Valve tillkännager specifikationerna för prototyperna till Steam Machines

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fiskmasen_99:

Jag hade inte vågat, hade du?

Jag antar att Valve lämnar garanti på produkten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Vart hittade du CAD- filerna? Jag hade velat se det omtalade chassiet med en höjd på 7cm!

Vet inte om dom publicerat filerna än.

Men dom har gjort ett uttalande.

Skrivet av Valve:

Apart from the custom enclosure, anyone can go and build exactly the same machine by shopping for components and assembling it themselves. And we expect that at least a few people will do just that. (We’ll also share the source CAD files for our enclosure, in case people want to replicate it as well.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

De har nog det liggande bredvid moderkortet (kanske ovanför PSU:n eller Hårddisken) med någon förlängning för PCI-e kontakten och kanske tar kall luft direkt utifrån till både GPU-kylaren och CPU-kylaren för att minska ljudnivån och temperaturen inne i lådan.

Jag har tänkt på varför det inte finns nån "fölängningskabel" för PCI-E, detta eftersom jag både vill att grafikkortsvärmen skjuts ut ur lådan på direkten (vilket givetvis kräver ett anpassat chassi), samtidigt som jag också vill ha det lägre oljudet från (Edit) eftermaknadskylare. Men med mina sedan länge bortglömda elektronikkunskaper kan jag inte säga så mycket annat än att nämna induktans. Jag vet inte... (upplysning uppskattas)

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Jag har tänkt på varför det inte finns nån "fölängningskabel" för PCI-E

Vad får dig att säga att det inte finns förlängningskablar? Det finns, nämligen.
Däremot kan man inte dra dem allt för långt, men inom ett chassi är inga problem.

https://www.google.se/search?q=pcie+extension+cable&tbm=isch

Permalänk

Känns inte som en alltför vild gissning att man i framtiden kommer behöva 2 datorer, en för AMD och Mantle, en för Steam OS och Nvidia.

Vet dock inte om jag gillar tanken eller ej på 2x OS lösning, men tror det faktiskt skulle gynna spelen som blir bättre optimerade, det kommer troligen dock att leda till färre tredjepartsspel.

Steam OS känns dock som en väldigt intressant grej nu när man kan välja både kraftfulla och enklare datorer.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vet inte om dom publicerat filerna än.

Men dom har gjort ett uttalande.

Good guy Valve som är så öppna. Delar med sig av OSet dom använder samt ritningar på chassiet, helt kostnadsfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Jag har tänkt på varför det inte finns nån "fölängningskabel" för PCI-E, detta eftersom jag både vill att grafikkortsvärmen skjuts ut ur lådan på direkten (vilket givetvis kräver ett anpassat chassi), samtidigt som jag också vill ha det lägre oljudet från referenskylare. Men med mina sedan länge bortglömda elektronikkunskaper kan jag inte säga så mycket annat än att nämna induktans. Jag vet inte... (upplysning uppskattas)

Det kallas PCI-E riser. Kan användas så här tex, som i SleepstreameRs galleri

Skrivet av BerraJobb:

Känns inte som en alltför vild gissning att man i framtiden kommer behöva 2 datorer, en för AMD och Mantle, en för Steam OS och Nvidia.

Vet dock inte om jag gillar tanken eller ej på 2x OS lösning, men tror det faktiskt skulle gynna spelen som blir bättre optimerade, det kommer troligen dock att leda till färre tredjepartsspel.

Steam OS känns dock som en väldigt intressant grej nu när man kan välja både kraftfulla och enklare datorer.

Tror det har talats om att implentera XBMC i SteamOS och då hade det för mig varit allt jag hade behövt. Spela, surfa, Netflix, streama film det är det jag använder min HTPC till tex.

Permalänk
Avstängd

Men detta är alltså en helt vanlig dator som står i vardagsrummet med ett Steam-OS? Har jag förstått det rätt? Detta är ju en dunderflopp av Valve ju.

Vad är det som hindrar en person från att installera Steam-OS på sin egna dator och koppla in den till vardagsrummet. Känns ju onödigt att plocka ihop en helt ny dator bara för vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Men detta är alltså en helt vanlig dator som står i vardagsrummet med ett Steam-OS? Har jag förstått det rätt? Detta är ju en dunderflopp av Valve ju.

Vad är det som hindrar en person från att installera Steam-OS på sin egna dator och koppla in den till vardagsrummet. Känns ju onödigt att plocka ihop en helt ny dator bara för vardagsrummet.

SteamOS skulle även ha en funktion så att man kan streama spel från andra datorer i hemmet, så man kan ha en kraftfull dator vid skrivbordet och ha en mindre kraftfull vid TVn och streama från den kraftfulla.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Vad får dig att säga att det inte finns förlängningskablar? Det finns, nämligen.
Däremot kan man inte dra dem allt för långt, men inom ett chassi är inga problem.

https://www.google.se/search?q=pcie+extension+cable&tbm=isch

Jag har aldrig någonsin stött på en endaste kommentar/artikel/mm vare sig här eller ute i nätet som tar upp förlängningssladd, så baserat på det antog jag att det helt enkelt inte fanns. Tack för svaret.

Skrivet av biorrith:

Tack för svaret, skall kolla upp det. Dock har jag tyvärr vare sig fräsmaskin eller snickarredskap, och då undrar jag om det finns färdigar chassin ute i marknaden ? både ATX Midi-Tower och renodlade Mini-ITX Cube är vag siktar på helst.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske bara är jag, men det verkar billigare att bara köpa en hdmikabel från sin stationära till TVn samt en handkontroll och köra med big picture än att köpa en hel dator till...

Eller har steambox något helt fantastiskt och extra att erbjuda utöver en spelburk med windows som jag har missat?

Ja, det är lätt för någon som annars skulle ha köpt en PS4 att köpa en speldator som inte ser ut som ett rymdskepp kombinerat med en utomjording och ett tivoli.

Men för någon som hänger på Sweclockers, nej. Ni är helt fel marknad.

Skrivet av Alibaba123:

Men detta är alltså en helt vanlig dator som står i vardagsrummet med ett Steam-OS? Har jag förstått det rätt? Detta är ju en dunderflopp av Valve ju.

Vad är det som hindrar en person från att installera Steam-OS på sin egna dator och koppla in den till vardagsrummet. Känns ju onödigt att plocka ihop en helt ny dator bara för vardagsrummet.

Inget, Valve uppmuntrar dig dessutom att göra just det. De kommer även att släppa CAD filerna till chassit om du vill göra en egen precis lika dan.

Sorry, men du är inte heller med i Valves sikte. Det man vill komma åt är konsollspelare, inte PC spelare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ja, det är lätt för någon som annars skulle ha köpt en PS4 att köpa en speldator som inte ser ut som ett rymdskepp kombinerat med en utomjording och ett tivoli.

Men för någon som hänger på Sweclockers, nej. Ni är helt fel marknad.

Inget, Valve uppmuntrar dig dessutom att göra just det. De kommer även att släppa CAD filerna till chassit om du vill göra en egen precis lika dan.

Sorry, men du är inte heller med i Valves sikte. Det man vill komma åt är konsollspelare, inte PC spelare.

Hmm. Maybe you are right. Eller, troligen skulle jag säga.
Frågan är ju bara om konceptet fungerar i längden. Blir spelmaskinen utdaterad efter 3-4 år så att man behöver börja uppgradera hårdvara kommer nog även relevanta delar av den då tilltänkta gruppen bli aningen missnöjda. Kostar maskinen 150% - 200% av vad ett ps4 gör så får det nog se till att funka bra på framtida releaser lika länge. Fast det kanske det kommer göra också. Vi får se ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har en HTPC som jag gärna skulle tänka mig att köra SteamOS på, men det släpps väl samtidigt som maskinerna nästa år, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Spel ja, program? Icke, om du inte är en professionell användare. Är du en vanlig användare så är det ingen skillnad. Många utav alla ljud/bild programmen duger alldeles utmärkt i Linux om du, som sagt, inte är professionell. Däremot om du är riktigt haj på vad du gör så är Linux i många avseende mycket bättre. Däremot så ska det sägas att jag är inte den man ska lita på....har ett starkt ogillande allt gällande Microsoft så allt Linux blundar jag nog för i sina tillkortakommanden...eller gör något åt saken.

hehe, på linux har du iaf möjligheten att göra något åt saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Inte jag heller, för det finns inte en chans i världen att få in den hårdvaran på de mätt som nämnts.

" Chassit mäter 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter och är en skräddarsydd lösning, i övrigt handlar det om vanliga datorkomponenter som vem som helst kan köpa i butik. "

Då snackar vi alltså fullstort nätagg (redan där fallerar det), grafikkort, moderkort, hårddisk, processor + kylare.

Det finns inte på världskartan att trycka in den bästa av nämnda hårdvaran i det måttet. Antagligen har Sweclockers fått fel siffror, eller så är det den absolut lägsta nämnda hårdvaran som bara ska huseras i dessa måtten (ändå fallerar det).

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte alls måtten låter speciellt konstiga, låter väldigt likt Falcon Tiki, både när det kommer till specifikationer och mått. Tror vi kommer se något väldigt likt när det kommer till layouten på komponenterna.

http://www.falcon-nw.com/desktops/tiki
http://www.anandtech.com/show/6763/highend-meets-small-form-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska bli intressant att se hur de löser kylningen av så tunga komponenter i ett så litet chassi. Frågan är också hur mycket man kommer kunna bygga om det i efterhand. Uppgraderingsmöjligheterna är ju omvänt proportionerliga mot storleken.

Annars är det ett intressant koncept. Väntar med spänning på att de faktiskt dyker upp så vi får se lite tester.

