Nytt chassi, mest robust och mest stabila på marknaden?

Permalänk
Inaktiv

Nytt chassi, mest robust och mest stabila på marknaden?

Letar efter ett nytt chassi då jag tröttnat på mitt corsair budget chassi som skramlar och låter. Tänkte om någon vet vilket/vilka chassin som är mest robusta
och stabila på marknaden? Med det menar jag tjockast ram i stål. Har haft ett p183 v3 innan men det gick sönder när jag flyttade, funderar på om man ska köpa ett likadant då det var väldigt stabilt. Har även haft Chieftec Dragon innan, det var väldigt robust byggt med tjockt stål. Letar efter något liknande fast mer modernt då chieftecet är en aning föråldrat för att använda igen. Har funderat på om Cooler Master HAF är bra eller om det finns någon annan tillverkare som gör stabila chassin. Hur som helst uppskattar förslag

Permalänk
Inaktiv

Får gärna vara 4 3,25 tums platser så jag kan sätta i en hårddiskvagga där som jag använder som air duct till processorn

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är jävligt stabilt, iaf med mina mått mätt, känns som man plockar isär en pansarvagn varje gång man behöver in och göra nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Phanteks Enthoo Primo #1 bästa chassit på marknaden just nu om du är beredd att slänga ~två tusen på ett chassi. In på youtube och kolla reviews, var beredd på att bli impad!

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Avstängd

Valfritt CaseLabs eller Silverstone high-end chassi. Också LD Cooling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nicholazinja:

Phanteks Enthoo Primo #1 bästa chassit på marknaden just nu om du är beredd att slänga ~två tusen på ett chassi. In på youtube och kolla reviews, var beredd på att bli impad!

Kollade på denna reviewn, måste säga att jag blev riktigt imponerad. Aldrig sett något liknande, riktigt snyggt med den där stålramen fram ser riktigt stilrent ut. Ser väldigt stabilt och robust ut också, 2000 är väll något över vad jag tänkt ge men hmm man kanske borde spara någon månad ^^

Permalänk
Medlem

Av de större chassitillverkarna skulle jag säga Silverstone och Kanske Lian Li gör de mest robusta chassina. T.ex. Silverstones TJ07 är till 100% gjort i aluminium och tjockt aluminium för det. Även stora chassin som Enthoo primo och 900D har väl en rätt robust ram men själv tycker jag att alla enligt mig onödiga plastdetaljer ger en betydligt billigare känsla än något mera avskalat helt i metall. Sen finns tillverkare som Caselabs,LDcooling osv. som är helt en annan sorts chassin.

Permalänk
Medlem

Har köpt ett Fractal Design Define XL R2 Svart och är väldigt nöjd. Billigt och står stadigt. De enda kablar som jag inte kunde koppla på höger sida var 4 st. PCI express till mina två 580 grafikkort och CPU strömmen. Har en Corsair Hydro H110 som passade i toppen. Finns att köpa på http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_define_xl_r2_full..., kan läsa om den på http://www.inet.se/produkt/6909823/fractal-design-define-xl-r....

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla nya chassin jag känt på har varit billigt skräp. Stabilaste jag ägt var ett Antec p182, och näst stabilast ett p183. P280 håller långt ifrån samma klass, samma gäller Fractal Designs define chassin. Har nu ett silverstone ps07 som skramlade ganska bra innan all bitumen.. Ångrar att jag gjorde mig av med mitt p183!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Jag tycker att alla nya chassin jag känt på har varit billigt skräp. Stabilaste jag ägt var ett Antec p182, och näst stabilast ett p183. P280 håller långt ifrån samma klass, samma gäller Fractal Designs define chassin. Har nu ett silverstone ps07 som skramlade ganska bra innan all bitumen.. Ångrar att jag gjorde mig av med mitt p183!

Tänkte faktiskt köpa ett p280 och ljuddämpa det själv men ångrade mig efter att ha läst om den kassa kvalitén. Har en känsla av att ingen chassitillverkare använder hög kvalité på sitt material, och orkar verkligen inte köpa något sladdrigt aluminiumchassi även om det kanske ser snyggt ut. I ärlighetens namn så beställde jag ett nytt P183 V3 igår, ser inga andra alternativ... vet inget om silverstone dock har aldrig haft eller sett ett

Permalänk
Medlem

Det gjorde du helt rätt i. Hade jag hittat ett nytt P182 hade jag varit en lyckig man.
Men ärligt talat så är det fan sjukt hur jävla dålig kvalitén är på p280 mot p18X, och alla som lyfter Fractal till skyarna....

