Ostabil anslutning Bredbandsbolaget ADSL

Permalänk
Medlem

Ostabil anslutning Bredbandsbolaget ADSL

Har haft problem med internet länge nu och ringt fram och tillbaka till bredbandsbolaget.
Nu senast när jag var i kontant med dem i deras chat:

Citat:

Jag: "Hejsan, våran anslutning bryts och är fortfarande ostabil efter att ha varit i kontakt med er ett flertal gånger."

Agent (Jon D): “Problemet är tydligt relaterat till vilken hastighet som är inställd på anslutningen, när den stor i 6Mbit så var det knappt några avbrott alls, när den stod inställd på 12Mbit så var det avbrott hela tiden, nu står den inställd i 8Mbit och avbrotten finns kvar, men är inte lika många."

Jag: "Hur kommer det sig? Är det alltså omöjligt för oss att ha en stabil anslutning?..."

Agent (Jon D): “Att en anslutning är stabilare ju lägre hastighet som körs är något som egentligen alltid gäller, och den främsta faktorn till hur hög hastighet som går att köra utan att få problem som dessa är hur långt avståndet till närmaste telestation är. Det är i erat fall ganska långt dessvärre."
Agent (Jon D): “Om jag ställer ner anslutningen till 6Mbit igen så kommer problemet att försvinna, men hastigheten blir ju då lite lägre.”

Jag: Hastigheten var inställd på 6mbit för en vecka sedan och problemen fortsatte även då. Tycker inte det har blivit varken sämre eller bättre..."

Agent (Jon D): “I så fall finns mer än ett problem, för modemet har inte tappat kontakten med oss under den tiden som hastigheten var 6Mbit."

Kännns väldigt surt att gå från en hastighet på nästan 12mbit till nu... speciellt när man betalar samma summa.

Och även med en sämre hastighet så kvarstår problemen även om inte lika ofta... Vad skall jag göra? Har varit i kontakt med BBB fram och tillbaka nu i flera år. Grannen verkar inte ha några problem med sin anslutning och vi bor inte mer än några meter ifrån varandra. Är det bara att acceptera och gilla läget eller?

Modemet är ett xavi 5258-p2 och är inkopplat i första jacket med en kort telesladd som skall vara det bästa.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ha du bytt modem något?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkanize:

Ha du bytt modem något?

Ja har fått nytt modem 2 gånger, dock inte nu senaste året.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter och testa. Det kanske visar något intressant

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Fungerat bra då?

Har ni kollat erat första jack så de inte är det som jävlas?

btw, dedär med att du betalar för 12, jag vet inte hur dom har lagt prisplanerna nu men ifall dom inte kan åtgärda dina problem så kommer dom ju att ändra priset för det också..

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkanize:

Fungerat bra då?

Har ni kollat erat första jack så de inte är det som jävlas?

btw, dedär med att du betalar för 12, jag vet inte hur dom har lagt prisplanerna nu men ifall dom inte kan åtgärda dina problem så kommer dom ju att ändra priset för det också..

För ca ett år sedan när jag var i kontakt med BBB över telefon så bad dem mig öppna första jacket och kolla sladdarna där, jag kopplade ur 2 sladdar som vi kom fram till att var helt meningslösa och sen var det inget mer med det. Det skulle alltså vara bra.

Det har väll aldrig fungerat riktigt bra, men det har varit bättre innan med högre hastighet. Nu har jag varit borta i Australien ett år och när jag nu kom hem så handskas vi fortfarande med samma problem så börjar bli lite irriterad på hela skiten.

Deras ADSL tjänst är hastigheten 6-12mbit numera, så tveksamt om jag skulle kunna få ett bättre pris...

Visa signatur

Citera för svar.