Frågor kring Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Frågor kring Fractal Design Define R4

Hej

Är på gång att köpa mig en helt ny dator, tanken var att jag skulle fortsätta använda mitt gamla Chieftec chassi, men efter jag läst lite trådar om hur viktigt det är att ha bra luftgenomströmning (har kört med öppen chassisida sen 98) så tänkte jag det var dags att göra saker riktigt för en gångs skull

Kollade runt lite på forumen och Inet och har kommit fram till att Fractal Design Define R4 är grymt snyggt och väldigt prisvärt!

Så min frågor är följande, är detta ett bra chassi? Min setup kommer bestå av en i5 Haswell och ett GTX780 (inte SLI i dagsläget, men kanske i framtiden)
Vad skall man ha för fläktar upptill (helst väldigt tysta) och hur skall fläktarna blåsa för att få den mest optimala kylningen?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sprite:

Hej

Är på gång att köpa mig en helt ny dator, tanken var att jag skulle fortsätta använda mitt gamla Chieftec chassi, men efter jag läst lite trådar om hur viktigt det är att ha bra luftgenomströmning (har kört med öppen chassisida sen 98) så tänkte jag det var dags att göra saker riktigt för en gångs skull

Kollade runt lite på forumen och Inet och har kommit fram till att Fractal Design Define R4 är grymt snyggt och väldigt prisvärt!

Så min frågor är följande, är detta ett bra chassi? Min setup kommer bestå av en i5 Haswell och ett GTX780 (inte SLI i dagsläget, men kanske i framtiden)
Vad skall man ha för fläktar upptill (helst väldigt tysta) och hur skall fläktarna blåsa för att få den mest optimala kylningen?

Tack på förhand!

Det är ett väldigt bra chassi. Framför allt om du inte är intresserad av vattenkylning.

Jag har flera bekanta som äger ett sådant och alla är toknöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver faktiskt inte några fläktar upptill. Fläkarna som följer med, 140mm fram och 140mm bak är tillräckligt för bra luftflöde. Ta bort den övre hårddiskburen och ha fläkten i den övre platsen så blåser den rakt mot grafikkortet. Själv har jag två Noctua NF-F12 i en radiator upptill och de snurrar i 500-800rpm men hörs ändå inte trots att ljuddämpningen där uppe tagits bort. Ett fantastiskt chassi, du kommer inte bli besviken om du köper det.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Låter underbart! Något särskilt nätaggregat som passar bra, eller är det något man ska tänka på där med?

Permalänk
Medlem

Det är ett bra chassi, sett till hur mycket funktioner man får för pengarna är det ett av de bästa. Men eftersom att det är designat runt att vara tyst har fronten väldigt begränsat luftflöde så om du planerar att köra sli kommer du behöva ta bort ljuddämpningen i toppen och sidan för att få tillräckligt bra luftflöde.
Då har du helt plötsligt förlorat väldigt mycket av hela meningen med det chassit så min rekommendation är att du kollar på Fractals andra serie och chassit Arc R2.
Ett chassit gjort för bra luftflöde, det är nyare och har mer funktioner än Define R4, fläktfiltret i fronten är väldigt lätt och smidigt att rengöra så luftflödet genom fronten kommer alltid vara på topp.
Du behöver inte köpa till några fläktar innan du köper ett till grafikkort, de man få med är mer än tillräckliga och chassit har en inbyggd fläktkontroller så fläktarna kommer vara tysta. Lägg istället de pengarna på en bra luftkylare, kanske Phanteks PH-TC14PE Svart eller Be Quiet Dark Rock PRO 2 som matchar chassit väldigt bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är ett bra chassi, sett till hur mycket funktioner man får för pengarna är det ett av de bästa. Men eftersom att det är designat runt att vara tyst har fronten väldigt begränsat luftflöde så om du planerar att köra sli kommer du behöva ta bort ljuddämpningen i toppen och sidan för att få tillräckligt bra luftflöde.
Då har du helt plötsligt förlorat väldigt mycket av hela meningen med det chassit så min rekommendation är att du kollar på Fractals andra serie och chassit Arc R2.
Ett chassit gjort för bra luftflöde, det är nyare och har mer funktioner än Define R4, fläktfiltret i fronten är väldigt lätt och smidigt att rengöra så luftflödet genom fronten kommer alltid vara på topp.
Du behöver inte köpa till några fläktar innan du köper ett till grafikkort, de man få med är mer än tillräckliga och chassit har en inbyggd fläktkontroller så fläktarna kommer vara tysta. Lägg istället de pengarna på en bra luftkylare, kanske Phanteks PH-TC14PE Svart eller Be Quiet Dark Rock PRO 2 som matchar chassit väldigt bra.

Det var ju synd att Arc R2 var bättre, var ju inte alls lika snyggt och stilrent du vet inga andra som liknar Fractal Design R4 fast med samma egenskaper som Arc R2?

