Permalänk
Medlem

Vilka delar till htpc

Funderar på att bygga en htpc.

kom medans jag lade ihop ett förslag på inet, vad är skillnaden i prestande gemfört med en nuc eller apple tv?

Hursom helst vill jag ha en tyst htpc med möjliget att lätt kunna streama/visa film i 1080p och med plats för en optiskenhet.

Här är "mitt förslag" på delar. har helt ärligt ingen aning om det mesta slängde bara ihop lite delar.

ska man kö AMD eller intel?

Här som sagt inte fast med nån av delarna utan kom gärna med ägena förslag som passar med criterierna, gärna så billig som möjligt typ...

Edit: ändrade kundvagnen lite

//Albin

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk

Om du nu kör på intel så får du först byta moderkort till ett socket 1050, sen borde du ta en 4330 eller 4430 så du åtminstonde får HD4600. Sen hade jag nog valt en SSD om du nu inte måste ha lagringsutrymme.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Om du nu kör på intel så får du först byta moderkort till ett socket 1050, sen borde du ta en 4330 eller 4430 så du åtminstonde får HD4600. Sen hade jag nog valt en SSD om du nu inte måste ha lagringsutrymme.

Okej tack ska fixa det, men är AMD bättre?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ScrAAp:

Okej tack ska fixa det, men är AMD bättre?

Nej. Långt ifrån. Se själv: LÄNK1 och LÄNK2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ScrAAp:

Okej tack ska fixa det, men är AMD bättre?

Jag hade definitivt kört på AMD. Du sparar några hundralappar på CPU'n samtidigt som du får en starkare GPU. Du kan spara många kronor på chassiet då det är onödigt stort, och nätagget är väldigt överdimensionerat (ett passivt på 120w från streacom räcker).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag hade definitivt kört på AMD. Du sparar några hundralappar på CPU'n samtidigt som du får en starkare GPU. Du kan spara många kronor på chassiet då det är onödigt stort, och nätagget är väldigt överdimensionerat (ett passivt på 120w från streacom räcker).

Jag har kollat en del på htpc det sista och är lite förvirrad.
Det verkar funka såhär att AMD har starkare GPU men detta hjälper inte vid videouppspelning, bara när du ska spela spel.
Är det video uppspelning prio (vilket jag antar är huvudsyftet med htpc) så är det haswell som gäller om man vill vara "framtidssäker" för det är dom enda som klarar 4k t.ex?

Jag kan ha fel så rätta mig gärna

Tänk på att chassit du har valt är stort så du kanske vill kika på något annat.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sweede:

Jag har kollat en del på htpc det sista och är lite förvirrad.
Det verkar funka såhär att AMD har starkare GPU men detta hjälper inte vid videouppspelning, bara när du ska spela spel.
Är det video uppspelning prio (vilket jag antar är huvudsyftet med htpc) så är det haswell som gäller om man vill vara "framtidssäker" för det är dom enda som klarar 4k t.ex?

Jag kan ha fel så rätta mig gärna

Jao, tror du att du kommer skaffa en 4K-tv inom de närmsta fem åren, kör då på Intel, men det är jag väldigt tveksam till att du kommer göra. 1080p kommer troligen fortsätta vara standard i flera år framåt.

Sen att man faktiskt kan spela på sin HTPC också ser jag bara som ett plus.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, tror du att du kommer skaffa en 4K-tv inom de närmsta fem åren, kör då på Intel, men det är jag väldigt tveksam till att du kommer göra. 1080p kommer troligen fortsätta vara standard i flera år framåt.

Sen att man faktiskt kan spela på sin HTPC också ser jag bara som ett plus.

Förmodligen inte

Men kan man då säga att upp till 1080P så spelar det ingen roll om man väljer AMD eller Intel?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sweede:

Förmodligen inte

Men kan man då säga att upp till 1080P så spelar det ingen roll om man väljer AMD eller Intel?

Om du är säker på att den endast ska användas till film så hade jag valt det paket som blir billigast, jag tror inte man märker någon större skillnad, nej.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har kollat en del på htpc det sista och är lite förvirrad.
Det verkar funka såhär att AMD har starkare GPU men detta hjälper inte vid videouppspelning, bara när du ska spela spel.
Är det video uppspelning prio (vilket jag antar är huvudsyftet med htpc) så är det haswell som gäller om man vill vara "framtidssäker" för det är dom enda som klarar 4k t.ex?

Jag kan ha fel så rätta mig gärna

Tänk på att chassit du har valt är stort så du kanske vill kika på något annat.

I många mediaspelare(t.ex XBMC) finns DXVA som gör så att grafikdelen hjälper till med avkodning av film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nej. Långt ifrån. Se själv: LÄNK1 och LÄNK2

jordens största intelfanboy / amd hater har talat. Han skriver aldrig ett objektivt inlägg och spyr bara galla på AMD så fort han får chansen, så ta inte honom på för stort allvar.

ont: mest prisvärt och alround är helt klart en APU från AMD, men kör du en intel CPU så har du ju alltid möjligheten att lägga till en extern GPU i framtiden om du så vill och då får du en starkare kombination än om du gör detsamma med en AMD APU, då själva CPU delen hos intel är starkare.

skall det endast fungera som mediacenter för att spela upp film funkar båda lägren dock, men som sagt AMD är billigare, både mobo och CPU.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

I många mediaspelare(t.ex XBMC) finns DXVA som gör så att grafikdelen hjälper till med avkodning av film.

Är det då bättre med en AMD om man använder sig av XBMC?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett amd system som htpc, dock så är det ett hd 6850 i den och allt fungerar utmärkt.
Körde med en integrerad grafikkrets innan, men eftersom barnen snodde min dator så blev det ett grafikkort till htpc´n
så barnen kunde spela på den.
Och med tanke på amd´s nya grafiklösningar som är inbyggda i processorn så lär det fungera helt ypperligt.
Har för mig Emil på swec kör med en 5800k(om han nu fortfarande har den) och han kunde även spela lite smått på den.
Kör du på ett amd system

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Är det då bättre med en AMD om man använder sig av XBMC?

Det ska jag ta reda på i helgen. Med zero-conf XBMC (Linux) så ska det bli intressant att se om en AMD/ATI CPU kan mäta sig med en dator med diskret Nvidia-kort. Jag har alltid dissat AMD pga deras tidiga drivers, men nu ska det få en chans till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av ScrAAp:

Här är "mitt förslag" på delar. har helt ärligt ingen aning om det mesta slängde bara ihop lite delar.

//Albin

Som nämns ovan så hade jag också rekommenderat att köra på en SSD då datorn upplevs så otroligt mycket snabbare.
Sen beroende på hur tyst du vill att den skall vara så hade jag även köpt ny kylning, t.ex.:
https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile...

605:an är rätt stor så där behöver du inte köpa low profile om du inte vill.

Lycka till med valet

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Som nämns ovan så hade jag också rekommenderat att köra på en SSD då datorn upplevs så otroligt mycket snabbare.

Det beror lite på hur han använder den, en HTPC är normalt inte speciellt I/O-intensiv. När man väl startat HTPC'n så ska den bara läsa film/musik, i många fall över nätverket och man behöver sällan läsa/skriva på disken. Kör man även S0/S3 så behöver inte OS'et läsas från disk så ofta.

Men visst är SSD att fördra framför HDD, ett annat alternativ är ett enbart köra från USB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har kollat en del på htpc det sista och är lite förvirrad.
Det verkar funka såhär att AMD har starkare GPU men detta hjälper inte vid videouppspelning, bara när du ska spela spel.
Är det video uppspelning prio (vilket jag antar är huvudsyftet med htpc) så är det haswell som gäller om man vill vara "framtidssäker" för det är dom enda som klarar 4k t.ex?

Jag kan ha fel så rätta mig gärna

Tänk på att chassit du har valt är stort så du kanske vill kika på något annat.

Skrivet av DunderKlumpen:

Jao, tror du att du kommer skaffa en 4K-tv inom de närmsta fem åren, kör då på Intel, men det är jag väldigt tveksam till att du kommer göra. 1080p kommer troligen fortsätta vara standard i flera år framåt.

