Switch mellan Telia smart modemet och Telia digitalbox?

Permalänk
Medlem

Switch mellan Telia smart modemet och Telia digitalbox?

Har fiber från telia med både internet och digitaltv. En kabel är dragen ut till vardagsrummet för anslutning till digitalboxen. Har även ett ps3, en htpc, och en förstärkare som vill ha uppkoppling. Vill inte köra trådlöst. Tanken är att sätta en switch i bänken och sen koppla allt till denna. Ethernetkabeln kan jag fritt flytta mellan alla enheter så det är inte enbart tvsignalen som kommer i kabeln. Frågan är då om det går med en switch för jag vet ju inte var signalen omvandlas. Känner modemet av att digitalboxen är inkopplad och därmed skickar signal för tvsändning och sen "vanligt internet" när det är kopplat till övriga produkter? Någon som har telia digital tv via fiber och kopplat på det sättet jag beskriver? Om någon har en switch liggandes och telia smart + digitaltv kanske ni har lust att koppla snabbt för att se om det går?

Har vart i kontakt med telias support men de visste inte om det gick.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar fint med en switch som du ansluter till ett lan-uttag i Smarten. Jag kör så själv och har både TV-boxen, HTPC och konsoller kopplade till switchen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inga problem (har själv switch + Telia Smart med IP-TV.)

Permalänk

Jag tror att du måste ha en router för dom andra enheterna dock

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Skickas verkligen iptvn ut otaggad på lanportarna ? eller hur har ni kopplat i detalj ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag tror att du måste ha en router för dom andra enheterna dock

Nej det behövs inte.

Skrivet av mrqaffe:

Skickas verkligen iptvn ut otaggad på lanportarna ? eller hur har ni kopplat i detalj ?

Ja, alla enheter bakom ligger på samma nät (192.168.1.0/24) och all trafik på LAN är otaggad.
Det är inga som helst problem att sätta en PC och TV-boxen i samma switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Har även ett ps3, en htpc, och en förstärkare som vill ha uppkoppling. ... Tanken är att sätta en switch i bänken och sen koppla allt till denna.

Jag har TG789->switch->switch->ps3/wii/tv-box/htpc/AP.
Inga problem.

Permalänk
Medlem

Har en flickvän bredvid mig, jobbar på teliasonera och hon bekräftar att det fungerar.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nej det behövs inte.

Ja, alla enheter bakom ligger på samma nät (192.168.1.0/24) och all trafik på LAN är otaggad.
Det är inga som helst problem att sätta en PC och TV-boxen i samma switch.

Vart sker NATen då? Jag får i alla fall bara 2 publika adresser med Telia Fiber.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Vart sker NATen då? Jag får i alla fall bara 2 publika adresser med Telia Fiber.

Telias smarta gateway är även en router.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Från väggen kommer Internet otaggat på okänt VLAN. IPTV kommer taggat på VLAN 845 alt 243. Thomson-routern kör ut Internet otaggat på alla LANportar och IPTVn taggad på alla LAN-portar (om jag förstod Telia-supporten rätt). Digitalboxen snappar upp den taggade IPTV-trafiken medans alla andra enheter i nätverket snappar upp den otaggade Internet-trafiken (såvida man inte meckat in något VLAN i någon av sina enheter).

Själv har jag det kopplat så här:

Uttag i väggen -> HP-switch som fångar upp otaggat Internet och taggat IPTV -> Plockar ut otaggat Internet på en port till min router (kör inte med Telias router) samt plockar ut taggat IPTV till min switch i vardagsrummet (tillsammans med mitt vanliga otaggade LAN) -> Plockar ut IPTV otaggat på en port till digitalboxen samt plockar ut otaggat LAN till resterande produkter (TV, PS3 med mera).

Fungerar utan problem för mig. Observera dock att båda mina switchar har stöd för VLAN, annars hade det inte fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Från väggen kommer Internet otaggat på okänt VLAN. IPTV kommer taggat på VLAN 845 alt 243. Thomson-routern kör ut Internet otaggat på alla LANportar och IPTVn taggad på alla LAN-portar (om jag förstod Telia-supporten rätt). Digitalboxen snappar upp den taggade IPTV-trafiken medans alla andra enheter i nätverket snappar upp den otaggade Internet-trafiken (såvida man inte meckat in något VLAN i någon av sina enheter).

Per definition kan du inte ha "otaggat på okänt VLAN".
Antingen har du taggat och vlan eller så har du ingen tagg och därmed inget vlan.

All trafik på LAN-sidan av en Telia Smart är otaggad. Oavsett om det är iptv eller internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Per definition kan du inte ha "otaggat på okänt VLAN".
Antingen har du taggat och vlan eller så har du ingen tagg och därmed inget vlan.

All trafik på LAN-sidan av en Telia Smart är otaggad. Oavsett om det är iptv eller internet.

Va? Telia öser in Internet otaggat på ett visst VLAN vilket jag inte känner till. Det är således okänt för mig. Givetvis kan du köra ett VLAN otaggat. Det innebär att det VLANet (virtuella nätverket) skyfflas ut från en viss port i deras switch, fast det är inte märkt med ett VLAN-nummer så mina enheter på min sida är inte medveten om vilket VLAN-ID det rör sig om. Där emot vet Telias switchar vilket VLAN det rör sig om eftersom man har definierat det på just den porten som är till mig.

Om ALL trafik skulle vara otaggad på insidan, hur kan då routern veta vilket VLAN som trafik från digital-TVn ska till (eftersom man kan koppla in digital-TVn i vilken port som helst)? Jag säger inte att du har fel, är bara nyfiken på hur det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Va? Telia öser in Internet otaggat på ett visst VLAN vilket jag inte känner till. Det är således okänt för mig. Givetvis kan du köra ett VLAN otaggat. Det innebär att det VLANet (virtuella nätverket) skyfflas ut från en viss port i deras switch, fast det är inte märkt med ett VLAN-nummer så mina enheter på min sida är inte medveten om vilket VLAN-ID det rör sig om. Där emot vet Telias switchar vilket VLAN det rör sig om eftersom man har definierat det på just den porten som är till mig.

Om ALL trafik skulle vara otaggad på insidan, hur kan då routern veta vilket VLAN som trafik från digital-TVn ska till (eftersom man kan koppla in digital-TVn i vilken port som helst)? Jag säger inte att du har fel, är bara nyfiken på hur det fungerar

Men snälla nån. Om ett ethernetpaket saknar en q-tag så är de såklart både ottaggat och saknar vlan.

Routern vet hur trafik ska dirigeras genom routingregler, den jobbar på ip-nivå.
Paket med ip-destination Telias-iptv-server skickas ut på WAN2, paket med destination Telias-voip skickas ut på WAN3 och allt annat skickas ut på WAN1. IPTV trafik som har efterfrågats av 192.168.1.77 skickas ut på den port där den adressen finns, paket som din dator vill ha skickas tiil din dators ip.
Den är som vilken router som helst, en router gör vägval på ip och inte vlan eller mac-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men snälla nån. Om ett ethernetpaket saknar en q-tag så är de såklart både ottaggat och saknar vlan.

Klart att switchen kan ta otaggad trafik och skyffla in den i det vlan man vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Vlan är en switchfunktion och switchen använder en viss fysisk port till att anslut mot ett specifikt vlan, funktionen har inget med routing att göra förutom att det måste ske routing mellan olika vlan, en switch kan alltså inte förmedla trafik mellan olika vlan utan det kräver en multilayerswitch eller routing tex via router on a stick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men snälla nån. Om ett ethernetpaket saknar en q-tag så är de såklart både ottaggat och saknar vlan.

Routern vet hur trafik ska dirigeras genom routingregler, den jobbar på ip-nivå.
Paket med ip-destination Telias-iptv-server skickas ut på WAN2, paket med destination Telias-voip skickas ut på WAN3 och allt annat skickas ut på WAN1. IPTV trafik som har efterfrågats av 192.168.1.77 skickas ut på den port där den adressen finns, paket som din dator vill ha skickas tiil din dators ip.
Den är som vilken router som helst, en router gör vägval på ip och inte vlan eller mac-adresser.

Men har inte din "standard" hem router en inbyggd switch i samma chassi som fortfarande använder MAC-addreser och vlan, En "riktig" router arbetar ju bara på lager 3 som du säger. Dvs Internet -> Routern -> inbyggda switch -> Destination.

Rätta mig om jag har fel studerar CCNA atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Men har inte din "standard" hem router en inbyggd switch i samma chassi som fortfarande använder MAC-addreser och vlan, En "riktig" router arbetar ju bara på lager 3 som du säger. Dvs Internet -> Routern -> inbyggda switch -> Destination.

Rätta mig om jag har fel studerar CCNA atm

Absolut, din hemma router har en inbyggd switch.
Men jag förstår inte vad det är med topic att göra. Topic (just nu) är huruvida Telia Smart kör vlan på LAN-sidan eller inte. Och det gör den inte.

Switchdelen i Smart jobbar inte med vlan. Alla burkar på LAN-sidan sitter på samma ip-nät och du har direkt L2-kommunikationen mellan alla enheter. Om du skickar paket mellan din PC och din STB så sker detta direkt host-host utan att passera routern, din STB finns i din PC's arp-tabell och vice versa.

För er som har möjlighet: Kolla upp din STB's ip (finns i GUI under om tjänsten/teknisk info)
Testa att pinga den ip'n från din PC, kolla därefter din PC's ARP-tabell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Klart att switchen kan ta otaggad trafik och skyffla in den i det vlan man vill.

Tror det är lite begreppsförvirring.
En switch kan självklart ta otaggad trafik från ett interface och skicka ut den taggad på ett annat interface.
Men den kan inte ta otaggad trafik och utifrån en icke existerande q-tag göra några vägval.

Faktum kvarstår: det finns inga q-taggar på LAN-sidan av Smart och därför kan vägva INTE ske utifrån q-tag. Alla hostar sitter på samma ip-nät och vägval görs på ip-nivå. Det är en router och inte en switch.

Varför har du så svårt att förstå att en router jobbar med ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vlan är en switchfunktion och switchen använder en viss fysisk port till att anslut mot ett specifikt vlan, funktionen har inget med routing att göra förutom att det måste ske routing mellan olika vlan, en switch kan alltså inte förmedla trafik mellan olika vlan utan det kräver en multilayerswitch eller routing tex via router on a stick.

Nja, vlan är framför allt 4 extra byte man hänger på ett ethernetpaket.
Om din switch inte har några q-tag att jobba med så finns det inga vlan att jobba med, du kan omöjligt köra flera VPN på ett och samma interface.

Så utan vlan-taggar (q-tag ethernet) blir frågan om VPN och vlan en ren lokal historia i din switch. Du kan omöjligt skapa några trunk-interface som innehåller fler VPN utan q-taggar. Du kan omöjligt utnyttja ett interface till mer än ett VPN. Utan q-tag kan du dela upp din switch i olika logiska enheter: if-1, if-3 och if-4 hör ihop men if-8 och if-9 ska inte kopplas ihop med dem. Och det brukar kallas bridge-group och har inget med vlan att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Tror det är lite begreppsförvirring.
En switch kan självklart ta otaggad trafik från ett interface och skicka ut den taggad på ett annat interface.
Men den kan inte ta otaggad trafik och utifrån en icke existerande q-tag göra några vägval.

Faktum kvarstår: det finns inga q-taggar på LAN-sidan av Smart och därför kan vägva INTE ske utifrån q-tag. Alla hostar sitter på samma ip-nät och vägval görs på ip-nivå. Det är en router och inte en switch.

Varför har du så svårt att förstå att en router jobbar med ip?

Jag vet inte om det sista var riktat åt mig men jag vet skillnaden mellan layer 2 och 3.

Hittar en massa info om telia smart och vlan id men det finns kanske modeller som inte har vlan också.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
https://forum.tewss.telia.se/topic/2601-vlan-id-for-internet-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag vet inte om det sista var riktat åt mig men jag vet skillnaden mellan layer 2 och 3.

Hittar en massa info om telia smart och vlan id men det finns kanske modeller som inte har vlan också.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
https://forum.tewss.telia.se/topic/2601-vlan-id-for-internet-...

Telia Smart har vlan (eller pvc i adsl fallet) på WAN-sidan men den har inga vlan på LAN-sidan.
Förenklat kan man säga att det är en router med 1 LAN-interface och 3 WAN-interface (internet, voip & iptv).

LAN-Interfacet har 192.168.1.1/24 och det används av all utrustning man kopplar in. Din PC och din STB sitter på samma nät och har direkt L2-kontakt med varandra. Det förekommer inga vlan eller vlan-taggar på LAN-sidan av routern.

WAN-sidan har 3 olika interface och dessa har 3 olika ip-adresser. Ett interface för internet, ett annat för TV och ett tredje för voip. WAN-sidans ip-interface är i sin tur knutna till 3 olika WAN-förbindelser som skapas med hjälp av vlan eller pvc:er.

Trafik som skickas från din STB och ska till någon av Telias "tv-servrar" routas ut på WAN-IPTV, vägvalet görs på ip-dest. Trafik som skickas från din PC och med destination någon_tv_server kommer att routas ut via WAN-IPTV.
Trafik som skickas från din STB eller PC och ska till internet routas ut på WAN-internet (default route).

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Telia Smart har vlan (eller pvc i adsl fallet) på WAN-sidan men den har inga vlan på LAN-sidan.
Förenklat kan man säga att det är en router med 1 LAN-interface och 3 WAN-interface (internet, voip & iptv).

LAN-Interfacet har 192.168.1.1/24 och det används av all utrustning man kopplar in. Din PC och din STB sitter på samma nät och har direkt L2-kontakt med varandra. Det förekommer inga vlan eller vlan-taggar på LAN-sidan av routern.

WAN-sidan har 3 olika interface och dessa har 3 olika ip-adresser. Ett interface för internet, ett annat för TV och ett tredje för voip. WAN-sidans ip-interface är i sin tur knutna till 3 olika WAN-förbindelser som skapas med hjälp av vlan eller pvc:er.

Trafik som skickas från din STB och ska till någon av Telias "tv-servrar" routas ut på WAN-IPTV, vägvalet görs på ip-dest. Trafik som skickas från din PC och med destination någon_tv_server kommer att routas ut via WAN-IPTV.
Trafik som skickas från din STB eller PC och ska till internet routas ut på WAN-internet (default route).

Se där ja. Klockren förklaring och jag är nöjd