Permalänk

uppgraderingsdax

Hej det är dax att budgetuppdatera sonens dator inför BF 4.
Idag sitter han med en Athlon II X2 255 processor, 4 GB i ramen och ett Radeon 4850 512 kb.
Inte mycket att komma med men han har klarat sig, nu är frågan om jag kan komma undan med ett Radeon 7950 OC 3 GB samt 8 GB corsair vengeance minnen.
Ev har jag en Phenom II X4 965 processor på gång men det spräcker budgeten.
Så vad tror den samlade expertisen, kan det funka utan att byta processor och ändå klara BF 4.
Kan oxå nämna att att han efter uppgraderingen även går upp från 17 till 22" i skärm.

Robert

Permalänk
Entusiast

Tyvärr, det blir ny dator för dig.
Vad du än byter ut så blir en annan komponent en stor flaskhals.

Du skulle ju dock kunna rädda RAM, chassi och hårddisk för ett nytt bygge.

Om du nu prompt måste kunna ha en dator för BF4 och har en riktigt tight budget så går det ju att starta upp spelet med hårdvaran du har men spelupplevelsen kommer vara jättedålig oavsett upplösning och grafikinställningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

"uppgraderingsdax" nja "köpa ny datordax" skulle jag säga.
Tum har förresten inget med hur bra din dator presterar i spel. Jag skulle kunna köra på en 60tums 1080p skärm och då får jag samma fps som på en 22tums 1080p skärm.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp begagnat

Permalänk

vad jag menade med 17" är att han tidigare kört 1280*1024 och nu med större skärm går upp till 1650*1280 vilket givetvis ställer större krav på graffekortet.
om sonen vill köra i uberläge med alla inställningar på max så får han adoptera en annan pappa, som jag ser det så borde det vara bättre att kunna spela fast det ser skabbigt ut än att köra ms röj med lillsyrran.

Robert

Permalänk
Medlem

Wow...
Okej, för det första så är upplösningen inte direkt hög i dagsläget så det är inget att oroa sig över om du funderar på ett nytt grafikkort. För det andra så kommer datorn troligen inte klara av att starta BF4 med den processorn, oavsett vilka andra komponenter du sätter in.

De flesta skulle rekommendera att köpa en färdigbyggd dator eller en custom made vilket kan vara billigare.

Om budgeten inte håller så gäller det bara att vänta lite längre och spara in lite mer pengar. Eller köp en Playstation 3, 4 eller Xbox 360 eller One.

Enligt mig så tycker jag att om ett spel ser "skabbigt" så förstörs spelupplevelsen och man kan lika gärna strunta i att spela något alls. Vem vill köra BF4 med grafik som ser ut som sträckgubbar?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onemantank:

vad jag menade med 17" är att han tidigare kört 1280*1024 och nu med större skärm går upp till 1650*1280 vilket givetvis ställer större krav på graffekortet.
om sonen vill köra i uberläge med alla inställningar på max så får han adoptera en annan pappa, som jag ser det så borde det vara bättre att kunna spela fast det ser skabbigt ut än att köra ms röj med lillsyrran.

Robert

Kan ju vara en bra ide att säga vad max budgeten är för att kunna ge dig så bra alternativ som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemantank:

om sonen vill köra i uberläge med alla inställningar på max så får han adoptera en annan pappa, som jag ser det så borde det vara bättre att kunna spela fast det ser skabbigt ut än att köra ms röj med lillsyrran.

Hahahaha du verkar vara en riktigt sympatisk person du, men om 7950 inte är utanför budget så kan du säkert se till att det går att köra riktigt höga inställningar trots allt...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

För ca 1k kan du få en tillräcklig vishera CPU, och för 1-1.5k kan du nog hitta ett dugligt begagnat grafikkort. Förutsatt att moderkortet klarar de senaste CPUerna vilket inte alls är säkert, då blir det 800kr till =/

4gb ram fungerade för BF3 iaf, förutsatt att du inte har många grejer igång i bakgrunden.

Permalänk

budgeten är spikad till 3-3200:-
bekymret med processorbytet är ju att jag är begränsad till AM 3 men byter jag moderkort åker jag också på en ny Windows licens då det inte längre är en mindre modifiering som att byta graffekort.
Vet inte hur microsoft kan hävda att licensen är knuten till hårdvaran men av erfarenhet vet jag vilken jäkla liv det blir varenda gång det ska ominstalleras och något är utbytt.

The recommended PC system requirements for optimal visual quality and frame rates:
Quad core CPU (Intel Core i5 or i7) at 3 Ghz
4 GB memory (8 GB for 64-bit operating systems)
A modern DX11 graphics card with 2+ GB of video memory, GeForce 600 series or Radeon 7000 series
Windows 7 64-bit operating system (Windows 8 is supported as well)

med specs som ovan från BF 4 hamnar jag ju inom ramen om jag byter processor oxå, och då på recomended inte minimum requirements.

Jag hade jättegärna köpt ett GTX780 och en I 7 4,2 Ghz men någonstans måste man ju oxå ta hänsyn till vad man får för slantarna.
Det kostar trots allt jävligt mycket att få de senaste prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemantank:

budgeten är spikad till 3-3200:-
bekymret med processorbytet är ju att jag är begränsad till AM 3 men byter jag moderkort åker jag också på en ny Windows licens då det inte längre är en mindre modifiering som att byta graffekort.
Vet inte hur microsoft kan hävda att licensen är knuten till hårdvaran men av erfarenhet vet jag vilken jäkla liv det blir varenda gång det ska ominstalleras och något är utbytt.

The recommended PC system requirements for optimal visual quality and frame rates:
Quad core CPU (Intel Core i5 or i7) at 3 Ghz
4 GB memory (8 GB for 64-bit operating systems)
A modern DX11 graphics card with 2+ GB of video memory, GeForce 600 series or Radeon 7000 series
Windows 7 64-bit operating system (Windows 8 is supported as well)

med specs som ovan från BF 4 hamnar jag ju inom ramen om jag byter processor oxå, och då på recomended inte minimum requirements.

Jag hade jättegärna köpt ett GTX780 och en I 7 4,2 Ghz men någonstans måste man ju oxå ta hänsyn till vad man får för slantarna.
Det kostar trots allt jävligt mycket att få de senaste prylarna.

Vad har du för moderkort? Är det DDR3-minnen?

Om så: Skaffa 4GB mer RAM, en billig beg. phenom-prolle (950-1100T) och lägg resterande på grafikkortet.

4GB RAM - 300kr
Prolle - 700kr
Grafikkort - 2000kr

Blir det strul med licensen är det bara att ringa microsoft har jag för mig så fixar dom det. Det är ju bara att hävda att du varit tvungen att reparera och det inte gick att få tag på exakt samma processor eller något.

För 2000kr kan du få ett grafikkort som förmodligen klarar av att driva BF3/4 i helt klart acceptabla inställningar och FPS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Precis så tänker jag med men planen är att byta ut dom befintliga 4 gb DDR 3 minnena.
dom är köpta som 13333 Mhz minnen men enligt CPU-Z är det bara 677MHz minnen.
Moderkortet är ett Asus M4A87TD/USB3
Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz är 675:-
Phenom II X4 processorn på 3.4 GHz får jag loss för 500:-
Gigabyte Radeon HD7950 OC 3 GB 2140:-
Tot 3315:-

Licensen är en uppgradering från XP till Win 7 64 som såldes i 3 pack
den har flyttats mellan 2 datorer samt uppgraderats ett antal ggr och då har jag kommit undan med hjälp av mycke skitsnack i snabb följd men för dom någon form av logg på licensen sitter jag nog dåligt till, alltså väck inte björnen som sover tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemantank:

Precis så tänker jag med men planen är att byta ut dom befintliga 4 gb DDR 3 minnena.
dom är köpta som 13333 Mhz minnen men enligt CPU-Z är det bara 677MHz minnen.
Moderkortet är ett Asus M4A87TD/USB3
Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz är 675:-
Phenom II X4 processorn på 3.4 GHz får jag loss för 500:-
Gigabyte Radeon HD7950 OC 3 GB 2140:-
Tot 3315:-

Licensen är en uppgradering från XP till Win 7 64 som såldes i 3 pack
den har flyttats mellan 2 datorer samt uppgraderats ett antal ggr och då har jag kommit undan med hjälp av mycke skitsnack i snabb följd men för dom någon form av logg på licensen sitter jag nog dåligt till, alltså väck inte björnen som sover tänker jag.

Håll koll på begagnat marknaden här, kommer upp en del riktigt bra saker som ligger inom din budget!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemantank:

Precis så tänker jag med men planen är att byta ut dom befintliga 4 gb DDR 3 minnena.
dom är köpta som 13333 Mhz minnen men enligt CPU-Z är det bara 677MHz minnen.
Moderkortet är ett Asus M4A87TD/USB3
Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz är 675:-
Phenom II X4 processorn på 3.4 GHz får jag loss för 500:-
Gigabyte Radeon HD7950 OC 3 GB 2140:-
Tot 3315:-

Licensen är en uppgradering från XP till Win 7 64 som såldes i 3 pack
den har flyttats mellan 2 datorer samt uppgraderats ett antal ggr och då har jag kommit undan med hjälp av mycke skitsnack i snabb följd men för dom någon form av logg på licensen sitter jag nog dåligt till, alltså väck inte björnen som sover tänker jag.

DDR = Dual Data Rate
1 333 MHz / 2 = 667 MHz, så dina minnen går i rätt hastighet.

Letar du i marknaden på Sweclockers kan du förmodligen fynda en del. GTX680 t.ex. går ju loss för runt 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onemantank:

Precis så tänker jag med men planen är att byta ut dom befintliga 4 gb DDR 3 minnena.
dom är köpta som 13333 Mhz minnen men enligt CPU-Z är det bara 677MHz minnen.
Moderkortet är ett Asus M4A87TD/USB3
Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz är 675:-
Phenom II X4 processorn på 3.4 GHz får jag loss för 500:-
Gigabyte Radeon HD7950 OC 3 GB 2140:-
Tot 3315:-

Licensen är en uppgradering från XP till Win 7 64 som såldes i 3 pack
den har flyttats mellan 2 datorer samt uppgraderats ett antal ggr och då har jag kommit undan med hjälp av mycke skitsnack i snabb följd men för dom någon form av logg på licensen sitter jag nog dåligt till, alltså väck inte björnen som sover tänker jag.

Det är ju ddr-minne, du får dubbla det cpu-z visar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av onemantank:

Precis så tänker jag med men planen är att byta ut dom befintliga 4 gb DDR 3 minnena.
dom är köpta som 13333 Mhz minnen men enligt CPU-Z är det bara 677MHz minnen.
Moderkortet är ett Asus M4A87TD/USB3
Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz är 675:-
Phenom II X4 processorn på 3.4 GHz får jag loss för 500:-
Gigabyte Radeon HD7950 OC 3 GB 2140:-
Tot 3315:-

Licensen är en uppgradering från XP till Win 7 64 som såldes i 3 pack
den har flyttats mellan 2 datorer samt uppgraderats ett antal ggr och då har jag kommit undan med hjälp av mycke skitsnack i snabb följd men för dom någon form av logg på licensen sitter jag nog dåligt till, alltså väck inte björnen som sover tänker jag.

DDR betydet dual data rate, Minnet du har går alltså i 667mhz*2, Alltså 1333mhz. Om moderkortet har stöd för FX cpu så tycker jag att du ska köpa en FX-6300 cpu samt ett Radeon HD7870 eller R9-270X så får du ett mer balanserat system, Och köp ett till 4GB 1333 minne bara, Minneshastigheten spelar i princip ingen roll

Sen tror jag att det bara är att ringa microsoft om du byter moderkort så flyttar dom licensen till det nya moderkortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ok då bara utökar jag befintliga minnen.
Vad gäller för minnesdelen då förr fick man ju ofta bekymmer om minnena inte sattes i par o var lika osv, jag har en 4 GB idag och 3 lediga platser till.
FX processorerna är väl AM3+ och isåfall skiter det sig med mitt AM3 moderkort.

Uppskattar verkligen alla svar jag får, att uppgradera tycker jag alltid är tveksamt men......

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort du sitter på idag?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av onemantank:

budgeten är spikad till 3-3200:-
bekymret med processorbytet är ju att jag är begränsad till AM 3 men byter jag moderkort åker jag också på en ny Windows licens då det inte längre är en mindre modifiering som att byta graffekort.
Vet inte hur microsoft kan hävda att licensen är knuten till hårdvaran men av erfarenhet vet jag vilken jäkla liv det blir varenda gång det ska ominstalleras och något är utbytt.

