Förvirrad angående effekten på Nätaggregat

Permalänk
Medlem

Förvirrad angående effekten på Nätaggregat

Har tänkt att uppgradera min dator eftersom det var länge sedan senast, men förstår inte vilken effekt som krävs för mina komponenter.
Valet för mig står mellan att köpa ett nytt aggregat, eller behålla mitt gamla Hiper 550W från typ 2005.

Har just nu
Moderkort: ASUS P5QL Pro
Processor: Intel Core Duo E8500
Grafikkort: ATI Radeon HD 3800 Series
Hårddiskar: 2st 7200rpm på 400 och 500 GB
Ram: 1x2 + 1x4 GB
1 CD-/DVD-brännare

och har tänkt att byta upp några delar till
Processor: Intel i5-3570K
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Grafikkort: Asus GeForce GTX 670 2GB
samt 2x4 GB ramminnen.

Jag är inte så duktig på datorer, men jag skulle vilja ha möjligheten att överclocka lite samt eventuellt installera en mindre Sata-hårddisk eller liknande för operativsystemet. Har kollat igenom de där testerna som fanns på subforumet men kände inte att så mycket klarnade, jag provade även att sätta in dessa specs på en sån där nätaggregatsuträknare men litar inte riktigt på det, då jag fick att överclockning av processorn kommer sänka effekten som behövs.
Så borde jag köpa ett nytt nätagg och i så fall har ni några tips, eller ska jag behålla mitt uråldriga 550W-aggregat?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Har tänkt att uppgradera min dator eftersom det var länge sedan senast, men förstår inte vilken effekt som krävs för mina komponenter.
Valet för mig står mellan att köpa ett nytt aggregat, eller behålla mitt gamla Hiper 550W från typ 2005.

Har just nu
Moderkort: ASUS P5QL Pro
Processor: Intel Core Duo E8500
Grafikkort: ATI Radeon HD 3800 Series
Hårddiskar: 2st 7200rpm på 400 och 500 GB
Ram: 1x2 + 1x4 GB
1 CD-/DVD-brännare

och har tänkt att byta upp några delar till
Processor: Intel i5-3570K
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Grafikkort: Asus GeForce GTX 670 2GB
samt 2x4 GB ramminnen.

Jag är inte så duktig på datorer, men jag skulle vilja ha möjligheten att överclocka lite samt eventuellt installera en mindre Sata-hårddisk eller liknande för operativsystemet. Har kollat igenom de där testerna som fanns på subforumet men kände inte att så mycket klarnade, jag provade även att sätta in dessa specs på en sån där nätaggregatsuträknare men litar inte riktigt på det, då jag fick att överclockning av processorn kommer sänka effekten som behövs.
Så borde jag köpa ett nytt nätagg och i så fall har ni några tips, eller ska jag behålla mitt uråldriga 550W-aggregat?
Tack på förhand

Hiper är ett budgetagg av mycket varierande..hm, jag borde inte säga kvalite men sure, du ska absolut byta nätagg om du ska uppgradera din dator

Du bör köpa på dig ett agg runt 500w plus i åtminstone bronze kvalitet, men köp på dig något runt 650-750w så har du att spela på för framtiden om du vill uppgradera grafikkort eller liknande

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

hiper tog sig nästan alltid med sig halva datorn i graven när de gick sönder. Fick försäljnings förbud med om jag minns rätt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Som andra har sagt, du bör byta aggregat. Ska du endast köra med ett grafikkort räcker det med max 600W om du ska klocka samt hålla effektiviteten på en så bra nivå som möjligt. Ska du köra fler än ett bör du ta ~150W extra per kort.

En sak jag undrar dock är varför du ska har tänkt köpa tredje generationens intel. Har du hittat någon kampanj eller så? annars är det ganska meningslöst, fjärde generationen + tillhörande moderkort kostar i princip lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

En sak jag undrar dock är varför du ska har tänkt köpa tredje generationens intel. Har du hittat någon kampanj eller så? annars är det ganska meningslöst, fjärde generationen + tillhörande moderkort kostar i princip lika mycket.

Om du menar i5-4670K så har jag precis hittat den processorn, tror jag tar den istället, haha..
Vart less att leta så tror det blir Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär, den lär väl duga?
Tror jag aldrig kommer köra Crossfire eller liknande de närmsta 5-6 åren såvida inte något spektakulärt händer inom den branchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Om du menar i5-4670K så har jag precis hittat den processorn, tror jag tar den istället, haha..
Vart less att leta så tror det blir Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär, den lär väl duga?
Tror jag aldrig kommer köra Crossfire eller liknande de närmsta 5-6 åren såvida inte något spektakulärt händer inom den branchen.

Ja precis, menar intels 4000-serie. Du måste i så fall också byta moderkort från z77 till z87 (eller någon annan socket 1150) då det som sagt inte är samma socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Om du menar i5-4670K så har jag precis hittat den processorn, tror jag tar den istället, haha..
Vart less att leta så tror det blir Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär, den lär väl duga?
Tror jag aldrig kommer köra Crossfire eller liknande de närmsta 5-6 åren såvida inte något spektakulärt händer inom den branchen.

Duger ja för vissa men jag hade köpt mig ett kvalitets agg istället bara dum snålt i längden.

Sen är det inte säkert cx serien funkar så bra till 4000 serien

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan typ ingenting om nätaggregat så du får gärna förelså något aggregat som är av kvalité. Kan inget om märken eller så, men vill helst inte gå över 700-800 eftersom jag är en fattig student, hehe...
Finns det kanske något liknande moderkort fast med 1150 sockel? Söker typ ett prisvärt moderkort som inte är så dyrt.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/seasonic_g-550_gold_80plus_-_550...

Ska du köra sli eller liknande längre fram får du lägga mer pengar men du det där agget kommer hålla länge

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Om du menar i5-4670K så har jag precis hittat den processorn, tror jag tar den istället, haha..
Vart less att leta så tror det blir Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär, den lär väl duga?
Tror jag aldrig kommer köra Crossfire eller liknande de närmsta 5-6 åren såvida inte något spektakulärt händer inom den branchen.

Ja nya CX serien är problemfri.

Skrivet av pompa_kumla:

Duger ja för vissa men jag hade köpt mig ett kvalitets agg istället bara dum snålt i längden.

Sen är det inte säkert cx serien funkar så bra till 4000 serien

Finns ingen mening o slänga ut pengar i onödan, det är inga problem med nya CX modellerna och intel 4000 serien, det fungerar felfritt.

Dumsnålt o köpa ett bra men relativt billigt agg, det är slöseri o köpa ett guld agg för en medel dator snarare.

dubbelt så bra o köpa ett XFX 850w Bronz nätagg för 900:- som klarar o driva 2st Titan utan problem än ett 550w som bara klarar av ett för o få guld stämpel med lite bättre verkningsgrad.

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer välja CX 600M-agget. Nu återstår bara ett moderkort så tror jag att jag är redo för detta. Tror dock mitt Chassi är förbannat dåligt. Typ ett standardchassi från 2005 eller något, har en 8cm fläkt som kan bytas till en 12a utan att göra några modifieringar.

Permalänk
Medlem

Här är bilder på datorn som den är nu Ett mästerverk om jag får säga det själv.
http://imgur.com/w86179m
http://imgur.com/a8PhMB4
Jag har för övrigt ingen aning om vad chassit heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja nya CX serien är problemfri.

Finns ingen mening o slänga ut pengar i onödan, det är inga problem med nya CX modellerna och intel 4000 serien, det fungerar felfritt.

Dumsnålt o köpa ett bra men relativt billigt agg, det är slöseri o köpa ett guld agg för en medel dator snarare.

dubbelt så bra o köpa ett XFX 850w Bronz nätagg för 900:- som klarar o driva 2st Titan utan problem än ett 550w som bara klarar av ett för o få guld stämpel med lite bättre verkningsgrad.

Fast det är väl slöseri att köpa ett 850W brons om man inte ska ha 2st titan? han skulle som sagt ha en GPU med lite överklockning. Då räcker ett bra aggregat med 5 - 600W med guld cert. då det kommer hålla länge.

