14/15 år handla på internet?

Permalänk

14/15 år handla på internet?

Hejsan allihopa!

Det är såhär att jag för tillfället är 14 år gammal (blir 15 i november) och innehar ett maestro kort på SEB. Men detta begränsar mig till att kunna handla online. Jag vet att jag kan låna mina föräldrars kort och köpa med det, det har jag gjort innan. Men problemet är att mina föräldrar i princip aldrig vill eller orkar eller så vill dom att jag ska vänta med köpet eller självbelöning eller nåt liknande. Jag börjar tröttna på falska löften angående "att jag får göra VAD JAG VILL med mina pengar som jag har tjänat ihop själv". Så jag undrar ifall det finns någon som helst lösning på detta som gör att mina föräldrar inte inkluderas i köpprocessen eller att jag kan styra köpet?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Skaffa kompisar som är 15 år med VISA electron som finns att hämta ut om du är 15. Ge dom kontanter så får dom betala åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Hejsan allihopa!

Det är såhär att jag för tillfället är 14 år gammal (blir 15 i november) och innehar ett maestro kort på SEB. Men detta begränsar mig till att kunna handla online. Jag vet att jag kan låna mina föräldrars kort och köpa med det, det har jag gjort innan. Men problemet är att mina föräldrar i princip aldrig vill eller orkar eller så vill dom att jag ska vänta med köpet eller självbelöning eller nåt liknande. Jag börjar tröttna på falska löften angående "att jag får göra VAD JAG VILL med mina pengar som jag har tjänat ihop själv". Så jag undrar ifall det finns någon som helst lösning på detta som gör att mina föräldrar inte inkluderas i köpprocessen eller att jag kan styra köpet?

Tack på förhand

Bli 18år.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av J.Hilleskog:

Hejsan allihopa!

Det är såhär att jag för tillfället är 14 år gammal (blir 15 i november) och innehar ett maestro kort på SEB. Men detta begränsar mig till att kunna handla online. Jag vet att jag kan låna mina föräldrars kort och köpa med det, det har jag gjort innan. Men problemet är att mina föräldrar i princip aldrig vill eller orkar eller så vill dom att jag ska vänta med köpet eller självbelöning eller nåt liknande. Jag börjar tröttna på falska löften angående "att jag får göra VAD JAG VILL med mina pengar som jag har tjänat ihop själv". Så jag undrar ifall det finns någon som helst lösning på detta som gör att mina föräldrar inte inkluderas i köpprocessen eller att jag kan styra köpet?

Tack på förhand

Du måste ha ett eget kreditkort, men det räcker inte med bara det, utan dina föräldrar måste ha godkänt att du skall kunna använda den för att köpa saker på internet (?). Det gör man på ett papper man får som man ska skriva under t.ex.

Jag kunde det när jag fick mitt kreditkort (När jag var 14 år), men då hade mina föräldrar godkänt allt för mig. Använder mig utav Nordea. Vet ej hur Swedbank/SEB hanterar sånt här.

Skrivet av dabman:

Bli 18år.

Onödig kommentar. Det går att handla när man är 13+.

Skrivet av oouhdawg:

Skaffa kompisar som är 15 år med VISA electron som finns att hämta ut om du är 15. Ge dom kontanter så får dom betala åt dig

Det var så mina kompisar gjorde med mig, dom gav mig pengar och så köpte jag åt dem. Tjänade 20-40kr varje gång.

Visa signatur
Permalänk

Vad var det för fel på din första tråd?

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1243004-14-...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Du måste ha ett eget kreditkort, men det räcker inte med bara det, utan dina föräldrar måste ha godkänt att du skall kunna använda den för att köpa saker på internet (?). Det gör man på ett papper man får som man ska skriva under t.ex.

Jag kunde det när jag fick mitt kreditkort (När jag var 14 år), men då hade mina föräldrar godkänt allt för mig. Använder mig utav Nordea. Vet ej hur Swedbank/SEB hanterar sånt här.

Onödig kommentar. Det går att handla när man är 13+.

Det var så mina kompisar gjorde med mig, dom gav mig pengar och så köpte jag åt dem. Tjänade 20-40kr varje gång.

Vadå onödig. Han vill inte blanda in hans föräldrar = bli 18år

Permalänk
Medlem

SpendOn kort. Finns på 7eleven.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Köp ett paysafecard typ i pressbyrån. Då kan man handla på Internet.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SimonMattila:

Det går att handla när man är 13+.

Och det säger ni nu. Jag som tyckte det var det bästa med att fylla 18. :(

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vadå onödig. Han vill inte blanda in hans föräldrar = bli 18år

16 som gäller med egna pengar tho

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Dom kanske inte vill att du ska slänga bort pengarna på att köpa saker på internet

Vad jag vet så när du är 15 kan dina föräldrar ringa banken och be dom att byta så att du får Visa Electron. Samt att dina föräldrar ska godkänna att du får köpa på internet både inom och utanför Sverige osv.

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk
Avstängd

Detta är ett icke problem

http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/konton/privatkonto...

Vanligt Visa, enda skillnaden är att det är beloppsgränser annars fungerar den precis som ett vanligt.

Permalänk
Inaktiv

Bara inse att du inte har total kontroll över dina pengar eftersom du bara är 14.

Permalänk
Medlem

är 17, har handlat online i 2 år, vet dock inte vad jag har för något kort

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Från konsumentverket:

Citat:

Vem kan ingå avtal?

Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som är under 18 år och omyndig kan inte själv ingå avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt. Det är upp till den som ingår avtal att försäkra sig om att den andra parten är myndig eller har förmyndarens samtycke.

Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.

Permalänk

Men det med sånt paysafe card det låter ju bra men jag tror inte att hemsidan tar sånt. Men kan man lägga in det på paypal?

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Men det med sånt paysafe card det låter ju bra men jag tror inte att hemsidan tar sånt. Men kan man lägga in det på paypal?

http://www.spendon.se/ Spedon kort fungerar på alla sidor jag har testat med när jag inte hade "Visa Electron". Man måste dock knalla till pressbyrån/7-eleven och köpa Det är ett vanligt kort som är likadant som Mastercard. Inkluderade hemsidan där du kan läsa lite

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk
Skrivet av fredde997:

http://www.spendon.se/ Spedon kort fungerar på alla sidor jag har testat med när jag inte hade "Visa Electron". Man måste dock knalla till pressbyrån/7-eleven och köpa Det är ett vanligt kort som är likadant som Mastercard. Inkluderade hemsidan där du kan läsa lite

Det där låter sjukt bra! Men när man bestämmer vilket kort man ska pröjsa med vikket väljer man då? Mastercard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Du måste ha ett eget kreditkort, men det räcker inte med bara det, utan dina föräldrar måste ha godkänt att du skall kunna använda den för att köpa saker på internet (?). Det gör man på ett papper man får som man ska skriva under t.ex.

Jag kunde det när jag fick mitt kreditkort (När jag var 14 år), men då hade mina föräldrar godkänt allt för mig. Använder mig utav Nordea. Vet ej hur Swedbank/SEB hanterar sånt här.

Jag hoppas att du menar kontokort. Att låta en 14-åring springa runt med kreditkort låter som en riktigt dålig idé.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid beställa med postförskott. Kostar dock 40kr eller så när du hämtar ut paketet.

Permalänk
Medlem

vill bara lägga till en sak i denna diskussion:

Den åldersgrupp som piratkopierar mest är oftast under 18. En större anledning av detta (Åtminstone lite länge norrut i Sverige) är att enda sättet att få tag i saker är via nätet, men det är få av oss som kan betala online. Och så länge det är lättare och snabbare att piratkopiera och dessutom få sakerna utan reklam, varför skulle folk välja den lagliga vägen?

Om vi pratar om t.ex filmer:
Pirat=gratis, instant, lätt.
lagligt=kostar, instant, krångligt.

Skulle det vara lättare och säkrare att betala online. samt att det är bättre och smidigare att få sitt material så tror jag att kopieringen kommer minska drastiskt.

Netflix osv är bra starter på detta, men fortfarande är det problemet med att dom under 18 har det svårt att betala online. (Varför får dom handla i butik men inte på nätet?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

(Varför får dom handla i butik men inte på nätet?)

Jag antar att det har att göra med att målsman/förälder har lättare att kontrollera sina barns inköp och även lämna tillbaka varor som inhandlats utan tillåtelse den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rashie:

Jag antar att det har att göra med att målsman/förälder har lättare att kontrollera sina barns inköp och även lämna tillbaka varor som inhandlats utan tillåtelse den vägen.

Då får man väl göra et system där inköpet måste bekräftas av målsman.
typ via mail, "ditt barn har köpt detta, klicka på den här länken för att bekräfta och godkänna köpet."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Funkar inte postförskott?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dagbro:

Jag hoppas att du menar kontokort. Att låta en 14-åring springa runt med kreditkort låter som en riktigt dålig idé.

Jag hade det när jag va 14 va inga problem

Sommar jobbade från jag va 12-13.

Man får lära sig hålla i pengarna

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag hade det när jag va 14 va inga problem

Sommar jobbade från jag va 12-13.

Man får lära sig hålla i pengarna

Berätta för mig vad du tror att kredit är.

Jag har haft VISA kontokort sedan jag var 16 (många år sedan) men har fortfarande inte tagit något kreditkort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dagbro:

Berätta för mig vad du tror att kredit är.

Jag har haft VISA kontokort sedan jag var 16 (många år sedan) men har fortfarande inte tagit något kreditkort.

Det va farsan som fixa det jag vet inte hur han gjorde det men jag hade det iallafall.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

jag har mycket kontroll över mina föräldrars bankkonto, internetbank, paypal, e-kort osv. Försök att få mer kontroll över dom saker jag nämnde successivt så ska du se att tillslut så är det bara att säga till att du ska köpa något från internet. Om dina föräldrar har swedbank så fråga om personnummer och personlig kod och sedan gå till e-kort och sen beställa med det. Och ja, jag kan mina föräldrars personnummer och deras personliga kod och tillgång till deras dosa och allt möjligt, har till o med börjat betala räkningar elektroniskt

Och detta tycker du är ok att skriva på ett forum som vem som helst kan läsa? Säger du det öppet till dina klasskamrater också? Stackars dina föräldrar som har förtroende för dig...

On topic: Det bästa är att komma överens med föräldrarna om att skaffa dig ett bankkort som går att betala på internet med. Att försöka göra nåt utan deras vetskap brukar aldrig sluta bra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Köp ett Spendon kort på pressbyrån, det funkar som ett presentkort och man kan handla på internet med det. Kan dock endast laddas med 1500kr.

Permalänk

Va precis på 7-Eleven och jävlarna hade slut >:(