Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Den som jag har verkligen problem med Internet mellan med IPTV.

Tacksam för hjälp så ni kan förklara vad jag ska göra och så.

Fick tips av zOlid senast frimware men tyvärr den funkar inte så riktig bra.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonyman:

http://imgdrop.se/UPL/1380454428qkv.png

Den som jag har verkligen problem med Internet mellan med IPTV.

Tacksam för hjälp så ni kan förklara vad jag ska göra och så.

Fick tips av zOlid senast frimware men tyvärr den funkar inte så riktig bra.

Testa att sätta VID som 243 istället och sätt Prio 1,2,3 eller något. Sedan har jag inte multicast aktiverat på min. Vet dock ej om det spelar någon roll. Antar att du kopplat in TV, dator osv i rätt LAN port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Testa att sätta VID som 243 istället och sätt Prio 1,2,3 eller något. Sedan har jag inte multicast aktiverat på min. Vet dock ej om det spelar någon roll. Antar att du kopplat in TV, dator osv i rätt LAN port?

Helt möjligt att jag fixar min portnummer + ipnummer till min dator, PS3 och med Iphone mobil.

Jadå, jag kopplat in tv in Port 3 på min router. Men ändå funkar inte..

Men vad är Prio 1,2,3 för något till IPTV?

Edit: Z0ild tror det kan vara olika bredband?

Jag har TV " Telia " och Bredband är " Bahnof " kanske olika IPnummer så det blivit knas på Router?

EDIT: llrobbanll, vad har du bredband + IPTV?

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonyman:

Helt möjligt att jag fixar min portnummer + ipnummer till min dator, PS3 och med Iphone mobil.

Jadå, jag kopplat in tv in Port 3 på min router. Men ändå funkar inte..

Men vad är Prio 1,2,3 för något till IPTV?

Edit: Z0ild tror det kan vara olika bredband?

Jag har TV " Telia " och Bredband är " Bahnof " kanske olika IPnummer så det blivit knas på Router?

EDIT: llrobbanll, vad har du bredband + IPTV?

Jag har Telia fiber +IPTV. Det är inte så att du har olika uttag hemma som ska användas för bredband resp. tv? Tänkte bara eftersom du har 2 olika operatörer lär dom inte vara anslutna till samma uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Jag har Telia fiber +IPTV. Det är inte så att du har olika uttag hemma som ska användas för bredband resp. tv? Tänkte bara eftersom du har 2 olika operatörer lär dom inte vara anslutna till samma uttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser ut som jag har just nu.

Den är enda ihop med Internet / IPTV i där fiber2home. Men kan vara orsak två olika operatörer så det blir knas mellan med DHCP + IP-nummer..?

Jag får väl uppsägningtid hos Bahnof och beställ Telia istället...

Då det ska blir samma DHCP och IPnummer åt både Telia Internet och IPTV.

Vad tror du om detta..?

mvh Adam

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Jag har också fått problem med IPTV och AC56U samt N66U.
Det har fungerat felfritt nu i ett par månader men så igår la det bara av, jag får inte något IP från Telias DHCP server. Ställer jag in IPTV fungerar den, men inte internet och vise versa.

Jag har gjort en uppdatering av firmware (efter problemet uppstod, kört samma innan dess), gjort en hardreset men jag kan inte få det att fungera.

Någon som har ett tips på hur jag kan få detta att fungera igen, varit så himla skönt med bara en enhet inkopplad.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Jag har också fått problem med IPTV och AC56U samt N66U.
Det har fungerat felfritt nu i ett par månader men så igår la det bara av, jag får inte något IP från Telias DHCP server. Ställer jag in IPTV fungerar den, men inte internet och vise versa.

Jag har gjort en uppdatering av firmware (efter problemet uppstod, kört samma innan dess), gjort en hardreset men jag kan inte få det att fungera.

Någon som har ett tips på hur jag kan få detta att fungera igen, varit så himla skönt med bara en enhet inkopplad.

Skönt att du och jag har samma problem av den just nu.. Vet man inte varför det plötslig bara lagt av med IPTV och internet :(.

EDIT: vilken frimware kör du med?

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning riktigt varför det la av, men det som känns mest troligt är att Telia ändrat något, det skedde ju efter att gratis helgen utav C-More hade gått ut.

Först körde jag med stock .158 tror jag det var och nu kör jag Merlins senaste Beta (3.0.0.4.374.33_beta5).

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Jag har ingen aning riktigt varför det la av, men det som känns mest troligt är att Telia ändrat något, det skedde ju efter att gratis helgen utav C-More hade gått ut.

Först körde jag med stock .158 tror jag det var och nu kör jag Merlins senaste Beta (3.0.0.4.374.33_beta5).

3.0.0.4.374.33_beta5 = BETA... Så kanske bäst om du kan återkomma med din gammal frimware så den ska funkar så länge.. Jag gör det också med min AC66u.

Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build)

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

3.0.0.4.374.33_beta5 = BETA... Så kanske bäst om du kan återkomma med din gammal frimware så den ska funkar så länge.. Jag gör det också med min AC66u.

Firmware:3.0.0.4.374.32 (Merlin build)

Som jag sa, fungerade inte med stock heller, det var anledningen till att jag ens testade Merlin för att se om det löste problemet.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Som jag sa, fungerade inte med stock heller, det var anledningen till att jag ens testade Merlin för att se om det löste problemet.

Löst det problemet för dig nu?

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Löst det problemet för dig nu?

Nä, då hade jag väl inte postat här?

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Jag har ingen aning riktigt varför det la av, men det som känns mest troligt är att Telia ändrat något, det skedde ju efter att gratis helgen utav C-More hade gått ut.

Först körde jag med stock .158 tror jag det var och nu kör jag Merlins senaste Beta (3.0.0.4.374.33_beta5).

Fungerar fortfarande för mig iallafall.
Uppgraderade till beta 5 idag av merlin.
Så vet inte vad det är som strular för dig. Möjligt att dom kanske har bytt VID för dig?
Provad dom andra VID numren man kan ha?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Nä, då hade jag väl inte postat här?

Okej då!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fungerar fortfarande för mig iallafall.
Uppgraderade till beta 5 idag av merlin.
Så vet inte vad det är som strular för dig. Möjligt att dom kanske har bytt VID för dig?
Provad dom andra VID numren man kan ha?

Jag har fortfarande problem med senast frimware.. Men så jag ringa till Inet och be om hjälp, dom misstänker det är något fel på router, så dom vill jag ska inskicka den till dom och kollar upp vad som är fel.

Skrivet av Anonyman:

Okej då!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fungerar fortfarande för mig iallafall.
Uppgraderade till beta 5 idag av merlin.
Så vet inte vad det är som strular för dig. Möjligt att dom kanske har bytt VID för dig?
Provad dom andra VID numren man kan ha?

Det känns ju konstigt att det skulle vara så då problemet jag upplever är att när jag skriver in VID så får jag IPTV, och den fungerar felfritt, men jag får inte längre något DHCP lån för "internet". När jag sedan tar bort alla settings för IPTV så får jag ett DHCP lån.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Det känns ju konstigt att det skulle vara så då problemet jag upplever är att när jag skriver in VID så får jag IPTV, och den fungerar felfritt, men jag får inte längre något DHCP lån för "internet". När jag sedan tar bort alla settings för IPTV så får jag ett DHCP lån.

Jag har precis samma som honom problem med dhcp plus IP-tv felfritt men internet är stänger av..

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Det känns ju konstigt att det skulle vara så då problemet jag upplever är att när jag skriver in VID så får jag IPTV, och den fungerar felfritt, men jag får inte längre något DHCP lån för "internet". När jag sedan tar bort alla settings för IPTV så får jag ett DHCP lån.

Ahh ok, jag såg fel.
Ja då låter det lite konstigt att det strular.

Skrivet av Anonyman:

Jag har precis samma som honom problem med dhcp plus IP-tv felfritt men internet är stänger av..

Tror inte jag att det är. Men du kan ju alltid prova.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Fick Kontakt med ASUS Sweden Support om RT-AC66U.

Jag har förklara till dom vad jag har problem med router..

Dom svara så här:

KOntakt med ASUS nyss och dom skrev:

ASUS:
gör så att du väntar med att du väntar att uppdatera tills ny version har släppts det kan vara så att den nya versionen inte är riktigt fullständig

Och jag skicka vilken version som är problem.. så dom svara av där mening jag skrev...

ASUS:
.. är det samma fel på router när du använder 3.0.0.4.374.726 .. eller funkar routern som den ska *

Jag:
.726 = Funkar inte med internet när jag slå på IPTV i inställningar av router.
.130 = Gammal frimware så både funkar bra med både IPTV och Internet.
*

ASUS:
ok .. vänta lite jag ska fråga en kollega *

Jag:
Hittar en forum som har samma problem för mig..

Han skrev så här: Det känns ju konstigt att det skulle vara så då problemet jag upplever är att när jag skriver in VID så får jag IPTV, och den fungerar felfritt, men jag får inte längre något DHCP lån för "internet". När jag sedan tar bort alla settings för IPTV så får jag ett DHCP lån. *

ASUS:
ok .. vänta lite så ska jag gå o kolla upp det här *

Jag:
Okej, gör det *

ASUS: .. du kan använda den gamla firmware som fungerar fram tills att det kommer en nyare version av firmware så har det problemet förhoppningsvis rättat till sig *

Jag: Okej, så hur längre ska jag vänta tills den släppa nytt frimware? *

ASUS: normalt sett brukar det släpaps en nyu version varje månad så kolla efter en uppdatering om ca 2 veckor har det inte kommit ut någon tills dess vänta ytterligare några veckor så ska det nor ha kommit en ny firmware *

Jag: Okej hoppas att ASUS ska fixar förbättre med frimware senast nu, jag sitter med gammal frimware nu igen, det funkar bra. Men så jag får väl berätta runt folk att den är problem med ny senast frimware och problem med nytt frimware som DHCP funkar inte för oss typ..

Hoppas att ASUS har fått massor övertala om problem med den nytt frimware.*

ASUS: .. ja asus borde få inforation om att senaste firmware inte fungerar som den ska och dom jobbar på att lösa det probelemt så snart som möjligt skulle det vara något anant du har problem med så får du jättegärna ringa tillbaka så ska vi se om vi kan lösa det *

Jag: Tacka och hejdå.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Fick Kontakt med ASUS Sweden Support om RT-AC66U

jag tror du missar hela poängen Anonyman, det hade fungerat för mig med samma version utav firmware i sådär 2 månader, alltså sedan jag köpte min AC56U, tills det la av i Söndags kväll. Vi kan alltså redan utesluta den äldre från ASUS, senaste samt 3e parts Firmware då det inte fungerar med någon utav dessa.

Min gissning är att Telia gjort någon form av uppdatering i den hårdvara som finns i huset (switchen) eller i sitt backend som berör oss men inte nödvändigtvis alla kund, mitt abbonemang är tex ett "kollektivt", det är alltså framförhandlat med bovärden om ett basutbud av kanaler som du har även om du inte har bredband. IPTV boxen tillhör alltså lägenheten och inte mig.

Det vi behöver veta är vad dom ändrat, varför och hur vi konfigurerar våra routrar framöver.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

jag tror du missar hela poängen Anonyman, det hade fungerat för mig med samma version utav firmware i sådär 2 månader, alltså sedan jag köpte min AC56U, tills det la av i Söndags kväll. Vi kan alltså redan utesluta den äldre från ASUS, senaste samt 3e parts Firmware då det inte fungerar med någon utav dessa.

Min gissning är att Telia gjort någon form av uppdatering i den hårdvara som finns i huset (switchen) eller i sitt backend som berör oss men inte nödvändigtvis alla kund, mitt abbonemang är tex ett "kollektivt", det är alltså framförhandlat med bovärden om ett basutbud av kanaler som du har även om du inte har bredband. IPTV boxen tillhör alltså lägenheten och inte mig.

Det vi behöver veta är vad dom ändrat, varför och hur vi konfigurerar våra routrar framöver.

Hmm... Okej.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Hmm... Okej.

Om det skulle varit så att en äldre firmware fungerar så skulle det inte fungerat med den nya för någon.
Och skulle det varit så, så kan du ju bara installera den gamla och så fungerar det.

Det jag skulle provat i din situation Anonyman är att först göra en "factory reset" av routern, och direkt efter det göra en 30/30/30 reset av routern. (dom 2 metoderna ska göra samma sak egentligen men prova ändå så att det inte är något strul med reset via software.)
Sen så laddar du INTE någon save av inställningar. Utan du provar bara att gå in på IPTV inställningarna och ställa in rätt VID för TV.
Om inte det fungerar, så ring till Bahnhof och fråga vilken VID dom använder vid multicast för internet. (detta är nog det bästa du kan göra)

Så här gör du en 30/30/30 Reset:
Först drar du ut alla nätverks sladdar, och sen följer du stegen nedan. Routern ska vara ON när du börjar med stegen nedan.
Du ska inte släppa Reset knappen alls för ens du kommer till steg 7.
Använd förslagsvis en klocka för att hålla koll på tiderna. Du ska låta 30 sekunder gå MINST, men inte heller för länge. Så håll dig mellan 30-40 sekunder.

1) Håll inne Reset knappen i 30-40 sekunder.
2) Fortsätt hålla inne Reset knappen, och dra ur elsladden ur Routern.
3) Fortsätt hålla inne knappen i 30-40 sekunder med elsladden utdragen ur Routern.
4) Fortsätt hålla inne Reset knappen, och koppla in elsladden igen.
5) Fortsätt hålla inne Reset knappen i 30-40 sekunder till med elsladden i kopplad.
6) Släpp Reset knappen.
7) Vänta minst 2 minuter på att routern ska starta om.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Om det skulle varit så att en äldre firmware fungerar så skulle det inte fungerat med den nya för någon.
Och skulle det varit så, så kan du ju bara installera den gamla och så fungerar det.

Det jag skulle provat i din situation Anonyman är att först göra en "factory reset" av routern, och direkt efter det göra en 30/30/30 reset av routern. (dom 2 metoderna ska göra samma sak egentligen men prova ändå så att det inte är något strul med reset via software.)
Sen så laddar du INTE någon save av inställningar. Utan du provar bara att gå in på IPTV inställningarna och ställa in rätt VID för TV.
Om inte det fungerar, så ring till Bahnhof och fråga vilken VID dom använder vid multicast för internet. (detta är nog det bästa du kan göra)

Så här gör du en 30/30/30 Reset:
Först drar du ut alla nätverks sladdar, och sen följer du stegen nedan. Routern ska vara ON när du börjar med stegen nedan.
Du ska inte släppa Reset knappen alls för ens du kommer till steg 7.
Använd förslagsvis en klocka för att hålla koll på tiderna. Du ska låta 30 sekunder gå MINST, men inte heller för länge. Så håll dig mellan 30-40 sekunder.

1) Håll inne Reset knappen i 30-40 sekunder.
2) Fortsätt hålla inne Reset knappen, och dra ur elsladden ur Routern.
3) Fortsätt hålla inne knappen i 30-40 sekunder med elsladden utdragen ur Routern.
4) Fortsätt hålla inne Reset knappen, och koppla in elsladden igen.
5) Fortsätt hålla inne Reset knappen i 30-40 sekunder till med elsladden i kopplad.
6) Släpp Reset knappen.
7) Vänta minst 2 minuter på att routern ska starta om.

Okej det ska jag test nu. Återkomma om det funkar eller inte.

EDIT: Har ringt till Bahnof idag och frågor om VID, dom sa " Tyvärr vi har inte uppgifter av den VID fick svara av TV tjänster hos Bahnof, så du får vidare till annat operatör och frågor till dom eller Routertillverka. "

EDIT2: Nu jag ska kör prova med hard reset 30/30/30.

EDIT3: Har kör med 30/30/30 och det är reset alla i inställningar sen jag sätta på IPTV 845 och klicka tillämpa.. Tyvärr det funkar inte med Internet koppla ifrån igen.

IPTV funkar helt felfritt..

Man får väl vänta på nästa patch frimware av ASUS och ser om dom har förändring med patch.

Mvh

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Okej det ska jag test nu. Återkomma om det funkar eller inte.

EDIT: Har ringt till Bahnof idag och frågor om VID, dom sa " Tyvärr vi har inte uppgifter av den VID fick svara av TV tjänster hos Bahnof, så du får vidare till annat operatör och frågor till dom eller Routertillverka. "

EDIT2: Nu jag ska kör prova med hard reset 30/30/30.

EDIT3: Har kör med 30/30/30 och det är reset alla i inställningar sen jag sätta på IPTV 845 och klicka tillämpa.. Tyvärr det funkar inte med Internet koppla ifrån igen.

IPTV funkar helt felfritt..

Man får väl vänta på nästa patch frimware av ASUS och ser om dom har förändring med patch.

Mvh

Ring Banhof internet avdelningen, för det är ju internet du har från Banhof.
Eller försök googla fram vilket VID det ska vara, eller skriv på deras facebook eller liknande och fråga.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ring Banhof internet avdelningen, för det är ju internet du har från Banhof.
Eller försök googla fram vilket VID det ska vara, eller skriv på deras facebook eller liknande och fråga.

Okej, det ska jag gör imorgon. Om vidare problem.. så jag får vänta vidare till nytt patch ser om dom har ändra något bättre i patch.

Om funkar inte senast nytt patch som ASUS har fixat bättre, så får jag väl byta till Telia och test om det funkar bra.

EDIT: Hittar inte riktig bra VID åt Bahnof.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Testade senaste firmware RT-N66U_3.0.0.4_374.33_0 men då var det samma problem igen, fick välja mellan tv och internet...

Gick tillbaka till RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och då fungerade allt klockrent igen.

Man ska helt enkelt inte uppgradera om det fungerar

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Testade senaste firmware RT-N66U_3.0.0.4_374.33_0 men då var det samma problem igen, fick välja mellan tv och internet...

Gick tillbaka till RT-N66U_3.0.0.4_374.32_0 och då fungerade allt klockrent igen.

Man ska helt enkelt inte uppgradera om det fungerar

Så jag har samma problem som du fortfarande :).

Hoppas ASUS uppdaterat nytt patch snart här vecka eller nästa vecka!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Hallå gott folk! Har precis köpt en Asus RT-N66 och har samma problem som er, dock så är mitt problem ännu mer komplicerat... Jag använder nämligen home plugs och kör allt nätverk via 230 uttagen och kör enbart trådlöst till mobilerna vilket funkar utmärkt, dock så blir det ju problem nu då! Såhär ser det ut: Telia smart modem >router > port 3 > homeplug > switch i tvbänk> ps3, telia boxen, reciever, appletv, larmcentral, smarttv. Finns det något annat alternativ än att dra en ny nätverkskabel enbart till telia boxen från routern? Någon kunnig som kan hjälpa mig igenom detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Så jag har samma problem som du fortfarande :).

Hoppas ASUS uppdaterat nytt patch snart här vecka eller nästa vecka!

Jag får det bara att fungera med äldre versioner av merlins firmware, så det behöver ju inte alltid vara det senaste som fungerar

Skrivet av Rastman:

Hallå gott folk! Har precis köpt en Asus RT-N66 och har samma problem som er, dock så är mitt problem ännu mer komplicerat... Jag använder nämligen home plugs och kör allt nätverk via 230 uttagen och kör enbart trådlöst till mobilerna vilket funkar utmärkt, dock så blir det ju problem nu då! Såhär ser det ut: Telia smart modem >router > port 3 > homeplug > switch i tvbänk> ps3, telia boxen, reciever, appletv, larmcentral, smarttv. Finns det något annat alternativ än att dra en ny nätverkskabel enbart till telia boxen från routern? Någon kunnig som kan hjälpa mig igenom detta?

Kan du inte koppla in homeplugen till modemet från Telia, och flytta på din RT-N66U?

Kolla på användningsmodell 2:

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag får det endast att funka med följande inställningar:

Fast programvaruversion: 9.0.0.4.346
LAN port 4: VID 243

Jag kör telia fiber + iptv. Båder merlins firmware samt äldre stock firmware funkar ej för mig..
Kanske ka nva bra att veta för någon