RPi usb wifi-sticka tappar kontakten efter en stund, tips?

Permalänk
Medlem

RPi usb wifi-sticka tappar kontakten efter en stund, tips?

Jag satte nyss i en USB-WiFi-adapter i min Raspberry Pi och det gick snabbt och smidigt att installera.
Det fungerar utmärkt till en början men så fort den står inaktiv en stund, kanske 20 minuter, så har den tappat kontakten.

Kör en ganska ny Rasbian wheezy och WiFi-adaptern är en MSI US310ex och den kör drivern r8712u

Power management står som:
power_mgnt=0

Idéer?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Testa att ändra till power_mgnt=1?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Testa att ändra till power_mgnt=1?

Tack, ska testa.
Men det borde innebära att man sätter på power-saving?

0 = off
1 = low
2 = high

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut verkar det som. Tittade i morse och då har den stått hela natten med bibehållen kontakt.

Tråkigt nog vet jag inte exakt vad det var jag gjorde
Tror dock att det var den här tråden som hjälpte:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=24749

Specifikt detta:
post-up iwconfig wlan0 power off

edit: nej, fungerade inte när jag kom hem

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kör du lång strömsladd till den? Jag lyckades få min trådlösa Pi att fungera bättre genom att byta från den 1,5 eller 2m långa sladden till en tjockare+kortare (ca 1m)... Eftersom spänningen är så låg misstänker jag att det blir spänningsfall vid längre/tunnare kablar.

Permalänk
Medlem

Pi'n på övervåningen kör jag ansluten till nätverket via powerplug, funkar perfekt. Kostade 299 kr paret på Webhallen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi'n på övervåningen kör jag ansluten till nätverket via powerplug, funkar perfekt. Kostade 299 kr paret på Webhallen.

Måste ta och hålla med, Wifi på Raspberryn fungerar verkligen inte i längden. Har också gått över till Power Plug nu och det funkar perfekt.