Permalänk
Medlem

PPPoE till DHCP on nu NAS med fel IP?

Hejsan.

Sitter som sagt med gammalt slitet ADSL här hemma och trycker fortfarande. Nu har Glocalnet hur som helst skickat ut nya modem-routers för att i sin tur byta till DHCP istället för PPPoE idag.
Tog en stund för allting att komma igång, men nu märkte jag att de lokala IP-adresserna ser helt konstiga ut (??). IP till routern är nu istället 10.0.0.1 istället för 192.168.1.1 och mitt problem är då att medan alla datorer osv får en "ny" tilldelad IP som "10.0.0.6" istället för 192.168.1.6, så ligger min NAS kvar på det gamla "192.168.1.x"

Detta är säkert skitenkelt att fixa, men jag har ingen aning. Så vad är enklast? Kan jag få tillbaka de gamla IP adresserna istället (192.168.....)?
Om inte, hur ändrar jag då IP på NASen?

Tack på förhand!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej!

Ser ut som att din nya router enbart använder ett 10-nät som internt nät. Ingen egentlig skillnad mot 192.168.*.* förutom att 10.*.*.* innehåller flera adresser.

Enklast skulle vara att byta IP-adress på din NAS.

Detta borde man kunna göra via ett webb-gui.
Mer specifikt hur du ändrar: kolla manualen/googla /skriv vilken NAS du har så kanske någon har på SweC har koll på den biten!

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Hej!

Ser ut som att din nya router enbart använder ett 10-nät som internt nät. Ingen egentlig skillnad mot 192.168.*.* förutom att 10.*.*.* innehåller flera adresser.

Enklast skulle vara att byta IP-adress på din NAS.

Detta borde man kunna göra via ett webb-gui.
Mer specifikt hur du ändrar: kolla manualen/googla /skriv vilken NAS du har så kanske någon har på SweC har koll på den biten!

Lycka till!

Jag har en WD My Book Live 3TB NAS och för att komma åt den så skriver man ju in dess IP i en webbläsare (rättare sagt för att göra inställningar osv) men jag kommer ju inte ens in där. Måste jag då ladda ner "start guiden" för den och konfigurera om den på nytt?

Här är en bild som förklarar lite bättre:

http://www.forumbilder.com/images/2013/10/07/anslutnaenheter....

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

Gör en reset på modemet så återgår den till 192.168.1.*.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabstylez:

Gör en reset på modemet så återgår den till 192.168.1.*.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, var väldigt oklar med detta såg jag nu.

Har alltså fått en ny modem-router hemskickad som jag bryggar till en annan router från Netgear.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

Då blir det ju ingen skillnad från det tidigare modemet, om det är samma router fortfarande. Enda skillnaden blir ju att du ska ändra från PPPoE till DHCP, ni har inte ändrat/tittat i NAT/LAN inställningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jag har en WD My Book Live 3TB NAS och för att komma åt den så skriver man ju in dess IP i en webbläsare (rättare sagt för att göra inställningar osv) men jag kommer ju inte ens in där. Måste jag då ladda ner "start guiden" för den och konfigurera om den på nytt?

Här är en bild som förklarar lite bättre: http://www.forumbilder.com/images/2013/10/07/anslutnaenheter....

http://www.forumbilder.com/images/2013/10/07/anslutnaenheter....

För att komma åt din NAS borde det räcka att tillfälligt byta IP på din dator till samma nät som din NAS. Alltså 192.168.0.x (dock inte samma som din NAS). Verkar dock lite fånigt att du inte använt DHCP på aktiverat på NASen. Ändra till DHCP på NASen så blir allting bra, sen sätter du även på DHCP på datorn och så borde allting fungera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

För att komma åt din NAS borde det räcka att tillfälligt byta IP på din dator till samma nät som din NAS. Alltså 192.168.0.x (dock inte samma som din NAS). Verkar dock lite fånigt att du inte använt DHCP på aktiverat på NASen. Ändra till DHCP på NASen så blir allting bra, sen sätter du även på DHCP på datorn och så borde allting fungera.

DHCP är aktiverat på NASen. Fick ändrat till den gamla gamla standard gateway manuellt nu i routern så nu fungerar det bra än så länge.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"