Permalänk

Egen mATX dator klar, nu då?

Tjenare!

Blev nyligen klar med en liten mATX dator jag pillat ihop. Bestämde mig för att även bygga chassit själv vilket var otroligt roligt.
Fick tag på en gammal PC som jag tog aluminium stommen ifrån och böjde, klippte och hade mig tills jag var nöjd och allt fick plats i lådan.
Se några bilder: http://imgur.com/a/7Vj9c#6

Jag ville ha en liten media dator som enkelt kunde uppgraderas allt eftersom. Därför bestämde jag mig för ett hyfsat stabilt moderkort med det mesta integrerat redan. Köpte dessa komponenter:

Processor (CPU) : Intel Pentium G860 Dual Core 3.0 GHz
Mother Board : ASRock Z77 Extreme4-M mATX
RAM : 2 x Corsair 2GB 133 MHz
Graphics Card : Integrerat Intel HD Graphics

MEN, det börjar bli dag för lite uppgradering nu och jag tänkte mest på ett stabilt grafik kort.
Vad kan ni rekommendera?

Uppskattar verkligen eran hjälp!
H

Permalänk
Medlem

ram 2GB^^ ? Bör uppgraderas
Sen hur mycket är du beredd att lägga på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

ram 2GB^^ ? Bör uppgraderas
Sen hur mycket är du beredd att lägga på ett grafikkort?

RAM : 2 x Corsair 2GB 133 MHz

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

RAM : 2 x Corsair 2GB 133 MHz

Så 4 då, mycket bättre helt plötsligt eller

Permalänk

Ja det kan nog vara en bra start att uppgradera till lite stabilare ram. Har 4 slots så det är ju enkelt att trycka in två till.

När det gäller resten, är det bättre att fixa en snabbare processor eller externt grafik kort? Antagligen båda kanske...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av carlfredrik:

Ja det kan nog vara en bra start att uppgradera till lite stabilare ram. Har 4 slots så det är ju enkelt att trycka in två till.

När det gäller resten, är det bättre att fixa en snabbare processor eller externt grafik kort? Antagligen båda kanske...

Beror lite på vilket grafikkort du skaffar. Pentiumen lirar nog ganska bra tillsammans med ett Radeon HD 7770 eller Nvidia GTX 650 i spel som Battlefield och andra Grafikkorts tunga spel.
Ska du spela spel som kräver lite mer CPU kraft än GPU skulle nog gilla en i3:a eller så tillsammans med samma grafikkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

133 MHz..? P4?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tittar mest på Arma 3 just nu och jag har fått för mig att det är sjukt krävande men när man tittar på deras minimum krav klarar sig iaf RAMen och processorn sig ok. Ett externt grafik kort hade nog inte varit fel dock...

Har testat Arma3 på lilla maskinen men ger mig FPS på mellan 10-15 med grafiken på minimum så det är inte helt ok.

http://i.imgur.com/CCqs9f8.png

Permalänk
Medlem

Svårt att säga säkert, men det känns som lådan som den är byggd nu har för begränsad ventilation för att få in mycket till grafikkort innan den överhettas..
*edit* men jag håller med nedanstående att den är riktigt snygg

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkligen skitsnygg! Less is more!
Men håller med föregående att det antagligen blir varmt i den där burken om du nu inte stansar ut stora hål och sätter dit fläktgaller. Men jag tycker den är snygg som den är. Kör på strömsnålt och stilrent!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack ska ni ha! Eftersom den var tänkt som främst media dator (HTPC) från början ville jag ha något som inte såg ut som en vanlig kontors PC. Nu när jag har haft den ett litet tag känner jag dock för att uppgradera henne lite

Jag har koll på temperaturerna på hårddiskarna samt processorn och fläktarna räcker för att hålla den hyfsat sval som den är just nu. Men som ni säger, oklart om den klarar ett tungt grafik kort också...

Permalänk

Lagt upp projektet på projektblog.info om det är någon som är sugen på att se processen:
http://projektblog.info/2013/10/custom-built-htpc/