CDON bekräftade inte min order vid direktbetalning

Permalänk
Medlem

CDON bekräftade inte min order vid direktbetalning

Jag vill varna ifall ni tänker köpa något från CDON med direktbetalning då de drog pengar från mitt konto men bekräftade inte någon order.

Fick tag på deras kundsupport idag han sa att det tar 3-5 dagar att återbetala pengarna till mitt konto under tiden så får jag ligga ute med pengarna eftersom de kan icke vara smidiga och skicka min order från CDON.

Det jag vill varna för ifall ni tänkt köpa något på CDON med direktbetalning och inte har tid/råd att ligga ute med pengar i 3-5 arbetsdagar dvs. en vecka så använde er inte av direktbetalning hos CDON.

Återkommer om hur det går för mig CDON ekonomi avdelning ska skicka ett mail och hjälpa mig att få tillbaka mina pengar hoppas det går snabbt ifall ><.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar själv betala med Visa-kort. Vet inte om det är bättre eller sämre i ett sådant läge.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med Visa när jag handlar från CDON, brukar bli mellan 1-3 gånger i månaden som jag handlar där.
Har inte upplevt något problem med det. Om jag inte minns fel har dom väl även något erbjudande eller vad man ska säga nu där man får en gratis online film via deras hemsida när man handlar med Visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag vill varna ifall ni tänker köpa något från CDON med direktbetalning då de drog pengar från mitt konto men bekräftade inte någon order.

Fick tag på deras kundsupport idag han sa att det tar 3-5 dagar att återbetala pengarna till mitt konto under tiden så får jag ligga ute med pengarna eftersom de kan icke vara smidiga och skicka min order från CDON.

Det jag vill varna för ifall ni tänkt köpa något på CDON med direktbetalning och inte har tid/råd att ligga ute med pengar i 3-5 arbetsdagar dvs. en vecka så använde er inte av direktbetalning hos CDON.

Återkommer om hur det går för mig CDON ekonomi avdelning ska skicka ett mail och hjälpa mig att få tillbaka mina pengar hoppas det går snabbt ifall ><.

Förstår inte problemet. Du ska köpa nåt för säg 5000:- men du har inte råd att ligga ute med 5000:- under 3-5 dagar??
Om du ska köpa nåt för 5000:- och betala direkt så har du väl bevisligen 5000:- på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det jag vill varna för ifall ni tänkt köpa något på CDON med direktbetalning och inte har tid/råd att ligga ute med pengar i 3-5 arbetsdagar dvs. en vecka så använde er inte av direktbetalning hos CDON.

Reagerade på detta.
Vill inte vara ett r*vhål men har man så snäva marginaler så kanske man ska avhålla sig ifrån att handla hårdvara.
Detta problem är inte specifik för just CDON utan alla andra nätbutiker också.
CDON borde däremot jobba lite mer med sitt system, inte första gången ordrar försvinner spårlöst!

Permalänk
Inaktiv

Alldrig haft problem med cdon så du har nog bara haft otur och det kan hända.

Och kan man inte ligga ute med pengar 3-5 dagar ska man inte handla alls tycker jag personligen då av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Förstår inte problemet. Du ska köpa nåt för säg 5000:- men du har inte råd att ligga ute med 5000:- under 3-5 dagar??
Om du ska köpa nåt för 5000:- och betala direkt så har du väl bevisligen 5000:- på kontot

Säg att det är en present eller nåt du verkligen vill ha. Du beräknar leveranstiden att du ska få den till helgen/dagen du ska ge presenten sen så kan inte företaget leverera produkten och tar 3-5dagar innan du får tillbaka pengarna innebär om du ska köpa i en annan butik får du ligga ute med 5000:- till?

Permalänk
Medlem

Det kan ta upp till tre dagar att få återbetalning till sitt VISA-kort så det är ingen större skillnad. Återbetalning brukar alltid ta tid för ekonomiavdelningen ska göra sitt, sen ska bankerna suga i sig så mycket ränta som möjligt innan de släpper pengarna till kunden.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Förstår inte problemet. Du ska köpa nåt för säg 5000:- men du har inte råd att ligga ute med 5000:- under 3-5 dagar??
Om du ska köpa nåt för 5000:- och betala direkt så har du väl bevisligen 5000:- på kontot

Haha, så sant
Det är verkligen ett icke-problem i mitt tycke.

Tanken är ju att spendera de kvarvarande pengarna på en produkt och således försvinner de från kontot.
Man köper ju inget som man inte har råd med, eller?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det finns en sak till att tänka på.
Går CDon i konkurs efter det att om har dragit pengarna men innan du får varan så är möjligheterna att få tillbaka dessa pengar mycket små.
Har för mig att det ses som en oprioriterad fodran vid konkurs och dessa står sist i kö för att få tillbaka pengar.
Föredrar därför att pengar aldrig får dras före leverans.

/loffis.

Permalänk
Medlem

Ofta händer detta om man sitter ifrån en mobil/surfplatta. Jag skulle ändå säga att det är så pass sällsynt att en varning är att ta i.

Det är naturligtvis tråkigt när det händer och jag lovar dig att de betalar tillbaka så fort det går. Oftast är det bara en reservation på kortet som man kan häva och då brukar det gå lite fortare än 3-5 dagar.

Permalänk

Direktbetalning är väl något sker direkt? Vill du inte ligga ute med pengarna, välj då faktura till en extra lite kostnad.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att någonsin välja direktbetalning från någon butik, det ger bara ett sämre skydd för konsumenten än Visa/Mastercard eller faktura.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Reagerade på detta.
Vill inte vara ett r*vhål men har man så snäva marginaler så kanske man ska avhålla sig ifrån att handla hårdvara.
Detta problem är inte specifik för just CDON utan alla andra nätbutiker också.
CDON borde däremot jobba lite mer med sitt system, inte första gången ordrar försvinner spårlöst!

Skrivet av anon200632:

Alldrig haft problem med cdon så du har nog bara haft otur och det kan hända.

Och kan man inte ligga ute med pengar 3-5 dagar ska man inte handla alls tycker jag personligen då av egen erfarenhet.

Skrivet av mfm:

Det finns ingen anledning att någonsin välja direktbetalning från någon butik, det ger bara ett sämre skydd för konsumenten än Visa/Mastercard eller faktura.

Jag har för mig att direktbetalning inte krånglar så mycket men det är en födelsedag present som jag köpt till min lillebror det som skulle vara smidigast är så klart ifall cdon ser att pengarna dragits och lägga in en ny order på det jag har köpt och skickar iväg det så slipper man sånt här med återbetalning etc.

Självklart har jag råd att ligga ute med pengar i 1 vecka till 2. Varningen är inte för CDON utan för deras direktbetalning det är bättre att köpa med VISA/Mastercard kort eller faktura.

Skrev lite längre upp att jag bara vill varna ifall man inte hade råd att ligga ute med pengar så pass länge. Säg att man köper ett GTX 780 för 5500kr tills sin bror men cdon strular bort orden och han fyller år på lördag. Pengar bör som tidigast komma in på fredagen ifall man anmäler det på tisdag. Vissa kan köpa kortet hos en annan butik men alla har inte 11000 kr liggande på bankkonto för att spendera på presenter.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Direktbetalning är väl något sker direkt? Vill du inte ligga ute med pengarna, välj då faktura till en extra lite kostnad.

Det har alltid funkat bra för mig innan så tänkte inte på det

Skrivet av mfm:

Det finns ingen anledning att någonsin välja direktbetalning från någon butik, det ger bara ett sämre skydd för konsumenten än Visa/Mastercard eller faktura.

Det är sant blir VISA/Mastercard nästa gång

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vill också förtydliga vad jag menar jag varnar bara för deras direktbetalning metod. Det har alltid funkat fint med visa kort och att använda direktbetalning de andra gånger jag har köpt hos CDON.

Så jag avråder inte att man inte ska handla hos CDON. Men med Visa/mastercard reserveras pengarna och ifall det blir fel så släppas de omgående.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Ändrade trådtiteln så att den tydligare avspeglar vad det är som har skett.

Permalänk
Medlem

Har idag Måndag den 7/10-13 fått tillbaka mina pengar men ingen ursäkt eller något i utbyte för problemen. Kundservice har också varit sådär de svarade snabbt när man chattade med de men det när jag bad om en uppdatering på ärendet så har jag inte fått något svar bad om att bli uppdaterad på onsdag men har ej fått något svar på måndagen.

Det jag vill veta var ifall det verkligen blivit fel och ifall pengarna skulle betalas tillbaka eftersom jag ej fick någon bekräftelse från kundservice utan personen sa att ekonomi avdelningen skulle återkomma.

Betyg för kundservice 4 av 10 knappt godkänt eftersom jag ej fick någon ersättning eller ursäkt och dålig uppdatering men de får godkänt på grund av att pengarna kom in inom den utlovade tiden.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Det finns en sak till att tänka på.
Går CDon i konkurs efter det att om har dragit pengarna men innan du får varan så är möjligheterna att få tillbaka dessa pengar mycket små.
Har för mig att det ses som en oprioriterad fodran vid konkurs och dessa står sist i kö för att få tillbaka pengar.
Föredrar därför att pengar aldrig får dras före leverans.

/loffis.

är det betalat med VISA eller annat kort är det chill. bara att vända sig till kortföretaget. Värre är det om man har direktbetalat via banken...

Permalänk
Medlem

Fick en kod på 50kr totala betyget för Cdon nu är 6/10 för denna händelse.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Det finns ingen anledning att någonsin välja direktbetalning från någon butik, det ger bara ett sämre skydd för konsumenten än Visa/Mastercard eller faktura.

Direktbetalning med åtminstone Swedbank ger dig exakt samma "skydd" som om du betalar med Visa/MC, så länge du har ett kort knutet till nåt av dina konton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Vad var det egentligen som störde dig?
Var det att dom drog pengarna direkt eller att dom inte bekräftade ordern?!
Om det är att dom drog pengarna direkt så är jag lite oförstående, för det är väl så det fungerar med det betalalalternativet!?
Är det att dom inte har bekräftat ordern och dragit pengarna iallafall så har du min fulla förståelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Vad var det egentligen som störde dig?
Var det att dom drog pengarna direkt eller att dom inte bekräftade ordern?!
Om det är att dom drog pengarna direkt så är jag lite oförstående, för det är väl så det fungerar med det betalalalternativet!?
Är det att dom inte har bekräftat ordern och dragit pengarna iallafall så har du min fulla förståelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Valde direktbetalning metoden så pengarna drogs direkt och ingen order bekräftades. Tog 1 vecka innan jag fick tillbaka pengarna har handlat på andra butiker med direktbetalning och aldrig stött på detta problem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Direktbetalning med åtminstone Swedbank ger dig exakt samma "skydd" som om du betalar med Visa/MC, så länge du har ett kort knutet till nåt av dina konton.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, även på Swedbank kan pengarna typ försvinna i cyberrymden: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varning-for-direktbetal...

"Beloppet drogs från mitt bankkonto [på Swedbank], men sedan havererade transaktionen. Jag har fortfarande, 22 dagar senare inte fått tillbaka mina pengar."

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W