Nvidia förbereder nytt Geforce med GK110

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om mycket av det man kan läsa om Mantle på nätet stämmer, så bör det gröna laget göra mer än att bara svettas. Nvidia kan få en riktigt tuff tid framöver, iallafall när det kommer till Geforce delen.

Om mycket av det man läst om det så kommer det bli en flopp då kritiken mot just Mantle gör att man som utvecklare skulle undvika det så att PhysX skulle framstå som lyckat i jämförelse. Mantle är bara ett sätt av AMD att sopa annat under mattan som har högre prioritet att få ordning på och som skulle gynna ägare av äldre kort från AMD.

Permalänk
Medlem

Pffff, mitt gamla Voodoo banshee spöade alla kort!!!
Det var tider det! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Pffff, mitt gamla Voodoo banshee spöade alla kort!!!
Det var tider det! ^^

Vet precis vad du menar.
Satt själv på dubbla Voodoo 2 12MB kort och den avundsjuka blick man fick från de andra på LANen då man drog igång Glide i stället för DirectDraw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Om mycket av det man läst om det så kommer det bli en flopp då kritiken mot just Mantle gör att man som utvecklare skulle undvika det så att PhysX skulle framstå som lyckat i jämförelse. Mantle är bara ett sätt av AMD att sopa annat under mattan som har högre prioritet att få ordning på och som skulle gynna ägare av äldre kort från AMD.

Inget illa menat, men du har nog inte riktigt förstått det här. Grejen med Mantle är inte AMD's diskreta grafikkort. Både Anandtech och Semiaccurate har redan hintat om varför Mantle kan bli något riktigt stort (för AMD).

Som du förmodligen redan vet så sitter det AMD (GCN) teknik i det 2 väsentligaste spelkonsollerna. Räknar inte med Wii U eftersom den inte använder GCN. Om nu AMD har sett till att just Mantle är låg nivå API't till båda konsollerna (de är inte direkt dumma), och utvecklarna givetvis lägger en hel del krut vid utveckling av titlar för dem. Vad tror du händer när dessa titlar med lätthet konverteras över till PC-plattformen (med samma API) och förmodligen upp till 5ggr kraftfullare hårdvara (eller mer) om du har riktigt vass hårdvara. Det är ju inte så att de behöver göra om allt igen, bara små tweaks här och där möjligtvis. Och om utvecklarna vill få ut de mesta av maskinerna så blir de ju i princip tvingade att använda Mantle, eftersom det är just det som är lågnivå API't. Men detta är ju inget som AMD gått ut med officiellt än.

Så, i slutändan kan det bli så att de flesta utvecklar mot Mantle. När detta är klart gör man sedan en konvertering till DX11, vilket många här på forumet så vackert brukar kalla crappy console ports.
Och om det nu stämmer (vilket jag personligen är hyfsat övertygad om), sätter det ju Nvidia i en ganska jobbig sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det kortet kommer kosta så mycket pengar så det är inte ens roligt.. Tesla lär ju framstå som en liten billig kul grej i sammanhanget.

40 000 - 45 000 sek i Sverige, ca 30 000 sek i USA (4800usd)

Permalänk

Yes, hoppas dom ger tillverkarna fria händer. Matrix kort på GK110 tack!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kommer köpa dom nya korten? Är seriöst nöjd med kortet jag har nu fattar inte varför de verkar som folk byter kort varje år...

Permalänk
Medlem

En artikel från 2011:

"AMD doesn't have much faith in the idea of proprietary APIs and closed systems, bit-gamer was told out at GamesCom 2011 in Cologne yesterday.

'Propietary APIs, like those used by some of our competitors, don't work' said AMD's senior manager for desktop and fusion software, Sasa Marinkovic.

'If there's an open standard, they just don't work. OEM's don't like them and developers don't like them either.'"

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/08/19/amd-proprietar...

What changed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Vet precis vad du menar.
Satt själv på dubbla Voodoo 2 12MB kort och den avundsjuka blick man fick från de andra på LANen då man drog igång Glide i stället för DirectDraw.

Känner igen det där... Hade själv Voodoo 2... f-n va gamla vi är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

En artikel från 2011:

"AMD doesn't have much faith in the idea of proprietary APIs and closed systems, bit-gamer was told out at GamesCom 2011 in Cologne yesterday.

'Propietary APIs, like those used by some of our competitors, don't work' said AMD's senior manager for desktop and fusion software, Sasa Marinkovic.

'If there's an open standard, they just don't work. OEM's don't like them and developers don't like them either.'"

http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/08/19/amd-proprietar...

What changed?

Det är väl ganska enkelt, 2011 satt det inte AMD i alla konsoller på marknaden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lexius:

Är det bara jag som inte kommer köpa dom nya korten? Är seriöst nöjd med kortet jag har nu fattar inte varför de verkar som folk byter kort varje år...

För att folk har olika behov?

Vissa kanske vill spela allt på max eller spela i 2560x1440 eller i 4K eller 3 skärmar eller alltid ha 120FPS eller något annat.

Hade alla väntat att köpa saker inom hårdvara och alltid varit nöjda i 4-5 år så hade vi ju inte haft några saker.

DET ÄR VI folket som driver utvecklingen framåt genom att köpa saker.

Slutar vi köpa så får dom rejäla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är väl ganska enkelt, 2011 satt det inte AMD i alla konsoller på marknaden.

En klassisk kappvändare av AMD helt enkelt. Nåväl, time will tell. Jag tror inte Nvidia ger sig så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inget illa menat, men du har nog inte riktigt förstått det här. Grejen med Mantle är inte AMD's diskreta grafikkort. Både Anandtech och Semiaccurate har redan hintat om varför Mantle kan bli något riktigt stort (för AMD).

Som du förmodligen redan vet så sitter det AMD (GCN) teknik i det 2 väsentligaste spelkonsollerna. Räknar inte med Wii U eftersom den inte använder GCN. Om nu AMD har sett till att just Mantle är låg nivå API't till båda konsollerna (de är inte direkt dumma), och utvecklarna givetvis lägger en hel del krut vid utveckling av titlar för dem. Vad tror du händer när dessa titlar med lätthet konverteras över till PC-plattformen (med samma API) och förmodligen upp till 5ggr kraftfullare hårdvara (eller mer) om du har riktigt vass hårdvara. Det är ju inte så att de behöver göra om allt igen, bara små tweaks här och där möjligtvis. Och om utvecklarna vill få ut de mesta av maskinerna så blir de ju i princip tvingade att använda Mantle, eftersom det är just det som är lågnivå API't. Men detta är ju inget som AMD gått ut med officiellt än.

Så, i slutändan kan det bli så att de flesta utvecklar mot Mantle. När detta är klart gör man sedan en konvertering till DX11, vilket många här på forumet så vackert brukar kalla crappy console ports.
Och om det nu stämmer (vilket jag personligen är hyfsat övertygad om), sätter det ju Nvidia i en ganska jobbig sits.

Om Mantle blir nåt och det sägs ju vara öppet för alla att använda så kommer nvidia att snabbt ta igen detta så det kommer inte bli fördel AMD mer än högst nån månad.
Med mera PC lik konsoll så kommer det att bli motsatsen, spel utvecklas för PC då det är enklare och mindre tungrott utan stor overhead utan Mantle.
Sen eftersom konsolljunkies inte har några vidare krav så går det fort att porta till konsoll och släppa den först som "beta" och fila på detaljerna på PC versionen för att maximera utkomsten då det finns mindre smarta som först köper spel till konsol oxh sen igen till PC.

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt synd, alla nissar som sitter här med FETA Graffekort och bara vill ha bättre..som använder sina kort lite till att spela i fet upplösning 3-4 timmar per dag.

Börja folda för sweclockers och gör lite skillnad! Hjälp oss upp till att bli bäst!

Ni har sjukt mycket kapacitet till att dra in sjukt mycket PPD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tycker det är sjukt synd, alla nissar som sitter här med FETA Graffekort och bara vill ha bättre..som använder sina kort lite till att spela i fet upplösning 3-4 timmar per dag.

Börja folda för sweclockers och gör lite skillnad! Hjälp oss upp till att bli bäst!

Ni har sjukt mycket kapacitet till att dra in sjukt mycket PPD!

Mjo men du vet snålheten har flugit in i "Svenssons" sen allt snack om prestanda/watt-debatten tog fart och de kan helt enkelt inte lägga dom där extra kronorna i månaden på folding..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Om Mantle blir nåt och det sägs ju vara öppet för alla att använda så kommer nvidia att snabbt ta igen detta så det kommer inte bli fördel AMD mer än högst nån månad.
Med mera PC lik konsoll så kommer det att bli motsatsen, spel utvecklas för PC då det är enklare och mindre tungrott utan stor overhead utan Mantle.
Sen eftersom konsolljunkies inte har några vidare krav så går det fort att porta till konsoll och släppa den först som "beta" och fila på detaljerna på PC versionen för att maximera utkomsten då det finns mindre smarta som först köper spel till konsol oxh sen igen till PC.

Hmm läste du över huvud taget vad jag skrev? Man kan inte komma närmare hårdvaran på PC, därför att ingen av hårdvarutillverkarna eller microsoft har gjort detta möjligt hittills. Sen finns det ju andra nackdelar, ex att hårdvarutillverkarna byter ut sin hårdvaruarkitektur ungefär vartannat år. Hur menar du att de skulle utveckla till PC, som inte är så tungrott och utan stor overhead? DirectX som nu används till PC är väldigt långt ifrån ett lågnivå API med låg overhead. På konsoll däremot så utvecklar de mycket närmare hårdvaran. Dels för att det går, och dels för att man får ut mer prestanda, men största orsaken är att man vet att det är värt det eftersom konsollerna har en relativt lång livslängd jämfört med grafikkorten och deras arkitektur. De vet också exakt hur produkten kommer att fungera när den är klar (eftersom ex. alla xboxar har samma hårdvara). Jag tror knappast de som utvecklar spel till både PC och konsoll helt plötsligt skulle gå över till att utveckla mot PC i första hand. Så har det inte varit hittills och jag blir mäkta förvånad om detta helt plötsligt skulle ändras. I ett sådant scenario skulle man få ut ännu sämre prestanda på en hårdvara som redan är många ggr klenare än den på PC.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Inget illa menat, men du har nog inte riktigt förstått det här. Grejen med Mantle är inte AMD's diskreta grafikkort. Både Anandtech och Semiaccurate har redan hintat om varför Mantle kan bli något riktigt stort (för AMD).

Som du förmodligen redan vet så sitter det AMD (GCN) teknik i det 2 väsentligaste spelkonsollerna. Räknar inte med Wii U eftersom den inte använder GCN. Om nu AMD har sett till att just Mantle är låg nivå API't till båda konsollerna (de är inte direkt dumma), och utvecklarna givetvis lägger en hel del krut vid utveckling av titlar för dem. Vad tror du händer när dessa titlar med lätthet konverteras över till PC-plattformen (med samma API) och förmodligen upp till 5ggr kraftfullare hårdvara (eller mer) om du har riktigt vass hårdvara. Det är ju inte så att de behöver göra om allt igen, bara små tweaks här och där möjligtvis. Och om utvecklarna vill få ut de mesta av maskinerna så blir de ju i princip tvingade att använda Mantle, eftersom det är just det som är lågnivå API't. Men detta är ju inget som AMD gått ut med officiellt än.

Så, i slutändan kan det bli så att de flesta utvecklar mot Mantle. När detta är klart gör man sedan en konvertering till DX11, vilket många här på forumet så vackert brukar kalla crappy console ports.
Och om det nu stämmer (vilket jag personligen är hyfsat övertygad om), sätter det ju Nvidia i en ganska jobbig sits.

De enda ryktena som cirkulerar rör Xbone. PS4 verkar köra samma lågnivå som tidigare enligt de själva i alla fall. Sedan har jobbat vidare på utvecklignsverktyg som ska göra det lätt med portning mellan PS4 och DirectX. Hur som helst har de sagt att deras gamla lågnivå API fortfarande ska användas så det skulle betyda att de stödjer två olika API för lågnivå.

Sen är det ju inte självklart att det blir en succé även om det kommer användas i Xbox. De som utvecklar spel till både PC och Xbox måste ju fortfarande göra en version med DirectX om de faktiskt vill sälja några spel till PC. Det är ju en rätt dålig affärsidé att bara sälja spel som fungerar med de två senaste generationerna grafikkort från en tillverkare. Nvidia har ju inte alltför stor motivation att stödja Mantle. De tjänar mer på att det floppar på PC eftersom det kommer ta ett par år innan de kan släppa en arkitektur som fungerar bra med det. Det lär vara för sent att designa om Maxwell för att stödja Mantle på ett bra sätt. Intel lär inte vara alltför intresserade heller och även om de gör det så är de fortfarande inte tillräckligt relevanta aktörer i spelbranschen. Som det ser ut nu är det ett spel som kommer stödja det. Sedan finns det väl tre eller fyra till på samma motor som antagligen också kommer stödja det. Det krävs lite mer än så för att det ska bli relevant på PC-marknanden. Är det lågnivå-API för Xbone så kommer det ju användas men det krävs mycket för att det faktiskt ska bli relevant på PC. Det räcker inte med att det är mycket snabbare, man måste få med sig utvecklare och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Du hänger inte med, man gör det enklare för sig att göra konsollspel när hårdvaran på kommande blir mera en liten vek PC som det i grunden är med AMD:s komponenter som kommer från PC värden fast optimerade för syftet och eftersom kravens från konsolljunkies är betydligt lägre så är det enkare att porta till konsoll och ta bort godbitarna med AMD och dess trungrodda Mantle. Att det blir sämre med klenare system är ju inte en nackdel, är ju en av grundbultarna i hur allt fungerar och ingen konsoll behöver leverera mer än 30FPS ändå.
Man vet ju fortfarande hur det fungerar på alla Xbox/PS4:or oavsett, enda är att man slipper strulet med Mantle från början utan bara tar in det vid konsollportningen när betan skall släpas till konsoll för att dra in första betalningen på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De enda ryktena som cirkulerar rör Xbone. PS4 verkar köra samma lågnivå som tidigare enligt de själva i alla fall. Sedan har jobbat vidare på utvecklignsverktyg som ska göra det lätt med portning mellan PS4 och DirectX. Hur som helst har de sagt att deras gamla lågnivå API fortfarande ska användas så det skulle betyda att de stödjer två olika API för lågnivå.

Sen är det ju inte självklart att det blir en succé även om det kommer användas i Xbox. De som utvecklar spel till både PC och Xbox måste ju fortfarande göra en version med DirectX om de faktiskt vill sälja några spel till PC. Det är ju en rätt dålig affärsidé att bara sälja spel som fungerar med de två senaste generationerna grafikkort från en tillverkare. Nvidia har ju inte alltför stor motivation att stödja Mantle. De tjänar mer på att det floppar på PC eftersom det kommer ta ett par år innan de kan släppa en arkitektur som fungerar bra med det. Det lär vara för sent att designa om Maxwell för att stödja Mantle på ett bra sätt. Intel lär inte vara alltför intresserade heller och även om de gör det så är de fortfarande inte tillräckligt relevanta aktörer i spelbranschen. Som det ser ut nu är det ett spel som kommer stödja det. Sedan finns det väl tre eller fyra till på samma motor som antagligen också kommer stödja det. Det krävs lite mer än så för att det ska bli relevant på PC-marknanden. Är det lågnivå-API för Xbone så kommer det ju användas men det krävs mycket för att det faktiskt ska bli relevant på PC. Det räcker inte med att det är mycket snabbare, man måste få med sig utvecklare och Nvidia.

Man kan knappast använda samma lågnivå API som man körde till PS3, skall de använda ett lågnivå API så får de väl rätta sig efter vad tillverkaren av hårdvaran erbjuder. Ett lågnivå API till PC har efterfrågats av spelutvecklare under en lång tid enligt ex. DICE. Om det vore så att utvecklarna själva kunde slänga ihop ett, så hade det inte varit några problem, men så fungerar det ju inte. Och nej, de behöver inte alls få med sig Nvidia. Det är ju för sjutton det som är hela grejen... *suck*

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av atego:

Tycker det är sjukt synd, alla nissar som sitter här med FETA Graffekort och bara vill ha bättre..som använder sina kort lite till att spela i fet upplösning 3-4 timmar per dag.

Börja folda för sweclockers och gör lite skillnad! Hjälp oss upp till att bli bäst!

Ni har sjukt mycket kapacitet till att dra in sjukt mycket PPD!

För att det blir snor varmt hemma och jag vill inte ha igång datorn 24 / 7?

3x Titan tex blir ganska varmt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Du hänger inte med, man gör det enklare för sig att göra konsollspel när hårdvaran på kommande blir mera en liten vek PC som det i grunden är med AMD:s komponenter som kommer från PC värden fast optimerade för syftet och eftersom kravens från konsolljunkies är betydligt lägre så är det enkare att porta till konsoll och ta bort godbitarna med AMD och dess trungrodda Mantle. Att det blir sämre med klenare system är ju inte en nackdel, är ju en av grundbultarna i hur allt fungerar och ingen konsoll behöver leverera mer än 30FPS ändå.
Man vet ju fortfarande hur det fungerar på alla Xbox/PS4:or oavsett, enda är att man slipper strulet med Mantle från början utan bara tar in det vid konsollportningen när betan skall släpas till konsoll för att dra in första betalningen på jobbet.

För det första, vem har sagt till dig att Mantle är tungrott? Strulet med Mantle LOL? Du har ingen aning om det är struligt att jobba med eller ej. Dessutom så kommer alla som vill använda det få sjukt mycket hjälp av AMD. För det andra så om nu Mantle är lågnivå API för båda konsollerna, tror du inte utvecklarna kommer vilja använda detta för att dra nytta av deras fulla potential? Och genom att använda det, får de hög prestanda på AMD-kort till PC gratis (i princip). Du verkar tro att alla som köper konsoller är helt kravlösa och fullständigt skiter i om spelen är optimerade eller inte. Konsollspelare har nog blivit mer kräsna de med skall du se. Dessutom vill speltillverkarna självklart inte släppa titlar som känns eller ser dåliga ut, bara för att det utvecklas till konsoll. Vill bara förtydliga och säga att det jag skrivit när det gäller Mantle är inget jag kommit på själv, utan kommer dels från Anandtech och Semiaccurate. Hur som helst, tids nog får vi veta hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Känner igen det där... Hade själv Voodoo 2... f-n va gamla vi är!

Jag är i för sig bara 26.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag är i för sig bara 26.

Jag minns att pappa köpte ett Voodoo 2 till våran stationära när jag gick i 4-5an. Jag är 89a
Första FPS spelet jag spelade var Unreal. Hittade det i startmenyn och spelade utan att farsan visste om det ^^
Det var tider det!

Permalänk
Medlem

1. Vi uppgraderar inte för vi måste göra det, utan för att vi vill och kan. Man kan köra BF4 med ett 8800GT !
Men vill vi göra det ? NEJ ! Vi som har datorn som vår stora hobby och nöje är beredda att lägga ner pengar. Vi måste inte MEN vi vill!
Bil entusiaster kan betala 30 000:- för 4 fälgar med bra däck. Audiofiler kan köpa ett par högtalare för 50 000:- . Sport fånar kan köpa träningsskor för 2000:- var tredje månad. Jag har en arbetskamrat som precis har köpt ett fiske spö (utan rulle) för 5000:- (han har redan 7 st).
Om vi lägger 10 000:- på ny hårdvara varje år så är det inte farligt. Det är fråga om intresse.

2. Lite "rita gissa spring" om Nvidia: GTX 760Ti, GTX 770Ti, GTX 780Ti/ultra kan vara på väg som svar på AMDs R9-R7 serie. 760Ti=GK104 med ca 1300 cuda, 256-bit 204GB/s 4GB Minne och 1050MHz. Pris ca 2400:- 770Ti=GK110 med ca 2000 cuda, 384-bit 288GB/s 4GB minne och 950 MHz. pris ca 3400:- 780Ti=GK110 2100 cuda, 512-bit 6GB 350GB Minne och 1000GHz. Pris 5000:- .
Samtidigt så sjunker 760 till ca 1900:- , 770 till 2600:- och 780 till 4000:-
Som sagt gissningar grundade på 15års erfarenhet av Nvidia.

3. Att rebranda gamla chip och klassa ner dem 1-2 steg är inget nytt. Hur länge hängde inte G92 inte med.
Och med handen på hjärtat så varför skall man utveckla ett nytt chip för nedre presstandard / övre medelklassen när man redan har ett ? Med några lättare modifieringar och optimeringar så har man det som behövs. "Don`t fix anything who ain´t broken"

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Vet precis vad du menar.
Satt själv på dubbla Voodoo 2 12MB kort och den avundsjuka blick man fick från de andra på LANen då man drog igång Glide i stället för DirectDraw.

Voodoo 1 med 4MB gjorde min 486 till en super Quake maskin. 2 st SLI Voodoo 2 12MB gjorde min K6 233MHz till en Quake2/Unreal monster. Voodoo 3 3500 åt Nvidias TNT/ TNT2 till frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Till jobbet har vi redan köpt Quadro K6000.

Och jag kommer inte köpa ny GPUer nu, kanske när maxwell kommer.

Jo det skall ju kännas när man uppgraderar, annars är det som att trimma en moped, från 50cc till 51cc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Man kan knappast använda samma lågnivå API som man körde till PS3, skall de använda ett lågnivå API så får de väl rätta sig efter vad tillverkaren av hårdvaran erbjuder. Ett lågnivå API till PC har efterfrågats av spelutvecklare under en lång tid enligt ex. DICE. Om det vore så att utvecklarna själva kunde slänga ihop ett, så hade det inte varit några problem, men så fungerar det ju inte. Och nej, de behöver inte alls få med sig Nvidia. Det är ju för sjutton det som är hela grejen... *suck*

Sony tycker om att köra på egna grejer. De har pratat mycket om PSSL, Playstastion Shader Language som är deras högnivå och sedan har de GNM som lågnivå. Inget om Mantle.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-how-the-crew...
http://www.gdcvault.com/play/1019252/PlayStation-Shading-Lang...

Anandtech skrev en rätt intressant artikel angående Mantle och där skrev de inget om Playstation 4 eller nästa generation konsoler, de skrev bara specifikt Xbox One.

Varför skulle de inte kunna ha ett eget lågnivåspråk? Sony var iblandade i utvecklingen också. Vill de ha ett eget språk så får de ett eget språk.

Klart de måste ha med sig Nvidia. Som sagt, är det en bra affärsidé att utveckla spel som fungerar på två generationer hårdvara från en tillverkare? Det är en väldigt liten del av marknaden. Så vad har utvecklarna för motivation att satsa på ett API som bara fungerar på en så liten andel hårdvara? Hade den varit utvecklad av Chronos så alla stora tillverkare var med på noterna hade det varit en helt annan sak. Nu är det två generationer grafikkort som är marknaden och då har den andra generationen inte släppts än.

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av pekkasteele:

För R9-280x (HD7970) drar fortfarande lika mycket som ett high-end kort men är inte längre det, till exempel, varför kan man inte bara ha kvar namnet HD7970 då?

Skrivet av elajt_1:

De ville byta namn på hela serien, är inte så svårt att förstå. Även om resultatet kanske inte faller alla i smaken. Vet du med säkerhet att inget är förändrat i gpu'n annat än klockfrekvens?

Det är ju givetvis vissa modifikationer gjorda och dom kommer med nyare versioner av eftermarknads kylare, Det skulle bara bli förvirrande om dom skulle behålla gamla namnen på dom rebrandade korten, Då skulle det helt plötsligt finnas 3 versioner av HD7970 till exempel.

@elajt: Man kan vara ganska säker på att det inte är mkt annat som kommer att skillja, Möjligtvis lite bättre minnesmoduler och sånt, Men inga stora förändringar, Det är fortfarande en Tahiti gpu.

Skrivet av Warrior28:

Så har det varit generation efter generation, det beror på att dom Nya korten som släpps alltid är topp modellerna, där efter skalas dom ner, men om man redan har en tidigare generation som presterar exakt som dom tänkt sig att den ska i tex mellan segmentet, varför då utveckla o släppa ett nytt chip som presterar exakt likadant som den äldre modellen, det handlar om att spara pengar.

Exakt, Det är inte värt att utveckla nya GPUer till mellansegmentet för att eventuellt tjäna några procent på energiförbrukning osv. Förstår inte riktigt att alla ser så negativt på "rebranding", Kanske beror på 8800 vs 9800 korten som inte hade några större skillnader, Men vad jag vet är det enda gången dom lanserat ett "toppkort" som i princip var samma kort som förra generationens toppkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sony tycker om att köra på egna grejer. De har pratat mycket om PSSL, Playstastion Shader Language som är deras högnivå och sedan har de GNM som lågnivå. Inget om Mantle.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-how-the-crew...
http://www.gdcvault.com/play/1019252/PlayStation-Shading-Lang...

Anandtech skrev en rätt intressant artikel angående Mantle och där skrev de inget om Playstation 4 eller nästa generation konsoler, de skrev bara specifikt Xbox One.

Varför skulle de inte kunna ha ett eget lågnivåspråk? Sony var iblandade i utvecklingen också. Vill de ha ett eget språk så får de ett eget språk.

Klart de måste ha med sig Nvidia. Som sagt, är det en bra affärsidé att utveckla spel som fungerar på två generationer hårdvara från en tillverkare? Det är en väldigt liten del av marknaden. Så vad har utvecklarna för motivation att satsa på ett API som bara fungerar på en så liten andel hårdvara? Hade den varit utvecklad av Chronos så alla stora tillverkare var med på noterna hade det varit en helt annan sak. Nu är det två generationer grafikkort som är marknaden och då har den andra generationen inte släppts än.

AMD har hållit på med GCN ett tag nu och lär veta hur man bäst kramar ur prestanda ur tekniken. Dessutom så spelar det mindre roll för Sony vilket lågnivåspråk som användas, om inte inlärningskurvan skulle vara alltför stor. Microsoft däremot, de skulle kunna sätta sig på tvären iom bl.a DX11. Tror det är mycket därför man inte skrev nåt om Sony, utan bara tog upp microsoft hos Anand. Du kan givetvis ha rätt, men jag tror det är långsökt att de skulle använda nåt annat.

På tal om Mantle, här är 2 intressanta artiklar från Semiaccurate. Charlie Demerjian är kanske lite väl excentrisk i sina artiklar. Men det är ändå underhållande läsning. Den andra artikeln handlar inte om Mantle, utan mer om Nvidias desperation i nuläget.

http://semiaccurate.com/2013/09/30/amds-mantle-biggest-change...

http://semiaccurate.com/2013/10/05/much-nvidia-pay-origin-pc-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

40 000 - 45 000 sek i Sverige, ca 30 000 sek i USA (4800usd)

Det var ju faktiskt billigare än jag tänkt mig! Jag kollade helt enkelt priset på K5000 (på mullet.se), vilket ligger på ungefär samma, och extrapolerade. Men jag ser nu att det är SDI (videocapturing etc) som kostar. K5000 utan SDI är ju relativt överkomligt på ca 16kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

PRISKRIG!!! Do it!

Hehehe absolut, hoppas de ger sig på varandra riktigt överjäkligt och börjar kasta paj på varandra m.m och pga det börjar tok sänka priser och kasta ut produkter på marknaden...?

Det gynnar ju oss som tusan om det sker, ja, såvida man inte tillber företag på knäna då dvs så som de så kallade fanboisen gör för då blir man nog ledsen i ögat och kanske t.o.m överjäkligt arg och börjar brusa upp sig?