Nvidia förbereder nytt Geforce med GK110

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ointressant, vart är Titan Ultra?

Håller med.

Skrivet av biorrith:

GTX Titan Ti nästa?

Enligt artikeln: nej.

Permalänk
Medlem

Varför inte 790?

Jo juste, det kortet ska ha TVÅ GPUkärnor

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Amds R9-290 och 290x kommer denna månad, båda med ny gpu, Nvidias gk110 som sitter på gtx titan och 780 är också ganska ny Så det är faktiskt mkt nytt nu

Jo men jag menar en helt ny generation, hela Rx-2x0 är inte ny, som R9-280 som är gammal, och GTX 7x0 är ju inte heller helt ny, 770 är ju 680 i stort sett.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

SNORT dyrt att göra då titan Ultra ÄR tesla kort som fungerar 100 %, varför sälja Titan Ultra när man kan sälja Telsa för 20k +

Det går väl inte att använda ett Teslakort för 'gaming', eller? Jag menar, du har nämnt för ett tag sedan att du pysslar mycket med rendering och liknande, så jag tror du vet mer om det, än jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Du tog orden ur min mun. Jag intresserar mig inte ett dugg i den övre prisklassen. Skulle Nvidia introducera Titan prestanda i 2000-2500kronors klassen då blir jag imponerad.

Skönt att det finns fler människor och gröna varelser som tycker som jag. Får nog bli ett R9-280X för min del verkar det som. GTX 770 har för lite effektiv minne och om ett nytt kort från nvidia fyller tomrummet mellan 770 och 780 så lär den ändå hamna över 3500 skulle jag tro.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oi:

Skönt att det finns fler människor och gröna varelser som tycker som jag. Får nog bli ett R9-280X för min del verkar det som. GTX 770 har för lite effektiv minne och om ett nytt kort från nvidia fyller tomrummet mellan 770 och 780 så lär den ändå hamna över 3500 skulle jag tro.

Precis! 2gb räcker väl gott idag om inte för 2560x1440 upplösning i BF4 med Ultra inställningar men de flesta spelen. Köper man ett graffekort så är bra att tänka på morgondagen. 2gb idag är knappt godkänt, imorgon är absolut inte godkänt! Här är AMD före och har varit det länge med HD 79xx-serien med sina 3gb.

Fy Nvidia! Jag tänkte faktiskt slå till på ett grafikkort från nvidia men måste de snåla så himla mycket på minnet.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 val av namn som skulle passa till.

NVIDIA GeForce GTX Titanium.

NVIDIA GeForce GTX Titan Ultra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av putumban:

gtx titan med dubbla gk110?

För si så där 15000:-

Skrivet av Klappa:

Du tog orden ur min mun. Jag intresserar mig inte ett dugg i den övre prisklassen. Skulle Nvidia introducera Titan prestanda i 2000-2500kronors klassen då blir jag imponerad.

Lika stor chans som 7990 skulle hamna i den prisklassen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför dom inte kör 512bitars busbredd . lite flaskhals ändå må jag tycka.. nu säger jag

inte att dom presterar dåligt. men i mellansegmentet så gör det rätt stor skillnad mellan 256bit vs 384bit
. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _SpaxX_:

Jag undrar varför dom inte kör 512bitars busbredd . lite flaskhals ändå må jag tycka.. nu säger jag

inte att dom presterar dåligt. men i mellansegmentet så gör det rätt stor skillnad mellan 256bit vs 384bit
. Rätta mig om jag har fel

behövs inte, då du inte laddar in och ut.

Det är realtidsrendering då behövs inga 512 bit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jepp, händer nästan ingenting längre...
Om den kommande arkitekturen Maxwell är lika strömsnål som graferna tidigare antytt så kan jag iaf se en motiverande förbättring i det generationsskiftet.
Prestandamässigt känns det dock som att nya arkitekturer bjuder på mediokra förbättringar. Det är helt annat mot 90-talet då nya 3D-kort utan vidare kunde ge 3X prestanda mot föregående modell

Alltså, är det inte lite väl att klaga på att inget händer när HELA den nuvarande generationen från 77xx är nya, en del av korten är till och med version 1.2 (typ)..
Nvidia är dessutom bara en generation från deras skifte, så lite mer tålamod kanske?

Men ja, jag vill också se mer nytt, gärna i lägre segment då jag tillhör de som inte vill lägga mer än 1500 på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag undrar varför dom inte kör 512bitars busbredd . lite flaskhals ändå må jag tycka.. nu säger jag

inte att dom presterar dåligt. men i mellansegmentet så gör det rätt stor skillnad mellan 256bit vs 384bit
. Rätta mig om jag har fel

Tja, för att GK110 har 384bitars minnesbuss, skulle de vilja erbjuda 512bit så skulle det behövas en helt ny krets, då den behöver fler minneskanaler så skulle den behöva en ny förpackning och ett nytt kretskort också, d.v.s en helt ny produkt. Sen brukar de göra simuleringar i designfasen och kom där förmodligen fram till att 384bit skulle räcka för att mata GK110, sen är det ju en avvägning också, GK110 var stor som den var redan, att slänga på 128bit minnesbuss till hade gjort den ännu större!

Angående en ev Titan Ultra, så varför inte, har för mig att för varje waffer får man kretsar med lågt läckage och med högre läckage, det är ganska tydligt att Quadro K6000 borde använda lågläckande helt hela GK110 (då den trots en fullt aktiverad krets bara har en TDP på 250W), det borde således finnas några GK110 som är helt hela men lite mer högläckande. Finns det ett marknadssegment som inte bryr sig så mycket om energieffektiviteten så är det definitivt ultraentusiasterna, d.v.s de som skulle vara intresserade av att köpa ett grafikkort för $1000+. Titan Ultra kommer ju aldrig vara någon volymprodukt utan dess största syfte skulle ju vara att smälla till AMD och fastställa att nvidia har det absolut snabbaste kortet (om nu 290X som indikationerna verkar kan hota Titan).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

SNORT dyrt att göra då titan Ultra ÄR tesla kort som fungerar 100 %, varför sälja Titan Ultra när man kan sälja Telsa för 20k +

Det skulle kunna vara sant om det är så att de får ut väldigt få fullt fungerande GK110 kretsar, men det har jag inte sett/hört något om.

Anledningen till att argumentet inte riktigt håller är för att det vara samma situation när Nvidia släppte ett kort med GF110, dvs. den fullt fungerande fermi-gpu'n. Den var förmodligen lika svårt att producera den då som det är svårt att producera GK110 idag. Kretsarna är i stort sett i samma storlek men tillverkas/tillverkades i olika processnoder. GF110 i 40nm medans GK110 görs i 28.

GF110 var nvidias största krets då, och ändå var det Geforce man satsade på fullt ut då. Förmodligen mycket på grund av att AMD i det läget hade väldigt prisvärda kort som inte låg långt bakom GTX480 i prestanda, men även att man ville visa vem som låg på topp. De kunde ju naturligtvis även ta bra betalt för de korten i början. När Titan släpptes hade AMD egentligen inget att sätta i mot på toppen. Därför fanns det heller ingen anledning att använda fullt fungerande GK110 kretsar till Geforce korten. Idag ser situationen väldigt annorlunda ut.
Nvidia vill självklart vara bäst, inget snack om saken. Jag tror hellre de tjänar lite mindre på att ha ett kort i absoluta toppen istället för att låta AMD ta över prestandatronen. Titan Ultra är det mest logiska svaret på AMD's R9 290X. Iallafall om det ligger någon som helst sanning i den för tidigt släppta testen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det skulle kunna vara sant om det är så att de får ut väldigt få fullt fungerande GK110 kretsar, men det har jag inte sett/hört något om.

Anledningen till att argumentet inte riktigt håller är för att det vara samma situation när Nvidia släppte ett kort med GF110, dvs. den fullt fungerande fermi-gpu'n. Den var förmodligen lika svårt att producera den då som det är svårt att producera GK110 idag. Kretsarna är i stort sett i samma storlek men tillverkas/tillverkades i olika processnoder. GF110 i 40nm medans GK110 görs i 28.

GF110 var nvidias största krets då, och ändå var det Geforce man satsade på fullt ut då. Förmodligen mycket på grund av att AMD i det läget hade väldigt prisvärda kort som inte låg långt bakom GTX480 i prestanda, men även att man ville visa vem som låg på topp. De kunde ju naturligtvis även ta bra betalt för de korten i början. När Titan släpptes hade AMD egentligen inget att sätta i mot på toppen. Därför fanns det heller ingen anledning att använda fullt fungerande GK110 kretsar till Geforce korten. Idag ser situationen väldigt annorlunda ut.
Nvidia vill självklart vara bäst, inget snack om saken. Jag tror hellre de tjänar lite mindre på att ha ett kort i absoluta toppen istället för att låta AMD ta över prestandatronen. Titan Ultra är det mest logiska svaret på AMD's R9 290X. Iallafall om det ligger någon som helst sanning i den för tidigt släppta testen.

Jag håller med. De spottar ur sig en maxad GK110, inte för att de räknar med att sälja några volymer utan det är en ren prestige grej. "Vi är snabbast!".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Så värst spännande vet jag inte om det är. Det enda de tävlar om nu är vem som är titelförsvarare i ett segment de flesta inte har råd med. Mid-range-korten är gammal skåpmat med nya namn. Frågan är om vi egentligen behöver mer krut i våra burkar, men det här är ju trots allt sweclockers.

Vi kan aldrig få för mycket pulver, tänk på att det är highend som gör det möjligt för lowend att få mera pulver då det förr eller senare hittar ner i sub 2000kr klassen i kombination med spelutvecklare som ser potentialen och gör spel som pressar gårdagens highend över dess limit. När dom har skinn på näsan och struntar i meningslöst whine över hur tufft det är att driva till förmån för utveckling framåt förtjänar dom credit mer än ris och dom utvecklare som inte utnyttjar kapaciteten förtjänar smisk av ris och inget mer.
Tänk på att titan och ev. R9 290X inte är avsett för mesiga 1080p som vilket alldagligt kort som helst med tråkigt namn kan driva utan att svettas och det vinner ingen på att det är möjligt då det hämmar utveckligen, det finns vi som sitter på 5760x1080/7680x1440/7680x1600 eller snart på någon form av 4k och helst skulle vilja kunna klara sig på EN GPU, då duger inget av dagens kort, knappt nästa års produkter heller.

Enda nyttan av R9 290X är ju att ge mig ett tredje titan till reapris om det med lite tur får nvidia att svettas lite så man klara sig till Maxwell dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

behövs inte, då du inte laddar in och ut.

Det är realtidsrendering då behövs inga 512 bit.

512-bit mot 384-bit kan göra ganska stor skillnad om ditt spel/rendering/beräkning är bandbreddsbegränsad. Nu vet inte jag hur ofta det sker i spel, men för många typer av beräkningar är det så.

Sen har väl inte den interna bandbredden någonting att göra med överföringen mellan CPU och GPU, dvs att ladda in och ut?

Permalänk
Medlem

Det kortet kommer kosta så mycket pengar så det är inte ens roligt.. Tesla lär ju framstå som en liten billig kul grej i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det skulle kunna vara sant om det är så att de får ut väldigt få fullt fungerande GK110 kretsar, men det har jag inte sett/hört något om.

Anledningen till att argumentet inte riktigt håller är för att det vara samma situation när Nvidia släppte ett kort med GF110, dvs. den fullt fungerande fermi-gpu'n. Den var förmodligen lika svårt att producera den då som det är svårt att producera GK110 idag. Kretsarna är i stort sett i samma storlek men tillverkas/tillverkades i olika processnoder. GF110 i 40nm medans GK110 görs i 28.

GF110 var nvidias största krets då, och ändå var det Geforce man satsade på fullt ut då. Förmodligen mycket på grund av att AMD i det läget hade väldigt prisvärda kort som inte låg långt bakom GTX480 i prestanda, men även att man ville visa vem som låg på topp. De kunde ju naturligtvis även ta bra betalt för de korten i början. När Titan släpptes hade AMD egentligen inget att sätta i mot på toppen. Därför fanns det heller ingen anledning att använda fullt fungerande GK110 kretsar till Geforce korten. Idag ser situationen väldigt annorlunda ut.
Nvidia vill självklart vara bäst, inget snack om saken. Jag tror hellre de tjänar lite mindre på att ha ett kort i absoluta toppen istället för att låta AMD ta över prestandatronen. Titan Ultra är det mest logiska svaret på AMD's R9 290X. Iallafall om det ligger någon som helst sanning i den för tidigt släppta testen.

Stor sanning med modifikation, GK110 har i runda slängar 2,5 gånger så många transistorer som GF110 samtidigt som varje enskild transistor är mindre. Detta gör kretsen avsevärt mycket svårare att tillverka då det inte bara är 2.5ggr så många transistorer som måste fungera utan även större risk att varje enskild transistor blir defekt. Detta kombineras givetvis med bättre tillverkningsteknik mm för att hålla uppe yielden men jag skulle trots det bli förvånad om de har högre yield på GK110 än på GF110 som hade väldigt dålig yield framför allt i början. 40nm var stort nog för att kunna ha tur och komma undan med små defekter i enskilda transistorer eller ledningsbanor men med minskningen till 28nm minskade den chansen avsevärt också.

Jag har tyvärr för dålig koll på hur marknaden för dessa quadro kort ser ut men skulle inte förvåna mig om bara där är tillräcklig efterfråga för att använda upp alla perfekta kretsar som tillverkas då det känns som att det borde säljas fler sådana än vanliga titan kort.
Däremot blir jag inte förvånad om de lanserar GTX 780 LE eller liknande med ytterligare ett eller 2 kluster avstängda för att kränga ytterligare kretsar och få ner tillverkningskostnaden per chip då de kommer bli tvungna att sänka priset på de flesta av sina kort när AMD lanserar sina nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vi kan aldrig få för mycket pulver, tänk på att det är highend som gör det möjligt för lowend att få mera pulver då det förr eller senare hittar ner i sub 2000kr klassen i kombination med spelutvecklare som ser potentialen och gör spel som pressar gårdagens highend över dess limit. När dom har skinn på näsan och struntar i meningslöst whine över hur tufft det är att driva till förmån för utveckling framåt förtjänar dom credit mer än ris och dom utvecklare som inte utnyttjar kapaciteten förtjänar smisk av ris och inget mer.
Tänk på att titan och ev. R9 290X inte är avsett för mesiga 1080p som vilket alldagligt kort som helst med tråkigt namn kan driva utan att svettas och det vinner ingen på att det är möjligt då det hämmar utveckligen, det finns vi som sitter på 5760x1080/7680x1440/7680x1600 eller snart på någon form av 4k och helst skulle vilja kunna klara sig på EN GPU, då duger inget av dagens kort, knappt nästa års produkter heller.

Enda nyttan av R9 290X är ju att ge mig ett tredje titan till reapris om det med lite tur får nvidia att svettas lite så man klara sig till Maxwell dyker upp.

Om mycket av det man kan läsa om Mantle på nätet stämmer, så bör det gröna laget göra mer än att bara svettas. Nvidia kan få en riktigt tuff tid framöver, iallafall när det kommer till Geforce delen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Stor sanning med modifikation, GK110 har i runda slängar 2,5 gånger så många transistorer som GF110 samtidigt som varje enskild transistor är mindre. Detta gör kretsen avsevärt mycket svårare att tillverka då det inte bara är 2.5ggr så många transistorer som måste fungera utan även större risk att varje enskild transistor blir defekt. Detta kombineras givetvis med bättre tillverkningsteknik mm för att hålla uppe yielden men jag skulle trots det bli förvånad om de har högre yield på GK110 än på GF110 som hade väldigt dålig yield framför allt i början. 40nm var stort nog för att kunna ha tur och komma undan med små defekter i enskilda transistorer eller ledningsbanor men med minskningen till 28nm minskade den chansen avsevärt också.

Jag har tyvärr för dålig koll på hur marknaden för dessa quadro kort ser ut men skulle inte förvåna mig om bara där är tillräcklig efterfråga för att använda upp alla perfekta kretsar som tillverkas då det känns som att det borde säljas fler sådana än vanliga titan kort.
Däremot blir jag inte förvånad om de lanserar GTX 780 LE eller liknande med ytterligare ett eller 2 kluster avstängda för att kränga ytterligare kretsar och få ner tillverkningskostnaden per chip då de kommer bli tvungna att sänka priset på de flesta av sina kort när AMD lanserar sina nya kort.

Sant, det är klart att det måste vara svårare att tillverka GK110 än det va att få till GF110. Även om storleken på chippen är densamma så är det självklart svårare att få mer än dubbelt så många transistorer att fungera.
Tänkte inte riktigt på det när jag skrev. Det kanske t.o.m är så att man fick ut dubbelt så många fungerande (eller fler) GF110 än vad man får med GK110. Antalet transistorer talar ju för det. Men som sagt, jag har ingen koll på hur bra TSMC har fått sin 28nm process.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jo men jag menar en helt ny generation, hela Rx-2x0 är inte ny, som R9-280 som är gammal, och GTX 7x0 är ju inte heller helt ny, 770 är ju 680 i stort sett.

Ja men R9-280x ersätter ju HD7870, Och GTX 770 ersatte GTX 670, Varför göra något nytt som presterar lika som något som redan finns? Bara för att det ska vara "nytt"?

Ser ingen logik alls i det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Haha grönt i byxan? Klart de vill spotta ut nåt uppvärmt nu när AMD slår stort på trumman

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om det blir Quadro K6000, eller Titan Ultra, så kommer Tvelander, att vara den första utanför butikens dörr, med tindrande ögon likt ett barn på julafton

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Ja men R9-280x ersätter ju HD7870, Och GTX 770 ersatte GTX 670, Varför göra något nytt som presterar lika som något som redan finns? Bara för att det ska vara "nytt"?

Ser ingen logik alls i det

R9-280X = 7970 GHz edition och Nvidia 770 = 680. Sälj knep av båda företagen för att kränga gammal kisel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Ja men R9-280x ersätter ju HD7870, Och GTX 770 ersatte GTX 670, Varför göra något nytt som presterar lika som något som redan finns? Bara för att det ska vara "nytt"?

Ser ingen logik alls i det

För R9-280x (HD7970) drar fortfarande lika mycket som ett high-end kort men är inte längre det, till exempel, varför kan man inte bara ha kvar namnet HD7970 då?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nya GK110 är troligen ett GTX770 "Ti" alt GTX780 LE om dom inte nu ändrar namnet helt,man vet aldrig.

Denna bild finns läckt, kan nog stämma, då landar den mellan GTX770 och GTX780 där det finns en glipa att fylla.

Skrivet av H4nsson:

Ja men R9-280x ersätter ju HD7870, Och GTX 770 ersatte GTX 670, Varför göra något nytt som presterar lika som något som redan finns? Bara för att det ska vara "nytt"?

Ser ingen logik alls i det

Så har det varit generation efter generation, det beror på att dom Nya korten som släpps alltid är topp modellerna, där efter skalas dom ner, men om man redan har en tidigare generation som presterar exakt som dom tänkt sig att den ska i tex mellan segmentet, varför då utveckla o släppa ett nytt chip som presterar exakt likadant som den äldre modellen, det handlar om att spara pengar.

Skrivet av pekkasteele:

För R9-280x (HD7970) drar fortfarande lika mycket som ett high-end kort men är inte längre det, till exempel, varför kan man inte bara ha kvar namnet HD7970 då?

För då passar inte namnet in i den nya serien, samt så låter kortet nyare även fast det bygger på äldre hårdvara, se bara på GTX680 och GTX770, näst intill samma prestanda med mycket små förändringar, ändå bytte folk ut sina GTX680 kort mot GTX770

Samma har hänt gång på gång år efter år, hände med 9800GTX+ samma kort som GTS250 många bytte, GTX470 och GTX560ti, 8800GTS 512mb och 9800GTX, osv osv

Permalänk
Snusfri

Ge mig ett Titan XL med dubbla GK110 och 12GB tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett Titan XL med dubbla GK110 och 12GB tack

Ja det skulle va något, men det är inte 12GB utan 6GB per Gpu, så 6GB är vad som används, dock väldig svårt o fylla

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Ja men R9-280x ersätter ju HD7870, Och GTX 770 ersatte GTX 670, Varför göra något nytt som presterar lika som något som redan finns? Bara för att det ska vara "nytt"?

Ser ingen logik alls i det

De ville byta namn på hela serien, är inte så svårt att förstå. Även om resultatet kanske inte faller alla i smaken. Vet du med säkerhet att inget är förändrat i gpu'n annat än klockfrekvens?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lifooz:

Om det blir Quadro K6000, eller Titan Ultra, så kommer Tvelander, att vara den första utanför butikens dörr, med tindrande ögon likt ett barn på julafton

Till jobbet har vi redan köpt Quadro K6000.

Och jag kommer inte köpa ny GPUer nu, kanske när maxwell kommer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240