Permalänk
Medlem

M-Audio Studiophile AV 40

I princip alla på prisjakt anser att högtalarna äger. Grym bas, mellan och diskant o.s.v. Men det går inte ihop för mig. 4" subwoofer, fine, men frekvensomfånget är 85 - 20 000Hz! Hur F*N skulle det kunna vara "grym bas"? It makes no sense to me. Är det fel på pappret eller jämför folk med, ja, jag vet inte vad! Eller har jag fått det om bakfoten att 85Hz är "högt"?

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom betygen på Prisjakt ser jag att de flesta är överens om att de har en bra ljudbild (något som jag inte misstror - då M-Audio normalt sett gör bra grejer) men att basen inte gräver speciellt djupt, vilket inte är så konstigt med 4" element. Utan att själv ha lyssnat på dessa tror jag att de spelar mer balanserat, vuxet och musikaliskt än säg, ett par Logitech med en stor subwoofer i plast - som i mina öron bara presenterar en stor sörja med oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Efter att ha skummat igenom betygen på Prisjakt ser jag att de flesta är överens om att de har en bra ljudbild (något som jag inte misstror - då M-Audio normalt sett gör bra grejer) men att basen inte gräver speciellt djupt, vilket inte är så konstigt med 4" element. Utan att själv ha lyssnat på dessa tror jag att de spelar mer balanserat, vuxet och musikaliskt än säg, ett par Logitech med en stor subwoofer i plast - som i mina öron bara presenterar en stor sörja med oljud.

Jo, verkar ju ha ett bra omdöme. Men det går inte ihop för mig. Jag vill inte köpa dem och sitta med en fantastisk diskant, ett mellan som känns i mellan...partiet ^^, utan en bas som... ja, vi vet ju alla vad basen gör. Skämt och sido, så... i och för sig så är mina Creative, "äkta" datorhögtalare, helt utan bas. Men skulle ni/du rekommendera mig att köpa dessa?

De har ju också någon slags...

"Extended Low End

If you require extra bass response, the Studiophile AV 40 speakers have you covered. MDF wooden cabinets, bass reflex design and an integrated bass boost switch let the Studiophile AV 40s crank out plenty of low end—perfect for urban/dance music, DVDs and more."

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jo, verkar ju ha ett bra omdöme. Men det går inte ihop för mig. Jag vill inte köpa dem och sitta med en fantastisk diskant, ett mellan som känns i mellan...partiet ^^, utan en bas som... ja, vi vet ju alla vad basen gör. Skämt och sido, så... i och för sig så är mina Creative, "äkta" datorhögtalare, helt utan bas. Men skulle ni/du rekommendera mig att köpa dessa?

De har ju också någon slags...

"Extended Low End

If you require extra bass response, the Studiophile AV 40 speakers have you covered. MDF wooden cabinets, bass reflex design and an integrated bass boost switch let the Studiophile AV 40s crank out plenty of low end—perfect for urban/dance music, DVDs and more."

Men då får man köpa sig en sub eller lägga lite mer pengar.
Och bassboost är ingen som man bör använda,gör som ovanstående istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan inte bryta fysikens lagar, små element går att eqa för att få djupbas, men då sjunker samtidigt ljudtryckskapaciteten, en 4" har ju samma maxljudtryck vid 20hz oavsett hur mycket man sänker frekvenserna ovanför för att få rak tonkurva.
men med rumsstöd kan den säkert prestera bra nedåt 60hz i verkligheten. men för att komma djupt med ljudtryck och låg distorsion krävs större luftflyttningskapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej... tror att jag är med på noterna. Men betyder det att t.ex. Kurzweil KS40A presterar bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

I princip alla på prisjakt anser att högtalarna äger. Grym bas, mellan och diskant o.s.v. Men det går inte ihop för mig. 4" subwoofer, fine, men frekvensomfånget är 85 - 20 000Hz! Hur F*N skulle det kunna vara "grym bas"? It makes no sense to me. Är det fel på pappret eller jämför folk med, ja, jag vet inte vad! Eller har jag fått det om bakfoten att 85Hz är "högt"?

4" har ingen chans att producera någonting i det låga registret och ifall den ens ligger i närheten av någonting lågt, så kommer den inte att producera det något vidare. Eftersom du verkar vara inne på studiomonitorer och vill ha någorlunda bas, bör du lägga på en tusing. För det kan du få allt ifrån 6" bas till 8". Obs en fördubbling i sträcka ger i area 4 ggr mer yta. Titta in dessa i tyska thomann, med 3 års garanti på i princip allt:
http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm
http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor....
http://www.thomann.de/se/esi_near05retoure.htm

Mina satellithörtare till mitt creative system verkar ligga runt 3 tum och basen i dem är obefintlig...
Så släpp lite på budgeten

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

4" har ingen chans att producera någonting i det låga registret och ifall den ens ligger i närheten av någonting lågt, så kommer den inte att producera det något vidare. Eftersom du verkar vara inne på studiomonitorer och vill ha någorlunda bas, bör du lägga på en tusing. För det kan du få allt ifrån 6" bas till 8". Obs en fördubbling i sträcka ger i area 4 ggr mer yta. Titta in dessa i tyska thomann, med 3 års garanti på i princip allt:
http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm
http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor....
http://www.thomann.de/se/esi_near05retoure.htm

Mina satellithörtare till mitt creative system verkar ligga runt 3 tum och basen i dem är obefintlig...
Så släpp lite på budgeten

Drömmen är Yamaha HS80M Stativ Set

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte hur någon av dem prestera i verkligheten, eftersom jag tycker att ingen av dem är bra nog så har jag inte brytt mig i detalj, de är helt enkelt för enkla för mig, det finns små högtalare som presterar bra, men det krävs framförallt bättre förstärkare för att prestera bra med små lådor, mitt datorljudsystem i sign spelar ned till 30hz, och är för mig lagom stort och har tillräcklig prestanda så jag inte irriterar mig på bristerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Små element kan som sagts spela djup bas. Men inte lika högt som större element. Har själv ett par högkvalitativa 4" full-range högtalare och dom gräver förvånansvärt långt ner för sin storlek. För det mesta så räcker dom fint för mig, men jag är inget basshead även fast det är kul med bas ibland

Jag kan dessutom säga att Thomann är en bra affär. Beställde nyligen ett par AKG K271 MKII hörlurar från dom och det gick smidigt och relativt snabbt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köp Beyer Dynamics eller Genelec eller KRK!
Bra skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoner:

Köp Beyer Dynamics eller Genelec eller KRK!
Bra skit!

Kostar ju dock lite mer.

Varför inte bygga eget med något Lowther bredbandselement i en OB och sedan typ Eminence-basar också i OB?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Finns tydligen en uppdaterad version nu också, MK2. Nån som vet skillnaden?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839000

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoner:

Köp Beyer Dynamics eller Genelec eller KRK!
Bra skit!

Visst är de bra i det högre segmentet, men det verkar inte som TS har the juice

Root kit från krk, har inte utmärkt sig på något speciellt sätt när jag provlyssnat, men det var troligtvis på grund av dess dåliga placering i rummet och alla stående vågor som gick igång. Går man upp i de högre prisklasserna handlar det om att först provlyssna högtalarna, annars blir det som vissa säger, som att köpa grisen i säcken.

Vill man bygga eget gäller det i synnerligen att ha pengar, ifall man inte är 100, på det man håller på med. Små fel kan förstöra ljuden helt. Men har hört talas om ett företag som säljer färdiga sätt:
http://www.valutronic.se/index3.html
och deras sq-50. Titta in vilken fin hemsida också (sarkasm...)

Tror säkert att behringers 4" element är riktigt högkvalitativa Är ytterst skeptisk mot att basen räcker, men tillverkare kan alltid drömma :D, det gör i alla fall ace ^^ :
http://www.inet.se/artikel/6303428/ace-g35-2-0-black

1,5" som de säger går ned till 30 Hz ^^, +- 100dB?
Har de högtalarna och de går inte ned i närheten av det för fem öre.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loie:

Visst är de bra i det högre segmentet, men det verkar inte som TS har the juice

Root kit från krk, har inte utmärkt sig på något speciellt sätt när jag provlyssnat, men det var troligtvis på grund av dess dåliga placering i rummet och alla stående vågor som gick igång. Går man upp i de högre prisklasserna handlar det om att först provlyssna högtalarna, annars blir det som vissa säger, som att köpa grisen i säcken.