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Fractal Design Define R4 är jävligt stabilt, iaf med mina mått mätt, känns som man plockar isär en pansarvagn varje gång man behöver in och göra nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Tror inte det är så mycket plast i en pansarvagn.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Det gjorde du helt rätt i. Hade jag hittat ett nytt P182 hade jag varit en lyckig man.
Men ärligt talat så är det fan sjukt hur jävla dålig kvalitén är på p280 mot p18X, och alla som lyfter Fractal till skyarna....

Fractal Design Define XL R2 är ljuddämpat, har tre läge på fläktar så det låter nästan inget. Sidodörren är dubbelt så tung som vanliga lådor. Har aldrig haft en bättre låda och då ha har jag haft många. Väger 16,4 kg och har en funktionell struktur inuti, så kablar är dragna på höger sida.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WinSlow:

Fractal Design Define XL R2 är ljuddämpat, har tre läge på fläktar så det låter nästan inget. Sidodörren är dubbelt så tung som vanliga lådor. Har aldrig haft en bättre låda och då ha har jag haft många. Väger 16,4 kg och har en funktionell struktur inuti, så kablar är dragna på höger sida.

Princip som vilket annat chassi på marknaden, förutom ljud dämpningen som är niche. Nej du, om man ska ha ett ordentligt chassi så är det SilverStone, Lian Li, CaseLabs eller LD Cooling som gäller för alla slantar.

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att hålla med WinSlow.
Dock så är dörren/fronten lite plastig (detta skapar vibbrationer ibland som låter, dock har jag 6st mekaniska 7200rpm också).
Men en chassisida väger mer än ett vanligt "gaming chassi" från Coolermaster eller Antec.

I övrigt är det inte mycket mer än att något större R4. Så ett R4 räcker gott och väl, vill man inte ha ljuddämpning finns det Arc Midi R2.
Jag skulle kika efter något som har hög vikt och har så lite plast i sig. Tyvärr så har jag inga förslag. På ett sådant.

Edit: Kan tillägga att även om Lian Li och andra chassin i aluminium ser bra ut, så väger de lite och det gör att det inte blir riktigt stabilt. Jag tycker själv att de inte känns jättestabila.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

har ett silverstone FT02 chassi och tycker att kvaliten på det är bra. Gjort i alumineum, enda plastedelarna är den löstagbara toppen (vilken även känns robust) och den lilla luckan för USB portarna..
Chassit väger runt 15 kilo så detta bör inte köpas om man flyttar datorn ofta..

Sen så skulle jag nog inte rekomendera detta chassi om man har tänkt att vattenkyla sina komponenter.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinSlow:

Fractal Design Define XL R2 är ljuddämpat, har tre läge på fläktar så det låter nästan inget. Sidodörren är dubbelt så tung som vanliga lådor. Har aldrig haft en bättre låda och då ha har jag haft många. Väger 16,4 kg och har en funktionell struktur inuti, så kablar är dragna på höger sida.

Äger ett Define Mini själv som jag verkligen fick gå lös på för att få lite känsla i det. Originalfläktarna åkte i soptunnan direkt för att de tickade, originalbitumenen skrapade jag lös och ersatte med dubbelt så tjock + ljuddämpningsmatta. Nästan alla ytor fick lite extra bitumen och ljuddämpning. Hårddiskvaggorna med "gummibustningarna" byttes genast ut mot resårband då gummibustningarna var stenhårda och fick hela skiten att vibrera.

Nä. På dagens marknad kollar man inte efter vad som är bra, utan efter vad som är minst skit.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Äger ett Define Mini själv som jag verkligen fick gå lös på för att få lite känsla i det. Originalfläktarna åkte i soptunnan direkt för att de tickade, originalbitumenen skrapade jag lös och ersatte med dubbelt så tjock + ljuddämpningsmatta. Nästan alla ytor fick lite extra bitumen och ljuddämpning. Hårddiskvaggorna med "gummibustningarna" byttes genast ut mot resårband då gummibustningarna var stenhårda och fick hela skiten att vibrera.

Nä. På dagens marknad kollar man inte efter vad som är bra, utan efter vad som är minst skit.

Du måste fått ett dåligt exemplar, mina gummi var mjuka och där var tilltaget med extra gummi, skruvar m.m. Det kanske är så att när det kommer en ny aktör så är det skit. Har hört det är en Svensk producent och de kan inte göra lådor så bra som SilverStone m.m. enligt vissa. Jag är väldigt nöjd med min iallafall.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Har du ägt ett antec p18X? Där har du hur gummibustningar ska vara. Jag vet att jag inte har något måndags-ex. Du är inte kräsen nog

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

Letar efter ett nytt chassi då jag tröttnat på mitt corsair budget chassi som skramlar och låter. Tänkte om någon vet vilket/vilka chassin som är mest robusta
och stabila på marknaden? Med det menar jag tjockast ram i stål. Har haft ett p183 v3 innan men det gick sönder när jag flyttade, funderar på om man ska köpa ett likadant då det var väldigt stabilt. Har även haft Chieftec Dragon innan, det var väldigt robust byggt med tjockt stål. Letar efter något liknande fast mer modernt då chieftecet är en aning föråldrat för att använda igen. Har funderat på om Cooler Master HAF är bra eller om det finns någon annan tillverkare som gör stabila chassin. Hur som helst uppskattar förslag

Vill du ha ett riktigt jäkla skyddsrum till chassi så borde du kolla på CM cosmos II, det är på sina 20 kg rätt "robust" och antagligen rätt stabilt, ut efter de recensioner jag kollat på Kanske lite mycket att lägga på ett chassi dock

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

FD XL................

Om R2 har samma kvalité.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har du ägt ett antec p18X? Där har du hur gummibustningar ska vara. Jag vet att jag inte har något måndags-ex. Du är inte kräsen nog

Jag är rätt kräsen men jag har två 580 grafikkort, Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz klockad till 4,6 som jag vattenkyler med ett Corsair Hydro H110. när fläktarna går igång på grafikkorten så låter de mer. Även kylningen med Corsair Hydro H110 låter mer än de tre fläktarna som följde med lådan. Du är kanske inte så kräsen när det gäller innehållet i lådan.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

FD XL................

http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Om R2 har samma kvalité.

Dendär videon säger inget.

Skrivet av WinSlow:

Jag är rätt kräsen men jag har två 580 grafikkort, Intel(R) Core(TM) i7-3820 CPU @ 3.60GHz klockad till 4,6 som jag vattenkyler med ett Corsair Hydro H110. när fläktarna går igång på grafikkorten så låter de mer. Även kylningen med Corsair Hydro H110 låter mer än de tre fläktarna som följde med lådan. Du är kanske inte så kräsen när det gäller innehållet i lådan.

Vad menar du? Jag är ENORMT kräsen när det kommer till ljudnivå, och just därför har jag sparat på prestandan för att tyst kunna kyla mina produkter. Såvidare jag inte hårt belastar min burk så går den snabbaste fläkten på ca 370rpm och när jag spelar går den snabbaste upp till drygt 420rpm. Vattenkylning finns inte med på min karta då det kräver en väsnande pump.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azezl:

har ett silverstone FT02 chassi och tycker att kvaliten på det är bra. Gjort i alumineum, enda plastedelarna är den löstagbara toppen (vilken även känns robust) och den lilla luckan för USB portarna..
Chassit väger runt 15 kilo så detta bör inte köpas om man flyttar datorn ofta..

Sen så skulle jag nog inte rekomendera detta chassi om man har tänkt att vattenkyla sina komponenter.

Meh. Ta bort hård disk burarna eller rotera dom och sedan montera in enn 540 radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

Letar efter ett nytt chassi då jag tröttnat på mitt corsair budget chassi som skramlar och låter. Tänkte om någon vet vilket/vilka chassin som är mest robusta
och stabila på marknaden? Med det menar jag tjockast ram i stål. Har haft ett p183 v3 innan men det gick sönder när jag flyttade, funderar på om man ska köpa ett likadant då det var väldigt stabilt. Har även haft Chieftec Dragon innan, det var väldigt robust byggt med tjockt stål. Letar efter något liknande fast mer modernt då chieftecet är en aning föråldrat för att använda igen. Har funderat på om Cooler Master HAF är bra eller om det finns någon annan tillverkare som gör stabila chassin. Hur som helst uppskattar förslag

Skrivet av anon205282:

Får gärna vara 4 3,25 tums platser så jag kan sätta i en hårddiskvagga där som jag använder som air duct till processorn

Köpte precis ett corsair cube 540, är mäkta imponerad, kvalitet och riktigt snyggt i mina ögon. Visst, det har inte 4 st 3,25" platser, men den har fläktar närmre processorn än vanliga chassin.

Det jag lyft och flyttat på burken än så länge så känns det väldigt bra. Enda nackdelen är väl att fronten är i plast, men får ändå ge corsair en eloge för att få det att inte kännas plastigt.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Dendär videon säger inget.

Säger inget? Har just nu mitt chassi som fotstöd under skrivbordet, men skulle kunna plocka fram det och hoppa på det utan problem.

Tjock plåt runt om och stabilt ramverk.. Enda är väl fronten som är gjord i plast.

För det var väl ett robust chassi TS var ute efter?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Säger inget? Har just nu mitt chassi som fotstöd under skrivbordet, men skulle kunna plocka fram det och hoppa på det utan problem.

Tjock plåt runt om och stabilt ramverk.. Enda är väl fronten som är gjord i plast.

För det var väl ett robust chassi TS var ute efter?

Är det r4 du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Vill du ha ett riktigt jäkla skyddsrum till chassi så borde du kolla på CM cosmos II, det är på sina 20 kg rätt "robust" och antagligen rätt stabilt, ut efter de recensioner jag kollat på Kanske lite mycket att lägga på ett chassi dock

Cosmos II är ett till yttre dimensionerna stort och tungt chassin men någon hög kvalitet tycker jag inte det har. Det finns väldigt mycket plast på både insidan och utsidan och jag tycker man har använt platsen i chassit rätt dåligt.

Skrivet av DaBone:

Säger inget? Har just nu mitt chassi som fotstöd under skrivbordet, men skulle kunna plocka fram det och hoppa på det utan problem.

Tjock plåt runt om och stabilt ramverk.. Enda är väl fronten som är gjord i plast.

För det var väl ett robust chassi TS var ute efter?

Videon berättar att sidodörrarna är tunga och tjocka, vilket de är. Men som du sagt så tycker jag fronten inte håller samma standard som resten av chassit. Samt så behöver vikt inte berätta något om chassit då många är gjorda av stål och vikten skenar enkelt iväg på lite större chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

Är det r4 du menar?

Hej. Hoppas du hittar en bra låda. Förstår du sätter stort värde på chassit. Är fortfarande imponerad av Fractal Design Define XL R2 men skall inte tjata på dig om det. Vet inte vad du skall ha i lådan?

Fractal Design Define XL R2
Fördelar
Står stabilt, tre läge för fläktstyrning 5-7-12 volt för de
tre fläktarna som följer med.
Kabeldragning så du får mycket fri rymd i lådan, dras ut
på höger sida. Har endast 4st. PCI o CPU ström kopplat
direkt utan att gå ut på höger sida.

Nackdelar
Inget handtag i sidopanelen
Dammskyddet sitter fast i fläkten, frontfläkten
Luckan fram är vänsterhängd, gör mig inget då jag
har lådan till vänster om mig och enda gången jag öppnar den
är när jag skall sätta in en DVD. Händer inte så ofta
Är kanske för billig för att tas på allvar.

Lycka till med ditt köp

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

Är det r4 du menar?

Fractal Design XL om R2 modellen håller samma kvalité.. Med kvalité menar jag styrka i ramverk och tjocklek på panelerna..

Skrivet av grafit:

Videon berättar att sidodörrarna är tunga och tjocka, vilket de är. Men som du sagt så tycker jag fronten inte håller samma standard som resten av chassit. Samt så behöver vikt inte berätta något om chassit då många är gjorda av stål och vikten skenar enkelt iväg på lite större chassin.

Gav bara ett tips till TS om ett stabilt robust chassi, som jag varit nöjd med. Använder det inte längre, då jag gått ner till mATX istället. Fronten är väl något som de flesta chassitillverkare gör i plast, så det är väl svårt att komma ifrån tyvärr.

Vikt säger som du sagt inte mycket, men XL är stabilt, förutom fronten. Dessutom håller det en bra prislapp och är svensktillverkat.
För att inte tala om hur bra fotpall chassit är..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD