Permalänk
Medlem

Rekommenderad volt för 4.8GHz?

Tjena gänget.

Bestämde mig idag för att överclocka min i7 4770k som sitter på ett Asus Z78-C kort. Smidigt nog hittade jag denna videon http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI som enkelt visar hur jag ska gå till väga. Jag har följt instruktionerna från början till slut
men när jag försökte boota datorn med 4.8GHz clocken på 1.280 volt, så fick jag blue screen. Testade att öka volten till 1.350 och åter igen fick jag blåskärm... just nu har jag sänkt den till 4.7GHz med 1.350 volt och då stötte jag inte på några problem under uppstarten.

Beror mitt problem på att jag inte har exakt samma kort som honom? Kan det bero på att jag har lägre frekvens än honom på mina minnen och kör i XMP-läge? Kan jag öka volten ytterligare för att nå 4.8GHz eller riskerar jag framtida överhettningar? Alla svar uppskattas då jag har väldigt lite kunskap om överclockning och hoppas bara på att kunna få en snabb och stabil clock som jag inte behöver oroa mig för.

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7 4770k @ 4.6GHz | Antec Kühler H2O 620 | Asus Z87-C | 32GB Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 | Asus GTX660Ti | Intel 180GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Fractal Design Integra R2 650W

Student of photography & videography / Spare time gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanner:

Tjena gänget.

Bestämde mig idag för att överclocka min i7 4770k som sitter på ett Asus Z78-C kort. Smidigt nog hittade jag denna videon http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI som enkelt visar hur jag ska gå till väga. Jag har följt instruktionerna från början till slut
men när jag försökte boota datorn med 4.8GHz clocken på 1.280 volt, så fick jag blue screen. Testade att öka volten till 1.350 och åter igen fick jag blåskärm... just nu har jag sänkt den till 4.7GHz med 1.350 volt och då stötte jag inte på några problem under uppstarten.

Beror mitt problem på att jag inte har exakt samma kort som honom? Kan det bero på att jag har lägre frekvens än honom på mina minnen och kör i XMP-läge? Kan jag öka volten ytterligare för att nå 4.8GHz eller riskerar jag framtida överhettningar? Alla svar uppskattas då jag har väldigt lite kunskap om överclockning och hoppas bara på att kunna få en snabb och stabil clock som jag inte behöver oroa mig för.

Tack på förhand!

Ditt "problem" beror nog snarare på att du inte har exakt samma cpu (och kort och minnen....) som honom (syftar inte på samma modell utan på samma exemplar).

Det går inte att rekommendera inställningar på det vis som det låter som att du förväntar dig (kikade lite på videon du länkar och killen där poängterar ju hela tiden att det varierar vad man behöver för spänningar osv beroende på vad ens cpu klarar), det som i så fall går att säga är väl snarare t.ex. att "du bör aldrig gå över spänningen x" men att hitta det lägsta som krävs är ju en övning som är unik för just din maskin.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ditt "problem" beror nog snarare på att du inte har exakt samma cpu (och kort och minnen....) som honom (syftar inte på samma modell utan på samma exemplar).

Det går inte att rekommendera inställningar på det vis som det låter som att du förväntar dig (kikade lite på videon du länkar och killen där poängterar ju hela tiden att det varierar vad man behöver för spänningar osv beroende på vad ens cpu klarar), det som i så fall går att säga är väl snarare t.ex. att "du bör aldrig gå över spänningen x" men att hitta det lägsta som krävs är ju en övning som är unik för just din maskin.

Där ser man! Då ska jag fortsätta göra lite tester och se vad just mitt exemplar klarar av. Tack för ditt svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7 4770k @ 4.6GHz | Antec Kühler H2O 620 | Asus Z87-C | 32GB Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 | Asus GTX660Ti | Intel 180GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Fractal Design Integra R2 650W

Student of photography & videography / Spare time gamer

Permalänk

Kan ju säga att kör du 1.35v 24/7 så kommer ditt 4770k nog inte bli så långlivat, vad har du för temps när du kör typ prime95 med den volten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow1980:

Kan ju säga att kör du 1.35v 24/7 så kommer ditt 4770k nog inte bli så långlivat, vad har du för temps när du kör typ prime95 med den volten?

Jaa jag var lite nojjig för det så jag sänkte till 1.3v och kör på 4.6GHz istället. Har inte stresstestat än då jag har strömläget i Adaptive Mode och då är det tydligen inte så bra att köra stresstester (fanns en bra förklaring). Dock har jag kört lite rendering i After Effects och haft gaming sessions på några timmar och har peakat som mest på 70c.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7 4770k @ 4.6GHz | Antec Kühler H2O 620 | Asus Z87-C | 32GB Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 | Asus GTX660Ti | Intel 180GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Fractal Design Integra R2 650W

Student of photography & videography / Spare time gamer

Permalänk
Medlem

70 låter ändå kanske lite högt. Jag skulle ändå ändra till manual för att stresstesta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 70C låter högt, upp till 75C tycker jag är ok och även 80C i t.ex. stresstest.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanner:

Tjena gänget.

Bestämde mig idag för att överclocka min i7 4770k som sitter på ett Asus Z78-C kort. Smidigt nog hittade jag denna videon http://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI som enkelt visar hur jag ska gå till väga. Jag har följt instruktionerna från början till slut
men när jag försökte boota datorn med 4.8GHz clocken på 1.280 volt, så fick jag blue screen. Testade att öka volten till 1.350 och åter igen fick jag blåskärm... just nu har jag sänkt den till 4.7GHz med 1.350 volt och då stötte jag inte på några problem under uppstarten.

Beror mitt problem på att jag inte har exakt samma kort som honom? Kan det bero på att jag har lägre frekvens än honom på mina minnen och kör i XMP-läge? Kan jag öka volten ytterligare för att nå 4.8GHz eller riskerar jag framtida överhettningar? Alla svar uppskattas då jag har väldigt lite kunskap om överclockning och hoppas bara på att kunna få en snabb och stabil clock som jag inte behöver oroa mig för.

Tack på förhand!

1.280 är nog lite för lite.
Min AMD Phenom II 1100T BE ligger på 4013MHZ och dricker mellan 1.280v till 1.310v.
Ja jag vet allesammans AMD är INTE Intel och tvärtom, men jag ger bara ett litet riktmärke för min del.
Dock är ju alla processorer unika.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1.280 är nog lite för lite.
Min AMD Phenom II 1100T BE ligger på 4013MHZ och dricker mellan 1.280v till 1.310v.
Ja jag vet allesammans AMD är INTE Intel och tvärtom, men jag ger bara ett litet riktmärke för min del.
Dock är ju alla processorer unika.

du kan verkligen inte jämnföra intel och amd i volt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ditt "problem" beror nog snarare på att du inte har exakt samma cpu (och kort och minnen....) som honom (syftar inte på samma modell utan på samma exemplar).

Det går inte att rekommendera inställningar på det vis som det låter som att du förväntar dig (kikade lite på videon du länkar och killen där poängterar ju hela tiden att det varierar vad man behöver för spänningar osv beroende på vad ens cpu klarar), det som i så fall går att säga är väl snarare t.ex. att "du bör aldrig gå över spänningen x" men att hitta det lägsta som krävs är ju en övning som är unik för just din maskin.

Helt rätt. När det kommer till elektronik generellt så finns det vissa gränser men elektronik presterar absolut inte identiskt med varandra oberoende. Detta märker man när man överklockar och har man tur har man fått ett bra exemplar och den klockar bra på låg volt. Andra kräver lite mer volt för att komma upp i samma klock. För att komma underfund med detta så måste man klocka helt enkelt genom att prova sig fram.

1. Överklock.
2. Test.
3. Lite mer överklockning.
4. Test.

repeat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag skulle sikta på en stabil frek. runt 1.26-1.28 för en 24/7 OC. beror ju på vad du har för kylning och temps.

Iofs så när man pratar om att en cpu degraderas över tid pga för hög volt så skulle jag säga att med 1.35v 24/7 så skulle livstiden på

den va mellan 6-8 år vilket är godtagligt med tanke på att vi (dom flesta) inte har en cpu så länge, men det beror helt på chippet

du fått oxå. Kan vara en bra cpu som håller längere - kan vara en dålig som håller kortare tid.

Permalänk

Använd inte XMP, ger mig blåskärm.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathtrip2k:

Använd inte XMP, ger mig blåskärm.

Då är det något fel på din sida (antagligen minnena) eftersom XMP klockar upp dina minnen smått i bästa fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tack för allas respons! Vet dock inte vilket parti jag ska ta än då alla verkar tycka olika.. Ska läsa vidare!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7 4770k @ 4.6GHz | Antec Kühler H2O 620 | Asus Z87-C | 32GB Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 | Asus GTX660Ti | Intel 180GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Fractal Design Integra R2 650W

Student of photography & videography / Spare time gamer

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Då är det något fel på din sida (antagligen minnena) eftersom XMP klockar upp dina minnen smått i bästa fall.

Och det kan även vara ett problem som TS har.
Det verkar vara ett vanligt problem, bara stäng av det och ställ in det manuellt för att garantera att det inte är det som är problemet. Garanterat inga problem är bättre än en liten omärkbar överklockning (i bästa fall).

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover