Grafikkorts märken, skillnad?

Permalänk
Medlem

Grafikkorts märken, skillnad?

Kolla i sticky trådarna hitta inget och inte de första sidorna här heller så om det är skrivet någonstans länka gärna.

Nu till frågan, vad skiljer de olika märkena åt när själva kretsen(rätt ord?) är samma och frekvenserna likadana eller skiljer några enstaka siffror.

Det kan ju skilja en del på pris mellan olika märken fast korten ser i stort sett precis likadana ut, bara kylning som skiljer eller?

Ska skaffa ny dator strax så kollat runt lite men blir inte klok på vad det är som skiljer egentligen, letar efter ett kort omkring 2000 eller kanske upp emot 3000 men det är max då annat i datorn måste inköpas med (troligen Sabertooth MB, 8350 cpu, 16gb RAM, nån SSD och nån bra CPU kylare då lägenheten är en bastu på sommarn, tvärtom på vintern så får gärna blåsa ut värme då hehe)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara kylning och garanti som skiljer i princip.

Vissa kort kan dock ha mer påkostad strömmatning etc vilket tillåter en högre överklockning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du har rätt, grafikchippet är det samma så den ända skillnaden är om tillverkaren har klockat kortet lite extra och så har olika tillverkare olika kylare som presterar olika i förhållande till ljud. Sen kan det även vara så att olika tillverkare har olika garantier också

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

tackar för väldigt snabba svar

några tips på tillverkare som brukar ha bra kylare? (kyleffekten viktigare än ljudet pga bastun den måste stå i på sommaren)

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pazzo:

tackar för väldigt snabba svar

några tips på tillverkare som brukar ha bra kylare? (kyleffekten viktigare än ljudet pga bastun den måste stå i på sommaren)

Egentligen så är ju kylförmågan och fläktens oljud ihopkopplade med varandra.
Det finns ingen kylare som är "tyst" och en som "kyler bra" för kylarens uppgift är att avleda en viss mängd värme (grafikkortets TDP-värde) och sen så låter den därefter.
Sen så kan ju olika kylare låta olika vid olika hastigheter och det är en annan femma.

Det kanske blev lite för avancerat men jag har bara upplevt Asus Direct CU II-kylare på ett GTX 670 och den var väldigt bra tycker jag

Om du vill ha den absolut bästa luftkylaren så ska du titta på Accelero Extreme III men den kostar 500kr, fördelen är ju dock att det är den bästa luftkylaren som finns och du kan ju använda den på framtida grafikkort också men det är inte helt säkert att den passar på de grafikkorten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Finns många som är bra, asus, gigabyte och msi till exempel. Vissa kostar lite mer än andra. Asus och MSI är något dyrare än Gigabyte men Gigabyte är minst lika bra!

Om du vill ha NVidia:
http://www.inet.se/produkt/5409930/gigabyte-geforce-gtx-760-4...
Om AMD:
http://www.inet.se/produkt/5410043/gigabyte-radeon-r9-280x-3g...

AMD kortet som jag länka ska faktiskt konkurrera med gtx 770 har jag för mig, rätta mig om jag har fel. Båda korten ska kyla bra. Vill du ha bättre så kör MSI eller Asus då, dock något dyrare.

Och kör noctua NH-D14 om du inte har hittat en kylare redan till din cpu, sjukt bra kylare!

(snälla rätta mig om jag ha fel, kan vara ute o cyklar ibland, speciellt på AMD fronten)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Många har sina egna kylarlösningar på korten. Tex Gigabyte med WindForce Kylaren, Asus med DCII. Endel klockar korten lite och säljer lite dyrare.

I grund och botten är det ju samma kort bara att tillverkarna boostar dem lite och sätter på sina egna kylarlösningar. Referensmodellerna brukar kosta lika mycket oavsett tillverkare, sedan sätter dem på sitt namn och sina egna kylare som dem tagit fram (forskning etc etc behöver pengar). Sedan har ju olika tillverkare lite olika garantitider och att man får byta ut originalkylaren utan att garantin faller bort. Oftast ligger väll korten i en intervall mellan 500:- en så välj det du tycker passar bäst till ditt ändamål/färgtema etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Egentligen så är ju kylförmågan och fläktens oljud ihopkopplade med varandra.
Det finns ingen kylare som är "tyst" och en som "kyler bra" för kylarens uppgift är att avleda en viss mängd värme (grafikkortets TDP-värde) och sen så låter den därefter.
Sen så kan ju olika kylare låta olika vid olika hastigheter och det är en annan femma.

Det kanske blev lite för avancerat men jag har bara upplevt Asus Direct CU II-kylare på ett GTX 670 och den var väldigt bra tycker jag

Om du vill ha den absolut bästa luftkylaren så ska du titta på Accelero Extreme III men den kostar 500kr, fördelen är ju dock att det är den bästa luftkylaren som finns och du kan ju använda den på framtida grafikkort också men det är inte helt säkert att den passar på de grafikkorten.

jag kanske va lite otydlig med det där med ljudet, ljudet spelar ingen större roll då jag inte är så känslig så får väsnas en del om det kyler på bra hehe

Och kollat lite på kylare som du eftermonterar men är det värt pengarna mot en tillverkare som har bra stockkylning(om det finns) och vart lite "rädd" för att börja dra loss stock kylaren från GPUn med men kanske bara jag som målat upp ett värsta scenario

Skrivet av Extremaz:

Sedan har ju olika tillverkare lite olika garantitider och att man får byta ut originalkylaren utan att garantin faller bort.

Det va intressant, inte ens tänkt tanken så tack för det
Så kanske kan dra ner min rädsla för att byta kylning då iaf om garantin fortfarande gäller när man satt på den som det ska göras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I det flesta fallen så skickar väl grafikkorttillverkarna (Nvidia och AMD) blanka kretskort alternativt med referenskylare på till partnertillverkarna (asus, evga, gigabyte osv osv) ?

Det är en variant.

Sen kan ju partnertillverkarna göra egna kretskort och sätta på en viss grafikprocessor som dem köper in av AMD eller Nvidia. Detta för att biffa upp bl.a. Strömförsörjning för bättre överklockning eller för att göra stora förändringar. Ett bra exempel är MSI lightningkort

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazzo:

jag kanske va lite otydlig med det där med ljudet, ljudet spelar ingen större roll då jag inte är så känslig så får väsnas en del om det kyler på bra hehe

Och kollat lite på kylare som du eftermonterar men är det värt pengarna mot en tillverkare som har bra stockkylning(om det finns) och vart lite "rädd" för att börja dra loss stock kylaren från GPUn med men kanske bara jag som målat upp ett värsta scenario

Det va intressant, inte ens tänkt tanken så tack för det

Tänk på att garantin oftast ryker om du eftermonterar en kylare eller monterar av original och kör vattenkylning, tror endast det är Evga som tillåter kylarbyte på sina grafikkort.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Köp ett EVGA grafikkort (grym garanti) som är kompatibelt med :
https://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-x...

Eller om den inte passar:
https://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-t...

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar asus dc II kylaren, riktigt tyst, effektiv och jag gillar deras GPU-tweak (för att göra egen fläktkurva, överklocka osv) Detta kort är bra för din prisklass, http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153034-asus_geforce_g... men är från förra serien av nvidia. Vänta lite till så kan det nog bli prissänkningar på nuvarande kort då AMD släpper sina nya under månaden

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Mitt tips: Köp ett EVGA grafikkort (grym garanti) som är kompatibelt med :
https://www.inet.se/produkt/5322089/arctic-cooling-accelero-x...

Eller om den inte passar:
https://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-t...

hehe kollat på EVGA då de ser bra ut rent estetiskt, ingen annan anledning hittlls men kanske kom en till anledning här tack vara er

Skrivet av NatureBoyyy:

Vänta lite till så kan det nog bli prissänkningar på nuvarande kort då AMD släpper sina nya under månaden

hehe jo, men problemet är ju att vänta så kommer det gå ner i pris sen när de gjort det så kommer nästa generation så tyvärr har jag fått inse att man får se vad som finns tillgängligt till vilka priser i vilket fall som helst.
Men blir nog senare i månaden det blir inköp så förhoppningsvis har detta redan skett då

Visa signatur