Permalänk
99:e percentilen

2600K: OC och lappning (Antec 620)

Core i7 2600K
ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz CL10 2x8GiB
Antec Kühler H2O 620

Jag vill få ut max av min 2600K. Kör den nu i 4,6 GHz @ 1,32 V. Har inte kunnat komma högre utan löjliga temperaturer eller BSOD. Kan det vara jag som gör fel? Tar gärna emot överklockningstips!

Spänning: Offset +0,65 V
LLC: Level 2 (av 5)
Turbo: OFF
Speedstep: ON

Den varmaste kärnan blev 86 grader under en och en halv timme Intel Burn Test på Standard. I BF3 brukar den dock peaka runt 80. Idle är ungefär 30 grader på alla.

Gärna tips på detta som sagt! Skulle gärna köra 4,8 eller 5 GHz.
Kan inte inställningarna utantill och har plockat isär datorn, men fråga gärna.

Hur som helst, jag tänkte att jag kanske kan förbättre kylningen genom att lappa CPU:n och/eller kylaren. CPU:n är rätt så plan, men den verkar ha den där typiska upphöjda kanten som man har läst om.

Kylaren är däremot tydligt konvex. Här är de bästa foton jag lyckades få:

Klicka för större.

Vad bör jag göra? Lappa enbart kylaren, enbart CPU:n, eller båda?

Oavsett vilket kommer jag ersätta Antecs medföljande pasta med Arctic MX-2. Är det ett bra val?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förmodligen så kanske du inte kommer högre.

Vissa klara bara 4,0 Ghz medans vissa når 5,0. silikonlotteri tror jag det kallas.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Testa o fixxa med kylaren, känns som du har en ganska ok cpu endå.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rogga67:

Förmodligen så kanske du inte kommer högre.

Vissa klara bara 4,0 Ghz medans vissa når 5,0. silikonlotteri tror jag det kallas.

Jag tror att jag kan komma högre, men jag la det på is när jag märkte att det krävdes så hög spänning att jag inte kunde kyla den. Och om jag inte kan det skulle jag ändå tycka det var värt att sänka temperaturerna vid 4,6 GHz.

Skrivet av Casten83:

Testa o fixxa med kylaren, känns som du har en ganska ok cpu endå.

Lappa enbart kylaren?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Förmodligen så kanske du inte kommer högre.

Vissa klara bara 4,0 Ghz medans vissa når 5,0. silikonlotteri tror jag det kallas.

Är det inte kisellotteri?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Du lär nog inte få ut mer ur det. Inte utan att dra upp spänningen till farligt höga nivåer.
Uppgraderade kylningen själv i mitt system. Och det lät mig inte dra upp klocken mycket mer. Då det är i huvudsak spänningen och silikon lotteriet som avgör hur högt du kan trycka upp klocken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag tror att jag kan komma högre, men jag la det på is när jag märkte att det krävdes så hög spänning att jag inte kunde kyla den. Och om jag inte kan det skulle jag ändå tycka det var värt att sänka temperaturerna vid 4,6 GHz.

Lappa enbart kylaren?

Tänk på att även om du lyckas kyla den bättre när du drar upp spänningen. Så är det för hög spänning som drar ner på livslängden. Och nödvändigtvis inte tempen.
Skulle personligen inte köra högre än 1.35V på en 24/7 klock. Max jag tror flesta rekommenderar man drar upp det till är 1.4V

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som att IHSen skulle må bra av lite lappning om det är kanterna som sticker upp. Har likadant på en E8300. Når "bara" 3,6ghz pga kanterna. Inte orkat lappa den även om jag var inne på det förr. Nu känns det ovärt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ParasiteX:

Tänk på att även om du lyckas kyla den bättre när du drar upp spänningen. Så är det för hög spänning som drar ner på livslängden. Och nödvändigtvis inte tempen.
Skulle personligen inte köra högre än 1.35V på en 24/7 klock. Max jag tror flesta rekommenderar man drar upp det till är 1.4V

Mm, det är ungefär min åsikt också. Men spänningen ligger ju inte på 1,32 V 24/7. Jag har väl på datorn ca 8 timmar om dagen, och det mesta av det är surf och annan låg belastning, under vilken spänningen varierar mellan 0,9 och 1,2 V.

Om jag spelar 3 h/dag, borde inte det vara mindre skadligt för livslängden än om man kör hög belastning, och därmed hög spänning, dygnet runt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Mm, det är ungefär min åsikt också. Men spänningen ligger ju inte på 1,32 V 24/7. Jag har väl på datorn ca 8 timmar om dagen, och det mesta av det är surf och annan låg belastning, under vilken spänningen varierar mellan 0,9 och 1,2 V.

Om jag spelar 3 h/dag, borde inte det vara mindre skadligt för livslängden än om man kör hög belastning, och därmed hög spänning, dygnet runt?

1.32 borde itne vara några problem. Då jag kört själv på 1.358 i load i över ett år. Drog dock nyligen ner det till runt 1.32V genom att sänka LLC från U.High till High.
För att jag själv ska kunna pusha vidare förbi 4.7GHz så måste jag typ aktivera en funktion som heter PLL Overvoltage. Som låter mig köra i 4.8Ghz. Dock så drar den funktionen ner livslängden ytterligare. Och tyckte inte riktigt det kändes lönt för en ynka 100MHz extra.
Och samma om jag ska få upp den till typ 5GHz så skulle jag bli tvungen att dra upp den förbi 1.4V. Och det är helt enkelt inte lönt slitaget på CPUn, för så lite extra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju evt. "trimma" din kylare med en eller 2 fläktram. Ger lite högre prestanda då man utnyttjar hela radiatorn på det viset.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kent:

Du kan ju evt. "trimma" din kylare med en eller 2 fläktram. Ger lite högre prestanda då man utnyttjar hela radiatorn på det viset.

http://imageshack.us/a/img844/6843/h50s.jpg

Aha! Det skulle alltså kunna vara radiatorytan som flaskar?

Tror dock inte jag kan göra så, för jag har inte tillräckligt långa skruvar.

Jag bytte kylpasta till Arctic MX-2 och om jag inte tänker fel sänktes loadtempen med över tio grader. Återkommer med noggrannare mätningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Aha! Det skulle alltså kunna vara radiatorytan som flaskar?

Tror dock inte jag kan göra så, för jag har inte tillräckligt långa skruvar.

Jag bytte kylpasta till Arctic MX-2 och om jag inte tänker fel sänktes loadtempen med över tio grader. Återkommer med noggrannare mätningar.

Ja din kylare är ju inte världens kraftigaste/största så ju mer effektiv yta desto bättre. Skruvarna ska vara 6-32 UNC, kan ibland hittas i hobby-butiker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Du kan ju evt. "trimma" din kylare med en eller 2 fläktram. Ger lite högre prestanda då man utnyttjar hela radiatorn på det viset.

http://imageshack.us/a/img844/6843/h50s.jpg

Det där var ju riktigt smart, det blir ju några % mer luft som kyler radiatorn då inte fläktmotorn blockerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

1.32 borde itne vara några problem. Då jag kört själv på 1.358 i load i över ett år. Drog dock nyligen ner det till runt 1.32V genom att sänka LLC från U.High till High.
För att jag själv ska kunna pusha vidare förbi 4.7GHz så måste jag typ aktivera en funktion som heter PLL Overvoltage. Som låter mig köra i 4.8Ghz. Dock så drar den funktionen ner livslängden ytterligare. Och tyckte inte riktigt det kändes lönt för en ynka 100MHz extra.
Och samma om jag ska få upp den till typ 5GHz så skulle jag bli tvungen att dra upp den förbi 1.4V. Och det är helt enkelt inte lönt slitaget på CPUn, för så lite extra.

Alltså det här med livslängd... Är det verkligen ett problem? Har aldrig haft några problem med att överklockade CPU:s har dött i förtid. Kanske någon annan som har erfarenhet av det?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Alltså det här med livslängd... Är det verkligen ett problem? Har aldrig haft några problem med att överklockade CPU:s har dött i förtid. Kanske någon annan som har erfarenhet av det?

Tja. Man får ju fråga sig själv om det verkligen är lönt att aktivera en funktion som kan potentiellt sänka livslängden för en ökning på 100MHz. Eller dra upp vCore till 1.5V för att få upp den till 5GHz etc etc.
Den kan mycket väl klara sig med dom spänningarna ett par år, innan man byter ut det. Men man får tänka på att du alltid ökar risken ju mer du pressar komponenterna.

Skrivet av HurMycket:

Aha! Det skulle alltså kunna vara radiatorytan som flaskar?

Tror dock inte jag kan göra så, för jag har inte tillräckligt långa skruvar.

Jag bytte kylpasta till Arctic MX-2 och om jag inte tänker fel sänktes loadtempen med över tio grader. Återkommer med noggrannare mätningar.

Jag har provat metoden som screaming deamon nämnde. Och kan säga så här att det är en bra metod om du kör med vanliga fläktar. Men kör du med Gentle Typhoon fläktar så räcker det endast med dem. Skulle iofs räcka med bara 1 GT fläkt.
GT fläktarna har så pass bra tryck. Och samtidigt väldigt tysta. Som gör dom helt perfekta för radiator fläktar.
Skulle nog bara rekommendera GT fläktar i push pull om du har en väldigt tjock radiator.
http://www.coolingstuff.se/ säljer GT fläktarna väldigt billigt. Jag rekommenderar max 1450rpm. Då högre låter lite för mycket. Och den presterar galet mycket bättre än skitet Corsair/Antec slänger på sina.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro