Köpa med PayPal. Ta ut paket.

Permalänk

Köpa med PayPal. Ta ut paket.

Tjenare! Nu är det så att jag har köpt laserpekare osv ifrån en amerikansk sida, och då är min fråga.
När jag väl får produkten och den åker in på Ica (om den gör det), kan jag ta ut den? Mitt PayPal står på mitt namn och jag är under 18 år gammal.
Tänkte om det spelar roll vad det är i kanske? Måste man vara 18 för att ta ut det? Kan mina föreldrar i värsta fall ta ut det åt mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCheeseDream:

När jag väl får produkten och den åker in på Ica (om den gör det), kan jag ta ut den?

I bästa fall vet inte postpersonalen vad det är för innehåll i paketet och du behöver bara skriva under lappen du får. Beroende på storlek/annat på förpackningen det kommer i, och eftersom det skickas utanför EU, så kan du hamna på att förtulla produkten. Då ska du uppge vad det är för något och hur mycket varan är värd.

Är det en hemskt liten vara kan det hända att det kommer i ett vanligt brev i postlådan hem till dig.

Permalänk
Skrivet av anon181280:

I bästa fall vet inte postpersonalen vad det är för innehåll i paketet och du behöver bara skriva under lappen du får. Beroende på storlek/annat på förpackningen det kommer i, och eftersom det skickas utanför EU, så kan du hamna på att förtulla produkten. Då ska du uppge vad det är för något och hur mycket varan är värd.

Är det en hemskt liten vara kan det hända att det kommer i ett vanligt brev i postlådan hem till dig.

Så det finns ingen åldergräns alls? Låter toppen! Fast är det verkligen personalens ansvar att välja om man ska få ta ut produkten eller inte? Om dom inte tillåter, måste man ta med sin målsman eller vad finns det att göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCheeseDream:

Fast är det verkligen personalens ansvar att välja om man ska få ta ut produkten eller inte? Om dom inte tillåter, måste man ta med sin målsman eller vad finns det att göra?

Nu har du redan köpt varan, personalen på ICA borde endast vara intresserade av att leverera/lämna ut den. Om det blir problem så ta målsman med!

Permalänk
Skrivet av anon181280:

Nu har du redan köpt varan, personalen på ICA borde endast vara intresserade av att leverera/lämna ut den. Om det blir problem så ta målsman med!

Toppen, man tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Så det finns ingen åldergräns alls? Låter toppen! Fast är det verkligen personalens ansvar att välja om man ska få ta ut produkten eller inte? Om dom inte tillåter, måste man ta med sin målsman eller vad finns det att göra?

Så länge du kan legitimera dig får du ut paketet.

Mindre prylar skickas ofta som vanligt brev och en del skickar det som rekommenderat.
Har du otur så fastnar den i tullen.
Är den olaglig så finns risken att de konfiskerar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så länge du kan legitimera dig får du ut paketet.

Mindre prylar skickas ofta som vanligt brev och en del skickar det som rekommenderat.
Har du otur så fastnar den i tullen.
Är den olaglig så finns risken att de konfiskerar den.

Får man fråga vad du tänkt använda laserpekaren till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vad du tänkt använda laserpekaren till?

Inte jag, TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inte jag, TS.

Självklart menade jag inte dig, Varför jag citerade dig vet jag inte, Dock så kan man gissa på att den är olaglig då den inte säljs i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Självklart menade jag inte dig, Varför jag citerade dig vet jag inte, Dock så kan man gissa på att den är olaglig då den inte säljs i Sverige.

Den är laglig, 5mW. Rolig med katten och häftig på natten, betalar helst inte 300 spänn för att få en sämre på teknikmagasinet i Sverige.

Permalänk
Medlem

är du helt 100 på att 5mw verkligen är lagliga numera? har för mig att dom ändrade det när jag hade min (var ett tag sen) men minns att min pappa snackade om att dom stängt ner sidan där jag köpte min för att dom inte fick sälja dom längre eller liknande (var en svensk sida)

Hur som så är det bara visa leg

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

är du helt 100 på att 5mw verkligen är lagliga numera? har för mig att dom ändrade det när jag hade min (var ett tag sen) men minns att min pappa snackade om att dom stängt ner sidan där jag köpte min för att dom inte fick sälja dom längre eller liknande (var en svensk sida)

Hur som så är det bara visa leg

5mW är till och med lagliga att använda på allmän plats, medan de som har högre effekt än det bara får användas t.ex. hemma eller på annat privat område.

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

är du helt 100 på att 5mw verkligen är lagliga numera? har för mig att dom ändrade det när jag hade min (var ett tag sen) men minns att min pappa snackade om att dom stängt ner sidan där jag köpte min för att dom inte fick sälja dom längre eller liknande (var en svensk sida)

Hur som så är det bara visa leg

5mw och under är fortfarande helt lagligt.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

är du helt 100 på att 5mw verkligen är lagliga numera? har för mig att dom ändrade det när jag hade min (var ett tag sen) men minns att min pappa snackade om att dom stängt ner sidan där jag köpte min för att dom inte fick sälja dom längre eller liknande (var en svensk sida)

Hur som så är det bara visa leg

Den jag köper är klass 3R, det är endast klass 3B och uppåt som kräver tillstånd ifrån Strål Säkerhets Myndigheten för att använda på allmän plats. Ska kolla upp lite mer för att vara säker dock!

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att 5mW är lagliga, iaf fram till 1:a november (enligt Wikipedia), på allmän plats. Hemma vet jag inte hur det ligger till, men antagligen är 5mW lagligt där med, även efter 1:a november.
Är nog inga problem så länge du inte är ett problem.

Kan inte riktigt utläsa vad som klassas som "olagligt", men här e lite länkar iaf.
http://www.regeringen.se/sb/d/17630/a/220374
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laser#S.C3.A4kerhetsklasser
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Publikationer/...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Laserpekare

Permalänk

Ja, bara att knalla dit med ditt ID kort.

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Så det finns ingen åldergräns alls? Låter toppen! Fast är det verkligen personalens ansvar att välja om man ska få ta ut produkten eller inte? Om dom inte tillåter, måste man ta med sin målsman eller vad finns det att göra?

Jo, du måste ha legetimation. Fast går bra med ex. ett pass också.

Även, hoppas du inte köpte den på wickedlasers.com
De är nämligen svartlistade (eller vad det kallas) i EU då de inte levererar den watt man betalar för.

Kan ju även tillägga att jag har en 200mW laser med fokuserbar stråle själv, på ebay finns det en 5mW gräns på lasrar, då skriver säljarna ingen mW alls och vill man veta exakt hur starka lasrarna är så får man maila säljaren xD. dryg 230kr gick min 200mW på med skyddsglasögon.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCheeseDream:

Den är laglig, 5mW. Rolig med katten och häftig på natten, betalar helst inte 300 spänn för att få en sämre på teknikmagasinet i Sverige.

Om man är <-- 18 år kanske. Finns bättre och vettigare saker att slänga saker på. Men är man tonåring så är man.

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Jo, du måste ha legetimation. Fast går bra med ex. ett pass också.

Även, hoppas du inte köpte den på wickedlasers.com
De är nämligen svartlistade (eller vad det kallas) i EU då de inte levererar den watt man betalar för.

Kan ju även tillägga att jag har en 200mW laser med fokuserbar stråle själv, på ebay finns det en 5mW gräns på lasrar, då skriver säljarna ingen mW alls och vill man veta exakt hur starka lasrarna är så får man maila säljaren xD. dryg 230kr gick min 200mW på med skyddsglasögon.

Nejdå, ifrån miniinthebox. En liten rolig sida för olika gadgets etc.
Då jag ser att du äger en laser själv så undrar jag lite. Vilken slags laser färg tycker du är bäst? Grön, röd eller blå?
Vilken är bäst för att kunna se självaste strålen med så lite mW som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Nejdå, ifrån miniinthebox. En liten rolig sida för olika gadgets etc.
Då jag ser att du äger en laser själv så undrar jag lite. Vilken slags laser färg tycker du är bäst? Grön, röd eller blå?
Vilken är bäst för att kunna se självaste strålen med så lite mW som möjligt?

miniinthebox är kinesisk säljare.
De skickar sannolikt med brevpost liknande siter som dx.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Nejdå, ifrån miniinthebox. En liten rolig sida för olika gadgets etc.
Då jag ser att du äger en laser själv så undrar jag lite. Vilken slags laser färg tycker du är bäst? Grön, röd eller blå?
Vilken är bäst för att kunna se självaste strålen med så lite mW som möjligt?

Grön helt klart
Ögat tar upp den färgen mycket bättre än ex. blå eller röd och syns då tydligast i luften. Den är också lättast att framställa och då också billigast. Brukar vara såhär: röd är vanligast och biligast för svaga lasrar, grön för mellan-starka lasrar och blå/violette för riktigt starka, lilla för galet starka och IR lasrar för sinnessjukt starka.
Kan även tipsa om dx.com chinabuye.com och ebay.com för att köpa andra roliga prylar, De brukar även vara så jätteonda att de skriver ett lägre värde på paketet än vad det man beställt är värt för att slippa tull etc

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Om man är <-- 18 år kanske. Finns bättre och vettigare saker att slänga saker på. Men är man tonåring så är man.

För de dryga ~8 dollar en grön 5mW laser kostar är det inget att klaga på

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hmm.. Första som händer när man Googlar efter "miniinthebox" är att man får upp "miniinthebox fake" på Chromes adressfält och väl inne på deras hemsida ser man att det är en bedragarsida.

Tror du har blivit blåst grabben!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Hmm.. Första som händer när man Googlar efter "miniinthebox" är att man får upp "miniinthebox fake" på Chromes adressfält och väl inne på deras hemsida ser man att det är en bedragarsida.

Tror du har blivit blåst grabben!

På vilket sätt ser du att det är en bedragarsida?
Den ser ut som hundratals andra kinasidor som säljer pryttlar.

Fake är relaterat till att de säljer fakeprylar.
Alla fattar inte att Beatspluggar för 20 spänn är kopior.

http://www.trustpilot.se/review/miniinthebox.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Måste man vara 18 för att ta ut det?

Nej. Har du leg så kan du ta ut paketet om du är 5 år gammal. Hade en 18-årsgräns krävts så hade du inte ens kunnat beställa varorna. Postombudet har för mottagaren endast två funktioner: att tillhandahålla försändelser som är för stora för att gå ner i brevlådan, och att meddela avsändaren att mottagaren hämtat ut paketet.

Skrivet av TheCheeseDream:

Kan mina föreldrar i värsta fall ta ut det åt mig?

Med en fullmakt (som du skrivit under) kan de det.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCheeseDream:

Tjenare! Nu är det så att jag har köpt laserpekare osv ifrån en amerikansk sida, och då är min fråga.
När jag väl får produkten och den åker in på Ica (om den gör det), kan jag ta ut den? Mitt PayPal står på mitt namn och jag är under 18 år gammal.
Tänkte om det spelar roll vad det är i kanske? Måste man vara 18 för att ta ut det? Kan mina föreldrar i värsta fall ta ut det åt mig?

Om det är en grön laserpekare, så snälla lys inte på några flygplan. Annars ha det så skoj!

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt från den sidan tog cirka 20-25 dagar och jag kan med 99% säkerhet säga att du slipper hämta ut den på posten, den dimper direkt ner i postlådan.
Det har det alltid gjort för mig från alla kina sidor jag beställt från, och det är en hel del..