Skrivet av Linkadoo:

Alltså jag kan typ ingenting om nätaggregat så du får gärna förelså något aggregat som är av kvalité. Kan inget om märken eller så, men vill helst inte gå över 700-800 eftersom jag är en fattig student, hehe...
Finns det kanske något liknande moderkort fast med 1150 sockel? Söker typ ett prisvärt moderkort som inte är så dyrt.

Det beror på vad du vill ha för formfaktor. Om du endast ska ha ett grafikkort räcker mATX, men det är som sagt upp till dig. Du skulle kunna kika på dessa kort och se vilka egenskaper som passar dig bäst http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s144335107&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista.
Vill du ha ett bra nätaggregat kan du kika på det som blev länkat ovan, eller någon annan från seasonic. Helst hade jag kört på super flower, men de går knappt att få tag på i sverige annars är ett sånt här bra enligt mig http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163504-ocz_powersupply_silencer_mk_iii_600w.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ett nätaggregat från Seasonic ska det vara. Bästa som finns. Kvalitet rakt igenom. 5 års garanti, stabilt som fan. Nätaggregat med elektrolytkondensatorer tappar verkningsgrad med åldern, så de där "billiga" 800-900W blir ändå till 600 efter några år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ett nätaggregat från Seasonic ska det vara. Bästa som finns. Kvalitet rakt igenom. 5 års garanti, stabilt som fan. Nätaggregat med elektrolytkondensatorer tappar verkningsgrad med åldern, så de där "billiga" 800-900W blir ändå till 600 efter några år.

Ja visst, aggregat från seasonic, super flower och PCP&C är de enda tre som det är riktig kvalitet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det beror på vad du vill ha för formfaktor. Om du endast ska ha ett grafikkort räcker mATX, men det är som sagt upp till dig. Du skulle kunna kika på dessa kort och se vilka egenskaper som passar dig bäst .

Haha har ingen aning om vad "formfaktor" är för något.
Vad gör ens ett dyrare moderkort bättre förutom att eventuellt ha mer ingångar?
Jag har tänkt att ha datorn som jag har nu och spela en massa olika spel, fast det börjar gå utför nu när jag knappt kan ha medelinställningar på spel som LoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Haha har ingen aning om vad "formfaktor" är för något.
Vad gör ens ett dyrare moderkort bättre förutom att eventuellt ha mer ingångar?
Jag har tänkt att ha datorn som jag har nu och spela en massa olika spel, fast det börjar gå utför nu när jag knappt kan ha medelinställningar på spel som LoL.

Formfaktorn anger storlek på moderkortet. Chassit du har/ska köpa måste kunna stödja den formfaktorn du vill använda för att kunna passa.
Här är en lite kort jämförelse på bild.

Som sagt, mATX brukar vara den billigaste formfaktorn. Dessutom brukar mATX chassin vara de billigaste. Om du inte har tänkt att köra på mer än ett grafikkort räcker mATX långt, det man egentligen får av ATX är fler USB och PCI-E-platser. Har jag missat något får någon självklart lägga till/rätta mig :).

Permalänk
Medlem

Oh damn! Antar att det var ett standard jag hade innan så det lär väl funka nu också? Funderar på om jag skia skita i å byta chassit av ren snålhet eller om jag ska köpa mig ett nytt.. Har som sagt bara en 8cm fläkt nu

Permalänk
Medlem

Förresten det jag behöver nu är väl Grafikkortsuttag 3.0, helst mer än 2 platser för ram så jag kan bygga på mina 2x4 om det skulle behövas, USB för mus, joystick samt något annat och 3.5 uttag osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Förresten det jag behöver nu är väl Grafikkortsuttag 3.0, helst mer än 2 platser för ram så jag kan bygga på mina 2x4 om det skulle behövas, USB för mus, joystick samt något annat och 3.5 uttag osv

Grafikkorten är bakåtkompatibla, det går utmärkt att sätta ett PCI-E 3.0-kort i en 2.0-slot. 4 platser för RAM är standard för mATX och upp (vissa moderkort har upp till 8st, men de är rätt så dyra), USB, och 3.5mm är också standard. Om du däremot vill överklocka din processor behöver du en K-märkt processor samt ett Z87 moderkort. Utifrån dessa två krav är det väl i princip att ta det billigaste, om det nu passar i ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa detta chassi bara för att ha ett nytt
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_carbide_200r_tower_no_ps...
Sen funderar jag på om
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1956307
skulle vara något?
Z-87, ATX och 1150 sockel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ett nätaggregat från Seasonic ska det vara. Bästa som finns. Kvalitet rakt igenom. 5 års garanti, stabilt som fan. Nätaggregat med elektrolytkondensatorer tappar verkningsgrad med åldern, så de där "billiga" 800-900W blir ändå till 600 efter några år.

I stort sett alla nätagg kör med elektrolytkondingar pga den starka strömmen som måste hanteras. Är väl bara klena pico-psu som klarar sig på polymerer.
Så, det du säger är vilseledande...

Sen finns det elektrolyter av olika kvalitet, där Japanska klassas som dom av högst kvalitet och livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om http://www.dustinhome.se/product/5010655967/gigabyte-geforce-... istället för
Asus GeForce GTX 670 2GB som jag tänkte köpa? Är typ 400-500 kr dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Funderar på att köpa detta chassi bara för att ha ett nytt
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_carbide_200r_tower_no_ps...
Sen funderar jag på om
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1956307
skulle vara något?
Z-87, ATX och 1150 sockel

Det moderkortet är mycket bra, stabilt och klockar bra. Jag har ett själv och som du kan se i min signatur kör jag på 4,6Ghz 24/7 stabilt och har maxat processorn på 5Ghz (väldigt inte stabilt ) och moderkortet hade inga som helst problem att hänga med.

Skrivet av Linkadoo:

Vad tror ni om http://www.dustinhome.se/product/5010655967/gigabyte-geforce-... istället för
Asus GeForce GTX 670 2GB som jag tänkte köpa? Är typ 400-500 kr dyrare

Ja det är ett bra val tycker jag, GTX680 är i princip samma sak som ett GTX770, med lite lägre klockfrekvenser i standardutförande och lite sämre minneskretsar. Just det kortet är ju klockat så det har högre klockfrekvenser än ett stock GTX770 har och minnet går ofta att klocka tills GTX770 nivåer.
Sedan skadar det ju inte heller att det har 4GB Vram vilket kan behövas till t.ex BF4.

Edit.
En sak som är värd att tänka på är att AMD snart släpper nya grafikkort och att det pratas om att Nvidia planerar prissänkningar på sina prestanda kort för att kontra inom kort. Kan vara värt att vänta på det.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Vad tror ni om http://www.dustinhome.se/product/5010655967/gigabyte-geforce-... istället för
Asus GeForce GTX 670 2GB som jag tänkte köpa? Är typ 400-500 kr dyrare

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/177022-kfa2_geforce_g...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vad i helvete? Hur kan det vara sån stor skillnad på priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Vad i helvete? Hur kan det vara sån stor skillnad på priset?

En del är ju att kortet du länkade till sitter på 4gb minne... Vilket i sig inte betyder någonting för att 680 kan inte använda den extra mängden pga av att det har för liten minnesbuss.

Nu har jag inte testat det jag länkade till men det är det bättre valet i mina ögon och ifall det uppstår strul är jag van att mottas vänligt av webhallen:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

En del är ju att kortet du länkade till sitter på 4gb minne... Vilket i sig inte betyder någonting för att 680 kan inte använda den extra mängden pga av att det har för liten minnesbuss.

Nu har jag inte testat det jag länkade till men det är det bättre valet i mina ögon och ifall det uppstår strul är jag van att mottas vänligt av webhallen:)

Okey! Antar att KFA2 gör ligita saker också? Har aldrig hört talas om dem (säger väl iofs inte så mycket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkadoo:

Okey! Antar att KFA2 gör ligita saker också? Har aldrig hört talas om dem (säger väl iofs inte så mycket).

Jadå, KFA2 ägs av Palit som även äger Galaxy och Gainward.. (rätta mig om jag har fel).

Här är typ samma kort fast i en annan färg på kylaren:

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/kfa2-g...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."