Permalänk
Medlem

Amazon.com skumt?

Hej tänkte köpa en Iphone 5s från annat land, men låter det här misstänkt ni som ev handlat "via" amazon? För låter det suspekt att man bara sköter en betalning via Amazon utan att varan verkar ligga där.... Killen kan ju hänvisa vilket bankkonto som helst och kalla det "amazon service"...
Klistrar in mailkotrespondens:

OK!
The price for 2 x Apple iPhone 5S 16GB is xxxEur including all the shipping taxes.
The deal from Amazon service is 100% safe for both parties, because you do not pay first, and I do not want to lose time and money. Amazon is the independent third party (Amazon keep your money until receipt of the product). In this way you will be able to check the product before committing to inspect them to buy, and I know that you have the money.

Look at how we do business, as to both protect and secure:
I will pass on our details of the transaction to Amazon service.
Amazon will contact you with the invoice and payment details of the transaction.
You make the payment to Amazon by bank account (bank-to-bank transfer), so I can be sure that you are serious and have the money. That is my guarantee.
Amazon confirm me that you've made the payment. I will not be able to access the money.
Once I have the Amazon confirmation that you have made the transfer, I will send you the package delivery time: 2-3 days.
You receive the package and have 7 days to inspect and test the product.
After 7 days, if you accept the product, Amazon send the money for me.
After 7 days, if something does not convince you, if you do not hold the product for any reason (it's not what you expect is) decide, return the package to me, and Amazon will return you all the money,if you decide to not continue the deal you will get the money back from Amazon.

So, you send the money to Amazon Security Center Bank Account; gets it and stores it for 10 days, Amazon would confirm that you have paid, I will send you the product, you get it, you look and see that everything is perfect and as you would expect, so that you can see that it's not a scam, If everything is correct, you may know, Amazon "validate" the payment to me and everyone is happy, if a little convincing (no it's not the, What do you expect damage, etc), then let the Amazon not "validate" the payment to me, please return the product to me, and Amazon will send you the money back.
I have used this procedures through Amazon a few days ago and everything was great, I was very happy because it is very safe.
To close this deal via Amazon i need your personal data (name, address, city, zip code, country, phone number). Once I have your information, you will be contacted by Amazon. Direct contact with more details about me, a lot, about payment, invoice and transaction data.
Thank you

Någon som känner igen detta positivet eller negativt?

Visa signatur

1. ASRock P67 Extreme4 - i5 2500k - Corsair 8Gb DDR3 1600Mhz -AMD R9 390 - 120gb + 500gb SSD - Noctua NH U12p SE2 - HAF 912 - Win7, Benq XF240H

2. ASUS ROG STRIX Z270H - Intel I7 7700k - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair Vengeance 16gb DDR4 3000Mhz - EVGA SuperNOVA 750 G2 -Fractal Design Define S - Crucial MX300 525GB - HyperX Fury 120GB - Noctua NH-D15 - win 10 pro - AOC G2460 PF

3. MSI Z97-G43 - i5 4690K - AMD r9 290 crossfire - Corsair vengeance 16gb, EVGA SuperNOVA 750 - Fraactal Design Difine R5 - win 10 pro - 120 + 500gb ssd - Qnix QX2710@96 Hz

Permalänk
Medlem

Man handlar inte via amazon utan av amazon, det där är bluff.

100% bluff

Det finns liknande upplägg som man har kört "via" internetgiro och där man istället ger bedragarens kontonr istället för interntgirots bankgiro nummer. Välkänt bedragnings upplägg.

Permalänk
Medlem

När jag handlade från American Soda kunde jag välja att betala via Amazon. Vilket jag gjorde eftersom jag hade ett konto på Amazon. Det fungerade utmärkt och var inga konstigheter.

Följande betalningsmetod stod då på ordern:
Payment Method:
Checkout by Amazon
Amazon Payments ID: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Så att betala via Amazon är inget konstigt sedan kan jag ju inte svara på om TS fall är bedrägeri eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

När jag handlade från American Soda kunde jag välja att betala via Amazon. Vilket jag gjorde eftersom jag hade ett konto på Amazon. Det fungerade utmärkt och var inga konstigheter.

Inte så konstigt, American Soda säljer genom Amazon också. http://www.amazon.co.uk/s?ie=UTF8&me=A35YFV4Q8V5ZRK&page=1&rd...

Det här gäller dessutom en privat annons.

100% bluff och båg

Permalänk
Hjälpsam

Är inte amazon payment en PayPal/Payson liknande service för olika partner att hantera transaktionen via en 3e tillförlitlig partner?

Du köper inte produkten av Amazon, men ni går via deras betalningstjänst.

Sedan 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Payments

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

bluff.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Låter skumt..

Hör med Amazon själva..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Inte jätte skumt tycker jag:
https://payments.amazon.com/home

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är inte amazon payment en PayPal/Payson liknande service för olika partner att hantera transaktionen via en 3e tillförlitlig partner?

Du köper inte produkten av Amazon, men ni går via deras betalningstjänst.

Sedan 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Payments

Så är det!

Men det här upplägget är bluff och bedrägeriförsök.

Permalänk
Medlem

Det här liknar det som hände blocket och internetgirot: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13918187.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Självklart är inte AMAZON's tjänst skum, det är upplägget!!

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter/svar!

Det låga priset i kombination med onödigt krånglig procedur samt att man(jag) inte kan kontrollera vart pengarna går på ett vettigt sätt, gör att jag avstår en till synes grym deal. Tack ni som hjälpte till att tänka klart!

Har givetvis inget emot själva(riktiga) amazon.com även om jag aldrig handlat där, däremot många många gånger på e-bay utan problem.

Visa signatur

1. ASRock P67 Extreme4 - i5 2500k - Corsair 8Gb DDR3 1600Mhz -AMD R9 390 - 120gb + 500gb SSD - Noctua NH U12p SE2 - HAF 912 - Win7, Benq XF240H

2. ASUS ROG STRIX Z270H - Intel I7 7700k - Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair Vengeance 16gb DDR4 3000Mhz - EVGA SuperNOVA 750 G2 -Fractal Design Define S - Crucial MX300 525GB - HyperX Fury 120GB - Noctua NH-D15 - win 10 pro - AOC G2460 PF

3. MSI Z97-G43 - i5 4690K - AMD r9 290 crossfire - Corsair vengeance 16gb, EVGA SuperNOVA 750 - Fraactal Design Difine R5 - win 10 pro - 120 + 500gb ssd - Qnix QX2710@96 Hz

Permalänk
Medlem

När man köper av privatpersoner via amazon.com så betalar man via amazons egna tjänst direkt på sidan. Så enkelt är det, detta är dock bluff

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer