[20100403] Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater

Permalänk
Hedersmedlem

[20100403] Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater

Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater.

När man har löst problemet i sin tråd så vill jag att ni lägger till i första inlägget eller skriver ett nytt inlägg med lösningen på problemet i er tråd. På så vis kan andra som söker efter samma problem få hjälp.

Bildskärmar

Koppla flera skärmar

NEC P221W vs. Eizo S2232WSE av Nameless.

Skärmars paneltyp
Skärmar finns i olika prisklasser och det är oftast paneltypen som avgör detta.
De billigaste skärmar säljs ofta som "gaming" skärmar och med PR kring låg ms runt 2-5ms. Dessa skärmar använder paneltypen kallad "TN".
Nackdelen med TN är att betraktningsvinklarna är låga, dvs att bilden ändrar utseende när man sitter mer åt sidan när man kollar på bilden.
Den andra nackdelen är färgåtergivningen som är relativt sätt sämre än de dyrare.

Den andra typen av prisklass, kalla det "mellan" eller vad du nu vill. Denna prisklass har ofta PVA paneler i olika utföranden. Dessa är aningen segare vad gäller fördröjningen (6-25ms?). De har bättre bildåtergivning av färger och lämpar sig mycket bättre än TN för grafikbearbetning m.m.
Dessa paneler har breda betraktningsvinklar.

Den dyraste prisklassen använder ofta IPS paneler av olika benämning. Denna prisklass har bra bildåtergivning av i stort sett allt och har därmed även ett högt pris som avskräcker det flesta. Fördröjningen liknar prisklassen "mellan". Dessa paneler har breda betraktningsvinklar.

Det som är gemensamt för samtliga skärmar är input-lag. Dvs fördröjning av den bild som visas. Te.x. rör man musen så kommer rörelsen att visas på bildskärmen med en fördröjning. Skärmar med låg ms (2-5ms) är snabba på att byta mellan olika färger och eftersläpningar med mera blir mindre. Bilden kan upplevas skarpare med mycket låg ms. men det är INTE samma sak som input-lag.
Input-lag kan finnas i alla skärmar oberoende av paneltyp. Det finns funktioner i nästan alla skärmar som minskar den upplevda fördöjningen i ms som panelen har. Dessa är mer eller mindre bra och kan även försämra bildkvaliteen i utbyte mot mer "spelvänlig" bildåtergivning.

Storlek
När du är ute efter en skärm som är tex 24 tum ska du tänka efter mycket noga om du tar den billigaste!
Du kommer garanterat att bli missnöjd om du haft en bra skärm innan. Instegsmodellerna inom varje tumstorlek är billiga då de använder TN paneler. Dessa är som sagt dåliga på vissa saker (se ovan).

Här är ett par råd.
Skärm storlek upp till 21": Välj vilken du vill. Här kommer bland annat TN panelers svagheter spela mindre roll.
Skärm storlek 21-24": Beroende på vad du ska göra med skärmen så väljer du antingen TN för enbart spelskärm eller andra paneltyper för tex fotoeditering/videoredigering/filmvisning.

Skärm storlek 25-27": UNDVIK TN! Det är helt bortkastade pengar att välja en TN-panel vid dessa storlekar. Bildens färgåtergivning blir garanterat skiftande över bildens yta om du sitter på det vanliga avståndet. Ska du visa film så kommer dina vänner att se en förvrängd bild. Välj därför en annan paneltyp. I denna tumstorlek så ska inte priset vara avgörande för valet av skärm. Det finns många tester och dyrast är inte alltid försvarbart heller. Räkna med att lägga minst 2500kr.

Skärm storlek 27+: Här har du färre val av skärm. Datorskärmar på 30" har en hög upplösning på 2560x1600 pixlar och ger en riktigt bra yta att arbeta på. Mycket trevlig om man arbetar med bildredigering m.m.
Det är dock mycket dyrare med dessa datorskärmar. Många tänker nog tanken, "eh jag köper en HDTV istället, mycket billigare!".

Väljer du mellan en HDTV på 30" och en datorskärm på 30" är det 2 punkter som är till datorskärmens fördel.
1. Skärmen har fler pixlar. Det gör att du får bra bild i stort sett hur nära du än sitter vid skärmen. Dvs. väljer du TVn så måste du sitta längre ifrån bilden för att få en "bra" bild.
2. HDTV är lämpad för rörlig bild och mindre lämpad för textläsning. Då man på datorn ofta har stillbilder (webbsurfning m.m.) så är en datorskärm bättre.

Skärmar vid 30" har en till sak man bör tänka på. Dessa har olika stöd för in signalen man skickar till skärmen. Vissa saknar skalningsförmåga och där med måste skärmen matas med "native" upplösningen. Dvs. den upplösningen som skärmen har fysiskt.
Skärmar med inbyggd skalare är olika bra och vissa medför inputlag. Med andra ord fördröjning av bilden.

