Anmäla Spel-företag för "bedrägeri"?

Permalänk
Medlem

Anmäla Spel-företag för "bedrägeri"?

Hej,

Jag undrar om man kan om man kan anmäla ett företag för "bedrägeri" (kanske finns ett bättre ord)? Till exempel om ett spel-företag företag som bannar eller tar bort ens konto för man "tror" användaren har brutit mot deras policy.

Jag har googlat men vet inte riktigt vad jag letar efter ^^

Varför jag undrar är för att jag har blivit permanent bannad från ett MMO-spel för jag har på något sätt varit inblandad i att köpa/sälja guld. Nu är det väl antingen så att det har blivit fel någonstans och jag kontaktat deras support och väntar svar.

Det kan ju vara kul att veta om man skulle vara fel aktivt anklagad, skulle man kunna anmäla ett företag för att stänga ute en från tjänster man betalt för?

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Invänta svar från deras support istället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av KRUSSIDULL:

Hej,

Jag undrar om man kan om man kan anmäla ett företag för "bedrägeri" (kanske finns ett bättre ord)? Till exempel om ett spel-företag företag som bannar eller tar bort ens konto för man "tror" användaren har brutit mot deras policy.

Jag har googlat men vet inte riktigt vad jag letar efter ^^

Varför jag undrar är för att jag har blivit permanent bannad från ett MMO-spel för jag har på något sätt varit inblandad i att köpa/sälja guld. Nu är det väl antingen så att det har blivit fel någonstans och jag kontaktat deras support och väntar svar.

Det kan ju vara kul att veta om man skulle vara fel aktivt anklagad, skulle man kunna anmäla ett företag för att stänga ute en från tjänster man betalt för?

Tacksam för svar!

om det handlar om WoW så finns det dom som blivit bannade för att (GM) eller spelets automatiskt märkt av en transaktion som verkat suspekt sen när nån mänsklig har läst av loggen så har dom läst fel hittat någon med det felaktiga namnet och helt enkelt bannat fel konto. kräv att dom visar loggar där det står att X har fört över guld till Y.

det jobbiga med blizzards GM är att dom tror att dom är ofelbara. så vill dom inte så svarar dom inte,
du äger inte heller varken accet eller spelet. du hyr/leasar det av blizzard, tröttnade på wow då det tar för mycket tid, allt för många exploit / fusk. för många emo,1D10TER.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om det handlar om WoW så finns det dom som blivit bannade för att (GM) eller spelets automatiskt märkt av en transaktion som verkat suspekt sen när nån mänsklig har läst av loggen så har dom läst fel hittat någon med det felaktiga namnet och helt enkelt bannat fel konto. kräv att dom visar loggar där det står att X har fört över guld till Y.

det jobbiga med blizzards GM är att dom tror att dom är ofelbara. så vill dom inte så svarar dom inte,
du äger inte heller varken accet eller spelet. du hyr/leasar det av blizzard, tröttnade på wow då det tar för mycket tid, allt för många exploit / fusk. för många emo,1D10TER.

Det är inte WoW utan det är Guild Wars 2. Jag har några från min guild som också blivit fel anklagade förr men fått sina konton återställda. Problemet nu bara att jag inte fått svar på 12 timmar snart vilket är tok för lång tid för ett sådant här ärende. Kanske jobbar de inte nu heller under helgen också så får väl vänta.

Sen förväntar man sig väl att man kan använda en tjänst man betalt för? Riktigt fult att banna för någon för någonting som man inte har gjort eller de har bevis för.

Det måste väl ändå finnas något som skyddar oss konsumenter från bedrägerier? Tänk om du köpte ett spel från EA games och sedan så får du inte spela det för dom påstår att du brutit mot deras policy. De har inga bevis, du har bevis som skulle fungera i en domstol. Finns det lag för att döma ett sådant ärende?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Problemet nu bara att jag inte fått svar på 12 timmar snart vilket är tok för lång tid för ett sådant här ärende. Kanske jobbar de inte nu heller under helgen också så får väl vänta.

Nej, det är det inte. Ditt liv hänger inte på att du får svar direkt, du får bara inte spela på ett litet tag.

Skrivet av KRUSSIDULL:

Sen förväntar man sig väl att man kan använda en tjänst man betalt för? Riktigt fult att banna för någon för någonting som man inte har gjort eller de har bevis för.

Du tror inte att spelutvecklare försöker se till att så få som möjligt blir felaktigt bannade? Om det har blivit fel så kommer de, om du är trevlig, se om det går att fixa.

Skrivet av KRUSSIDULL:

Det måste väl ändå finnas något som skyddar oss konsumenter från bedrägerier? Tänk om du köpte ett spel från EA games och sedan så får du inte spela det för dom påstår att du brutit mot deras policy. De har inga bevis, du har bevis som skulle fungera i en domstol. Finns det lag för att döma ett sådant ärende?

Om du har bevis så är det väl bara att maila dessa till supporten så kommer de att titta på det. Det är inte så att de medvetet försöker jävlas med folk. Du överreagerar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se det som ett brott över huvud taget utan det skulle endast vara ett avtalsbrott som innebär skadestånd. Du måste då även stämma företaget för att kunna kräva betalning

Permalänk
Medlem

svar på 12 timmar? I WoW fick man vara glad om dem svara inom 48timmar.

Permalänk
Medlem

Det står garanterat i spelets EULA (användaravtal) att de har rätten att när som helst stänga av ditt konto utan någon som helst anledning. För att skydda sig själva.

Permalänk
Medlem

Oj, det var inte meningen att låta som jag är tjurig eller något utan bara få lite information om man kan göra hur man vill på icke-fysiska varor.

Än så länge har jag väl inte fått ett solklart svar. Men det verkar ju som man skulle kunna ta bort tillgången från en individ att spela ett spel "utan anledning" och denna individen har inget att säga till om för att företaget äger varan? Så man kan ge pengar för ett spel och sen så får man inget spel för man säger bara att individen brutit mot ett avtal? Det finns ingen lag i den meningen som säger att ett företag måste kunna bevisa att fel har begåtts hos individen?

Detta är bara för att få lite svar för man är ju nyfiken, jag är varken arg eller ledsen för jag vet att mitt fall kommer lösas. Jag säger det igen detta är bara för nyfikenhetens skull!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Oj, det var inte meningen att låta som jag är tjurig eller något utan bara få lite information om man kan göra hur man vill på icke-fysiska varor.

Än så länge har jag väl inte fått ett solklart svar. Men det verkar ju som man skulle kunna ta bort tillgången från en individ att spela ett spel "utan anledning" och denna individen har inget att säga till om för att företaget äger varan? Så man kan ge pengar för ett spel och sen så får man inget spel för man säger bara att individen brutit mot ett avtal? Det finns ingen lag i den meningen som säger att ett företag måste kunna bevisa att fel har begåtts hos individen?

Detta är bara för att få lite svar för man är ju nyfiken, jag är varken arg eller ledsen för jag vet att mitt fall kommer lösas. Jag säger det igen detta är bara för nyfikenhetens skull!

Du har nog lite skev syn på saken. GW som många andra mmorpg är inte som vanliga spel. Du äger inte spelet, du äger rätten att få använda det under en bestämd tid och följer du inte reglerna så åker du ut. Nu menar jag inte att du nödvändigtvis är skyldig, det som bevisas är nödvändigtvis inte sant men du fattar vad jag menar. Försök se det som att du går till en klubb en lördag och du betalar låt oss säga 100 kr i inträde. Osså följer du inte reglerna och då blir du utslängd, kan du hävda att du har betalat för dig och ska få vara där hela kvällen trots regelbrotten?

Slutsats: kommer de fram till att du har brutit mot deras EULA så finns det inget du kan göra, du får inte tillbaka pengarna eller nått annat.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Du har nog lite skev syn på saken. GW som många andra mmorpg är inte som vanliga spel. Du äger inte spelet, du äger rätten att få använda det under en bestämd tid och följer du inte reglerna så åker du ut. Nu menar jag inte att du nödvändigtvis är skyldig, det som bevisas är nödvändigtvis inte sant men du fattar vad jag menar. Försök se det som att du går till en klubb en lördag och du betalar låt oss säga 100 kr i inträde. Osså följer du inte reglerna och då blir du utslängd, kan du hävda att du har betalat för dig och ska få vara där hela kvällen trots regelbrotten?

Slutsats: kommer de fram till att du har brutit mot deras EULA så finns det inget du kan göra, du får inte tillbaka pengarna eller nått annat.

Såklart man ska bli utslängd om man bryter mot deras regler? Men du hade ju inte varit så glad om du blev utslängd för att du blivit felaktigt anklagad eller hur? I sådant fall hade väl du ändå kunnat göra något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Såklart man ska bli utslängd om man bryter mot deras regler? Men du hade ju inte varit så glad om du blev utslängd för att du blivit felaktigt anklagad eller hur? I sådant fall hade väl du ändå kunnat göra något?

Ne, men det var inte det jag pratade om heller. Jag sa att jag inte tog ställning vid ifall du var skyldig eller inte, jag sa att om bevisen kan tyda på det. Och om du på en klubb hade blivit felaktigt anklagad för att ha ofredat en tjej så hade du blivit utslängd och det hade inte spelat någon roll vad du hade sagt, du hade inte kommit in igen oavsätt om du talar sanning eller inte.

Skrivet av GaMeR2K5:

Man äger inte NÅGOT spel... det är endast rättigheterna för att få använda det som man betalar för.

Spelutvecklarna/utgivarna är de som äger FULLA RÄTTIGHETER till spelen.

Jag håller inte med dig. Det du snackar om gäller onlinelägen och spel som helt kretsar runt mmorgp. Tex köper jag F.E.A.R. från reabacken och spelar det med diverse fuskkoder osv så kan inte utvecklarna banna mig från att spela spelet. Däremot om jag skulle göra skumma grejer online i spelet så kan de banna mitt onlinekonto. Men de kan inte ta ifrån mig spelet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Du skrev: "GW som många andra mmorpg är inte som vanliga spel. Du äger inte spelet, du äger rätten att få använda det under en bestämd tid och följer du inte reglerna så åker du ut."

Det i fetstil är vad som gäller för ALLA spel. Oavsett om det är singleplayer-spel eller mmo. Så länge det handlar om en vanlig programvarulicens iallafall... sedan finns det ju shareware, abandonware och freeware t.ex. Men jag utgår enbart från det vanliga.

Jag förstod vad du sa första gången och jag håller fortfarande inte med dig! Med ett MMORPG hyr du snarare en tjänst, köper du ett singleplayerspel så äger du spelet du har köpt. Att utvecklarna äger varumärket osv har ju inte med saken att göra eller tycker du det? I så fall äger du tex inte din bil för det gör tillverkaren... enligt din logik.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Du äger rätten att få betala för att använda spelet med det specifika konto du skapade. Du är inte helt rättslös i teorin så länge du faktiskt följt reglerna.

Permalänk

Är det ingen som läser EULA och ToS längre?^^ I de flesta mmorpg EULA så måste du godkänna (dvs att du går med på ) att de kan banna dig när som helst och utan anledning. Tycker du inte om det så spela inte spelet

menar inte att vara ovöhlig eller något, bara att jag inte ser poängen med att du blir förbannad över en situation som går enligt punkt och pricka efter deras EULA, som du själv har gått med på. Ta upp det med supporten och invänta svar om du är "felaktigt misstänkt", det är inte mer med det.

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Skrivet av Krisilicous:

Är det ingen som läser EULA och ToS längre?^^ I de flesta mmorpg EULA så måste du godkänna (dvs att du går med på ) att de kan banna dig när som helst och utan anledning. Tycker du inte om det så spela inte spelet

menar inte att vara ovöhlig eller något, bara att jag inte ser poängen med att du blir förbannad över en situation som går enligt punkt och pricka efter deras EULA, som du själv har gått med på. Ta upp det med supporten och invänta svar om du är "felaktigt misstänkt", det är inte mer med det.

Få läste dom förr och färre läser dom nu. Men det brukar mycket riktigt vara så att man äger inget när det gäller MMO utan man betalar för rätten att använda spelet medan spelskaparen äger både ditt konto och spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Såklart man ska bli utslängd om man bryter mot deras regler? Men du hade ju inte varit så glad om du blev utslängd för att du blivit felaktigt anklagad eller hur? I sådant fall hade väl du ändå kunnat göra något?

Det här gäller endast då du har skapat ett konto online hos ett företag, du har fortfarande köpt spelet och du äger spelet, men själva accountet leasar du av företaget i fråga. Det står väldigt ofta i deras policy och användaravtal att de när som helst kan stänga av ditt konto och de inte blir tvingade till att ersätta dig för din förlust om de bedömer det är nödvändigt. Själva spelet får du ha kvar men kontot försvinner då det inte är din egendom utan företagets.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag förstod vad du sa första gången och jag håller fortfarande inte med dig! Med ett MMORPG hyr du snarare en tjänst, köper du ett singleplayerspel så äger du spelet du har köpt. Att utvecklarna äger varumärket osv har ju inte med saken att göra eller tycker du det? I så fall äger du tex inte din bil för det gör tillverkaren... enligt din logik.

Det har ingenting med logik att göra. Alla moderna spel (mer eller mindre) tvingar dig att acceptera en User Agreement vid något tillfälle under installationen. Denna säger att du inte äger spelet utan bara har rätt att spela det. Mer eller mindre. Hur mycket vatten det håller i en svensk domstol det vette tusan, men enligt kontraktet som du accepterar vid installation så äger du alltså inte spelet.

OnT: Tyvär finns det inte så mycket du kan göra. Anet kan göra lite vad de vill vad gäller avstängning av folk från deras spel. Är inte helt ovanligt i MMOn med rötägg till GMs som bara stänger av någon för att dem blivit reportade en del. Anet var också jävligt snabba med att banna folk för "exploits" medans de verkade ge blanka fan i bots ett bra tag.

