Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om stora videokameror.

Att göra proffsig film har aldrig varit så tillgängligt som nu. På netflix toppar dokumentärer gjorda med 5dmkii listan tillsammans med filmer från Red Epic.

Jag upplever att det inte finns bärighet för modell- eller ens märkesspecifika trådar här på SC om vi bara snackar video och särskillt inte med regelrätta videokameror. Samtidigt är det ett kul forum eftersom det finns mycket bra info från stillbildsvärlden och inte minst datorer som är lika viktiga som objektiven i videovärlden.

Därför tänkte jag prova en tråd som denna där vi kan snacka fritt om videokameror, filmande, redigering och kringutrustning som ljud, ljus osv. Då kan en tråd som tex den om Black Magic Pocket Cinema Camera slippa spåra ur i disskusdioner om recorders, andra kameror, riggar osv osv.
Inte för att det gör mig så mycket men den som kommer till tråden via google blir nog lite tvär.

Här kan vi ju posta videos vi gjort och ge feedback också.

Frågor kring filma med stillbildskameror är ju självklart välkomna men skippa gärna prat om fotografering.

Får se om tråden klarar sig eller inte.

Permalänk

Ok kan börja. Har beställt en Canon c100 och många föreslår Atomos Ninja 2 till som gör att man kan spela in i ett bättre codec med mer information. När jag först kollade på olika tester som jämförde med och utan Atomos Ninja 2 var det svårt att se någon avgörande skillnad vilket förvånade lite då kameran spelar in i AVCHD 24 Mbps (420) och Ninja i ProRes upp till 220 Mbps (422). Skillnaden var oftast så liten att det kändes lite svårt att motivera sig att köpa Ninja 2.
Kolla t.ex. på följande klipp http://vimeo.com/54114875

Dock ska sägas att skillnaden är enorm i detaljrikedom mellan en DSLR och en Canon C100 trots på pappret liknande codecs. Speciellt blir det tydligt under sämre ljusförhållanden. Se här: http://vimeo.com/64742399

Men då kanske man undrar, om nu Canon c100 är så mycket bättre än en vanlig DSLR och är snarlik i bildkvalité med och utan Ninja 2, varför köpa en Ninja 2. Det undrade jag också och blev faktiskt lite skeptisk. Men så läste jag vidare och det verkar som att Canons AVCHD codec börjar bekänna färg (bokstavligen) när den ska hantera bilder med starka färger. Vilket den här sidan fördjupar sig i. http://filmmakermagazine.com/64918-canon-c100-does-422-with-t...

Se bilden nedan:

Här är en annan som tar upp fenomenet. http://www.productionfactory.se/files/where420breaks.html
Den största skillnaden tycks alltså vara avsaknaden av den extra 2:an i AVCHD 420 codec.

Här ser man tydligt hur den annars så relativt fina bilden spricker upp totalt i det röda.

Vad kan man dra för slutsatser av detta då. Jag tänker att man inte behöver en Ninja 2 om man inte behöver göra mycket i post, att man kanske gör mest film för webben eller kanske filmar något inslag till t.ex. lokalnyheterna. Känns som det är hur lungt som helst om man inte har lust att släpa med sig inspelaren. Men har man en ambition att göra mycket i post eller vill vara på den säkra sidan att ha broadcastkvalité för HD (enligt pappret) så är Ninjan bra. Man slipper oroa sig för vad folk kommer säga som tar hand om postproduktionen när man lämnar över sitt material. Det är mina tankar runt det iaf, känns som de allra flesta nog klarar sig rätt bra med AVCHD-codecen som enligt min syn spottar ut bra mycket bättre material än liknande codecs till t.ex. DSLR. Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra AVCHD kan vara nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker du är klok du, både vad gäller val av kamera och tänk kring Ninjan.
För övrigt vet jag inte hur många gånger jag sett Phillip Blooms recension av Canon Xa25. När jag tittar på den så tänker jag ofta "Mmm liten, smidig och det blir fina bilder" men sen slås jag alltid av hur otroligt snygga bilderna av honom med kameran i handen är.
Därför är jag sjuukt avis på att det är din nya kamera som filmat recensionen, bara och gratulera
https://vimeo.com/71578107

BtW så är ju Mr Bolms recension av c100 också mycket trevlig om nån ny i tråden undrar vad det är för kamera.
https://vimeo.com/71385978

Permalänk
Medlem

AVCHDn i c100 är ju också mycket fin när du pushar ISOn det är ju först vid 20 000 (helt galet) som bruset kommer men imo är det behagligt brus. Ser ut om "film grain".

