Har OC Med Stock Kylning Och Det Blir Skit Varmt !

Permalänk
Inaktiv

Har OC Med Stock Kylning Och Det Blir Skit Varmt !

Tja jag har gjort en post om rendering och om hur jag gör det snabbare. Många förslag var OC Så jag gjorde det med ett program som kommer med mitt moderkort "AI SUITE II" Auto tuning Och sen extrem. Men jag tänkte inte för konsekvenserna. Så nu har jag OC Med Stock Kylning (Amd Fx 6100 X6 Vanliga fläkt) Och min dator blir ganska varm 65 Centigrades. Det kom upp en varnings Popup från Programmet Ai Suite II Så jag gissar på att det är ganska dåligt Bara för man Kör BF3

Så min fråga är :

1)Ska jag köpa en ny fläkt ( Cooler Master Hyper 212 evo)
2)Hur ska jag montera den . Chassi : Cooler Master Storm Scout.
3)Eller Är det bara en skit varning Och 65 centigrades Är ingenting ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

1)Ska jag köpa en ny fläkt ( Cooler Master Hyper 212 evo)
2)Hur ska jag montera den . Chassi : Cooler Master Storm Scout.
3)Eller Är det bara en skit varning Och 65 centigrades Är ingenting ?

I princip är det aldrig bra att klocka med stockkylning och 212 evo är bra med tanke på vad den kostar så ja det hade kunnat vara en idé. Nu har jag aldrig haft en 212 evo men med största sannolikhet monteras den som alla andra, d.v.s. du får med en liten platta att skruva fast på baksidan av moderkortet som du sedan skruvar fast kylaren i. 65C är inte så farligt med tanke på att det är socket temp den mäter och det är safe upp till typ 72 brukar folk säga, men iom att du får det i bf3 där du förmodligen inte kör processorn 100% så kan det hända att du går långt över 70 om du maxxar den en längre stund någon gång.

tldr jag hade kört på 212 evo.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Finns det något sätt att Ta bort overclocken Och låta Proccesorn vara vid sin vanliga ghz alltså 3.3?

Permalänk
Medlem

ja du kan alltid resetta bios till standardinställningar

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Fick just reda på att jag har ungefär 60% chans att köpa Hyper 212 evo. Så jag tror jag inte ska ta bort OC Och Det är väll värt det att ha från max 3.3 ghz till 3.9 ghz ??

Och är det säkert att om jag köpet 212 evo att den inte kommer bli lika varm som Nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Fick just reda på att jag har ungefär 60% chans att köpa Hyper 212 evo. Så jag tror jag inte ska ta bort OC Och Det är väll värt det att ha från max 3.3 ghz till 3.9 ghz ??

Och är det säkert att om jag köpet 212 evo att den inte kommer bli lika varm som Nu ?

ja det är ju en bra större kylare med en kraftigare fläkt så
min freezer 13 pro på 900 gram kyler då min utan problem på ca 1,5v och 3,5 ghz
(har upplåst kärna på min cpu (från 3 kärnig till 4) Så min går en del varmare än din. Dessutom sitter man på 1,5v i spänning vilket är nästan maximalt av vad man kan ligga på på min processor.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Okej tror jag ska gå på detta men Är inte så säker på att den får plats i mitt Chassi ?

Har ett Cooler Master Storm scout.

Moderkort : Asus m5a97 le r2.0 Om det är mer info Som behövs Fråga På !

Permalänk
Inaktiv

Så Nu är den Köpt Hyper 212 evo ! . Men har sett många videor att man har push pull. Måste man ha det ?. För jag planerar inte på att köpa en till fläkt så det blir "Push Pull" Kommer bara vara push Går det bra ändå ?

Permalänk

En fläkt räcker långt med den kylaren

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asconakille:

En fläkt räcker långt med den kylaren

Okej !

Permalänk
Medlem

Du bör inte överklocka via windows.
Läs upp inom området och gör det via bios.

Men ja, en 212 evo kommer fungera bra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stylarn:

Du bör inte överklocka via windows.
Läs upp inom området och gör det via bios.

Men ja, en 212 evo kommer fungera bra.

Jaha ska ha det it åtanke . men har redan överklockats :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Jaha ska ha det it åtanke . men har redan överklockats :/

Återställ bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Måste Flytta På Fläkten Går Det ?

Så nu har jag installerat Fläkten men jag tror jag gjorde fel. Nu Är Intake Fläkten riktad neråt. Mot grafikkortet. Så den tar in luft precis ovan för grafikkortet. Kan jag Montera Bort den och lägga den rätt ?..

Och om jag kan ska jag ta bort thermal paste Från Cpu:n Och Fläkten ?

http://imgur.com/a/hbZBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Så nu har jag installerat Fläkten men jag tror jag gjorde fel. Nu Är Intake Fläkten riktad neråt. Mot grafikkortet. Så den tar in luft precis ovan för grafikkortet. Kan jag Montera Bort den och lägga den rätt ?..

Och om jag kan ska jag ta bort thermal paste Från Cpu:n Och Fläkten ?

och byta ut med ny också såklart.
fast har du takfläktar så hjälper det ju luftflödet bättre...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-z1994:

och byta ut med ny också såklart.
fast har du takfläktar så hjälper det ju luftflödet bättre...

Byta ut med Ny Fläkt ??

Jag tänkte på det att det kanske blir bättre luftföde . Men jag tror helst att jag vill ha den Rätt så den tar in luft Vid Ram Minnerna .

Jag ska lägga in en länk till imgur på min förra post

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Byta ut med Ny Fläkt ??

Jag tänkte på det att det kanske blir bättre luftföde . Men jag tror helst att jag vill ha den Rätt så den tar in luft Vid Ram Minnerna .

Jag ska lägga in en länk till imgur på min förra post

ny kylpasta mellan processorn och cpu kylaren mear jag om du tar loss den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Okej men ska jag ta bort kylpasta från heatsinken också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217195:

Okej men ska jag ta bort kylpasta från heatsinken också ?

Ja.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk

Prövade min OC-knapp på moderkortet (Gigabyte z87-OC) det knuffade upp prollen i 4,3 men med en volt på 1.350. Den volten är på tok för hög vid den klocken. Men med automatisk tuning brukar dom vilja florra på ganska mycket. Så kolla vad den står på, du kan säkert sänka den i bios och tjäna nån grad.