Då det inte är samma omsättning i antalet skärmar vid dessa priser så är det mer ojämnheter i kvalitén på skärmarna. Det betyder inte att skärmarna är dåliga. Det betyder att det är skillnad på skärm till skärm. Det kan göra att man kanske måste byta ut skärmen för den har några fel i bilden. Kostar en skärm över 15000 är man mer kräsen. Det står ofta på internet vilka "fel" som olika modeller kan ha och då kan man testa sin skärm för att se om man fått ett bra exemplar eller inte.
/CrAcKman

TV-apparater

Allmänt

tvcalculator.com - Jämför upplösningar och AR för olika bildstorlekar. Tipstack till compaqoffer.

Den här tråden är väldigt tom, inte sant? Har DU något tips på trådar som passar in här, kontakta oss enligt nedan!

Har du förslag på fler trådar som skulle kunna passa här? Tveka inte att kontakta oss!

Permalänk

När kommer den ut på marknaden? 21:9 formatet

tjenna!

Jag är sugen på att ha en bredare bild på min pc.
Dock så vill jag inte köpa fler skärmar då man får en tråkig ram mitt i skärmen..

Är det någon som vet när och vart man kan köpa en 21:9 format skärm i minst 29''

Se denna länk för beskrivning på vad jag vill ha!
http://www.engadget.com/2012/08/30/l...play-hands-on/

MVH

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag hade tänkt mig en skärm som man både kan kolla på med film och spela på, men jag har svårt att ta reda på vilken skärm som passar mig bäst.
Jag vill helst att det ska vara bra färger, god bildkvalité men ingen större BLB som man kan störa sig på under filmtittande.
Ett plus (dock inte ett krav) är att responstiden ska vara relativt bra då jag spelar en del FPS.

Kan denna skärm i så fall vara något för mig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498103

Alla tips uppskattas

Edit: Glömde säga att budgeten är inte speciellt stor, så helst under 3000:-

Permalänk
Medlem

Hejsan det är så att jag tänkte köpa en ny "gaming"/film tittar skärm och kollat runt lite. Då många rekommenderar att man beställer från korea tänkte jag höra någon som har eller vet om denna är bra?

http://www.ebay.com/itm/Achieva-Shimian-QH2700-IPSMS-Lite-Edg...

Har ni tips på någon annan som är bra/bättre så tipsa gärna.
Budget 3-4500 kr

Permalänk

55" - 60" tv inköp.

Hej vet inte om jag skriver på rätt ställe nu men det är så att jag ska köpa en ny tv och ska ha den till att titta på film och spela ps4 spel på, kanske till och med koppla in datorn men det jag vill är att den ska ha bra svärta och låg ms och bra bild helt enkelt.
Pris kan ligga på 10000 - 14000 då jag tror det i prisklass under inte är lika bra. Var till elgiganten och de rekommenderade den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1664197

Uppskattar svar. Om inlägget bröder flyttas så gör det. Är rätt ny här.
/ Kristofer

Permalänk
Avstängd

Vilken TV

Hej alla vilken TV skulle ni valt utav de här, båda är nästan exakt lika mycket värde om man räknar bort rean.

Vilken skulle ni valt och varför

tack jätte mycket och ha en godjul!!!

Alternativ 1

Alternativ 2

P.S Ska spela PS4 på den men även kanske en rulle då och då

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Jag är ordentligt trött på min gamla tn panel, visst den har 120hz men jag har ingen prestanda till det längre. Så istället för att uppgradera grafikkortet så upgraderar jag skärmen istället.

Jag har fastnat för att ha minst 2 skärmar, mina krav är dock rätt höga, 27", 1440p och en hyfsat snabb ips. De ultrabreda skärmarna verkar ha fått ett uppsving och jag undrar om det skulle funka bra istället för två vanliga skärmar? Vad är nackdelar/fördelar med 2 skärmar eller 1 ultra bred?

Sen undrar jag om någon har en rekommendation på en skärm med kraven ovan. Jag har kollat prisjakt, men det fins inte så mycket att välja på.

Permalänk
Medlem

Jag ute efter en tv till min första lägenhet en 1:a på 24 kvadrat.
Teven ska vara från 50" till 55" eller anser ni det vara för stort?

Budget 7-9k

Tack på förhand
Alexander

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zreeper:

Jag ute efter en tv till min första lägenhet en 1:a på 24 kvadrat.
Teven ska vara från 50" till 55" eller anser ni det vara för stort?

Budget 7-9k

Tack på förhand
Alexander

Det beror på hur långt ifrån du kommer att sitta. Det är för stort om du sitter typ en meter från teven men på två meter eller mer så tycker jag inte 50-55'' är för stort. Jag har en 60'' men mitt vardagsrum är så dumt format så den är ungefär 4 meter bort (trots ganska liten lägenhet) och det är lite smått, inte så att det är ett problem men den skulle lätt kunna vara 80'' utan att det blir för stort liksom.

Permalänk

Tips på TV för spel

Tjena.
Jag har under en tid nu varit på jakt på en TV i storleken 55". TVn kommer i mångt och mycket att kopplas till en dator samt en ps4.
Jag har med viss oro läst trådar om input-lag och kollat runt lite bl.a. på display-lag.com. Tyvärr verkar serienumren som anges där inte riktigt överensstämma med de jag hittar på exempelvis mediamarkt, netonnet etc. Antar att det är för amerikansk respektive europeisk marknad.

Hursomhaver - jag blir inte klok på detta och nu är semestern antågande så nu är goda råd dyra ;p
Om det är någon som vet hur man kan översätta serienumren och/eller helt enkelt har tips på en förhållandevis billig TV (budget 7-10K) i storleksordningen ovan så mottages detta tacksamt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är på jakt efter en 55" Smart tv som har appen Plex. Vad jag vet så har bara samsung den appen på sina apparater. Isåfall vilken är bästa pris tänkte mig kring 10k

Något att ha?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55J5505XXE/sa...

Finns endel 50-55" samsung men ingen aning om vilken som är bäst:
http://www.elgiganten.se/catalog/ljud-bild/se_tv/tv?SearchPar...

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Hej.

Vad tycks om denna.
Ska man slå till på denna?

https://www.komplett.se/eizo-36-4-4k-led-duravision-fdh3601/8...

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Bildskärm för pc

Är på jakt efter mest skärm för pengarna,det skall vara minst 27".
Några rekommendationer ?

Visa signatur

Cosmos C700P •X299 Gigabyte Designare EX 2xThunderbolt-Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac • Corsair RM750x ,• Gigabyte RTX 2080 Super OC • i9-7900X • Kraken X62 • G.Skill Corsair Vengance LPX 3000MHz CL15 2x8GB • Samsung 960 EVO 500GB • Samsung 840 EVO 250GB • Win 10 Pro •Acer XB270HU 1440p G-sync • Pioneer bluray • 2 x 4Tb HDD

Permalänk
Medlem

Bästa skärm för spel

Vilken 27-28" skärm passar bäst för spel och till ett bra pris.

Visa signatur

Cosmos C700P •X299 Gigabyte Designare EX 2xThunderbolt-Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac • Corsair RM750x ,• Gigabyte RTX 2080 Super OC • i9-7900X • Kraken X62 • G.Skill Corsair Vengance LPX 3000MHz CL15 2x8GB • Samsung 960 EVO 500GB • Samsung 840 EVO 250GB • Win 10 Pro •Acer XB270HU 1440p G-sync • Pioneer bluray • 2 x 4Tb HDD

Permalänk
Medlem

Bästa 27-28" skärm för PC

Vad rekommenderar ni för skärm i prisklassen 3000:-

Visa signatur

Cosmos C700P •X299 Gigabyte Designare EX 2xThunderbolt-Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac • Corsair RM750x ,• Gigabyte RTX 2080 Super OC • i9-7900X • Kraken X62 • G.Skill Corsair Vengance LPX 3000MHz CL15 2x8GB • Samsung 960 EVO 500GB • Samsung 840 EVO 250GB • Win 10 Pro •Acer XB270HU 1440p G-sync • Pioneer bluray • 2 x 4Tb HDD

Permalänk
Medlem

Samsung 27" skärm till PC (S27D390H) Säljes för 1000:-,inköpt i vintras och inga döda pixlar ,fint skick !

Visa signatur

Cosmos C700P •X299 Gigabyte Designare EX 2xThunderbolt-Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac • Corsair RM750x ,• Gigabyte RTX 2080 Super OC • i9-7900X • Kraken X62 • G.Skill Corsair Vengance LPX 3000MHz CL15 2x8GB • Samsung 960 EVO 500GB • Samsung 840 EVO 250GB • Win 10 Pro •Acer XB270HU 1440p G-sync • Pioneer bluray • 2 x 4Tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera till en 1080p skärm. Har tittat på några skärmar som stödjer 144Hz:

Asus vg248QE

Acer GN246HL

BENQ XL2411Z

Samtidigt har jag varit inne på IPS med tanke på de bättre färgerna.
Är det värt att satsa på en IPS @ 60Hz för casual gaming eller bör jag köra på en 144Hz/TN?

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD43XD8305BAE/s...

Hej. Jag undrar om något vet hur denna TVn är. Tänkte änvända till PC och Ps4Pro. Kan man spela i 4k@60Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en LG B6V och tänkte hämta upp min gamla Nintendo Wii från mina föräldrar. Jag undrar om min Wii kan kopplas in i min tv eller om jag måste köpa någon adapter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maisler:

Hej,

Jag har en LG B6V och tänkte hämta upp min gamla Nintendo Wii från mina föräldrar. Jag undrar om min Wii kan kopplas in i min tv eller om jag måste köpa någon adapter?

Nej, du behöver typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/n...

Permalänk
Medlem

@snajk:

Hur kopplar jag in sladdarna i den sen? Är det inte en AV-kabel man har? Se länk

https://www.nintendo.com/consumer/systems/wii/en_na/images/sy...

Edit:
Ah köper jag adaptern kan jag köra hdmi från Wii till TV?

Permalänk
Medlem

Ny Skärm! Köpråd. G-Sync
Tjenare! tänkte köpa mig en ny Spel-skärm. Hade tänkt lägga upp till 4 tusen max! Inte speciellt kunnig så om det är någon som skulle kunna ge mig en hjälpande hand och ge mig lite tips på en bra skärm hade det vart super
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm... vad tycker ni om den etc!