Permalänk

Står ju lite här och där i deras EULA om just detta, att de kan "terminera" ditt konto osv när som helst (som väntat).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dezin:

svar på 12 timmar? I WoW fick man vara glad om dem svara inom 48timmar.

Nu är det snarare 48dagar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Nej... du kan inte polisanmäla ett företag för att dom bannat dig i ett dataspel. Polisen utreder knappt brott som misshandel, stöld och rån så sannolikheten att de skulle bry sig om detta är nog mindre än en på miljarden men lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Det har ingenting med logik att göra. Alla moderna spel (mer eller mindre) tvingar dig att acceptera en User Agreement vid något tillfälle under installationen. Denna säger att du inte äger spelet utan bara har rätt att spela det. Mer eller mindre. Hur mycket vatten det håller i en svensk domstol det vette tusan, men enligt kontraktet som du accepterar vid installation så äger du alltså inte spelet.

På mitt xbox behöver jag inte installera spelen, de är köpta och de ägs av mig, hur resonerar du här? Jag tycker inte det spelar någon roll vad som står i EULA eftersom de aldrig skulle hålla i domstol, det är ju det som är grejen. Skulle tex EA komma hem till mig och kräva mitt Mirrors edge (eftersom de kan det enligt det kära EULA) så hade de aldrig lyckats. Svensk lag står över och därför äger jag mina köpta spel! I MMORPG-sammanhang äger jag mitt spel/konto men de kan ta ifrån mig mitt användande eftersom det endast går att spela online. Punkt!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag försöka få någon att tro att jag gör det här men läs genom användaravtalet innan du trycker "I agree" så vet du vilka rättigheter du har och inte har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Jag förstod vad du sa första gången och jag håller fortfarande inte med dig! Med ett MMORPG hyr du snarare en tjänst, köper du ett singleplayerspel så äger du spelet du har köpt. Att utvecklarna äger varumärket osv har ju inte med saken att göra eller tycker du det? I så fall äger du tex inte din bil för det gör tillverkaren... enligt din logik.

Det är skillnad rent lagligt på en bil och mjukvara. Din personliga åsikt spelar ingen som helst roll i frågan.
Köper du ett singleplayer-spel äger du inget annat än de eventuellt fysiska prylarna du fick när du betalade (förpackning, skiva, etc). Vad det är för typ av mjukvara spelar ingen roll, singleplayer-spel, multiplayer, programvara, etc.

Det du köpt är en mjukvarulicens som under av utgivaren definierade villkor ger dig rätt att använda mjukvaran.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Avtalet man alltid trycker i accept på innehåller ofta en rad text som säger att dem får när som helst utan anledning stänga ditt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Intressant det här med EULA. Om jag köper GW2 på skiva (går det?) och jag stoppar i skivan för att installera. Får sedan veta att jag måste godkänna EULA. Om jag inte går med på villkoren; har jag då rätt att kräva tillbaka pengarna för spelet? Eventuell plombering är ju liksom körd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Intressant det här med EULA. Om jag köper GW2 på skiva (går det?) och jag stoppar i skivan för att installera. Får sedan veta att jag måste godkänna EULA. Om jag inte går med på villkoren; har jag då rätt att kräva tillbaka pengarna för spelet? Eventuell plombering är ju liksom körd då?

Skrivet av GaMeR2K5:

Någon här som kan länka till Svensk lag angående detta? Och eventuell EU-lag?

Detta har väl aldrig prövats i någon rättslig instans?

Det här med EULA är en enda stor gråzon, som mycket är när det handlar om teknik. MEN, just det som ni pratar om i det här fallet kallas för shrink-wrap license (förpackningslicens) och har prövats i många fall. Shrink-wrap license innebär ett avtal som man inte fått möjlighet att läsa förens efter att man öppnat en köpt produkt (d.v.s. tagit bort the "shrink wrap"). Generallt så ska du alltid ha chansen att häva köpet vid detta tillfälle eftersom man inte kan tvinga någon att acceptera villkor efter att de köpt en produkt, och om du inte accepterar så har du inte fått tillgång till det som blivit utlovat vid köpet.

Det finns många olika avgöranden som slutat på olika sätt, men generellt för att dessa avtal ska vara giltiga gäller de krav som uppställdes under ProCD v. Zeidenberg, bland annat att det ska hänvisas till licensavtalet på förpackningen, avtalet ska finnas tillgängligt med varan och man ska kunna häva köpet om man inte går med på det.

Inom EU regleras det främst under "1993 EU Directive on Unfair Contract Terms"

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+