EDIT, här är 4:2:0 vs 4:2:2 förklarat, ska läsa igenom det efter 7h sömn,
http://www.dvxuser.com/articles/colorspace/

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tycker du är klok du, både vad gäller val av kamera och tänk kring Ninjan.
För övrigt vet jag inte hur många gånger jag sett Phillip Blooms recension av Canon Xa25. När jag tittar på den så tänker jag ofta "Mmm liten, smidig och det blir fina bilder" men sen slås jag alltid av hur otroligt snygga bilderna av honom med kameran i handen är.
Därför är jag sjuukt avis på att det är din nya kamera som filmat recensionen, bara och gratulera
https://vimeo.com/71578107

Tackar! Jo tro faktiskt det blir det bästa kameraköpet jag gjort. Hoppas den håller måttet ett bra tag och inte 4k är standard imorgon =). Skulle vara nice om man slipper köpa kamera på ett tag. Tycker ju att Sony PD150, Panasonic DVX100 och Sony EX1 (EX1 håller än?) höll måttet rätt länge. Skulle vara nice om C100 och C300 kunde bli lite nutidens variant av dessa kameror. Stillbildsfotograferna har det rätt bra ändå i jämförelse då de kan få bra prylar för bra mycket mindre och samtidigt har mage att klaga

Skrivet av Nisse-Tuta:

AVCHDn i c100 är ju också mycket fin när du pushar ISOn det är ju först vid 20 000 (helt galet) som bruset kommer men imo är det behagligt brus. Ser ut om "film grain".

EDIT, här är 4:2:0 vs 4:2:2 förklarat, ska läsa igenom det efter 7h sömn,
http://www.dvxuser.com/articles/colorspace/

Jo frågan är om inte bilderna jag har som exempel ovan är pressade rätt högt i ISO. Borde vara svårt att se skillnad på färger i lägre iso-tal.

Permalänk
Medlem

Här är jag

Jag började min videokarriär på hobbynivå med en Hi8 och på skolan med DVC_PRO och Canon XM-2. På den tiden var de ”the shit” och vi pratade om HD på samma sätt som vi pratar om 6K idag dvs vi hade några klipp i datorn att titta på men ingen kamera. Vi pratade också om framtidens mikrofoner utan bandare för radio, de skulle alltså ha inbyggda minnen eller de där tunnare korten som heter SD.

Det sjuka är att jag låter säkert svingammal, men det här var typ 2006. För lite drygt 4 år sedan jobbade jag med live streaming av sport-TV till tex TV4 men också till bettingsajter som bettson och ladbrokes. Det var då det fetaste, TV på nätet. Då hade vi inte ens börjat diskutera att streama till telefonen, så jäkla fort går det.

2010 hoppade jag över från videokameror till DSLR, nu gjorde jag också bytet från AVID och Final Cut till Premiere och After Effects. Fortfarande idag är DSLR det överlägset billigaste sättet att få en videokamera med stor sensor. En Canon 600d kostar under 4000 medans den billigaste videokameran jag vet med stor sensor är Panasonic Af100 om man köper den begagnat för ca 18000, ny kostar den över 30K.

Jag skaffade som sagt 600d och hade den i ca tre år. Därefter klev jag upp på den sjukt härliga Panasonic GH3 som jag nog skulle säga är den mest prisvärda (7000 på blocket) dslr för film om vi pratar det övre skicket med 5dmkii/mkiii, 800d, 1dc osv.

Sedan kom Blackmagic Pocket Cinema Camera som en bomb på NAB2013. Jag förbokade nästan direkt och planen var att skaffa den i år och sedan den stora BMCC alt en C100 nästa år. Men efter att ha sett allt för mycket recensioner och ha laddat ner lite RAW-video kunde jag inte hålla mig. Jag tackade nej till BMPCC när den kom och kommer köpa den istället när den fått sin RAW uppdatering.

Så där står jag idag, en BMCC som filmar i 2.5k RAW eller 1080p Prores/Avid DNxHD 4:2:2.
Den lagrar direkt på SSD diskar och en 240Gb räcker till cirka 30 minuter Raw. I övrigt är den ungefär som en Red dvs en klump som tar emot bilden. Vill man ha bra ljud, bättre ergonomi, mer lagringsutrymme, sökare osv så får man fixa det själv.

Här är det första test jag gjort med kameran,

Och här är en annan version med lite mindre "film look".
https://vimeo.com/76266986

Det finns massor med bra recensioner och fantastiska filmer skapade med kameran men jag har alltid gillat denna,
https://vimeo.com/70672491

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i bmpcc-tråden så hade jag idag min första "hands on" med Pocket Camera, måste säga att den var otroligt skön att hålla i. Välbalanserad och kändes solid. Det svarta greppet är väldigt gummiliknande.
Kommer garanterat skaffa en som b/stealth-cam. Väntar tills efter jul. Till skillnad från bmcc så säljer den nog i större volymer vilket gör att en del kommer tröttna alternativt bli missnöjda och den dyker upp för skambudning på blocket

Permalänk

Musikvideo gjord med Canon c300 och 5dmk3. 105 miljoner visningar på typ en månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Ok kan börja. Har beställt en Canon c100 och många föreslår Atomos Ninja 2 till som gör att man kan spela in i ett bättre codec med mer information. När jag först kollade på olika tester som jämförde med och utan Atomos Ninja 2 var det svårt att se någon avgörande skillnad vilket förvånade lite då kameran spelar in i AVCHD 24 Mbps (420) och Ninja i ProRes upp till 220 Mbps (422). Skillnaden var oftast så liten att det kändes lite svårt att motivera sig att köpa Ninja 2.
Kolla t.ex. på följande klipp http://vimeo.com/54114875

Dock ska sägas att skillnaden är enorm i detaljrikedom mellan en DSLR och en Canon C100 trots på pappret liknande codecs. Speciellt blir det tydligt under sämre ljusförhållanden. Se här: http://vimeo.com/64742399

Men då kanske man undrar, om nu Canon c100 är så mycket bättre än en vanlig DSLR och är snarlik i bildkvalité med och utan Ninja 2, varför köpa en Ninja 2. Det undrade jag också och blev faktiskt lite skeptisk. Men så läste jag vidare och det verkar som att Canons AVCHD codec börjar bekänna färg (bokstavligen) när den ska hantera bilder med starka färger. Vilket den här sidan fördjupar sig i. http://filmmakermagazine.com/64918-canon-c100-does-422-with-t...

Se bilden nedan:

http://filmmakermagazine.com/wp-content/uploads/2013/02/Ninja...

Här är en annan som tar upp fenomenet. http://www.productionfactory.se/files/where420breaks.html
Den största skillnaden tycks alltså vara avsaknaden av den extra 2:an i AVCHD 420 codec.

Här ser man tydligt hur den annars så relativt fina bilden spricker upp totalt i det röda.
http://www.productionfactory.se/files/420crop.jpg

Vad kan man dra för slutsatser av detta då. Jag tänker att man inte behöver en Ninja 2 om man inte behöver göra mycket i post, att man kanske gör mest film för webben eller kanske filmar något inslag till t.ex. lokalnyheterna. Känns som det är hur lungt som helst om man inte har lust att släpa med sig inspelaren. Men har man en ambition att göra mycket i post eller vill vara på den säkra sidan att ha broadcastkvalité för HD (enligt pappret) så är Ninjan bra. Man slipper oroa sig för vad folk kommer säga som tar hand om postproduktionen när man lämnar över sitt material. Det är mina tankar runt det iaf, känns som de allra flesta nog klarar sig rätt bra med AVCHD-codecen som enligt min syn spottar ut bra mycket bättre material än liknande codecs till t.ex. DSLR. Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra AVCHD kan vara nu för tiden.

Ett annat + med c100 är att det är samma sensor som på både c300 och c500, vilket i grunden är en 4k sensor, som c100 skalar ner = SKARPT!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Ett annat + med c100 är att det är samma sensor som på både c300 och c500, vilket i grunden är en 4k sensor, som c100 skalar ner = SKARPT!

Ja en viktig poäng! De där magic lanthern-utvecklarna borde börja fokusera lite på c100. Synd bara att den tar sd-kort. Men frågan är om det inte borde vara tekniskt möjligt att få ut 4k från den om man använder de senaste och snabbaste sd-korten.

Permalänk

Hamnade av en slump på Jonah Kessels blogg. Han åker runt i världen, mycket Asien och gör insag åt t.ex. New York Times. Han försöker hålla nere på mängden teknik då han gör en hel del enmansjobb. Han plåtar med c100 och bloggen är inriktad mycket på den teknik och utrustning han använder. Intressant tycker jag!

http://blog.jonahkessel.com
http://www.jonahkessel.com

En intervju med honom: http://www.newsshooter.com/2013/09/19/ibc-2013-teradek-replay...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Ja en viktig poäng! De där magic lanthern-utvecklarna borde börja fokusera lite på c100. Synd bara att den tar sd-kort. Men frågan är om det inte borde vara tekniskt möjligt att få ut 4k från den om man använder de senaste och snabbaste sd-korten.

Borde väl gå om man kan filma prores och senare raw med bmpcc till sd och raw med 5dmkiii till cf, eller?

EDIT: Canon 1dc filmar 4K till CF och FS700 gör det ju till SD. FS700 kan ju dessutom köra 1080p 240fps till SD så visst borde det gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Ja en viktig poäng! De där magic lanthern-utvecklarna borde börja fokusera lite på c100. Synd bara att den tar sd-kort. Men frågan är om det inte borde vara tekniskt möjligt att få ut 4k från den om man använder de senaste och snabbaste sd-korten.

Nja tror det blir svårt, iallafall inte om man inte hackar skiten ur den och kör hyperdeck eller liknande.
Men vore ju nice

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Borde väl gå om man kan filma prores och senare raw med bmpcc till sd och raw med 5dmkiii till cf, eller?

EDIT: Canon 1dc filmar 4K till CF och FS700 gör det ju till SD. FS700 kan ju dessutom köra 1080p 240fps till SD så visst borde det gå?

Hastigheten på kortet är nog tillräckligt frågan är hur snabbt kameran kan skriva och hur stort bufferminnet är. Det är ju det som sätter stopp för min 550D att spela in RAW continously.
Skulle dock vara coolt om man lyckades pumpa ut 4K genom HDMI porten, dock extremt tveksamt att det någonsin skulle gå.

Skrivet av Punchdrunk:

Musikvideo gjord med Canon c300 och 5dmk3. 105 miljoner visningar på typ en månad!

Har du någon källa på det påståendet?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Borde väl gå om man kan filma prores och senare raw med bmpcc till sd och raw med 5dmkiii till cf, eller?

EDIT: Canon 1dc filmar 4K till CF och FS700 gör det ju till SD. FS700 kan ju dessutom köra 1080p 240fps till SD så visst borde det gå?

Jo kanske någon form av kraftigt komprimerad 4k men då kanske det inte är värt det. Jag hyrde en FS700 för ett tag sen. Tror den har någon form av inbyggd disk som spelar in 240 fps. Misstänker att den funkar så för inspelningen är lite speciell. Säg att man ska filma ett objekt, då trycker man på rec när man vill sluta filma så kameran spelade alltså förmodligen in hela tiden och när man trycker på rec för den över de senaste 10 sec till sd-kortet.

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Har du någon källa på det påståendet?

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?313163-Music-video-I...

Permalänk
Skrivet av Blorr:

Nja tror det blir svårt, iallafall inte om man inte hackar skiten ur den och kör hyperdeck eller liknande.
Men vore ju nice

Och Canon skulle bli extremt nöjda!

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag började min videokarriär på hobbynivå med en Hi8 och på skolan med DVC_PRO och Canon XM-2.

Apropå DVCPRO, ARRI kommande kamera påminner lite om DVCPRO och XDcam engkameror. Men det märks att utvecklingen går framåt även där, samma sensor som Alexa.

http://www.newsshooter.com/2013/09/14/ibc-2013-teradek-replay...

http://nofilmschool.com/2013/09/arri-amira-alexa-sensor-docum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Jo kanske någon form av kraftigt komprimerad 4k men då kanske det inte är värt det. Jag hyrde en FS700 för ett tag sen. Tror den har någon form av inbyggd disk som spelar in 240 fps. Misstänker att den funkar så för inspelningen är lite speciell. Säg att man ska filma ett objekt, då trycker man på rec när man vill sluta filma så kameran spelade alltså förmodligen in hela tiden och när man trycker på rec för den över de senaste 10 sec till sd-kortet.

Coolt,
Ja den har tre inspelningslägen för slowmo, antingen att den spelar in i 9 sekunder 240fps 1080p och sen tuggar den en stund och ut kommer 1 minut och 40 sekunder slowmo i 25p.
Eller som du sa att den buffrar hela tiden och tar de sekunder som redan varit eler ett 50/50-läge då den tar de tidigare 4.5 sekunderna och de 4.5 nästkommande.
Det är ju i 240fps 1080p sen varierar ju längd och tider beroende på fps vs upplösning.

EDIT: Kan tilläga att jag aldrig filmat med den själv utan har bara sett demo av Mr Bloom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Apropå DVCPRO, ARRI kommande kamera påminner lite om DVCPRO och XDcam engkameror. Men det märks att utvecklingen går framåt även där, samma sensor som Alexa.

[/IMG]

Ser fet ut.
Jag vet inte vad jag tycker om axelkameror egentligen. De gånger jag gjort typ rep med dem så har jag ändå alltid haft stativ eftersom tvåmansteam är ju få förunnat. Sen spelade jag o två killar till in en dokumentär med en dvc-pto som A-cam och då vet väl fan om vi inte släpade det där gigantiska stativet till varenda tagning. Kan varit nån liten klippbild men som standard körde vi xm2 till handhållet.

Det är nog det arvet som gör att jag aldrig skaffat en shoulder rigg till någon dslr och inte har några direkt planer på det till BMCCn heller. Däremot till BMPCC skulle en maurauder, zacuto target shooter eller billigare kopia sitta fint.

BTW har ni sett denna? Tycker alla deras produkter verkar smutta, speciellt deras slider.
http://www.edelkrone.com/pocket-shot

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ser fet ut.
Jag vet inte vad jag tycker om axelkameror egentligen. De gånger jag gjort typ rep med dem så har jag ändå alltid haft stativ eftersom tvåmansteam är ju få förunnat. Sen spelade jag o två killar till in en dokumentär med en dvc-pto som A-cam och då vet väl fan om vi inte släpade det där gigantiska stativet till varenda tagning. Kan varit nån liten klippbild men som standard körde vi xm2 till handhållet.

Det är nog det arvet som gör att jag aldrig skaffat en shoulder rigg till någon dslr och inte har några direkt planer på det till BMCCn heller. Däremot till BMPCC skulle en maurauder, zacuto target shooter eller billigare kopia sitta fint.

BTW har ni sett denna? Tycker alla deras produkter verkar smutta, speciellt deras slider.
http://www.edelkrone.com/pocket-shot

Ja usch de där axelkamerorna har närapå pajat ryggen på mig. Ett rent helvete för åtminstone min kropp. Det som är bra är att de har bra sökare och att man kan justera allt med knappar samtidigt som man filmar. Knapparna sitter där de ska och inga problem att ändra t.ex. styrka på peaking under tagning.De är riktiga arbetshästar helt enkelt men belastar kroppen och har nog förstört en och annan karriär.

Smart att man kan sätta fast den i bältet.

Permalänk
Medlem

Har gjort två små videos med Blackmagicen för att testa/visa hur hårt man kan pressa raw och hur Prores ser ut med lite grade.

Permalänk
Medlem

Satt o läste senaste uppdateringen från Mr Bloom. han nämnde då en grej som jag missat helt. Att fs700 fått en uppdatering så den filmar raw visste jag, men att den då kan köra sin 240fps slowmo fortlöpande, dvs inte i 9sek burstar som vi pratade om tidigare.
Snacka om potent kamera, har sett den ute för ca 60K men säg om ett år ellet två förutsatt att den tappar värde i samma takt som fs100 har gjort.... mums.
http://philipbloom.net/2013/10/17/iphone5s/

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Satt o läste senaste uppdateringen från Mr Bloom. han nämnde då en grej som jag missat helt. Att fs700 fått en uppdatering så den filmar raw visste jag, men att den då kan köra sin 240fps slowmo fortlöpande, dvs inte i 9sek burstar som vi pratade om tidigare.
Snacka om potent kamera, har sett den ute för ca 60K men säg om ett år ellet två förutsatt att den tappar värde i samma takt som fs100 har gjort.... mums.
http://philipbloom.net/2013/10/17/iphone5s/

Kostade inte den där uppdateringen massa pengar och att man måste köpa hårdvara till också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Kostade inte den där uppdateringen massa pengar och att man måste köpa hårdvara till också?

Inte säker men det gör den säkert. Hörde i förbifarten en gång om en "Sony Raw Recorder".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Knappt har de hunnit städa upp i lokalen efter Sonys lansering av A7 innan Panasonic svarar upp (ryktesvägen men endå),
http://www.43rumors.com/ft4-panasonic-4k-mft-camera-coming-in...

Permalänk
Medlem

Trots så fin kamera så är videon på sidan sådan usel kvalitet? Grådaskiga färger, som jag hatar så mycket. Ungefär som serien Bron på SVT...
http://vimeo.com/73616017
Men den kanske bara för sönderredigerad? Grading har förstört många fina videofilmer.
Varför måste de alltid förstöra filmerna med "grading"?
Verkar som man eftersträvar att få det att se ut som 50 år gamla urblekta färgfilmer?

Filmen från Coney Island var mycket bättre i färgerna men ändå en aning halvkonstig kändes det som.
Om man nu vill demonstrera hur bra en kamera är, varför inte lägga ut exempel i råformat istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trots så fin kamera så är videon på sidan sådan usel kvalitet? Grådaskiga färger, som jag hatar så mycket. Ungefär som serien Bron på SVT...
http://vimeo.com/73616017
Men den kanske bara för sönderredigerad? Grading har förstört många fina videofilmer.
Varför måste de alltid förstöra filmerna med "grading"?
Verkar som man eftersträvar att få det att se ut som 50 år gamla urblekta färgfilmer?

Filmen från Coney Island var mycket bättre i färgerna men ändå en aning halvkonstig kändes det som.
Om man nu vill demonstrera hur bra en kamera är, varför inte lägga ut exempel i råformat istället?

Därför att i råformat är både Prores och Raw ännu tristare i färgerna. Sen är det en trend nu på samma sätt som det för 3 år sedan skulle vara precis tvärt om med alldeles för översaturerade (nytt engelsk låneord ). Om ett litet tag är det ute igen. Men det går i vågor och har kommit och gått många gånger genom åren. Nu har jag inte sett Bron men om det ser ut som jag tror så är det en effekt som heter "Bleached Bypass" och var poppis även för länge sedan. Den fick man då genom att lämna kvar silverkristallerna på filmen i framkallningen.

Du kanske redan sett dem, men jag gjorde dessa och då ser du orginal vs grade,

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Trots så fin kamera så är videon på sidan sådan usel kvalitet? Grådaskiga färger, som jag hatar så mycket. Ungefär som serien Bron på SVT...
http://vimeo.com/73616017
Men den kanske bara för sönderredigerad? Grading har förstört många fina videofilmer.
Varför måste de alltid förstöra filmerna med "grading"?
Verkar som man eftersträvar att få det att se ut som 50 år gamla urblekta färgfilmer?

Filmen från Coney Island var mycket bättre i färgerna men ändå en aning halvkonstig kändes det som.
Om man nu vill demonstrera hur bra en kamera är, varför inte lägga ut exempel i råformat istället?

Vad man tycker är vackert är ju väldigt individuellt. Själv gillar gradingen i både bron och vimeolänken du refererar till. Men tror de i vimeofilmen flörtar lite med 50- eller 60-talet men i modern tappning. Gradingen passar ju fotot. I förlängningen antar jag också att de har någon långsökt idé med 16 mm filmen är tillbaka men i en modern digital form.Rätt uttänkt från deras sida vad de vill förmedla dvs.