Sen att man faktiskt kan spela på sin HTPC också ser jag bara som ett plus.

Varken Intel eller AMD är 4k säkert då ingen av dom har HDMI2.0 vilket krävs för 4k i 50 eller 60 hz.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knightmare:

Varken Intel eller AMD är 4k säkert då ingen av dom har HDMI2.0 vilket krävs för 4k i 50 eller 60 hz.

//Knight

Det är en viss Ubbe som du nog ska skriva det till istället

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en AMD APU alla dagar i veckan och vill du ha nått snyggt och litet med bra kraft så skulle jag starkt rekommendera Sapphire VS8.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=6&gid=1...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Pentium varianterna räcker ju om du inte ska köra 3D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Varken Intel eller AMD är 4k säkert då ingen av dom har HDMI2.0 vilket krävs för 4k i 50 eller 60 hz.

//Knight

Displayport 1.2 räcker gott för detta. Det har ju tex en Intel Nuc :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Displayport 1.2 räcker gott för detta. Det har ju tex en Intel Nuc :-).

Kommer framtida TV använda sig av Displayport 1.2 då? Dagens 4k TV har ingen displayport vad jag kan se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jao, tror du att du kommer skaffa en 4K-tv inom de närmsta fem åren, kör då på Intel, men det är jag väldigt tveksam till att du kommer göra. 1080p kommer troligen fortsätta vara standard i flera år framåt.

en 4K /UHD tv är ju redan nu hyfsat nere i pris för att vara så nya på marknaden. Ligger ju under 30k på NetOnNet idag

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/4k-ultra-hd-tv

Att 1080p är standard i flera år frammåt gör ju inget. Bilden blir ju inte direkt sämre av att skalas upp så 1 pixel blir 4 på samma yta.
Läs gärna LÄNK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Kommer framtida TV använda sig av Displayport 1.2 då? Dagens 4k TV har ingen displayport vad jag kan se.

Jovisst. Det kommer på fler och fler. LÄNK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

jordens största intelfanboy / amd hater har talat. Han skriver aldrig ett objektivt inlägg och spyr bara galla på AMD så fort han får chansen, så ta inte honom på för stort allvar.
.

Länkarna jag postade i postning 4 ovan framförde ju just den åsikten dvs att Intel är ett bättre val som HTPC. Två välkända helt oberoende källor med mångårig vana av tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Displayport 1.2 räcker gott för detta. Det har ju tex en Intel Nuc :-).

Men inte ett vanligt moderkort, finns det adaptrar som fixar detta?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Men inte ett vanligt moderkort, finns det adaptrar som fixar detta?

Finns väl många Moderkort som har Displayport 1.2. Tex DETTA och det finns ju t.o.m. på AMD plattformen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Finns väl många Moderkort som har Displayport 1.2. Tex DETTA och det finns ju t.o.m. på AMD plattformen..

Stämmer det, det va bara dom H87 mITX jag kollade på som ej hade detta.

Det verkar som man måste upp till Z87 för att få displayport på ett 1150 mITX?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Displayport 1.2 räcker gott för detta. Det har ju tex en Intel Nuc :-).

Jag vet att DP1.2 räcker för det men det är inte ett alternativ för mig i en HTPC. Då måste receivern och TVn ha DPs osv.. DP är bra (bättre än HDMI), men tyvärr inte så väl använt inom hembio.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nej. Långt ifrån. Se själv: LÄNK1 och LÄNK2

Två bra reviews som jag inte hade läst tidigare.
Men:
Båda nämner förbättrad deinterlacing i Haswell men ingen testar det?
Xbitslabs nämner 4K och transcoding som de största (och enda?) fördelarna för Intel mot AMD APUer. 4K har jag nämnt tidigare att det inte är framtidssäkert förrän HDMI 2.0 är med i bilden. Transcoding? Vem transcodar på HTPCn? Jag transcodar sällan (aldrig), men när jag gör det så gör jag det på min speldator eller server.
Anandtech totalsågar istället transcodingen i Haswell pga "regression in QuickSync video transcode quality". Anand lyfter dock fram att Intel fixat problemen de hade med 23.976 Hz och det är bra.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64