modellerna medans nvidia har ti.

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: Acer XB271HU 1440p@165 Hz Hörlurar: Sennheiser HD 800 DAC/Amp: RME ADI-2 DAC OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Skämtar du! Jag köpte ett 770 igår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Schackmannen:

2...280x kommer troligtvis vara lite snabbare än 7970ghz, typ som gtx 680 > gtx 780 medans 290 och 290x har en hawaii gpu...

Tror du satte ">" åt fel håll. Just nu står det att gtx 680 är större än gtx 780.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Dinoman:

Kan vi komma överens om att inte benämna dom som gröna och röda laget. Det är två stycken vinstdrivande företag som inte är ett fotbollslag som man glatt hejar fram. Dom fokuserar på att maximera sin vinst och har allt att vinna på att man blint tycker någons lösning är bättre bara för att man bestämt sig att tycka om det företag man råka ha köpt produkter av. Det är bara att kolla vad som sker på processorsidan så är det inte så svårt att förstå varför vi kritiskt skall granska företagen.

Bara en tanke.

Fast fotbollslag är också vinstdrivande företag som bara fokuserar på vinstmaximering och inte bryr sig ett skvatt om dig, mig, eller nån annan.

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av betan:

Tror du satte ">" åt fel håll. Just nu står det att gtx 680 är större än gtx 780.

menade mer som en pil, skulle gjort så här -->

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: Acer XB271HU 1440p@165 Hz Hörlurar: Sennheiser HD 800 DAC/Amp: RME ADI-2 DAC OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av MayorTroll:

Spelar det någon roll för dig, eller? Du lägger ner mer på en dator än vad jag har omsatt hela mitt liv.

Försöker inte vara spydig, men då du som sagt är en 95'a så kan det knappast röra sig om några större summor pengar?

Sen så får var och en prioritera hur den vill. Har man ett fast jobb så tar det inte många månader att spara ihop till en monsterdator om man prioriterar "rätt".

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av zn1tch:

Tur att man köpte ett 780 igår då.

Synd att jag ej hann/hinner, hadde annars gärna velat bygga två burkar med 3 x Titan vardera o samtidigt lirat bf3/4 med med ena ögat och Crysis 3 med det andra.

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Minsc S2:

Försöker inte vara spydig, men då du som sagt är en 95'a så kan det knappast röra sig om några större summor pengar?

Sen så får var och en prioritera hur den vill. Har man ett fast jobb så tar det inte många månader att spara ihop till en monsterdator om man prioriterar "rätt".

Nu struntar jag i åldern här och var och en får prioriterar precis hur som helst, men jag förstår lite vad MayorTroll menar... Visst skulle jag tycka det var roligt med 3x Titan och så och har man det som hobby så visst. Men det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på också. Man kan investera och ha en bra dator idag men det är ju snudd på sinnessjukt att lägga såna pengar på ett monster Bilar och datorer är ingen sparbössa direkt.

Har ni familjer? eget hem osv? Vill ni inte kunna ta ledigt när ni vill och resa?

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-vall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av MayorTroll:

Spelar det någon roll för dig, eller? Du lägger ner mer på en dator än vad jag har omsatt hela mitt liv.

Är det inte otroligt jävla dålig stil att bli förbannad på tvelander för att han ger en ett tips som i ABSOLUT SÄMSTA fall kan göra att man tjänar en jävla massa pengar på att inte slänga ner sina livsbesparingar i ett Titan?

Han har precis rätt, för att titan ska vara värt det är det ENDAST 6gb vram som är skillnaden, och då betyder det 4k upplösningar eller multi-skärmar, i vilket fall du behöver fler än 1 kort. Så ett titan är bara värt för cuda, ETT då. Flera kan vara värt det om man ska vara värst, men ska man spela datorspel ska man inte köra xeon, utan man kan köra en 4960X om man verkligen vill vara värst. Och då har man kaaaaaaaaaaanske några enstaka fps, i absolut bästa fall, i något enstaka spel, jämfört mot en 4770k. Och då endast om du redan har maxat ut överklockningsprestandan på din 4770k vilket betyder att du automatiskt kommer behöva vattenkylning osv på det också.

