Köpa nytt extremt nätagg, behöver råd.

Permalänk
Avstängd

Köpa nytt extremt nätagg, behöver råd.

Hade tänkt köpa nytt nätagg eftersom mitt corsair TX 750 W snart är slut. Denna gången hade jag tänkt köpa ett nätagg som är kvalité.

De jag kikat på är:

Bequiet PowerPro 10 850W 1879kr

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158087-be_quiet_power...

Seasonic p1000 2385kr

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153323-seasonic_p-100...

Möjligtvis denna också:

Enermax 1200 platimax 2995kr

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149508-enermax_powers...

Prisklasserna skiljer ju sig såklart och det känns lite som att enermax agget är för dyrt.

De jag hade tänkt driva är 1 grafikkort för tillfället för att sedan uppgradera med ett till sen om 1 år.

De som ska drivas just nu:

Haswell
Ssd
1 tb hd
Asus xonar st ljudkort
R9 290 grafikkort

Ska alltså köpa ett till 290 lite senare också.

Hade tänkt mig ett nätagg som kan ge mycket och som även har kvalité, de ska ju helst inte köra på 100% heller.

Jag vill ha ett nätagg med kvalité och det ska vara tyst. Detta är de viktigaste för mig.

Vad säger ni?

Ni får gärna rekommendera andra nätagg också, helst inte corsair då jag inte gillar coil whine.

Permalänk

Kan inte låta bli att rekommendera Corsair AX760! Hur vida du inte gillar coil whine så har du antingen dålig eller ingen erfarenhet av Corsair. Dock så är Bequiet som du länkade bra

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478077
AX860
Passivt till 60% last.

EDIT: Eller AX760 om du inte behöver så många watt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Nja jag har läst många trådar där ax 860 har coil whine. Vill inte riktigt ha ett corsair heller eftersom jag nästan bara sett trådar där deras psus har coil whine.

Om jag även tillägger att jag vill ha ett nätagg som ska hålla i 10 år, alltså i princip 2 nya dator-uppgraderingar. Vad jag läst så ska bequiet ha super bra kvalité på sina komponenter i psun, detsamma gäller enermax. Men finns där nätagg som håller i 10 år eller är det bara en dröm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Nja jag har läst många trådar där ax 860 har coil whine. Vill inte riktigt ha ett corsair heller eftersom jag nästan bara sett trådar där deras psus har coil whine.

Om jag även tillägger att jag vill ha ett nätagg som ska hålla i 10 år, alltså i princip 2 nya dator-uppgraderingar. Vad jag läst så ska bequiet ha super bra kvalité på sina komponenter i psun, detsamma gäller enermax. Men finns där nätagg som håller i 10 år eller är det bara en dröm?

Jag köpte precis ett AX760 Corsair, jag har bara haft corsair & inte haft coilwhine alls på dessa. Mitt exemplar är tyst som katten :).

Haft coilwhine på NorthQ agg m.m som jag hade för 10år sedan, men sedan jag började med Corsair har jag sluppit coilwhine, alltid valt Seasonics Corsair agg för att försäkra mig om kvalité.

Kör annars på Energmax, riktigt kvalité agg.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ett Enermax 1500 modellen.
Mitt första pajade efter 2 veckor och jag fick byta ut det.
jag tror för den sakens skull inte att det är dålig kvalitet på dem generellt utan alla tillverkningar hur bra komponenter man än använder kan råka ut för måndagsexemplar.
Ville mest säga det som en "man kan aldrig vara säker" oavsett vad man väljer.

Däremot så ser jag ingen anledning att köra 1200w för ett grafikkort, och kanske 1 till framöver.
Mitt 1500 driver 4st 7970 m.m. Jag har mätt upp 980 watt som mest vid väggen på detta så jag hade nog klarat mig med 1200w så länge man kör nätagg med bra verkningsgrad.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gnuttiz:

Jag kör själv ett Enermax 1500 modellen.
Mitt första pajade efter 2 veckor och jag fick byta ut det.
jag tror för den sakens skull inte att det är dålig kvalitet på dem generellt utan alla tillverkningar hur bra komponenter man än använder kan råka ut för måndagsexemplar.
Ville mest säga det som en "man kan aldrig vara säker" oavsett vad man väljer.

Däremot så ser jag ingen anledning att köra 1200w för ett grafikkort, och kanske 1 till framöver.
Mitt 1500 driver 4st 7970 m.m. Jag har mätt upp 980 watt som mest vid väggen på detta så jag hade nog klarat mig med 1200w så länge man kör nätagg med bra verkningsgrad.

Jo jag vet, Enermax modellen känns lite extrem och onödig för min del. Men jag har läst en del om att de har så bra kvalité så att man skulle kunna känna sig säker 10 år framöver utan att behöva uppgradera till nytt nätagg.

Förövrigt så är ju din quad setup sjuk ju.

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att ditt 750w av corsiar är slut?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Vad får dig att tro att ditt 750w av corsiar är slut?

Det har börjat tjuta litegranna och det är inne på sitt sjätte år, garantin är alltså slut. Så det känns ju lite som att det är slut snart, man kan ju aldrig vara helt säker, men samtidigt hade det ju varit skönt med ett nytt nätagg så man slipper tjutet och samtidigt har en ny garanti.

Men jag tror jag kör på ett bequiet 850 W. 1000 W och mer känns lite onödigt eftersom att jag aldrig kommer köra mer än 2 grafikkort.

Men jag uppskattar fler kommentarer som kan få att ändra min uppfattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det har börjat tjuta litegranna och det är inne på sitt sjätte år, garantin är alltså slut. Så det känns ju lite som att det är slut snart, man kan ju aldrig vara helt säker, men samtidigt hade det ju varit skönt med ett nytt nätagg så man slipper tjutet och samtidigt har en ny garanti.

Men jag tror jag kör på ett bequiet 850 W. 1000 W och mer känns lite onödigt eftersom att jag aldrig kommer köra mer än 2 grafikkort.

Men jag uppskattar fler kommentarer som kan få att ändra min uppfattning

Trodde du skulle köpa kvalité...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Trodde du skulle köpa kvalité...

Bequiet är väl kvalité? Har bara hört bra om deras nätagg. Vad anser du?

Permalänk
Medlem

BQ P10 850 är ett väldigt bra agg, men det är överprisat ordentligt. Ett Cooler Master V850 är lika bra men 500:- billigare.. Det är samma platform; Seasonic KM3
Finns fler agg på den platformen - XFX BE 850 (BEFX), Corsair AX860 och Seasonic X-850 (eget bygge så klart).
Några andra väldigt bra - OCZ Silencer MkIII 850 (nyare SuperFlower bygge), NZXT Hale90 850 (lite äldre SuperFlower bygge), Antec HCP 850 (finns på prisjakt som Guld, se upp för Platinum modellen när den kommer, båda såklart Delta bygge)

Jag hade väntat med köpa agg till recensionerna är ute på R9 290, det är ju en helt ny krets och vi vet ju inte nu hur mycket watt som kommer krävas i CF. Det borde finnas recensioner på R9 290X och R9 290 från torsdag. Jag skulle tro att ett 850W agg är mer än tillräckligt för vilket CF som helst.. Men vi får väl se om någon dag.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus