Hjälp mig överklocka i5 3570K till 4,3 GHz

Permalänk
Medlem

Hjälp mig överklocka i5 3570K till 4,3 GHz

Helt jävla omöjligt att klocka min CPU, om jag ska uttrycka mig så.
Kör ett MSI GD55 Z77 Moderkort till min CPU. I varje fall så fungerar det helt enkelt inte, har läst lite i olika trådar här på Forumet men det ser inte ut som för mig i Bios. Har 1.10Versionen står att det inte finns något nyare.

Nåja, den som kan hjälpa mig lösa detta på enklaste sätt får gärna göra det. Jag är en IDIOT när det kommer till sådant här, vill gärna köra den i 4.3 / 4.4Ghz istället för 3.4..

Fick upp en gång i Windows på Systemegenskaper (W7 64-bit) Fick upp något i stil med Processor blablabla i5 3570K @ 3.4Ghz MELLANRUM 4.3Ghz. Men enligt CPU-Z osv så stämde inte det alls.

Blir så matt testat att ändra ALLT känns det som.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Börja med att skriva det det är du gjort så blir det enklare att felsöka.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Om man har på det där energispargrejset som jag alltid glömt vad det heter,speedstep eller nåt kanske, så går den ner i speed markant när man inte kör nåt tungt,sen slår den på mer mos när man tex spelar.

Permalänk
Medlem

Om det står "3.4Ghz MELLANRUM 4.3Ghz" så kan det vara att du lyckats överklocka klockat den, vad står det i CPU-Z om processorn är i load?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Har ändrat olika inställningar i Bios. Multipliern ändrat till 43 och ja testat ändra av och på till auto osv på diverse olika inställningar som enhanced turbo boost. Och OC Genie 2 Av/På ändrat inställningarna där inne också även under "standard" Bios inställningarna. Sedan sparar jag och det står i bios att den kör på det jag ställt in, kommer in i Windows och bang så står det i CPU-Z AIDA64 osv att den körs fan under 3.4Ghz till och från...

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Ska undersöka när jag kör något så det tynger lite.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Processorn klockar ner sig när den inte används.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Verkar som sagt inte vilja gå upp även fast det står så i systemegenskaper.

Kör CPU Test i Aida64. Och den går aldrig över 3.4 enligt mina program så som CPU-Z
Försökte ladda upp bild från ladda-upp.se men fungerar tydligen inte här på Sweclockers.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Hoppar ut i Bios och undersöker lite mer, någonstans lär det ju finnas en inställning jag missat eller inte har ändrat. . Pajjar något så är det väl kanske skitsamma har man väl egentligen en anledning att köpa ny CPU eftersom det ska vara så jävla avancerat att klocka Iofs kanske inte avancerat för någon som vet vad dom pysslar med, men för en vanlig människa som mig (Idiot) när det kommer till sådant här så är det ju vi som får Intel att gå runt i det långa loppet haha, för vi köper nytt hela tiden bara för vi ej kan få en äldre cpu att gå längre. . . . haha.

Nåja tack för ni som försökte lite i varje fall!

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Avstängd

Våga vägra överklocknings guider !

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

skapligt udda måste jag säga...
Testat prime 95 och belastat den där medans du har cpu-z uppe och temperatur mätning uppe ?
Btw står det att multipliern är ändrad när du kommer tillbaks till bios ?

kan det vara max turbon på en kärna som du ändrat på istället ?
testa belasta en kärna i prime 95 så får du svaret ganska snabbt heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Såg att i CPU-Z så står det ju Multieplier X34.0 (16-43)
Ska det vara så?

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Troligtvis något som är pajj/trasigt. Värdelöst moderkort från helvetet eller något annat. Går i varje fall inte överklocka denna dator. Får slänga beställning på en ny kanske.

Som sagt tack för att ni försökte hjälpa mig.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk

Något skumt står ju 16-43 på min tår det endast x45

Köp inte nytt försök ha ännu mer tålamod. Det är förmodligen du som gjort något galet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jo jag betvivlar inte för en sekund att jag är nog en stor del av det här problemet. Frågan är vart jag fabblat mig....

Hade varit enkelt om man visste någon som kanske har liknande Moderkort som jag så att man kan tala om för mig vilket det är som ska ändras eller inte, som det är nu så slår jag av ALLT och slår på ALLT testar allt i olika ordningar osv.

Som det är nu,nu så står det i Windows Systemegenskaper @ 3.4Ghz mellanrum 4.3Ghz. Men när jag kör de tunga Prime95 stress testet och har CPU-Z och annat igång Coretemp etc. Så går den aldrig över 3.4Ghz... Vette fan vad ja har lyckats med faktiskt men ingen överklockning i vart fall.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Skrivet av WinCraft:

Jo jag betvivlar inte för en sekund att jag är nog en stor del av det här problemet. Frågan är vart jag fabblat mig....

Hade varit enkelt om man visste någon som kanske har liknande Moderkort som jag så att man kan tala om för mig vilket det är som ska ändras eller inte, som det är nu så slår jag av ALLT och slår på ALLT testar allt i olika ordningar osv.

Som det är nu,nu så står det i Windows Systemegenskaper @ 3.4Ghz mellanrum 4.3Ghz. Men när jag kör de tunga Prime95 stress testet och har CPU-Z och annat igång Coretemp etc. Så går den aldrig över 3.4Ghz... Vette fan vad ja har lyckats med faktiskt men ingen överklockning i vart fall.

Hehe i System står det 3,40 3,40 för mig

Ta bort CPU-Z och ladda ner en ny och testa. Kan vara CPU-Z som buggar sönder?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att testa ställa tillbaka BIOS-inställningarna på auto och använda något program för att överklocka inne i Windows istället. Bara för att se om det fungerar på det sättet och utesluta att du pillat på fel inställningar i BIOS menar jag

MSI Control Center låter ju som något i den stilen. "The utility for msi products to overclock & greenpower".

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid testa det Poppu-Chan. Går ur till Bios och kör allt på Default få se vad som sker.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WinCraft:

Helt jävla omöjligt att klocka min CPU, om jag ska uttrycka mig så.
Kör ett MSI GD55 Z77 Moderkort till min CPU. I varje fall så fungerar det helt enkelt inte, har läst lite i olika trådar här på Forumet men det ser inte ut som för mig i Bios. Har 1.10Versionen står att det inte finns något nyare.

Nåja, den som kan hjälpa mig lösa detta på enklaste sätt får gärna göra det. Jag är en IDIOT när det kommer till sådant här, vill gärna köra den i 4.3 / 4.4Ghz istället för 3.4..

Fick upp en gång i Windows på Systemegenskaper (W7 64-bit) Fick upp något i stil med Processor blablabla i5 3570K @ 3.4Ghz MELLANRUM 4.3Ghz. Men enligt CPU-Z osv så stämde inte det alls.

Blir så matt testat att ändra ALLT känns det som.

Finns en auto överclock genom OC Genie II på ditt moderkort. Knappen sitter i högra hörnet och borde ge dig en överklock på ungefär 4,0 - 4,2 Ghz.

Skrivet av Rydisen:

Processorn klockar ner sig när den inte används.

Beror helt på om han har ställt in det eller inte. Kör han att Turbo boosten går upp i 4,3 så går det bara upp i den clocken vid belastning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns en auto överclock genom OC Genie II på ditt moderkort. Knappen sitter i högra hörnet och borde ge dig en överklock på ungefär 4,0 - 4,2 Ghz.

Nu gjorde jag som du sa. Gick in i bios slog igång Default och drog Save & Exit. Trök på OC Geni 2 på moderkortet i höger hörn. Då överklockade datorn til 4.2Ghz (x42Multiplier)

Jag sa ju att jag ville ha 4.3 ungefär men detta är ju toppen. Kör Testet i Prime95 och kollar temps i CoreTemp och nu efter 5-7 min så ligger dom på 65Grader kanske lite högt Jag som slarvat med Kylpastan på min Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling Donno. Men i varje fall så fungerar det nu med denna hemliga knapp och kanske fungerar bättre i BF4 nu helt enkelt. I hope.

Tack för hjälpen i varje fall allihopa.
Får försöka mig på mer klockning när jag väl lärt mig lite mera.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Ta kort på allt under overclock, cpu features(iaf tror jag det heter det) samt allt under power saving(vetti fan men det är ett jävla blad).
Då kan vi se om du missat något.

Ladda upp kalaset till imgur.com med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ta kort på allt under overclock, cpu features(iaf tror jag det heter det) samt allt under power saving(vetti fan men det är ett jävla blad).
Då kan vi se om du missat något.

Ladda upp kalaset till imgur.com med!

Det ska jag göra, behöver köpa mig ett USB minne för att få ta screen shots ifrån Bios dock. Så får springa ut och göra det imorgon och ladda upp. Så kanske jag får ordning på det med ännu högre klockning. 4.2Ghz får funka för natten

Nu efter ett tags körande i Prime95 så går två Cores upp i MAX 70 och de andra två 68Grader på MAX. Avslutade testet och dom föll tillbaka på 30-32 Grader igen.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WinCraft:

Nu gjorde jag som du sa. Gick in i bios slog igång Default och drog Save & Exit. Trök på OC Geni 2 på moderkortet i höger hörn. Då överklockade datorn til 4.2Ghz (x42Multiplier)

Jag sa ju att jag ville ha 4.3 ungefär men detta är ju toppen. Kör Testet i Prime95 och kollar temps i CoreTemp och nu efter 5-7 min så ligger dom på 65Grader kanske lite högt Jag som slarvat med Kylpastan på min Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling Donno. Men i varje fall så fungerar det nu med denna hemliga knapp och kanske fungerar bättre i BF4 nu helt enkelt. I hope.

Tack för hjälpen i varje fall allihopa.
Får försöka mig på mer klockning när jag väl lärt mig lite mera.

65 grader i Prime 95 är absolut itne högt. Skulle säga att det är normalt eftersom Prime 95 belastar en CPU betydligt kraftigare än den kommer belastas av ett program någonsin.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WinCraft:

Jo jag betvivlar inte för en sekund att jag är nog en stor del av det här problemet. Frågan är vart jag fabblat mig....

Hade varit enkelt om man visste någon som kanske har liknande Moderkort som jag så att man kan tala om för mig vilket det är som ska ändras eller inte, som det är nu så slår jag av ALLT och slår på ALLT testar allt i olika ordningar osv.

Som det är nu,nu så står det i Windows Systemegenskaper @ 3.4Ghz mellanrum 4.3Ghz. Men när jag kör de tunga Prime95 stress testet och har CPU-Z och annat igång Coretemp etc. Så går den aldrig över 3.4Ghz... Vette fan vad ja har lyckats med faktiskt men ingen överklockning i vart fall.

Ta screenshots av dina Overklock inställningar i UEFI med hjälp av ett USB-minne och F12. (Finns även en knapp uppe till höger).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Ändrade trådtiteln så det tydligare framgår vad som efterfrågas i tråden. Skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.