Permalänk
Avstängd

Har kört SLI flera olika generationer (500 och 600 serien) i en R3a utan några som helst problem.
Så haka dig inte upp på det

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Det var ju synd att Arc R2 var bättre, var ju inte alls lika snyggt och stilrent du vet inga andra som liknar Fractal Design R4 fast med samma egenskaper som Arc R2?

Kör på R4'an då, du kommer bli nöjd med det köpet. Gällande nätaggregat som är redo för 780 sli med överklockig skulle jag kolla på https://www.inet.se/produkt/6909710/be-quiet-straight-power-e... eller https://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-m...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Men eftersom att det är designat runt att vara tyst har fronten väldigt begränsat luftflöde så om du planerar att köra sli kommer du behöva ta bort ljuddämpningen i toppen och sidan för att få tillräckligt bra luftflöde.

Ska man köra SLI är ju referensdesign att föredra och såna kort dumpar ju varmluften utanför chassit, så jag tror inte det blir särskilt mycket varmare inne i chassit med två grafikkort. Kör man med eftermarknadskylare är det väl en annan visa.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är ett väldigt bra chassi. Framför allt om du inte är intresserad av vattenkylning.

Jag har flera bekanta som äger ett sådant och alla är toknöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Du syftade på det motsatta va?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av zacke08:

Ska man köra SLI är ju referensdesign att föredra och såna kort dumpar ju varmluften utanför chassit, så jag tror inte det blir särskilt mycket varmare inne i chassit med två grafikkort. Kör man med eftermarknadskylare är det väl en annan visa.

Det är många eftermarknads kort som blåser ut luften mot chassie sidan (Till exempel windforce), Så det är bara att sätta en fläkt i chassie sidan som blåser ut varmluften så funkar det bra med i princip vilka kort som hellst i sli/cf Det gäller ju dock inte modellen med fönster.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Lånar tråden (hoppas det är okej) med en fråga ang Fractal Design Define R4.
Om man kommer ifrån ett Antec P182b, är ett Define R4 en vettig uppgradering? Kommer man märka stor skillnad i temperaturer?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swor:

Lånar tråden (hoppas det är okej) med en fråga ang Fractal Design Define R4.
Om man kommer ifrån ett Antec P182b, är ett Define R4 en vettig uppgradering? Kommer man märka stor skillnad i temperaturer?
Mvh

Skillnad i temperaturer kommer du märka men är osäker på om det är tillräckligt stor för att göra någon större skillnad. Jag skulle nog vänta ett tag till och köpa Define R5, till stor del gissar jag bara men baserat på när R3 och R4 kom borde det komma inom ett halvår.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Skillnad i temperaturer kommer du märka men är osäker på om det är tillräckligt stor för att göra någon större skillnad. Jag skulle nog vänta ett tag till och köpa Define R5, till stor del gissar jag bara men baserat på när R3 och R4 kom borde det komma inom ett halvår.

Så det är så alltså, isåfall får det vänta med nytt chassi. Var nämligen ett knapptryck ifrån ett Define R4 men blev osäker på om det skulle bli så stor skillnad.
Får tacka för det snabba svaret, jag tar och avvaktar ett tag.
Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Du syftade på det motsatta va?

Nej då Om vattenkylning som Corsair H110 eller H100i ska användas finns det bättre chassin. Dessa passar inte i taket. Det blir för tight.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej då Om vattenkylning som Corsair H110 eller H100i ska användas finns det bättre chassin. Dessa passar inte i taket. Det blir för tight.

Skickades från m.sweclockers.com

H100i passar hur bra som helst i taket i ett Define R4.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Köp köp köp! Behövs absolut inga extra fläktar om du inte kör SLI, riktigt tyst dessutom!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zacke08:

H100i passar hur bra som helst i taket i ett Define R4.

Bra att veta, I stand corrected

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra chassi, perfekt att montera 240mm radiator i toppen utan att det ökar ljud nivån märkvärt.

Du får med 2 st 140 mm fläktar men jag rekommenderar att du köper till en extra 140mm så du kan ha 2st i fronten som suger in luft och en i baksidan som dumpar ut den varma luften.

Vad som gäller PSU så får även lite extra långa PSUer plats.

Ett stort plus med detta chassit är dammskydden som är lätta att rengöra osv.

Som många andra har sagt vill du köra SLI i detta chassit bör du skaffa dig 2 st referens kort eller så får du öppna fläkt platsen i sidopanelen så den kan suga ut extra varmluft.

Edit: Vill tillägga att Corsair h100i är ett väldigt bra val till både ditt chassi och din CPU, med de kommer du kunna ha en stabil 24/7 överklock runt 4.5ghz men om du nu inte vill överklocka alls eller bara runt 4ghz så är Luft kylare lika bra till mindre peng

Visa signatur

Intel i5 3570k 4.5ghz | Asus Saberrtooth z77 | Gigabyte GTX 770 4gb | Corsair h80i | Corsair HX 650w gold | 16gb Corsair Vengeance 1600mhz | Fractal Design R4