Inte för att det är viktigt men det du skrev innebär att uppgraderingsmöjligheten ökar med minskat chassi, men förstår iofs att du menar tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spjakarn:

Inte för att det är viktigt men det du skrev innebär att uppgraderingsmöjligheten ökar med minskat chassi, men förstår iofs att du menar tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har du rätt i. Tänkte bara halva vägen. Ska genast rätta till det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Intresset från min sida är rätt svalt, men om "STEAM machine" kommer med högpresterande komponenter till subventionerade priser (eller åtminstone billigare priser än i handeln) så kommer jag i alla fall köpa mig en för att slakta och använda komponenterna i min primära speldator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker inte alls måtten låter speciellt konstiga, låter väldigt likt Falcon Tiki, både när det kommer till specifikationer och mått. Tror vi kommer se något väldigt likt när det kommer till layouten på komponenterna.

http://www.falcon-nw.com/desktops/tiki
http://www.anandtech.com/show/6763/highend-meets-small-form-f...

Hmm, kan nog fungera ändå, fast än denna var lite bredare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad jag fattat det som så kommer det vara som Steam Big Picture. Visst kommer det köras på Linux och det kommer säker komma en massa egenskapade saker till det. Men om du jämför vilka program/spel du kan köra på Linux med vilka som finns på Windows så är det väldigt begränsat.

Om man jämför så är Windows lika begränsat i så fall. Finns massor av program som du kan köra på Linux som du inte kan köra på Windows på samma sätt som det finns massor av program som du kan köra på Windows som inte kan köras på Linux. Personligen känner jag mig mer begränsad i Windows (låsta gränssnitt, mina favoritprogram funkar inte o.s.v.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

På 30,5 x 31,5 x 7,4 centimeter?
inte mycket större än Xbox One och PS4.

Ingen idé att kommentera sådant, här på Swec är det aftonbladet standard och folk läser inte det som de kommenterar

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Visst krossar steam machine spec xbox och PS men det kostar säkert också 3 gånger mer.
Och alla kanske inte sitter och uppdaterar sig allt om grafikkort och processor eller våga byta sina datorn varje år. Då kanske det är bekvämare och billigare att köpa en spel-konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man jämför så är Windows lika begränsat i så fall. Finns massor av program som du kan köra på Linux som du inte kan köra på Windows på samma sätt som det finns massor av program som du kan köra på Windows som inte kan köras på Linux. Personligen känner jag mig mer begränsad i Windows (låsta gränssnitt, mina favoritprogram funkar inte o.s.v.).

För mig så finns inte en tiondel av programmen jag använder i Windows till Linux, men jag antar att vi gör olika saker på datorerna.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

För mig så finns inte en tiondel av programmen jag använder i Windows till Linux, men jag antar att vi gör olika saker på datorerna.

Eller att vi är vana med olika program. Finns ofta alternativa program i Linux som gör samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

För mig så finns inte en tiondel av programmen jag använder i Windows till Linux, men jag antar att vi gör olika saker på datorerna.

Det enda programmet som jag använder och behöver som inte finns till linux är Microsoft Word. Det fungerar dock genom Wine så det är inget stort problem. Alla andra program som jag behöver finns eller så finns det ett motsvarande program som är minst lika bra. Spel har jag inte ens försökt att spela i linux, förhoppningsvis går det bra i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer finnas olika prisklasser

Low: 5,000:-
Medium: 10,000:-
High: 15,000:-

Tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tänk om man kan lägga in XBMC med ... då kan man ju röja upp bland mediaspelare/HTPC och spelmaskiner innanför TV bänken!

Såvitt jag förstått allting så kommer SteamOS vara uppbyggt på Linux och då ska det inte vara några konstigheter att installera vad du vill, har väldigt svårt att tro att Steam kommer låsa ner sin Linux-version till att bara köra Steam. Det skulle mörda hela grejen.

XBMC
Teamspeak
Origin (Och om EA mot all förmodan vägrar utveckla Origin till Linux så är det tackochhej till fler EA-köp!)

Är ett krav för mig för att jag ska gå över till SteamOS och när det väl fungerar så kommer jag jubla, kasta Windows 7 i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller att vi är vana med olika program. Finns ofta alternativa program i Linux som gör samma sak.

Nope, de programmen jag använder är ofta väldigt unika. Men visst finns det väl liknande program till mer vanliga saker.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Nope, de programmen jag använder är ofta väldigt unika. Men visst finns det väl liknande program till mer vanliga saker.

Några exempel?
Vi skulle säkert kunna föreslå en del alternativ om du vill.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pie-or-paj:

Några exempel?
Vi skulle säkert kunna föreslå en del alternativ om du vill.

Jag kan bjuda på standardproblemet: Adobe creative suite. Sen är det lite jobbigare om man vill ha en bra DAW, speciellt om man blandar in avancerade plugins. Rent generellt så är det svårt om man vill jobba med bild, video och ljud på högre än hobbynivå.

Det finns till exempel inte drivrutiner till mitt ljudkort eller till mitt midi-keyboard.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24