Permalänk
Hedersmedlem

Chassi för mATX

Tjena.

Jag tänkte bygga mig en ny dator och vill bli av med den bulkiga lådan som står på golvet. Jag vill ha något snyggare och mindre.
Kraven jag har är att det ska få plats ett mATX moderkort, två grafikkort, en disk, en SSD och en DVD. Tänker köra någon Corsair Hxx lösning för kylning. Förmodligen någon av deras varianter med en fläkt för att den ska ta mindre plats.

Det bästa jag hittat hittills är BitFenix Prodigy M, men nackdelen med den är att det inte verkar funka att ha både två grafikkort och en DVD samtidigt. Jag tror det blir svårt att klara sig utan DVD. Jag är inte riktigt beredd att ta det steget ännu. Jag tittar nog mer åt kub-hållet än åt att skaffa ett litet tower, men bottom line är det viktigaste att den är snygg, stilren osv. snarare än att den har en viss form.

Jag har försökt söka efter chassin på Prisjakt, men det verkar som att en hel del chassin inte har alla egenskaper satta, så min filtrering går hårdare åt listan än vad jag skulle vilja. Detta är filtret jag har satt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=335#rparams=l=s14491203...

Är det någon som har tips på snygga små chassin som uppfyller mina krav som jag missar?

Edit: Kan tillägga att jag inte har några problem med att beställa saker direkt från Asien eller något, så det är inget krav att chassit finns i Sverige.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Har du tittat på TJ08E, jag är mycket nöjd med det!

Jag kan ta några bilder om du vill :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du tittat på TJ08E, jag är mycket nöjd med det!

Jag kan ta några bilder om du vill :)?

Jag kan även rekommendera det chassit.

Permalänk
Avstängd

Farsan har ett TJ08E o e nöjd men jämfört med mitt SG09 (som oxå är mATX) är det väldigt stort imo. Finns plats för 2 kort, slim DVD-läsare samt hela sidan fylld med fläktar för kylning^^

Typ så här

Edit: verkar även finnas SG10 med snyggare framsida nu.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd

SilverStone TJ08E, Fractal Arc Mini R2 och Corsair 350D är generellt sett dom bästa mATX chassin du kan få tag på.

Permalänk
Medlem

Fractal design arc mini r2?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ingen plats för dvd i den.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipsen. Jag tycker att Arc Mini R2 och Corsair 350D är för stora och för lika en vanlig datorlåda. Då är jag nog mer inne på Silverstone PS07W eller TJ08B-E.

SG09 verkar också nice. Jag hade inte egentligen tänkt en slot-in DVD, men det tåls att funderas över. Hur bra funkar utblåset av varmluft i SG09? Det finns ju galler som ska släppa ut luften, men det är också en glipa på insidan för sladden, så luften kan ju ta andra vägar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Tack för tipsen. Jag tycker att Arc Mini R2 och Corsair 350D är för stora och för lika en vanlig datorlåda. Då är jag nog mer inne på Silverstone PS07W eller TJ08B-E.

SG09 verkar också nice. Jag hade inte egentligen tänkt en slot-in DVD, men det tåls att funderas över. Hur bra funkar utblåset av varmluft i SG09? Det finns ju galler som ska släppa ut luften, men det är också en glipa på insidan för sladden, så luften kan ju ta andra vägar.

Jo det är en sådan slot in man får ha då det bara är ett hål för att stoppa in en skiva (alltså ingen läsare som åker ut). Jag har absolut inga problem med varken värme eller ljud.

Sitter en 180mm AirPenetrator i toppen som har två lägen, jag kör den på lägsta samt 2x92mm + 1x 120mm Nexus fläktar i sidan som suger ut luft från GPUn (hade ett 670 med windforce kylare) men kommer nog byta så de suger in luft nu när jag skaffar ett av AMDs nya referenskort.

Processorn kyls av en H80 i PnP med Enermax Magma fläktar (även dem på lägsta) o går aldrig över 60c men nog fan e det trångt med en stor radiator i chassit

Måste även tipsa om att köpa modulärt nätagg, jag sitter på ett FD tesla men på nåt vänster har jag lyckats gömma alla kablar på baksidan...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för tipsen. Jag tycker att Arc Mini R2 och Corsair 350D är för stora och för lika en vanlig datorlåda. Då är jag nog mer inne på Silverstone PS07W eller TJ08B-E.

SG09 verkar också nice. Jag hade inte egentligen tänkt en slot-in DVD, men det tåls att funderas över. Hur bra funkar utblåset av varmluft i SG09? Det finns ju galler som ska släppa ut luften, men det är också en glipa på insidan för sladden, så luften kan ju ta andra vägar.

kör på en USB dvd i värsta fall.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

coolermaster n200 billigt åh litet,... har byggt te familjen i två åh det funkar.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

kör på en USB dvd i värsta fall.

Nah. Om jag nu vill ha en liten snygg installation så tycker jag att det blir fel att ha ytterligare en pryl på skrivbordet. Den måste få plats i lådan.

Skrivet av enRödjävel:

coolermaster n200 billigt åh litet,... har byggt te familjen i två åh det funkar.

Satt faktiskt och kollade på den innan. Jag kom nämligen på att CM har gjort chassit till min HTPC och det är jag väldigt nöjd med. Litet, enkelt att jobba med, passar med de andra prylarna i min TV-bänk osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nah. Om jag nu vill ha en liten snygg installation så tycker jag att det blir fel att ha ytterligare en pryl på skrivbordet. Den måste få plats i lådan.

Satt faktiskt och kollade på den innan. Jag kom nämligen på att CM har gjort chassit till min HTPC och det är jag väldigt nöjd med. Litet, enkelt att jobba med, passar med de andra prylarna i min TV-bänk osv.

mkay, tänkte ifall man inte använder så ofta.
t.ex jag använder 1-3 ggr per år

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lian-li pc-v355 alt bitfenix phenom m.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Själv går man och vänta på att Bitfenix Prodigy M ska levereras....... Tråkigt med förseningar.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy M
Nu var jag för snabb såg att du redan skrivit detta. Ursäkta min dåliga läsförmåga.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb