Permalänk
Medlem

Samarbeta och lära Linux

Är ute att bekanta mig med folk på alla nivåer som vill lära och fördjupa sin inom Linux.
Har kommit fram att det bästa sättet är interaktivt lärande där man samarbetar och jobbar som ett team.

Mina förslag kan vara att man är uppkopplad med varandra, helst auditivt Skype/IRC... sätter sig ner och jobbar ihop nått, allt från att sätta ihop en server till att lösa frågor på askubuntu.com tillsammans.

Här är inga krav på bestämda dagar eller tider, utan här är det intresset som ligger till grund för hur mycket man kan ge det tid. Sen om gruppen är stor så kan det alltid finnas folk som är uppkopplade och gör nått ihop.

Sen är jag mer ute efter kvalité än kvantitet. Man ska kunna vilja och visa intresse, vara social öppen och ha en framåt anda.

Själv är jag på nybörjare nivå och läst Linux ett år.

Permalänk
Medlem

Jag trillar gärna in i en IRC-kanal om en sådan skapas.

Permalänk
Medlem

Samma här. Hängde typ 2009 konstant i ubuntu-se.org kanalen under de första året jag lärde mig hantera en dator i linux.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Låter skönt.
Jag vet att det finns en annan tråd jag läste för ett tag sedan här på forumet, där man ville svetsa samman folk för att lära sig Linux, dela med erfarenheter i IRC.
Min tanke är lite större än det. Tanken är som sagt att vi blir ett sammansvetsade och att lärandet blir roligt och att det kommer leda till nått i slutändan.

Kommer med mer info och planer.

Permalänk

Freenode har väl en hel del med linuxkanaler?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

Skulle gärna hoppa in då man har tid ifrån pluggandet!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Men jag hade hellre sett att man snackar i skype.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

nog hade det varit intressant ha en irc kanal.
måste vara minst 10år sen sist man var inne på sånt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Hade också gärna sett en irc kanal!

Permalänk
Medlem

Skönt att många är intresserade!
Vi kan börja med en irc kanal, helst en egen, eller fram tills dess att vi är på en offentlig, Skype eller det säkra alternativet Jitsi kan också komma till användning.
Intresset är här, det är bra. Kommer planeras ihop nått i veckorna innan vi startar.
Kanske vi kan börja med att skapa ett bash skript som preseed för en Ubuntu installation, som talar om vad installationen ska förinstallera m.m.

Permalänk
Medlem

Själv är jag sugen på att lära mig synca alla mina datorers /home mapp med rsync mot min nas.
Jag upplevde fördelen i irc att man kunde copy/paste mycket.

Nedan följer ett klassiskt supportserinado som mycket effektivt tillämpas i Linux
1: Jag har problem! (Kör följande dist)
2: Vad får du om du klistrar in följande i terminalen: xxx//&/ptr0tt90ddd
1: Jag får följande rader: (länk till pastebin)
2: Okej då ska du köra detta kommandot/alt byt ut följande i filen och tryck spara.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Inaktiv

Fan vad jag hade plågat er med frågor, haha.

Permalänk

Om ni skapar en IRC-kanal är jag på Jag har saknat irssi-konfigurationen

Permalänk
Medlem

Blev det nåt med detta?

Permalänk

Hoppas det blir något av detta ! Skulle vara nice med en IRC-kanal

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av detta
Helst IRC, men även en mumble-server vore schysst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Blev det nåt med detta?

Inom den närmaste tiden, så kommer en egen IRC kanal sättas upp på en server.
Återkommer med mer info när allt är uppsatt.

Permalänk
Medlem

Det finns nu en IRC för er som är intresserade. Syftet med kanalen är att man ska arbeta tillsammans och göra något ihop och inte att jobba självständigt och ställa frågor, det finns ju många andra kanaler till det (är det intressant med en sådan kanal så kan man dra ihop en sådan också, men det är inte detta TS är ute efter och i så fall blir det en helt egen kanal).

Så, hoppa in på #interactiveLX @ QuakeNet så ser vi hur många det blir och så tjötar vi lite innan vi drar igång något skoj projekt.

Är ni därmot ute efter kanalen där man kan snacka skit och ställa IT-relaterade frågor (Linux primärt) så PMa mig så drar jag igång något om intresset är stort nog.

Permalänk
Medlem

Ja, bara kör igång med nått under tiden. Själv kommer jag vara inne under jobb tid, sen kommer jag inom snar framtid kunna medverka efter jobbets slut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNilsson:

Det finns nu en IRC för er som är intresserade. Syftet med kanalen är att man ska arbeta tillsammans och göra något ihop och inte att jobba självständigt och ställa frågor, det finns ju många andra kanaler till det (är det intressant med en sådan kanal så kan man dra ihop en sådan också, men det är inte detta TS är ute efter och i så fall blir det en helt egen kanal).

Så, hoppa in på #interactiveLX @ QuakeNet så ser vi hur många det blir och så tjötar vi lite innan vi drar igång något skoj projekt.

Är ni därmot ute efter kanalen där man kan snacka skit och ställa IT-relaterade frågor (Linux primärt) så PMa mig så drar jag igång något om intresset är stort nog.

Jag kikade in, men kanalen ser rätt så tom ut. Tänk på att IRC är skiftkänsligt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Hänger gärna på!

Såg dock att den ända på kanalen var jag och SysGhost...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Detta är till att börja med en test kanal, innan vi kommer igång.
Vi hade tänkt att man i grupper 2-4 personer kan sätta ihop sig och labba med nått som alla är överens om. Sen är det bra om vi har nått HTML där vi kan lägga upp projekten och dela med oss grupp labbarna, så att alla har tillgång till det.

Permalänk
Medlem

Alla kan ju inte vara inne alltid. Folk jobbar ju och har sig :).

Permalänk
Medlem

6 pers, ganska bra för första dan.
Bara ta initiativ för att köra igång nått. Använd gärna tråden också för det.

Permalänk

Borde kanske ha gett kanalen ett lite relevantare namn och satt det på ett mer relaterande nätverk

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson och jag vill börja sätta upp en mail server med diverse saker. Skulle gärna få med oss 1-2 till i gruppen.
Tanken är att vi jobbar ihop, antingen alla eller så delar vi in oss två och två och sedan har en uppföljning av de delar vi får att ha att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

@HerrNilsson och jag vill börja sätta upp en mail server med diverse saker. Skulle gärna få med oss 1-2 till i gruppen.
Tanken är att vi jobbar ihop, antingen alla eller så delar vi in oss två och två och sedan har en uppföljning av de delar vi får att ha att göra.

Later som ett kul forsta projekt. Jag ar pa pa att satta upp en mail server.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

hade varit kul se det, är ju inte alls duktig på sånt, men lär mig gärna,, har lite kasst med tid dock..

har ju en server med esxi så kan sätta upp en labbmaskin om ni vill ha nå leka med,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Kör på söndag då!

Permalänk
Medlem

Liten snabb summering:

@rikko har lyckats sätta upp en Ubuntu server som ligger uppe 24/7.

Det var meningen att vi skulle börja sätta upp en mail server på den, och var fyra pers på det, men eftersom alla inte kan vara tillgängliga, föll två personer bort för tillfället, men vi hoppas vi får tillbaka dom.

Idag bestämde jag och @rikko att hålla det projektet vilande, då vi gärna vill vara fler om det, så vi tog en titt på andra saker att göra.

Vi titta på Trac och bestämde oss att sätta upp det, utan att i början veta eller kunna nått om det.
Dock visa det sig vara bra då det är ett webbaserat wiki som vi framöver kommer använda för att lägga upp våra framtida projekt.

Så idag körde vi två interaktivt. Vi skapa en #screen# session, som gör att båda kan se vad som skrivs i terminalen.

Vi lyckades till slut och det var både trevligt och roligt att jobba så här.

Imorgon kommer vi finputsa lite detaljer och gui:t.

Ser gärna emot att flera ansluter för framtida projekt.