Valve tillkännager specifikationerna för prototyperna till Steam Machines

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaotica:

Hoppas att du är ironisk :/

Jag undrar hur många till som kommer kommentera detta.

Skrivet av dlq84:

Bara om du bryter ut det från meningen, se kommatecken. Om du ska läsa det bokstavligen så ska du tolka det som att alla cpu- och gpu-kombinationer är möjliga, inte bara i3+ titan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattar att det är på det sättet. Ta upp detta med dem som hade en diskussion om det istället.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Kanske nåt man skulle satsa på att custombygga

Absolut, så fort man har pengar och tillgång till vettiga verktyg

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Om de använder standard pc komponenter och subventionerar lite kan det hända att jag köper en bara för att få ett billigt grafikkort

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Som jag skrev, Xbox one och PS4. MS har gått ut med att den ska vara knäpptyst och Sony har typ sagt att den ska vara tystare än PS3.

Så vitt jag vet så kör de fortfarande på fläktar och mekaniska hårddiskar (och optiska läsare), så klart det inte kommer vara särskilt tyst vid belastning oavsett hur de bygger skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har en identisk hårdvara och det är knäpptyst även under hård belastning - så nej, det behöver inte låta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter du på ett chassi som är något större än en xbox one?

Njae, tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Ser ut som Valve vill gå mot AMD med enbart Intel och nVIDIA hårdvara, dyr hårdvara dessutom..
Sen må jag inte veta alla detaljer, men är det inte onödigt att köpa en "branded" produkt innehållande datorkomponenter?..

Ser ut som Valves "steam box" är en vanlig dator med ett "valve" klistermärke på och ett PC-operativsystem/Linux..

Om jag inte minns fel så har väl Nvidia bättre drivrutiner för Linux, så det känns logiskt att de väljer det spåret som det ser ut i dagsläget. Dyrt lär det som sagt bli, om nu inte Nvidia hårdsubventionerar.

Och jo, Steam Box är förstås bara vanlig pc-hårdvara med Linux. Det är ju poängen.

Det ska bli intressant att se hur den omtalade lilla lådan kommer att bli. Högljudd känns givet, om de nu inte använder magi som kylning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

1. Visst men om se säljer den med "förlust" så kommer den att köpas och styckas. Eller helt enkelt att köpas och installeras med ens favorit-OS.
2. Som jag skrev i punkt ett, är det standardkomponenter så kommer de att gå på pumpen.

Min gissning:
-Priset kommer att bli relativt högt, men konkurrenskraftigt jämfört med lösa komponenter.
-Moderkortet är brandat (Fritz?) så det bara kan köra Steam OS.

Du svarar ju på din egen kritik mot min gissning.
Brandat moderkort kan räcka för att det inte ska vara värt att plocka isär den för delar. Dom kan även ignorera att 1 promille av köparna plockar isär den, sälja den utan vinst och tjäna massor på alla nya steam användare.

Google har sålt Nexus prylar med förlust och dom gråter nog inte blod över folket som köper sina appar från andra butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Sitter du på ett chassi som är något större än en xbox one?

Njae, tror inte det.

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.dell.com/us/p/alienware-x51-r2/pd.aspx
I den här lilla lådan finns det plats för i7 4770K, 16 GB RAM, GeForce GTX 760/670, 256 GB SSD + 1 TB HDD.
Måtten på chassiet är: 31,8 x 34,3 x 9,5. Det chassiet har använts sedan början av 2012 och det finns så klart utrymme för förbättringar i designen.
Kan Dell så kan vem som helst göra samma sak, eller kanske t.o.m i ett ännu mindre chassi. Grafikkort med stockkylning skiljer inte så mycket i storlek. Den enda skillnad på måtten mellan ett GTX 760 och Titan, är att det sistnämnda är 2 cm längre. Det som jag funderar på är däremot hur Valve ska lösa det med nätagg.

http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2013/01/Pisto...
Här är Xi3 "Piston". Den lådan är inte mycket större än en hand, men den kan ändå innehålla hårdvara som är ungefär likvärdig med Alienware X51. Jag tror att det slår hål på dina argument om att det inte får plats.

Edit: http://www.inet.se/produkt/5322167/silverstone-strider-sfx-45...
Kan det vara ett sånt här nätagg som Valve använder tro? Passiv kylning på det så går det nog att krympa ihop rejält.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har inte "fått" några siffror. De är direkt tagna ur originalkällan vi även länkar till i nyheten: http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse#announcements/... 1 tum = 2,54 centimeter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Fullstort nätagg? Det tror jag knappast

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R4UWR:

Fullstort nätagg? Det tror jag knappast

Det står såhär: "i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik.". Så vitt jag vet är ett standard nätagg köpt i butik, större än 7,4cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det står såhär: "i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik.". Så vitt jag vet är ett standard nätagg köpt i butik, större än 7,4cm.

Finns även andra typer av nätagg (tex FlexATX, SFX, Pico ATX) som säljs i butik.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Svagt intresse sen tidigare, nu är den kall..
Handkontrollen hade jag lite intresse för, men styrplattor istället för spakar.. Nja.

Steam OS däremot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bara är jag, men det verkar billigare att bara köpa en hdmikabel från sin stationära till TVn samt en handkontroll och köra med big picture än att köpa en hel dator till...

Eller har steambox något helt fantastiskt och extra att erbjuda utöver en spelburk med windows som jag har missat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske bara är jag, men det verkar billigare att bara köpa en hdmikabel från sin stationära till TVn samt en handkontroll och köra med big picture än att köpa en hel dator till...

Eller har steambox något helt fantastiskt och extra att erbjuda utöver en spelburk med windows som jag har missat?

Samma sak gäller ju för alla spelkonsoler.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Bra att se att Steam machines fokuserar hårdvaran efter Nvidia och Intel
Ser riktigt bra ut och hoppas Valve lyckas med det dom försöker göra.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Eh... ursäkta en okunnig, men kommer man bara kunna spela spel från steam då? Inte bf3/4 tex..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

nope ett node 304 är ca 25x37x21 (21 är höjden) och steambox är ca 7,5 cm och när den är bredare lägger man bara graffet ned och lägger hårdiskarna i tomrummet framför nätagget (det är gissningsvis kortare än ATX ), det är inga problem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Eh... ursäkta en okunnig, men kommer man bara kunna spela spel från steam då? Inte bf3/4 tex..?

Bara spel i Steam som har stöd för linux, men man ska kunna streama spel från Windows-datorer på samma nät, det ska även gå att installera Windows på SteamMaskinerna om man nu vill det.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Tänk om man kan lägga in XBMC med ... då kan man ju röja upp bland mediaspelare/HTPC och spelmaskiner innanför TV bänken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Ser ut som Valve vill gå mot AMD med enbart Intel och nVIDIA hårdvara, dyr hårdvara dessutom..
Sen må jag inte veta alla detaljer, men är det inte onödigt att köpa en "branded" produkt innehållande datorkomponenter?..

Ser ut som Valves "steam box" är en vanlig dator med ett "valve" klistermärke på och ett PC-operativsystem/Linux..

Jag håller med dig men folk köper Alienware så detta ska nog inte vara några problem. En Dell med 2 år gammal top notch gaming hårdvara för 25k ung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju faktiskt mer än 1 standard på nätagg. SFX känns mer troligt i detta fallet då det faktiskt har dom fysiska förutsättningarna för att få plats i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Bara spel i Steam som har stöd för linux, men man ska kunna streama spel från Windows-datorer på samma nät, det ska även gå att installera Windows på SteamMaskinerna om man nu vill det.

Det är väll troligt att steamos främst är för nya spel. Valve verkar ju trycka ganska hårt på multiplattformsspel ett tag nu. Så jag antar att de kommer försöka få sina partners att stödja spel för steam på linux förutom windows och osx. Deras situation är väll inte värre än sonys som använder freebsd som bas för sin plattform. Jag gissar bara men det är väll dessutom troligt att valves och sonys plattformar kommer påminna en del om varandra. Freebsd och linux har ju i stort sett samma grafiska arkitectur.
Jag antar att valve på sikt vill sälja mera än spel till steamos. Det är väll inte en för villd gisning att de kommer försöka skapa en contentmarknad för konkurera med ms och apple. I dagsläget är de i stort sett begränsade till datorrummet. Med steamos vill de säkert kunna expandera och sälja content som främst konsumeras i tvrummet. Detta gäller ju idag en stor del av spelmarknaden och annan underhållningsmedia. Det faktum att steam även finns och redan är ettablerat till mac/win/linux ger ju dem en hyffsad startposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Samma sak gäller ju för alla spelkonsoler.

Fast en konsol är inte samma sak som en PC.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Bokstavligt talat står det
"Core i3 med Geforce GTX Titan"

Men det nämns flera CPU varianter och flera GPU varianter, där de börjar från kraftfullast till slöast på CPU respektive GPU. Så det är bara för att Core i3 råkar vara den slöaste CPUn som används som den hamnar sist och Titan kraftfullaste GPU som den hamnar först bland GPU.

Jag är rätt säker på att det inte är Core i3 som kommer att paras med Titan. Men om man selektivt väljer att enbart läsa "Core i3 med Geforce GTX Titan", så står det faktiskt så. Å andra sidan, med tillräckligt selektiv läsning/tolkning så kan man få nästan vad som helst till vad som helst.

Jepp och kopplar man bort hjärnan helt så tror man att burken kommer att innehålla alla processorerna och alla grafikkorten, eller ett GTX660. :-).

Håller med om att man bör kunna förutsätta grundläggande läsförståelse hos de som går in och läser en artikel eller nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Så vitt jag vet så kör de fortfarande på fläktar och mekaniska hårddiskar (och optiska läsare), så klart det inte kommer vara särskilt tyst vid belastning oavsett hur de bygger skalet.

Fast du vet väl att det är skillnad på hårdvara och hårdvara. Bara för att du vet att den har en fläkt så säger det ingenting om ljudnivån, likaså läsaren även om de allra flesta lagra spelet på HDD och endast startar spelet via skivan.

Konsoler är skräddarsydda i alla håll och kanter även hårdvaran, Optimerat, Lägre temperaturer = tystare med tanke på hårdvaran.

Dessutom kommer dessa boxar kosta vad hårdvaran kostar, lika mycket som datorer man köper göra det hela poänglöst i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Om inte steam machines är billigare än att plocka ihop en egen maskin känns dom ganska meningslösa. Steam på PC är ju inte direkt dåligt, och spelen är ju ändå optimerade för PC så varför ens köpa dem?
Som sagt, är de billigare än vad man själv kan plocka ihop så kan de vara något intressant.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Om inte steam machines är billigare än att plocka ihop en egen maskin känns dom ganska meningslösa. Steam på PC är ju inte direkt dåligt, och spelen är ju ändå optimerade för PC så varför ens köpa dem?
Som sagt, är de billigare än vad man själv kan plocka ihop så kan de vara något intressant.

En stor del av dagens spelare är ju medelålders män innom medelklassen. Saknar denne spelare intresse för hårdvara ska det mycket till för att det ska vara lönsamt att bygga en dator själv. Räknar man den använda tiden som förlorad arbetsinkomst är det nästan säkert bättre att köpa en färdig box än att bygga en dator även om boxen är dyrare.

Permalänk
Entusiast

Ska bli intressant att se hur de löser kylningen av så tunga komponenter i ett så litet chassi. Frågan är också hur mycket man kommer kunna bygga om det i efterhand. Uppgraderingsmöjligheterna är ju proportionerliga mot storleken.

Annars är det ett intressant koncept. Väntar med spänning på att de faktiskt dyker upp så vi får se lite tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24