Vill man bygga eget gäller det i synnerligen att ha pengar, ifall man inte är 100, på det man håller på med. Små fel kan förstöra ljuden helt. Men har hört talas om ett företag som säljer färdiga sätt:
http://www.valutronic.se/index3.html
och deras sq-50. Titta in vilken fin hemsida också (sarkasm...)

Tror säkert att behringers 4" element är riktigt högkvalitativa Är ytterst skeptisk mot att basen räcker, men tillverkare kan alltid drömma :D, det gör i alla fall ace ^^ :
http://www.inet.se/artikel/6303428/ace-g35-2-0-black

1,5" som de säger går ned till 30 Hz ^^, +- 100dB?
Har de högtalarna och de går inte ned i närheten av det för fem öre.

Var kommer Behringer 4" element in ? vad jag vet tillverkar de inte några sådana element, och de specifika högtalare som nämnts i tråden har större element.
Valutronic är en lustig firma, jag skulle inte rekommendera någon att handla byggsatser där, lika lite som jag skulle rekommendera Billebro, även om Valutronic är bättre som firma så är deras byggsatser inte något jättebra för pengarna, Det finns en hel del byggprojekt på nätet som håller hög klass, men att bygga i den extrema budgetklassen är ofta inte prisvärt, volympriserna slår ut väldigt starkt här, det är omöjligt att konkurrera med färdiga högtalare kring 2000kr om det gäller allmänt bruk, ibland har det varit utförsäljningar av element som förändrat det, men normalt ska man nog lägga budgeten på ca 4000 och uppåt om man ska bygga riktigt prisvärt.
Det förekommer faktiskt att hembyggare köper färdiga högtalare och gör om, eftersom man inte kan köpa delarna billigare om man inte köper 100 tals.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går visst bra att bygga billiga högtalare som spelar skiten ur dyrare. Men ska man ha flervägs blir det nog svårt.

Bygger man envägs så kommer man långt på 2-3k.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var kommer Behringer 4" element in ?

Man kan ju alltid kolla in titeln "M-Audio Studiophile AV 40"
Dess ena kon är 4".

Skulle för övrigt vara trevligt med lite länkar till hemmabyggen som efter mätningar av frekvens och distorsion, då det faktiskt är intressant som studiomonitorer. Eller kanske en jämförelse med "färdiga" studiomonitorer i samma prisklass. Bra lösa delar måste väll inte vara så himla dyrt. Det är la förstärkaren som gör det surt

Det jag ogillar med valutronic, är deras, vad ska man kalla det, desperata marknadsföring. Sedan när jag tittade på deras tweeter, gillade jag inte deras respons kring 16-20kHz tror jag att det var.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Man kan ju alltid kolla in titeln "M-Audio Studiophile AV 40"
Dess ena kon är 4".

Skulle för övrigt vara trevligt med lite länkar till hemmabyggen som efter mätningar av frekvens och distorsion, då det faktiskt är intressant som studiomonitorer. Eller kanske en jämförelse med "färdiga" studiomonitorer i samma prisklass. Bra lösa delar måste väll inte vara så himla dyrt. Det är la förstärkaren som gör det surt

Det jag ogillar med valutronic, är deras, vad ska man kalla det, desperata marknadsföring. Sedan när jag tittade på deras tweeter, gillade jag inte deras respons kring 16-20kHz tror jag att det var.

Jag har inga mätningar på mina högtalare än, tyvärr. Jag har inte grejor för att göra det men han som designat lådorna ska sätta upp något till sommaren och mäta bland annat den modell jag byggt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loie:

Man kan ju alltid kolla in titeln "M-Audio Studiophile AV 40"
Dess ena kon är 4".

Precis! Det är inte Behringer.....
En klassisk sida för hembyggare
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Precis! Det är inte Behringer.....
En klassisk sida för hembyggare
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Troels har mycket fina saker, speciellt DTQWT

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Precis! Det är inte Behringer.....
En klassisk sida för hembyggare
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

M-audio ja! my fault ^^
Ne, har heller inte sätt behringer med 4".

Men apropå 4", så märkte jag visst att de kan spela lågt O_o

Exempelvis ino pip. 34-20000 Hz +-3dB

Fattar ingenting. Dessutom prisar folk högtalaren till kung och kostar 3k för byggsats (för ett par eller enskild?). Den verkar vara utvecklad i början för hörseltest, men folk ville ha hem dem till studion. Det mest intressanta är att tillverkaren har gått stelth ^^
Ingenting på nätet. Man får alltså ringa upp personen och dessutom åka till stockholm för att få tag på dem. Kan vara något, behöver bara hitta en passande amp

Jag kanske hade fel ang. att 4" inte kan spela lågt, men tror fortfarande inte att m-audios 4" kommer vara något att hurra för. Men provlyssna paret och reflektera själv

/LoiE

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

M-audio ja! my fault ^^
Ne, har heller inte sätt behringer med 4".

Men apropå 4", så märkte jag visst att de kan spela lågt O_o

Exempelvis ino pip. 34-20000 Hz +-3dB

Fattar ingenting. Dessutom prisar folk högtalaren till kung och kostar 3k för byggsats (för ett par eller enskild?). Den verkar vara utvecklad i början för hörseltest, men folk ville ha hem dem till studion. Det mest intressanta är att tillverkaren har gått stelth ^^
Ingenting på nätet. Man får alltså ringa upp personen och dessutom åka till stockholm för att få tag på dem. Kan vara något, behöver bara hitta en passande amp

Jag kanske hade fel ang. att 4" inte kan spela lågt, men tror fortfarande inte att m-audios 4" kommer vara något att hurra för. Men provlyssna paret och reflektera själv

/LoiE

Elementen i Ino piP lär ju kosta aningen mycket mer än dom i M-Audio högtalarna. Dessutom så vet Ingvar vad han sysslar med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Elementstorleken har inte med nedre gränsfrekvens att göra, men ljudtryckskapaciteten blir dålig vid låga frekvenser, även om det låter bra, man kan inte ha oändlig slaglängd för att lösa problemet, det funkar inte i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Finns tydligen en uppdaterad version nu också, MK2. Nån som vet skillnaden?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839000

Ursäkta necro, men jag undrar också.

Permalänk
Medlem

De har helt ok bas för närfältslyssnande, så ingen bas som fyller ett större rum. Enligt lyssning så låter 50 Hz ok men försvinner fort under det.

Frekvenskurva: http://www.ixbt.com/proaudio/m-audio/av40/baboo.png

Tror MK2 saknar bass boost switchen. Och nån sa något om att de är 15W istället för 20W men tror det kan vara något påhitt bara.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Hur mycket bättre än AV 30 MKII

Tänkte köpa ett par "bra" högtalare till ett billigt pris för att DJ-a hemma.

Har M-Audio's BX5or i min studio o är svin nöjd.

Jag tänkte köpa antingen M-Audio Studiophile AV 30 MKII eller M-Audio Studiophile AV 40 MK2
och ser att det skiljer cirka 250:- i pris vilket inte är så mycket.

Hur mycket bättre är 40'orna?
Hade ni tyckt att de vore bra att använda för en nybörjar DJ för hemmabruk endast?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Tänkte köpa ett par "bra" högtalare till ett billigt pris för att DJ-a hemma.

Har M-Audio's BX5or i min studio o är svin nöjd.

Jag tänkte köpa antingen M-Audio Studiophile AV 30 MKII eller M-Audio Studiophile AV 40 MK2
och ser att det skiljer cirka 250:- i pris vilket inte är så mycket.

Hur mycket bättre är 40'orna?
Hade ni tyckt att de vore bra att använda för en nybörjar DJ för hemmabruk endast?

AV40 har något större baselement 4tum istället för 3,ljudmässigt är det en fördel,skulle ha valt den större versionen,ju större ju bättre.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

AV40 har något större baselement 4tum istället för 3,ljudmässigt är det en fördel,skulle ha valt den större versionen,ju större ju bättre.

Och det är klart värt de 250:- extra tycker du?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av oyegie:

AV40 har något större baselement 4tum istället för 3,ljudmässigt är det en fördel,skulle ha valt den större versionen,ju större ju bättre.

Du verkar för den delen även vara ganska kunnig, gäller alla i denna tråden.
Lust att ge mig lite simpla förklaringar på begrepp såsom:

- Ljudtryck
- Effekt
- Baselement

Och hur dessa påverkar kvalitén på ljudet?
E det "ju högre desto bättre" ?
Tack, e ganska ny på detta.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Och det är klart värt de 250:- extra tycker du?

Definitivt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare