Gigabyte 670 pixel/art fel, vad göra, får ingen hjälp

Permalänk

Gigabyte 670 pixel/art fel, vad göra, får ingen hjälp

har ett Gigabyte 670 oc winforce som visade små art/pixel redan efter 3 månader efter inköp, men eftersom det bara upp kom väldigt sällan och i liten form ignorerade jag detta, eftersom jag inte ville vara utan grafikkortet...
iallfall blev det värre med tiden och efter 11 månader fick jag nog och stack till återförsäljaren och lämnade in den på felsökning, givetvis hittar dem inget fel och nu har jag fått tillbaka de med fel kvar.. grejen är att felet kommer bara ibland och jag har ingen aning om det bara uppkommer med 120hz läget, för jag kör 120hz och det gör dem inte när dem testar det..

jaha då tänkte jag testa kontakta gigabyte men nä på deras jäv sida står det bara Kontakta återförsäljaren och återförsäljaren vägrar göra något förutom att slänga iväg ett mejl till sin leverantör som inte svarat på 3 veckor och efter det ska deras sega leverantör kontakta gigabyte OM dem går med på det...

ja brukar alltid köpa gigabytes kort men när nu något började klydda får man ju fan ingen hjälp, och nej det är inte fel på min dator eller skärm för med ett 8800GT får jag inga fel...

Vad göra nu ? slänga skitet och köpa av någon tillverkare som man kan RMA direkt till? tips på märken? EVGA verkar man kunna göra det hos, någon mera?

bild på felet: http://speedy.sh/XtZaT/pixel-fel.rar

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtebloss:

har ett Gigabyte 670 oc winforce som visade små art/pixel redan efter 3 månader efter inköp, men eftersom det bara upp kom väldigt sällan och i liten form ignorerade jag detta, eftersom jag inte ville vara utan grafikkortet...
iallfall blev det värre med tiden och efter 11 månader fick jag nog och stack till återförsäljaren och lämnade in den på felsökning, givetvis hittar dem inget fel och nu har jag fått tillbaka de med fel kvar.. grejen är att felet kommer bara ibland och jag har ingen aning om det bara uppkommer med 120hz läget, för jag kör 120hz och det gör dem inte när dem testar det..

jaha då tänkte jag testa kontakta gigabyte men nä på deras jäv sida står det bara Kontakta återförsäljaren och återförsäljaren vägrar göra något förutom att slänga iväg ett mejl till sin leverantör som inte svarat på 3 veckor och efter det ska deras sega leverantör kontakta gigabyte OM dem går med på det...

ja brukar alltid köpa gigabytes kort men när nu något började klydda får man ju fan ingen hjälp, och nej det är inte fel på min dator eller skärm för med ett 8800GT får jag inga fel...

Vad göra nu ? slänga skitet och köpa av någon tillverkare som man kan RMA direkt till? tips på märken? EVGA verkar man kunna göra det hos, någon mera?

bild på felet: http://speedy.sh/XtZaT/pixel-fel.rar

Dold text

Lägg upp bilden på forumbilder istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

När man upptäcker fel (om man vill åberopa dessa) så har man en skyldighet att göra det inom skälig tid från det att man upptäcker felet. Man kan inte skita i att det är fel på det sen när det råkar bli värre säga att nu passar det att få det fixat. Så vad du än gör säg inte till dom att det varit så i 11 månader utan att du tagit tag i det.

Om du köper en tvättmaskin med tillhörande installation och du direkt efteråt märker att det läcker vatten från den så kan du inte vänta ett år sen säga att nu får de minsann renovera ditt badrum eftersom det hunnit uppkomma fuktskador.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

När man upptäcker fel (om man vill åberopa dessa) så har man en skyldighet att göra det inom skälig tid från det att man upptäcker felet. Man kan inte skita i att det är fel på det sen när det råkar bli värre säga att nu passar det att få det fixat. Så vad du än gör säg inte till dom att det varit så i 11 månader utan att du tagit tag i det.

Om du köper en tvättmaskin med tillhörande installation och du direkt efteråt märker att det läcker vatten från den så kan du inte vänta ett år sen säga att nu får de minsann renovera ditt badrum eftersom det hunnit uppkomma fuktskador.

Rätt dålig liknelse då ts inte krävt någon annan ersättning förutom ett nytt fungerande grafikkortet, inte en ny dator eller badrum som i din liknelse.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Rätt dålig liknelse då ts inte krävt någon annan ersättning förutom ett nytt fungerande grafikkortet, inte en ny dator eller badrum som i din liknelse.

