Kan polisen verkligen se vad som har hänt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Jag gick till polisen dagar efter och samma dag så blev jag undersökt på näl, det var riktigt obehagligt. Jag vill inte visa mitt riktiga namn eftersom jag blev hotad om jag gick till polisen och berättade så skulle jag råka illa ut. Jag fruktar för mitt liv varje dag, kan knappt sova, äta :'( vet inte vad jag ska göra

Någon nämnde tidigare att det kan vara bra att prata med en psykolog eller liknande för att hantera det inträffade. I din hemförsäkring ingår antagligen något som heter "Krisskydd" som ger dig upp till 10 sessioner med legitimerad psykolog eller terapeut utan självrisk. Om du ringer till ditt försäkringsbolag (eller ber någon annan ringa åt dig) och berättar att du varit med om något traumatiserande eller en kris (du behöver inte gå in i detalj på vad som hänt med skadehandläggare eller växel) så ordnar de hjälp åt dig, helt utan kostnad. Jag säger hemförsäkring för det är det vanligaste men jag vet också att Folksam till exempel har krisskydd i alla sina försäkringar, sak-/bil-/person-/livförsäkring etc.

Avslutningsvis vill jag lägga till att du skall aldrig skämmas över vem du är och det är aldrig ditt fel om någon gör dig illa. Att söka hjälp är ett tecken på styrka snarare än svaghet och psykologhjälp borde vara obligatorisk vård för alla, vare sig man själv upplever att man har problem eller ej. Ovan mening är riktad till alla som vill ta det till sig.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av poppis23:

Jag kommer precis ihåg allting. Vet vilken adress och vilket namn som står på dörren osv. Jag har gjort ett nytt konto där jag kan se personen på bild, bilden har jag skickat till polisen. Jag pratade med en polis nyss och jag ska åka ner till Göteborg med dem där jag ska peka ut adressen, hon sa att jag har inget att oroa mig för eftersom jag kommer sitta i en bil med tonade fönster. Känner fortfarande obehag :'( Om personen ser mig åker jag illa ut :'(

Har läst tråden sedan du skapade den men inte tyckt att jag skulle kunna tillföra något. Förstår att du känner obehag och så, men du sitter där med Sveriges mäktigaste instans (i sådana här sammanhang), det kan liksom inte misslyckas. Dom har erfarenheten.

Lycka till och hoppas svinen åker in bakom galler.

Skrivet av Release:

Någon nämnde tidigare att det kan vara bra att prata med en psykolog eller liknande för att hantera det inträffade. I din hemförsäkring ingår antagligen något som heter "Krisskydd" som ger dig upp till 10 sessioner med legitimerad psykolog eller terapeut utan självrisk. Om du ringer till ditt försäkringsbolag (eller ber någon annan ringa åt dig) och berättar att du varit med om något traumatiserande eller en kris (du behöver inte gå in i detalj på vad som hänt med skadehandläggare eller växel) så ordnar de hjälp åt dig, helt utan kostnad. Jag säger hemförsäkring för det är det vanligaste men jag vet också att Folksam till exempel har krisskydd i alla sina försäkringar, sak-/bil-/person-/livförsäkring etc.

Avslutningsvis vill jag lägga till att du skall aldrig skämmas över vem du är och det är aldrig ditt fel om någon gör dig illa. Att söka hjälp är ett tecken på styrka snarare än svaghet och psykologhjälp borde vara obligatorisk vård för alla, vare sig man själv upplever att man har problem eller ej. Ovan mening är riktad till alla som vill ta det till sig.

Instämmer

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Kanske ska ta och läsa en gång till....

Citat från ditt citat...

"Lagen gäller däremot inte privat område, utom på en punkt. Vid kameraövervakning av såväl privat område som allmän plats är det obligatoriskt att via tydlig skyltning upplysa om att lokalen eller platsen är kameraövervakad."

Privat område dit allmänheten har tillträde. Lagen innefattar inte privat egendom som inte innefattas av allemansrätten eller har servitut för allmän passage.

Eller tror du på riktigt att man måste ha en skylt som varnar för videoövervakning i sitt eget hem?

Permalänk
Medlem

Bra att du tar detta vidare, håll oss gärna uppdaterade

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Om folk dömmer en för ens sexuella läggning på swec så åker dom nog ut rätt fort så oroa dig inte för det.

Som andra skrivit vid det här laget, bara ge polisen det dom ber om för en utredning, så mycket information som du har tillgängligt så ska det nog inte vara några problem.

Dom vill ju åt någon form utav bevis och då kan spårbara saker i mobilen ge dom det om man har lite tur.

Absolut ska du ta detta vidare, att låta det gå kommer du aldrig må bra av, även samtalsstöd kan hjälpa betydligt vid sådant här.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur det har gått? Du har inte fått fler nattliga besök av svinen hoppas jag?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan du då förklara varför jag har lyckats rekovra bilder från ett formaterat USB-minne? Jag kanske är den där trollkarlen trots allt..

Nej, du är ingen trollkarl, du har bara gjort precis det jag beskrev sist, bett en tabell över alla minnesplatser markera hela disken som ledig. Det är INTE lika med att skriva över datan..

Skrivet av DevilsDad:

I detta fallet är det faktiskt du som sprider felaktig information. Eftersom du själv hänvisar till fysikens lagar kan jag tala om för dig att ju längre tid ett ferromagnetiskt material ligger i ett starkt magnetfält, ju fler "block" av atomer kommer vända sig i samma riktning som magnetfältet. Det är precis så data lagras på en hårddisk, olika punkter är olika starkt magnetiska och uppfattas därmed som en etta eller nolla.

Men eftersom det inte finns någon poäng med att få varje läspunkt så stakt magnetiserat som möjligt, utan behöver bara komma över ett visst tröskelvärde, så kommer punkten vara starkare magnetiskt om tex 1 har skrivits där två eller flera gånger på rad. Detta gör det möjligt att extrapolera vad som skrivits på hårddisken tidigare, även om det skrivits över en eller till och med flera gånger. Videon som länkades tidigare beskriver detta väldigt bra.

Angående flashlagring så har jag inte lika bra koll på hur de fungerar, så vet inte vad som gäller där.

Edit: Men om TS enbart gjort en fabriksåterställning är det troligtvis endast en snabb formatering som gjorts, dvs dett finns en god chans att data går att återställa. Det är definitivt värt ett försök, lycka till!

Det var som fan.. Jag håller helt med om att videon förklarade det mycket bra, vad jag inte förstår är varför IBAS personal i så fall är ute på högskolor (i mitt eget fall JTH) och håller föreläsningar som sprider felaktig information? Det här var nämligen hans utan tvekan mest framgående och tydligaste budskap, data som skrivits över på en hårddisk kan -ALDRIG- fås tillbaka, inte ens av dem själva.. Inte utan att man undrar?

För övrigt måste jag passa på att uttrycka min medkänsla för TS och samtidigt en förundran över alla fina och stöttande inlägg. Man blir stolt över att vara medlem på SweC när man läser majoriteten av inläggen (oavsett läggning).

Permalänk

Om du har kört en wipe på din mobil så kommer inte polisen se någonting från mobilen, dock kan jag ej svara på vad dem kan få ut av Grindrs servrar osv. -Vet detta då jag har hade ett par killar efter mig ett tag.
Dock tycker jag att det var jävligt dumt att formatera om mobilen om du inte har något att dölja. Jag hoppas verkligen detta löser sig!

Lycka till!

Visa signatur

|||

Permalänk

Jag tycker du ska lämna in telefonen och se om dom kan få fram nåt, jag har inte läst hela tråden men antar att många andra också föreslår det. Fortsätt simma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett flertal inlägg pga brott mot forumets trivselregler. Å ena sidan måste respektera olika åsikter och kunna diskutera dem, men om inlägg är klart otrevligt finns ingen anledning att kommentera utan det räcker med att anmäla inlägget (se forumreglerna § 5).

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Det var som fan.. Jag håller helt med om att videon förklarade det mycket bra, vad jag inte förstår är varför IBAS personal i så fall är ute på högskolor (i mitt eget fall JTH) och håller föreläsningar som sprider felaktig information?

Därför att det är skillnad på teori och vad som är praktisk möjligt. Jag hittar det inte nu men det har tagits upp här på SweC tidigare med referenser till fakta som slog hål på myten som visas på videon.

När jag först kom i kontakt med Ibas för +15 år sedan hävdade även dom att det gick att läsa tillbaka information som blivit raderad upp till 2-3 gånger, detta förutsätter dock att blankningen skett med enbart nollor eller ettor. Numera skriver folk över med slumpmässiga värden och då räcker det med en gång så går Ibas bet. Men jag antar att vi får fortsätta tro oss veta till någon faktiskt fått det demonstrerat för sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Legendarisk

OP har tyvärr deltagit i den här tråden under flera olika alias för att hetsa upp diskussionen. Naturligtvis inte tillåtet.

/Equip [Ban Hammer]

*Tråd rensad och låst*

Visa signatur

Abstractions all the way down.