The recommended PC system requirements for optimal visual quality and frame rates:
Quad core CPU (Intel Core i5 or i7) at 3 Ghz
4 GB memory (8 GB for 64-bit operating systems)
A modern DX11 graphics card with 2+ GB of video memory, GeForce 600 series or Radeon 7000 series
Windows 7 64-bit operating system (Windows 8 is supported as well)

med specs som ovan från BF 4 hamnar jag ju inom ramen om jag byter processor oxå, och då på recomended inte minimum requirements.

Jag hade jättegärna köpt ett GTX780 och en I 7 4,2 Ghz men någonstans måste man ju oxå ta hänsyn till vad man får för slantarna.
Det kostar trots allt jävligt mycket att få de senaste prylarna.

http://www.sweclockers.com/annons/85104-koper-processor-amd-p... lär fungera helt okej! - många som säljer i den tråden börja skicka pm!
+
http://www.inet.se/produkt/5409653/evga-geforce-gtx-670-2048m...

Så har du en dator som klarar bf4 helt okej! Tips är ju att ev investera i en begagnad 1080p skärm själv fick jag tag i 2st för 500kr men iaf lycka till!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Skickat PM till dig Onemantank

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Köp minst ett 660Ti och uppgradera til 6gb ram. Skulle också rekommendera en fyrkärnig processor men det kan du vänta lite med.

Permalänk
Skrivet av onemantank:

Ok då bara utökar jag befintliga minnen.
Vad gäller för minnesdelen då förr fick man ju ofta bekymmer om minnena inte sattes i par o var lika osv, jag har en 4 GB idag och 3 lediga platser till.
FX processorerna är väl AM3+ och isåfall skiter det sig med mitt AM3 moderkort.

Uppskattar verkligen alla svar jag får, att uppgradera tycker jag alltid är tveksamt men......

Phenom II 965 eller liknande ska duga till att få spelet spelbart i rätt upplösning och fungerar troligtvis utan problem på moderkortet men kolla vilka processorer som stöds för säkerhets skull, det kan krävas en biosuppdatering, som du säger är nog FX-processorerna uteslutna. Du ska ha parvis med minnen nu för att utnyttja dual channel, kolla om du kan få tag i en till likadan sticka om du idag bara har en. Et par likadana stickor ska sitta i socklar med samma färg. 7950 är ett bra grafikkortsval. Du behöver alltså inte byta rubbet som grabbarna i början av tråden skriver, som du säger själv hamnar du på de rekommenderade systemkraven. Lycka till.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av soderkvist:

Du behöver alltså inte byta rubbet som grabbarna i början av tråden skriver, som du säger själv hamnar du på de rekommenderade systemkraven. Lycka till.

Ptja, att byta minnen, grafikkort och processor är ju majoriteten av en dator om du frågar mig och jag trodde bara att TS skulle uppgradera grafikkort på grund av begränsad budget men tydligen så har TS lite stålar och då är det ju såklart inga problem.

Vilket nätagg har du förresten, TS?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3991657/2013-10-10 + Phenom II X4 965 uppklockad till ca 3.8 GHz, så har du en dator som bör klara BF4 med bra flyt. Samt att du hamnar under 3000:-

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

fick en tanke i huvudet. hur är ditt nätagg, är det gammalt? är det ett kvalité agg elr ett budget? hur mycket watt är det på?

MVH Niklas

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk

nätagg på 630 W tror det är corsair iallafall ett märkesagg.
har fått tips på moderkort med FX8120 cpu för 800:- så jag bryter nog budget o kör på det tillsammans med 4 gb minne till och ett radeon 7950
hamnar på 3300:- och höjer standarden till AM3+

Tack för alla bra tips, spikar nog inte affären förrens i början av veckan så kommer någon på något mer så återkom gärna.

Permalänk
Medlem

Kört Betan nyss, med en blandning av high/medium så får jag ca 55-65 fps med ett av mina 7950 igång, tamefan ospelart med crossifre i nuläget. Det med en X6 1090t @3,5Ghz i sign och 1080p. En polare sitter på en X4 965 och ett 660ti och ligger på runt samma fps som jag, dock ingen större koll på hans inställningar. Båda vi kör Windows 7, enligt internetz så flyter BF4 Betan bättre på Windows 8..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

CPU: - AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition
Grafikkort: - XFX Radeon HD6950 2048MB RAM
Nätagg: - XFX Core Edition 850W 80+ Bronze

Intresserad?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz