Valve: "Steam Machines blir inte Nvidia-exklusivt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Vore ju kul om den kunde fungera bra som Mediadator dessutom, då kommer den bli verkligt intressant i TV-rummet

Dom borde inleda ett sammarbete med XBMC

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Bra!

Exklusivitet suger!
Exklusivitet betyder diskriminering!

Permalänk
Medlem

Jag ser sjukt fram emot hur detta kommer arta sig under 2014. Valve är Valve men även de har skrotat grejer som de inte ansett bra. Men om folk därute som verkligen bara har datorn till spel 95% av sin tid tar till sig detta kan det skaka om marknaden för OS en hel del. Spännande!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av madland:

Jag har svårt att se vilken målgruppen är... Folk vilka idag är inbitna på PS3 och X360 kommer sannolikt att fortsätta skaffa maskiner från respektive tillverkare. PC-gamers, vare sig man bygger själv eller köper en färdig produkt, köper väl troligen en vanlig dator. Att byta bort mus och tangentbord i t.ex. FPS och RTS mot handkontroll känns också väldigt osannolikt.

Slutligen måste jag säga att jag verkligen hoppas att det här revolutionerar konsolmarknaden - men jag är skeptisk.

Så du menar att folk fortfarande kommer köpa konsoler om cirka åtta år? (Ingen aning hur länge nästa generation av konsoler kommer att finnas, men hursomhelst) Jag tvivlar starkt på att man kommer använda en maskin enbart för spela spel och kolla på filmer år 2022.

Nu tänker någon "Jag använder min speldator enbart för spel". Nej det gör du inte. Du kommunicerar, du söker information, du konfigurerar allt möjligt med den. För att inte tala om alla som sysslar med redigering, 3d, programmering med mera.

För mig är tanken helt absurd att man kommer använda olika maskiner för olika tillämpningar i framtiden. Jag tänker inte ens gå in på clouds. ;p

Det Valve gör är att knyta samman konsoler och PC´s till en fin smet för den kommande framtiden.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Intel? Vad ska man göra med en Steam Machine som har Intel grafik?

Streama!

Efter lite mer eftertanke så är det nog bra med stöd för Intel graphics av andra anledningar

Skrivet av GizZm0:

Ja så tänkte jag med. Jag har en HTPC just nu som inte alls är för spel men tänkte om det var möjligt att köra dubbel OS på den med SteamOS och streama till den. Jaja ska bli riktigt kul att testa iaf

Ja precis. Jag har en gammal Optiplex USFF jag i tänkte ha i sovrummet. En e8400 har inte kräm för att spela, men med streaming av spel från maindator så! Om Valve dessutom integrerar Netflix som dom pratar om är det guld för mig!

Skrivet av Zicsoen:

Eller så kan man ju bara koppla sin dator till TVn och skaffa sig en handkontroll till datorn, kostar bara lite hundralappar istället för tusenlappar...

I mitt tillfälle måste jag dra en HDMI sladd runt hela rummet, typ 20m HDMI sladd är inte billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:
Skrivet av Vispen123:

Ingen dålig hårdvara under huven.. Ps4 och xbone kan ju slänga sig i väggen..

Föräldrarna köper inte en konsol på 10.000kr till sina barn, Sony och MS kan pusta ut.

Helt rätt!
Föräldrar som jag bygger deras dator tillsammans med dem.
Så de vet hur den ser ut inuti.
Det har jag gjort för mina två barn, 9 och 13.

Givetvis skaffar man The Orange Box till dem också.
Det är ju en förälders ansvar att se till att barnen för prova på det bästa från "förr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Jag har svårt att se vilken målgruppen är... Folk vilka idag är inbitna på PS3 och X360 kommer sannolikt att fortsätta skaffa maskiner från respektive tillverkare. PC-gamers, vare sig man bygger själv eller köper en färdig produkt, köper väl troligen en vanlig dator. Att byta bort mus och tangentbord i t.ex. FPS och RTS mot handkontroll känns också väldigt osannolikt.

Slutligen måste jag säga att jag verkligen hoppas att det här revolutionerar konsolmarknaden - men jag är skeptisk.

Målgruppen är att bredda PC-marknaden, de är nog väl medvetna om att de inte kommer ta något stor del av konsolmarknaden. Men samtidigt så kan dedikerade spelare vara intresserade. Speciellt om Steam Machines erbjuder något nytt och intressant som t.ex. stöd för Oculus Rift, ett par stora exklusiva spel, eller en handkontroll med lite nytänk. De som spelar på PC kan bli intresserade av SteamOS om det erbjuder bättre prestanda än Windows med samma hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Så... en Steam Machine kan innehålla... allt möjligt? Typ som en stationär, eller bärbar dator, som är inkopplad till TV med ett Linuxbaserat OS. I dont really get it..

En platform där Valve kan köra sitt Steam OS.
Då vet de att alla har samma mjukvara.
De kan styra vad för mjukvara du skall ha, tex beroende på din mjukvara, vilket borgar för bättre stabilitet.

Målgruppen för Steam Machine är inte datorentusiaster utan folk som bara vill att det skall funka.

Permalänk
Medlem

Säller mig till gruppen som inte riktigt förstår det här med Steam Machines nu när de gått ut och sagt att det skall vara massa olika HW-varianter. Vad blir fördelen mot en PC då?
Nämn inte SteamOS. Det är en annan lansering som funkar på vilken PC som helst.

Den stora fördelen med Steam Machines skulle ju vara att det skulle röra sig om en begränsad mängd hårdvaruuppsättningar. Nu försvinner den fördelen. Vad återstår då?

Summa summarum: Jag kan inte längre se vad som skiljer en Steam Machine från en vanlig PC som kör med Valves nya handkontroll och Steam OS (kom ihåg att de hade tre lanseringar varav kontroll och OS var två, den tredje helt separata lanseringen var Stem machines).

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är så här.
Nvidia är inte direkt kända för sin öppenhet för drivrutiner i Linux.
https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Alltså behöver Nvidia lite mer tid att ta fram allt som behövs för Steam OS.
Därför går Valve ut med dem först, så det blir lite press på dem.

AMD kommer att finnas i både PS4 och XboxOne, och är redan delvis integrerade i Steam. Jag gissar att de utvecklar ett drivrutinspaket för alla, Mantle.
Alltså kommer AMD att passa in som hand i handske i Steam OS.

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Föräldrarna köper inte en konsol på 10.000kr till sina barn, Sony och MS kan pusta ut.

Jodå, ju dyrare desto bättre

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Kraftfull hårdvara i ett så pass litet chassi, undrar hur det blir med kylningen. Mycket intressant, kul att Valve satsar på Linux dessutom!

Väldigt roligt att dom satsar på linux, då linux skulle behöva komma ikapp med windows och mac när det gäller desktop. Jag hoppas på en ljus framtid både för steamOS och linux, då jag föredrar linux över de andra operativsystemen.

Nu brukar jag köpa nvidia grejer då jag har bara haft bra erfarenhet av dom, men eftersom jag är mycket för att man ska kunna konfigurera sina egna grejer utan något lås, så gillar jag denna nyhet. Även fast jag var 100 på att det skulle bli så innan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vexo:

AMD måste jobba hårdare på sina drivrutiner, i Wine forumen kan man läsa att många har problem med AMD. Mindre problem med Nvidia.

De har lovat att de ska arbeta mer med sina drivrutiner till Linux. Inte alls omöjligt att SteamOS är anledningen.

Edit: Kanske ska förtydliga att det enda jag har hört är ett löfte om bättre drivrutiner. Har inte sett en tidsplan. Jag gissar att vi får veta mer i december då AMD har en stor konferens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

AMD måste jobba hårdare på sina drivrutiner, i Wine forumen kan man läsa att många har problem med AMD. Mindre problem med Nvidia.

Precis, nVIDIA har mycket bättre drivrutiner i Linux

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bra! för jag gillar AMD.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av bojaka:

Hurra... En konsol som kommer finnas i en väldig massa olika konfigurationer... Hörde jag någon säga PC? Fattar inte grejen... :-/

Själva konceptet steam machine är för de som vill ha en färdig burk i litet format med os förinstallerat och som direkt kan kopplas in mot tv:n. De som tycker det är bättre att plocka ihop komponenter själva och själva lägga in steam OS, kan göra det, men det är en annan målgrupp. Naturligtvis måste personerna i fråga vara villiga att prova det nya konceptet.

Frågeställningen känns lite som att fråga sig varför xbox introducerades, när Nintendo och playstation redan fanns.

På en steam machine kan du nu dessutom potentiellt höra allt du redan gör på din vanliga dator. De jobbar Mao på att ersätta flera burkar med en. Ett koncept som kanske inte tilltalar alla, men jag skulle kunna tänka mig att det ändå finns en rätt stor konsumentbas som kan tänka sig ett sådant alternativ. Framför allt de som bara vill ha något färdigt och inte vill mecka själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen att Valve pressar AMD att fixa sina linuxdrivrutiner. Deras binärer inte mycket att hänga i granen atm.

Permalänk

Är inte detta att återuppfinna hjulet lite granna?
Ångmaskiner var ju med och kickade igång den industriella revolutionen.. Är det detta vad Gabe vill åstadkomma?

Den som lever får se.. Rent spontant så tänker jag att marknaden för PC och konsoler är rätt så mättad, men hallå, Alienware finns ju kvar - då måste det finnas köpare för även SteamMachines!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Med andra ord så kommer Valve att börja sälja vanliga pc datorer fast med linux.....

Permalänk
Medlem

Till de som "inte förstår" kommer här ett exempel på målgrupp som detta kan var intressant för.
Olle 35 har idag en hyfsat kraftfull dator i sovrummet där han spelar Civ5 och ibland lite BF3. I vardagsrummet står en PS3 och en Boxee Box. Både PS3 och Boxee Box börjar kännas utdaterade. Det Olle främst har sin PS3 till är att kunna köra bilspel ibland när han har besök från ett par kompisar.

En "Stream Machine" (som vi väl kan kalla en light variant som mest streamar spel, inte kör dom native) för kanske 4K är då inte ett dumt alternativ för att få 1st enhet istället för 2 i vardagsrummet. Den enheten kan spela upp film (både snyggare och rappare menyer än Boxee Box), streama spel från kontoret, köra spotify etc.

Om Olle dessutom har en sambo plus kanske fått ett barn så tror jag inte tanken "Äsh, jag kan ju fixa en sådan burk själv om jag lägger ner en del tid på forumläsning samt beställer delar och sätter ihop och installerar själv!" ens existerar.
Även utan sambo och eventuellt barn så kanske Olle helt enkelt vill lägga tid på annat då han ändå jobbar hela dagarna och värdesätter sin fritid högt (naturligtvis inte en relevant parameter om han är inbiten Sweclockare men det ÄR inte de flesta i vårt land).

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Med andra ord så kommer Valve att börja sälja vanliga pc datorer fast med linux.....

Nej det är inga valiga pc datorer då yttermåtten ska vara 30.5 x 31.5 x 7.5cm enligt Sweclockers.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det är inga valiga pc datorer då yttermåtten ska vara 30.5 x 31.5 x 7.5cm enligt Sweclockers.

Finns massa chassin för mITX som håller liknande mått. Man behöver inte ens gå på barebone för att få små chassin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns massa chassin för mITX som håller liknande mått. Man behöver inte ens gå på barebone för att få små chassin.

Ge några exempel på chassin som är 7.5 cm tjocka och som man kan bygga en speldator i.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt rätt!
Föräldrar som jag bygger deras dator tillsammans med dem.
Så de vet hur den ser ut inuti.
Det har jag gjort för mina två barn, 9 och 13.

Givetvis skaffar man The Orange Box till dem också.
Det är ju en förälders ansvar att se till att barnen för prova på det bästa från "förr"

Holy shit när du anser Orange Box vara "förr". Man blir alltid lika förvånad när tiden går utan att man uppmärksammar det.

Permalänk
Medlem

7,5 cm är hyfsat smalt ett titan e väl typ så tjockt? 5-6cm kanske...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den som inte riktigt förstår koncepten och målgruppen med Valves "konsolsatsning". Det är en aning diffust nu. De ska göra en konsol baserat på Steam. Men de ska samtidigt göra den precis som en PC, en maskin du kan bygga själv och bara lägga in Steams särskilda OS på. Eller helt som vanligt bara. Och där tappade jag helt fattningen om vad poängen med allt detta är. Sen ska Valve lansera en egen maskin med, vad det verkar som, mastodontkomponenter i ett litet skal. Jag undrar verkligen hur det ska gå till. Det finns en anledning till att konsoler inte har de fetaste komponenterna i sig, och det är inte främst kostnaden, utan att det inte går att kyla ordentligt. De flesta av oss vet hur det gick för PS3 och 360 under större delen av deras levnadstid. Det enda logiska i detta jga kan se är att de lanserar en officiell handkontroll som Steamspelutvecklare kan ha som mall när de gör spelen. Jag har inte sett den, men spontant tänker jag att kontrollens utformning inte är det främsta hindret eller utvecklingssprångbrädan.

Men å andra sidan kan jag själv fantisera ihop lite olika saker. Att bygga ett halvöppet PC-OS baserat på Linux specifikt för spel kan ju faktiskt ta saker och ting i en helt annan riktning och revolutionera spellandskapet. Dels kan Linux överlag få mycket bättre grafikdrivrutiner, men framför allt har man en halvöppen plattform som ska ta helt nya grepp och optimera den för både utvecklare och användare, uppbackad av ett företag som är både tekniskt och spelmässigt kompetenta och har ambitionen att driva branschen framåt. Tänk vilka prestandavinster man skulle kunna göra om man satsade på Mantle t ex! Valve har ju kraften att kunna göra det. Att kombinera det med ett halv-PC-halv-konsol-koncept kan bli the ultimate i slutändan. En maskin som för samman traditionella spelkonsoler och speldatorer till en enda underhållningsmaskin.

Frågan är bara... Varför har inte Microsoft eller Apple försökt göra detta? De har ju en halvöppen plattform, vem som helst kan utveckla för deras OS. De har redan en etablerad plattform och behöver bara satsa på att göra (bättre) verktyg för utvecklare och göra en mall för en konsol. Microsoft har ju sitt Direct3D som är de facto standard vid spelutveckling, och Apple har ju orienterad sig som en helhetsutvecklare för elektroniska arbets- och underhållsredskap, och har sitt App store som skulle kunna funka som Steam.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Att bygga ett halvöppet PC-OS baserat på Linux specifikt för spel kan

Man kommer att kunna ladda ner källkoden till SteamOS och installera egna program, så det är nog rätt så öppet.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med denna Steambox, man kan uppgradera hur man vill? vad kommer prislappen landa på? kan man inte lika gärna skaffa en PC med en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Till de som "inte förstår" kommer här ett exempel på målgrupp som detta kan var intressant för.
Olle 35 har idag en hyfsat kraftfull dator i sovrummet där han spelar Civ5 och ibland lite BF3. I vardagsrummet står en PS3 och en Boxee Box. Både PS3 och Boxee Box börjar kännas utdaterade. Det Olle främst har sin PS3 till är att kunna köra bilspel ibland när han har besök från ett par kompisar.

En "Stream Machine" (som vi väl kan kalla en light variant som mest streamar spel, inte kör dom native) för kanske 4K är då inte ett dumt alternativ för att få 1st enhet istället för 2 i vardagsrummet. Den enheten kan spela upp film (både snyggare och rappare menyer än Boxee Box), streama spel från kontoret, köra spotify etc.

Om Olle dessutom har en sambo plus kanske fått ett barn så tror jag inte tanken "Äsh, jag kan ju fixa en sådan burk själv om jag lägger ner en del tid på forumläsning samt beställer delar och sätter ihop och installerar själv!" ens existerar.
Även utan sambo och eventuellt barn så kanske Olle helt enkelt vill lägga tid på annat då han ändå jobbar hela dagarna och värdesätter sin fritid högt (naturligtvis inte en relevant parameter om han är inbiten Sweclockare men det ÄR inte de flesta i vårt land).

mycket bra skrivet. alltför många här som fortfarande tror att världen cirkulerar kring dem angående köp resonemanget

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att det är så här.
Nvidia är inte direkt kända för sin öppenhet för drivrutiner i Linux.
https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Alltså behöver Nvidia lite mer tid att ta fram allt som behövs för Steam OS.
Därför går Valve ut med dem först, så det blir lite press på dem.

AMD kommer att finnas i både PS4 och XboxOne, och är redan delvis integrerade i Steam. Jag gissar att de utvecklar ett drivrutinspaket för alla, Mantle.
Alltså kommer AMD att passa in som hand i handske i Steam OS.

Jämfört med AMD/ATI så fungerar iaf Nvidias drivrutiner på Linux. De som funger bäst, är inte Opensource, helt klart.
Men jämfört med AMD's dito, där deras egna drivrutiner inte ens fungerar, ligger Nvidia bra mycket bättre till.

Vill du skapa drivisar för nvidia, finns en hel massa här att läsa, du kan dock fetglömma att hitta något liknande till AMDs.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?