Dator frakt från USA!

Permalänk
Medlem

Dator frakt från USA!

Hej!
Det är så att jag kollat på datorer från USA, och om man jämnför så får man mer "Bang for the buck" om man beställer från USA.
Men vad jag har hört så går fraktpriserna upp i taket vid frakt över 2 kilo.
Eller har jag fel?

Tacksam för svar!

Mvh

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem

+ Moms som tillkommer.
25% + administationsavgift.

Permalänk
Medlem

+tull

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:
Skrivet av six_dice:

+ Moms som tillkommer.
25% + administationsavgift.

Tackar, tackar, jag antar att momsen är borta om du beställer genom företag?
Vilket pris ligger det på ungefär?

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem

Offtopic, men är väldigt intresserad av hur ett "Logitech Siberia" ser ut, syftar på sign.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Hej!
Det är så att jag kollat på datorer från USA, och om man jämnför så får man mer "Bang for the buck" om man beställer från USA.
Men vad jag har hört så går fraktpriserna upp i taket vid frakt över 2 kilo.
Eller har jag fel?

Tacksam för svar!

Mvh

Fraktpriset beror på hur stort paketet är. Ett fullstort chassi skulle förmodligen kosta minst 1000-1500kr att skicka plus att du måste betala tullavgift och moms på paketet. Du kommer inte kunna göra någon vinst så vida du inte köper nog mycket för att fylla en container

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Tackar, tackar, jag antar att momsen är borta om du beställer genom företag?
Vilket pris ligger det på ungefär?

I vissa fall betalar man som företag ingen moms av företaget man handlar av (t.ex. handel inom EU), då skall istället momsen betalas i Sverige.
Momsfritt existerar inte, däremot kan företaget som köper in något kvitta det mot sitt momskonto.

Så kostar något 1000kr + moms + tull
Så får företaget betala 1250kr + tull
250kr kan de kvitta mot utgående moms i momsdeklarationen.
Men betalar moms gör man alltid, på ena eller andra sättet.

Tullavgiften hittar du på tullverket, då den kan vara beroende på typ av produkt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Offtopic, men är väldigt intresserad av hur ett "Logitech Siberia" ser ut, syftar på sign.

Limited edition
Ändrat nu

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Fraktpriset beror på hur stort paketet är. Ett fullstort chassi skulle förmodligen kosta minst 1000-1500kr att skicka plus att du måste betala tullavgift och moms på paketet. Du kommer inte kunna göra någon vinst så vida du inte köper nog mycket för att fylla en container

Det blir en hel dator från USA, men jag fruktar att det kostar lika mycket i slutändan som att köpa dem i Sverige :/

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

I vissa fall betalar man som företag ingen moms av företaget man handlar av (t.ex. handel inom EU), då skall istället momsen betalas i Sverige.
Momsfritt existerar inte, däremot kan företaget som köper in något kvitta det mot sitt momskonto.

Så kostar något 1000kr + moms + tull
Så får företaget betala 1250kr + tull
250kr kan de kvitta mot utgående moms i momsdeklarationen.
Men betalar moms gör man alltid, på ena eller andra sättet.

Tullavgiften hittar du på tullverket, då den kan vara beroende på typ av produkt.

Tackar tackar!

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur det funkar med garantier osv? Lite segt att skicka ett grafikkort till USA för felsökning t.ex..

Permalänk
Medlem

Frakten kan nog blir dyr ja, men tullen verkar inte vara så farligt dyr, det som tillkommer är momsen som andra säger.
Här kan du räkna ut själv via Tullverket
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Kollar man i listan(tull för vanligt förekommande varor) så är det följande tullsats som ska gälla
Vara: Dator
Tullsats: 0%
Moms: 25%
Varukod: 8471 41 00 90

Länk:
Lista över vanligt förekommande varor:
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Tänk på att momsen är på priset + frakten. Så du betalar även moms på själva fraktsumman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Det blir en hel dator från USA, men jag fruktar att det kostar lika mycket i slutändan som att köpa dem i Sverige :/

Skulle vara enklare ifall du sade exakt vilket dator det gäller. En laptop kostar nog enbart 1000kr men ett fullstort chassi fylld med komponenter skulle nog kosta minst 3000-5000kr i frakt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Skulle vara enklare ifall du sade exakt vilket dator det gäller. En laptop kostar nog enbart 1000kr men ett fullstort chassi fylld med komponenter skulle nog kosta minst 3000-5000kr i frakt

Jag antar att du har lagt till en nolla för mycket? För 5000 kr kan du lätt få två pallar fyllda med grejor till Sverige från USA. Handlar du av ett bolag som skeppar utomlands är det väl mer rimtligt med en fraktkostnad på runt 700-1000 kr för ett stationär dator, en laptop borde inte gå på mer än 150-300 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Skulle vara enklare ifall du sade exakt vilket dator det gäller. En laptop kostar nog enbart 1000kr men ett fullstort chassi fylld med komponenter skulle nog kosta minst 3000-5000kr i frakt

Jag sitter på min mobil, men det är på pcpartpicker dator är på

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem
Skrivet av MkA81:

Frakten kan nog blir dyr ja, men tullen verkar inte vara så farligt dyr, det som tillkommer är momsen som andra säger.
Här kan du räkna ut själv via Tullverket
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Kollar man i listan(tull för vanligt förekommande varor) så är det följande tullsats som ska gälla
Vara: Dator
Tullsats: 0%
Moms: 25%
Varukod: 8471 41 00 90

Länk:
Lista över vanligt förekommande varor:
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Tackar tackar! Mycket hjälpsamt!

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem

När det gäller köp av datorer från USA så lönar det sig nästan bara att köpa komponenter, alternativt bärbara datorer om man råkar befinna sig där på semester eller har en snäll släkting.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

När det gäller köp av datorer från USA så lönar det sig nästan bara att köpa komponenter, alternativt bärbara datorer om man råkar befinna sig där på semester eller har en snäll släkting.

Så det är bättre/billigare från USA?

Visa signatur

Dator: asus rog g74sxMus: logitech G400 Musmatta: steelseries qck Högtalare:Creative inspire T6300 Headset Qpad qh-90 tangentbord qpad mk-50
Börja spela lol kanske? starta här! http://signup.leagueoflegends.com/?ref=50d77949c71b6206788760

Permalänk
Medlem

skulle nog vara smart att köpa allt utom chassi från usa isåfall

Permalänk
Medlem

Jag är nästan övertygad om att det kommer bli dyrare än att beställa här hemifrån.
Ska du ha liiite billigare så är det nog tyskland du ska kika på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Så det är bättre/billigare från USA?

Nej, du måste endå betala 25% av priset i moms..
Jag tror inte att du kommer att kunna spara så mycket pengar på att beställa från fettoland. Samtidigt så kommer du få ett helvete ifall datorn gått sänder under transport och även senare i eventuella garantiärenden.

Var inte dumsnål, det lönar sig inte i längden!
Vad är det för några komponenter i datorn som du tittar på? Länka så tror jag säkert att vi kan hitta det till rätt pris även här!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Så det är bättre/billigare från USA?

Billigare? Ja.
Bättre? Nej. Dels blir det mekigt vid återköp och du stödjer inte den lokala datornäringen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Så det är bättre/billigare från USA?

ofta har jag varit med om att de är billigare där. och som någon högre upp skrev, köp utan chassi. de är chassit som väger. om du köper allt utom chassi kan du ofta (om du hittar rätt ställe) spara 2000 vid ett svenskt 10000 kr köp ( om jag räknade rätt på de komponenterna jag tittade på men som sagt varierar vart man köper ifrån.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell XPS 11 från ebay som skickade det från USA, priset var 5100 kr men efter frakt och tull landade jag på 6700kr ungefär och de va fortfarande bra pris tanke på att en ny i Sverige då kostade 12000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Så det är bättre/billigare från USA?

Ja det är oftast billigare. Generellt sett ca 30% billigare när det gäller komponenter. När man köper direkt via företag så skickas allt med fullständing varudeklaration och värde vilket gör att svenska tullen ofta lägger på svensk moms. Det bästa är att köpa och skicka varan till någon du litar på i USA och sedan ha dom packa om och skicka som gåva med värde under 2000kr trots det ligger 4x GTX Titan eller liknande i lådan. Gör så själv när jag skicka till Sverige och har aldrig haft något problem med tullen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarnisha:

Så det är bättre/billigare från USA?

Om du är på plats, ja..

Men tänk att det kan bli struligt med garantin om nåt går sönder

Skrivet av Knuckles:

Ja det är oftast billigare. Generellt sett ca 30% billigare när det gäller komponenter. När man köper direkt via företag så skickas allt med fullständing varudeklaration och värde vilket gör att svenska tullen ofta lägger på svensk moms. Det bästa är att köpa och skicka varan till någon du litar på i USA och sedan ha dom packa om och skicka som gåva med värde under 2000kr trots det ligger 4x GTX Titan eller liknande i lådan. Gör så själv när jag skicka till Sverige och har aldrig haft något problem med tullen

Jepp.. alternativt att resa dit själv och handla lite

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Skulle vara enklare ifall du sade exakt vilket dator det gäller. En laptop kostar nog enbart 1000kr men ett fullstort chassi fylld med komponenter skulle nog kosta minst 3000-5000kr i frakt

Hade du tänkt hyra ett privat flygplan för transporten eller vadå.

Permalänk
Skrivet av GoYoghurt:

Jag antar att du har lagt till en nolla för mycket? För 5000 kr kan du lätt få två pallar fyllda med grejor till Sverige från USA. Handlar du av ett bolag som skeppar utomlands är det väl mer rimtligt med en fraktkostnad på runt 700-1000 kr för ett stationär dator, en laptop borde inte gå på mer än 150-300 kr.

Stora/tunga lådor kostar duktigt mycke i frakt, så vida man inte använder sig av sjöcontainer.
Alternativt att man har tokbra rabatter få försändelser över dammen, typ som ebay lyckats förhandla till sig...

Aldrig sett till 150:- i frakt för en prispressad laptop från usa, visa gärna exempel...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Det bästa är att köpa och skicka varan till någon du litar på i USA och sedan ha dom packa om och skicka som gåva med värde under 2000kr trots det ligger 4x GTX Titan eller liknande i lådan. Gör så själv när jag skicka till Sverige och har aldrig haft något problem med tullen

lagom kul när det paketet försvinner och bara 2000:- i ersättning betalas ut

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid