Systemkamera för videoinspelning

Permalänk
Medlem

Systemkamera för videoinspelning

Tänkte köpa en systemkamera för att spela in träningspass. Håller på med tyngdlyftning och övningar man utför är väldigt snabba, därför behöver jag något med bra fps cirka 60+/-. Tänkte först på GoPro men dessa kameror är låsta till vidvinkel och tror inte de kommer passa så jätte bra. Tycker det är fullt bild med fisköga just när man ska spela in något inomhus.
Tänkte spendera ca 4000:-, hoppas man kan få något bra för det priset. Kvaliten på bilden är viktigt, helst 1080p men samt att fps är där. Finns det några förslag på vad som kan vara intressant på marknaden idag?

Permalänk
Medlem

Träningslokaler har en tendens att vara rätt mörka.. iaf. på de ställen jag fotat. Så en kamera med bra ISO egenskaper är ju att föredra och då räcker tyvärr inte 4k.

Du kan ju kompensera upp med belysning iofs, men då kostar ju den också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan dessa vara ett alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1686749 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682335 ? Eller ska det vara högre än 16k?

Permalänk
Medlem

Om det är just videofilmning som är prio så är panasonics m4/3-kamerorn omtyckta bland filmare. Vissa finns det hackad firmware till för bättre filmning. GF3 är ju rätt billig, tex. Vet inte om den är den bästa av dem för filmning, men kvaliteten vid svagt ljus ser ju rätt okej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasus:

Eller ska det vara högre än 16k?

Kan vara ISO 20000 om du vill, men om inte kameran klarar av att hantera ISO:n och det bara blir massa brus, så spelar det ingen roll.

A58:an läste jag någonstans att den får hyffsat resultat upp till 800.. sen blir det värre och värre med bruset.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Canons systemkameror är ju kända för att vara väldigt bra att filma med. 600D är en bra början, och om du köper en 50mm 1,8 så har du en väldigt kompetent filmkamera. 50mm objektivet släpper även in mycket ljus vilket är bra om det är mörkt i träningslokalen.

Edit: Glömde att du skulle ha 60fps, det får du bara i 720p med 600d.

Permalänk
Medlem

Ska du bara filma något som är på ungeför samma plats med ungefär samma ljusförhållanden kanske inte detta spelar så stor roll men vill du kunna röra på dig hade jag rekommenderat en systemkamera med halvgenomskinlig spegel

http://www.youtube.com/watch?v=NWfhctqlImE

Permalänk
Avstängd

Du skriver i rubriken "systemkamera". Jag antar att du syftar på en DSLR. Men måste det vara en DSLR? Man får inte mycket för 4K kronor. Oftast bättre att välja en digitalkompakt typ Nikon P7700 eller något enklare typ Canon IXUS 1000HS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondBimbo:

Du skriver i rubriken "systemkamera". Jag antar att du syftar på en DSLR. Men måste det vara en DSLR? Man får inte mycket för 4K kronor. Oftast bättre att välja en digitalkompakt typ Nikon P7700 eller något enklare typ Canon IXUS 1000HS.

Då vore det ju klart lämpligare med en videokamera. Anledningen till att det filmas så mycket med systemkameror istället för videokameror är först och främst den stora sensorn och därefter möjligheten att byta objektiv. Grejen är att en videokamera som uppfyller dessa krav kostar massor medans en systemkamera typ 600d som tidigare nämnts kostar under 4k.
Tar du bort den stora sensorn och objektiven så faller hela iden och en handycam kan lösa ut uppgiften tusen gånger bättre en en stillbildskamera och för mindre pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Då vore det ju klart lämpligare med en videokamera. Anledningen till att det filmas så mycket med systemkameror istället för videokameror är först och främst den stora sensorn och därefter möjligheten att byta objektiv. Grejen är att en videokamera som uppfyller dessa krav kostar massor medans en systemkamera typ 600d som tidigare nämnts kostar under 4k.
Tar du bort den stora sensorn och objektiven så faller hela iden och en handycam kan lösa ut uppgiften tusen gånger bättre en en stillbildskamera och för mindre pengar.

Att många väljer bort videokameran just av de orsaker du själv nämner har jag full förståelse för. Pappa har fortfarande kvar en gammal axelkamera som heter Betacam SP o det är ju inget man stoppar i fickan direkt. Men skulle inte digitalkompakt typ P7700 kunna vara ett alternativ till en riktig SLR?

Permalänk
Medlem

De två kamerorn jag kommer på som jag vet är bra på detta är Canon D70 och Sony SLT A77. Båda har bra live-view autofokus, vilket gör att du kan fokusera under tiden du filmar och båda följer objekt i filmen, dvs att den kan tracka ett ansikte och hålla det i fokus även om det rör sig närmare/längre brot från kameran. Skulle också säga att extern mikrofon nästan är ett måste om du ska filma med ljud, annars kommer alla ljud från AF och anndra knapptryckningar med i inspelningen, speciellt om du kör lite äldre objektiv utan SSM, de låter ännu mer när de fokuserar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondBimbo:

Att många väljer bort videokameran just av de orsaker du själv nämner har jag full förståelse för. Pappa har fortfarande kvar en gammal axelkamera som heter Betacam SP o det är ju inget man stoppar i fickan direkt. Men skulle inte digitalkompakt typ P7700 kunna vara ett alternativ till en riktig SLR?

Imo, nej. Men det skulle kunna vara ett komplement. Och lägger du till önskan om att ta bra stillbilder så hamnar ju allt i ett annat läge.
Sony Rx100 har ju något större sensor en de flesta och inbyggd stabilisering. Men den skulle fortfarande inte ens spela i samma liga bildmässigt som en 550d som man prutat till sig för halva pengen på blocket.