Det spelar ingen roll hur rik du är, om du inte försöker få så mycket prestanda du kan för pengarna så är du bara dum.

För mig ser ett titan i en phenom 1100t rigg som folk spelar 1080p ut som en volvo 240 med en jetmotor i sig. Och en spelrigg med Xeon processorer är som att ha en SL-buss att pendla till jobbet med.

Full retard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-vall
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Juicis:

Nu struntar jag i åldern här och var och en får prioriterar precis hur som helst, men jag förstår lite vad MayorTroll menar... Visst skulle jag tycka det var roligt med 3x Titan och så och har man det som hobby så visst. Men det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på också. Man kan investera och ha en bra dator idag men det är ju snudd på sinnessjukt att lägga såna pengar på ett monster Bilar och datorer är ingen sparbössa direkt.

Har ni familjer? eget hem osv? Vill ni inte kunna ta ledigt när ni vill och resa?

EXAKT sådär tänkte jag också, tror till och med att jag satt och tsk:ade tvelander i nån tråd... men sen sa han något om att "vad gör man då i 5760x1080?" och ja.. vafan gör man?

Det är för mycket pengar för mig också. Jag åker hellre till thailand i 3 veckor och köper en bra rigg istället för ett jävla monster. Men jag kan förstå och respektera folk som väljer monstret istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2002

Jag har väntat halvår på prisänkning 770 hoppas det landar på strax under 3000 så blire köp dirren! Mitt inbyggda HD4000 räcker nog inte länge till snart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av MayorTroll:

Jag har inte hunnit ens gå igenom så mycket pengar än(95:a), trots att jag har ett jobb.

Dessutom så tror jag att du håller med om att tvelander lägger sinnesjukt mycket pengar på datorer.
Jag tror också att du inte har ett särskilt mycket bättre jobb än mig(McD), eftersom du tar dig tiden att hacka ner på någon, vilket tyder på att du inte upplever att du får tillfälle till det särskilt ofta.

Känns ju dock som att det faktiskt är du som hackar om jag ska vara ärlig.. Låt folk köpa det dom kan utefter sin egen förmåga. Jag uppfattade Tvelanders inlägg som ett råd, vilket du inte borde svara otrevligt/barnsligt på.

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Blaze84:

Jag har väntat halvår på prisänkning 770 hoppas det landar på strax under 3000 så blire köp dirren! Mitt inbyggda HD4000 räcker nog inte länge till snart

Det finns ju redan för strax under 3000?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX| Fractal Design Define R6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Sensuru:

1 månad efter att jag köpt mitt 770

samma här men då kanske man ska passa på och köpa ett till för SLI

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Sitter på ett 580 som är klockat till max och har funderat ett tag på något nytt, så kom prissänkning, kom!

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som bröt mot forumets trivselregler.

/KimTjik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja låter spännande detta. Ett GTX 760 eller GTX 770 hade inte suttit fel.

Kommer sälja mitt GTX 760 så fort jag köpt ett 780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Mar 2004

nVidia lär ju sälja av sina kort nu asap eftersom AMD tar marknaden 2014.

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Dinoman:

Kan vi komma överens om att inte benämna dom som gröna och röda laget. Det är två stycken vinstdrivande företag som inte är ett fotbollslag som man glatt hejar fram. Dom fokuserar på att maximera sin vinst och har allt att vinna på att man blint tycker någons lösning är bättre bara för att man bestämt sig att tycka om det företag man råka ha köpt produkter av. Det är bara att kolla vad som sker på processorsidan så är det inte så svårt att förstå varför vi kritiskt skall granska företagen.

Bara en tanke.

De flesta fotbollslag är också två vinstdrivande företag.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en Ryzen 7 1700@3850Ghz och ett GTX 1080@2Ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Hell Yeeaaaa!!!!

Precis som jag har förutspått då :).

Blir nog dubbla 780 3GB som inte är känsliga för överklockning på sikt (lutar mot MSi Lightning i nuläget).

Ny CPU, MOBO, Chassi och nätagg i samma veva då :D.

Ska läsa genomgående recensioner innnan köp på varenda detalj. Best of the Best ska jag ha :D. Kan knappt vänta tills jag får börja skruva ihop en ny burk igen (nästan det jag tycker är roligast idag att skruva ihop och prova sig fram till optimala inställngar och klockfrekevenser med stabila temps).

Lillgrabben får ärva mina gamla komponenter och så ska jag slänga hans sketna Asus 660GTX dc2 med en 6-pins connector som knappt klarar å leverera ström till kortet på factory inställningar utan att klockfrekvensen hoppar frenetiskt :).

Gör aldrig samma misstag igen!! Nu vet jag iallafall att kort med 6 + 8 pins connectors såsom mina 670's är byggda för mer kräääämm!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Thorulk:

Och en spelrigg med Xeon processorer är som att ha en SL-buss att pendla till jobbet med.

Lustig jämförelse men om man inte överklockar och vill slippa inbyggd Intel grafik så är det endast Xeon som gäller på 1155/1150 sockeln, och man får i7 prestanda för i5 pris samt fler instruktioner som tagits bort på "K" modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Fan vad skraja de blev helt plötsligt ;).

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Thorulk:

EXAKT sådär tänkte jag också, tror till och med att jag satt och tsk:ade tvelander i nån tråd... men sen sa han något om att "vad gör man då i 5760x1080?" och ja.. vafan gör man?

http://s24.postimg.org/a5f7f5mp1/untitled_5.png

Det är för mycket pengar för mig också. Jag åker hellre till thailand i 3 veckor och köper en bra rigg istället för ett jävla monster. Men jag kan förstå och respektera folk som väljer monstret istället.

Man kan undra hur mycket mer man får ut av det där spelet i ultra hög upplösning gentemot vanlig 1080p, att priset man får betala motiverar investeringen för ett spel som kostar några hundra lappar och att hårdvaran i burken är mer eller mindre värdelös inom 2-3 år. Maxwell om några månader och Volta något år efter lär placera Titan till historieböckerna rätt fort som alla andra high-end kort innan.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av oceanic:

Man kan undra hur mycket mer man får ut av det där spelet i ultra hög upplösning gentemot vanlig 1080p, att priset man får betala motiverar investeringen för ett spel som kostar några hundra lappar och att hårdvaran i burken är mer eller mindre värdelös inom 2-3 år. Maxwell om några månader och Volta något år efter lär placera Titan till historieböckerna rätt fort som alla andra high-end kort innan.

TSMC beräknar att man kommer börja med mass tillverkning på 20 nm under första kvartalet av 2014, vilket betyder att nya grafikkretsar lär vara uppemot ett halvår bort (och det är frågan om inte det tom är överoptimistiskt).

Källa: http://www.digitimes.com/news/a20130926PD205.html
"Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) has stepped up its purchases of manufacturing equipment for its 20nm process which is slated to enter volume production in the first quarter of 2014, according to sources at fab-tool suppliers."

/havoc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Feb 2007

Dags att köpa ett andra titan helt enkelt. Sweeeet

e-penis: Lian Li PC-A70 | i7 4790k @ 4,8Ghz | 16gb 2,4Ghz DDR3 | GTX 1070 | 1TB SSD | 10TB HDD | Corsair HX1000i 80 PLUS Patinum
Laptop: MBP15" late 2014 | 512gb SSD | 16gb DDR3 | nvidia gt 750M

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av jonathan82:

Dags att köpa ett andra titan helt enkelt. Sweeeet

Blir nog ett här med, göra en ställning och ha det i bokhyllan.