Det är inte en liknelse för ts fall utan för hur principen fungerar. Säg att det var en inställning i kortets mjukvara som var fel när det skickades från fabrik, detta visade sig genom små grafikbuggar, detta kunde möjligtvis tillverkaren fixat på 5 minuter. Nu har kortet istället körts på detta felaktiga sätt i nästan ett år och har därför kanske gått sönder beyond repair och måste nu kanske helt bytas ut. Det är inte bara kunden som har rättigheter, tillverkare/återförsäljare har också rättigheter att få chans att åtgärda felet så fort det upptäckts.

Eftersom du verkar sakna förmåga att dra egna paralleller så kan vi istället säga att det handlar om en bil du köpt där du märker att bromsarna fungerar lite si och så men du måste ju ha bilen för att ta dig till jobbet så du skiter i det. En morgon fungerar inte bromsarna och du kör av vägen, nu vill du istället för att bara bromsarna åtgärdas även att allt som gick sönder vid krashen åtgärdas. Get it?

Tillbaks on topic nu! Så länge du inte berättar att det varit så i 11 månader ska du vara good, nu har jag ju inte riktigt koll på hur länge du haft kortet och så men så länge du fortfarande har garanti ska du helt klart stå på dig. Om du nu har bevis på att det uppstår (inte kollat bild) så använd dig av det och påpeka att du fortfarande har problemet även om deras verkstad inte lyckades hitta det. Du ska inte behöva köpa ett nytt kort (så länge du har garanti) bara för att deras verkstad inte får samma resultat som du.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Men i början av felet så upp kom det cirka 1 gång i månaden, det hade alltså minst varit samma sak om inte värre om jag gått tillbaka då eftersom då hade det verkligen varit omöjligt för dem att hitta något fel..
kortet är köpt för 1år sedan exakt denna månaden, alltså har 1års garantin gått ut nu.. men jag lämnade in den när det var 1 månad kvar på garantin.
har gigabytes grafikkort bara 1 års garanti? alltså är det totalt kört nu ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Nej så länge du uppmärksammat felet innan garantin gått ut så kan dom inte bara avfärda det medan de låter garantitiden löpa ut och sen skita i det. Försökte hitta på deras hemsida men där står det bara 3yrs för North America och contact seller för Europe typ, så om affären har sagt ett år är det nog det som gäller. Men har du påpekat felet innan garantin gått ut så ska det vara lugnt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Nej så länge du uppmärksammat felet innan garantin gått ut så kan dom inte bara avfärda det medan de låter garantitiden löpa ut och sen skita i det. Försökte hitta på deras hemsida men där står det bara 3yrs för North America och contact seller för Europe typ, så om affären har sagt ett år är det nog det som gäller. Men har du påpekat felet innan garantin gått ut så ska det vara lugnt.

Jag förstår det, alltså hänger allt på att världens segaste återförsäljare ska mejla deras otroligt långsamma sovanade leverantör som där på ska få tummen ur och godkänna det för att sedan mejla gigabyte... och om någon inte godkänner det (Eftersom återförsäljaren inte hittat fel) så är de kört...

lutar nog mot ett nytt 780gtx och verkligen aldrig mer gigabyte, 1års garanti som är väldigt svår att utnyttja vid sega kedjor.. eftersom dem tillåter en endast att vända sig mot återförsäljare.. Hur tänkte dem om ens återförsäljare går i konkurs ens?

tips på en tillverkare med schysst garanti/support ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtebloss:

har ett Gigabyte 670 oc winforce som visade små art/pixel redan efter 3 månader efter inköp, men eftersom det bara upp kom väldigt sällan och i liten form ignorerade jag detta, eftersom jag inte ville vara utan grafikkortet...
iallfall blev det värre med tiden och efter 11 månader fick jag nog och stack till återförsäljaren och lämnade in den på felsökning, givetvis hittar dem inget fel och nu har jag fått tillbaka de med fel kvar.. grejen är att felet kommer bara ibland och jag har ingen aning om det bara uppkommer med 120hz läget, för jag kör 120hz och det gör dem inte när dem testar det..

jaha då tänkte jag testa kontakta gigabyte men nä på deras jäv sida står det bara Kontakta återförsäljaren och återförsäljaren vägrar göra något förutom att slänga iväg ett mejl till sin leverantör som inte svarat på 3 veckor och efter det ska deras sega leverantör kontakta gigabyte OM dem går med på det...

ja brukar alltid köpa gigabytes kort men när nu något började klydda får man ju fan ingen hjälp, och nej det är inte fel på min dator eller skärm för med ett 8800GT får jag inga fel...

Vad göra nu ? slänga skitet och köpa av någon tillverkare som man kan RMA direkt till? tips på märken? EVGA verkar man kunna göra det hos, någon mera?

bild på felet: http://speedy.sh/XtZaT/pixel-fel.rar

Det är inte värmerelaterat?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det är inte värmerelaterat?

näpp.. kortet kyler väldigt fint och det händer nästan alltid bara i 2d läge alltså när man surfar eller på skrivbordet, mkt mer sällan i 3d läge

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Jag läste denna tråden förut:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1242170-gig...

TS nämner att han fick kontakt med Gigabyte_Rasmus här på forumet som verkar jobba för Gigabyte. Han hjälper dig nog ska du.

http://www.sweclockers.com/profil/gigabyte_rasmus

Annars kan du ju prova att gnälla lite i Gigabyte-tråden som herr Rasmus skapat så blir det nog fart på dom.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Nytagen bild..

ROLIGT ?!

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tomtebloss:

Artefakterna beror troligtvis på att du använder Internet Explorer.

Skämt åsido. Kör du kortet i standardklock är det naturligtvis inte acceptabelt att det blir så. Måste du starta om datorn för att det ska försvinna eller går det bort av sig själv, eller om du t ex startar en 3D-applikation?

Mitt XFX HD 4850 brukade krascha och bara bli bruna/blåa ränder över hela skärmen. Skickade in det till Komplett och fick ett HIS HD 4850 IceQ 4 istället. Mycket nöjd, då jag upplever att den kylaren är snäppet bättre.

Har du testat att köra skärmen i 120 Hz på något annat kort och då inte fått några fel? Om jag kör mer än 110 Hz på min skärm fuckar den ur totalt och blir bara en sörja av ränder och streck. Detta beror troligtvis på att kabeln är för dålig, men poängen är att 120 Hz kan leda till problem även om 60 Hz funkar felfritt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Artefakterna beror troligtvis på att du använder Internet Explorer.

Skämt åsido. Kör du kortet i standardklock är det naturligtvis inte acceptabelt att det blir så. Måste du starta om datorn för att det ska försvinna eller går det bort av sig själv, eller om du t ex startar en 3D-applikation?

Mitt XFX HD 4850 brukade krascha och bara bli bruna/blåa ränder över hela skärmen. Skickade in det till Komplett och fick ett HIS HD 4850 IceQ 4 istället. Mycket nöjd, då jag upplever att den kylaren är snäppet bättre.

Har du testat att köra skärmen i 120 Hz på något annat kort och då inte fått några fel? Om jag kör mer än 110 Hz på min skärm fuckar den ur totalt och blir bara en sörja av ränder och streck. Detta beror troligtvis på att kabeln är för dålig, men poängen är att 120 Hz kan leda till problem även om 60 Hz funkar felfritt.

ja det är orginalklock. det försvinner om jag minimerar och maximerar igen asså så fort grafikkortet ska skriva om bilden försvinner de en stund sen kommer det igen, jag har en bra 120hz skärm med bra kabel, funkar prima med mitt gamla 8800GT på 120hz
kom på att det händer om jag kör hdmi med TV med och där kör den ju 60hz.... kortet är 100% defekt men vissa dagar fungerar den ju bra det som är så jävla störigt

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tomtebloss:

ja det är orginalklock. det försvinner om jag minimerar och maximerar igen asså så fort grafikkortet ska skriva om bilden försvinner de en stund sen kommer det igen, jag har en bra 120hz skärm med bra kabel, funkar prima med mitt gamla 8800GT på 120hz
kom på att det händer om jag kör hdmi med TV med och där kör den ju 60hz.... kortet är 100% defekt men vissa dagar fungerar den ju bra det som är så jävla störigt

Borde inte vara något snack om saken. Tycker bilden räcker som "bevis". Jag menar, varför skulle du annars vilja byta ut kortet? Det är inte direkt så att du får någon fördel av det; bara massa arbete och att du blir utan dator ett tag.

Därmed återstår problemen att du inte anmält felet inom rimlig tid samt att det teoretiskt skulle kunna vara du som på något sätt har orsakat felet – det kan ju ingen veta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Borde inte vara något snack om saken. Tycker bilden räcker som "bevis". Jag menar, varför skulle du annars vilja byta ut kortet? Det är inte direkt så att du får någon fördel av det; bara massa arbete och att du blir utan dator ett tag.

Därmed återstår problemen att du inte anmält felet inom rimlig tid samt att det teoretiskt skulle kunna vara du som på något sätt har orsakat felet – det kan ju ingen veta.

När är det teoretiskt omöjligt då, att användaren kan ha orsakat felet menar du ??
jag tycker inte att anmälan var i orimlig tid då felet uppkom 1 gång i månaden i början

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.